Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 27 Σεπ 2022
Alessandro Viola: Ο φασισμός σύμφωνα με τον Παζολίνι
Κλίκ για μεγέθυνση







 Γιάννης Ηλ. Παππάς
26.09.22
 
 

 μετάφραση: Γιάννης Η. Παππάς

 Δρ. Αλεσάντρο Βιόλα*, είστε ο συγγραφέας του βιβλίου Ο φασισμός σύμφωνα με τον Παζολίνι** που εκδόθηκε από τον εκδοτικό οίκο Mimesis το 2020: ποια ήταν η γνώμη του Παζολίνι για τον φασισμό, παλιό και νέο;

 Πρώτα απ' όλα, επιτρέψτε μου να κάνω μια γενική παραδοχή. Η ιστορία των «ερμηνειών του φασισμού» κυριαρχείται από την ανάγκη αντιμετώπισης όχι μόνο του παρελθόντος, αλλά και του παρόντος της χώρας μας, και η περίπτωση του Παζολίνι δεν αποτελεί εξαίρεση. Στην πραγματικότητα, η ερμηνεία του φασισμού σήμαινε ιστορικά όχι μόνο την έρευνα της γένεσης του και τη διάκριση των καθοριστικών χαρακτηριστικών του (τα στοιχεία χωρίς τα οποία, στην ουσία, δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για φασισμό), αλλά και την παρατήρηση του παρόντος και τη διαπίστωση του κατά πόσον τα χαρακτηριστικά αυτά εξακολουθούν να λειτουργούν. Το θέμα είναι ότι, όταν μιλάμε για ερμηνείες του φασισμού, δεν είναι δυνατόν να αγνοήσουμε τη σύγχρονη εποχή. Θα δώσω ένα συγκεκριμένο ιστορικό παράδειγμα. Σύμφωνα με την ερμηνεία του Μπενεντέτο Κρότσε, ο φασισμός ήταν μια «ηθική ασθένεια», μια «παρένθεση» στην ιστορία της Ιταλίας, ουσιαστικά μια τερατώδης και απροσδόκητη εκτροπή. Τώρα, αυτή η ερμηνεία του παρελθόντος δεν μπορεί να διαχωριστεί από το πνευματικό προφίλ του φιλοσόφου και την ιστορική περίοδο στην οποία έγραψε ο Κρότσε, δηλαδή την Ιταλία του 1943-1944. Εκείνα τα χρόνια υπήρχε η ανάγκη να παρουσιαστεί η χώρα στους Συμμάχους ενόψει μιας μελλοντικής συνθήκης ειρήνης, και σε μια τέτοια περίσταση ήταν λειτουργικό να δοθεί προτεραιότητα στην ασυνέχεια μεταξύ της σύγχρονης Ιταλίας και του πολύ πρόσφατου παρελθόντος της.

Ακριβώς εξαιτίας αυτής της διαλεκτικής μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, δεν πιστεύω ότι είναι δυνατόν να απαντηθεί ένα ερώτημα σχετικά με τον φασισμό στον Παζολίνι χωρίς να αναφερθούμε, αφενός, στην πνευματική διαδρομή του ποιητή και, αφετέρου, στο ιταλικό ιστορικό πλαίσιο του πρώτου μισού της δεκαετίας του 1970. Ο προβληματισμός για τον φασισμό εκφράζεται πλήρως στη λεγόμενη «Κουρσάρικη περίοδο», σε χρόνια που κυριαρχούνται από τη στρατηγική της έντασης και των ριζικών αλλαγών στα ήθη και έθιμα των Ιταλών. Ωστόσο, οι ρίζες της προοπτικής του μπορούν να εντοπιστούν πολύ πίσω στο χρόνο. Ο Παζολίνι στην πραγματικότητα ανέλυσε τον φασισμό έχοντας ως σημείο αναφοράς του τον «λαϊκό κόσμο» (δηλαδή εκείνον τον κόσμο των αγροτών, των εργατών και των υποπρολετάριων) που ήταν ο απόλυτος πρωταγωνιστής της λογοτεχνικής του παραβολής: αρχικά ο κόσμος αυτός θα ενσαρκωνόταν από το αγροτικό Φριούλι, στη συνέχεια από την υποπρολεταριακή Ρώμη των προαστίων και τέλος, στη δεκαετία του 1960, από τους αγροτικούς πολιτισμούς των χωρών του λεγόμενου «Τρίτου Κόσμου». Ο φασισμός, όπως θεωρητικοποιήθηκε τη δεκαετία του 1970, παρουσιάστηκε ακριβώς ως η άρνηση όλου αυτού του κόσμου, το φωτογραφικό του αρνητικό. Δεν είναι τυχαίο ότι το πρώτο άρθρο στο οποίο ο Παζολίνι χρησιμοποιεί την έκφραση «νέος φασισμός» έχει τίτλο «Εκπολιτισμός και εκπολιτισμός»: ο φασισμός προσδιορίζεται βασικά ως η εκείνη στιγμή κατά την οποία η αστική τάξη αποικίζει, για να το πούμε έτσι, τον λαϊκό κόσμο, καταστρέφοντας όλους εκείνους τους ιδιαίτερους τρόπους ανθρώπινης ύπαρξης που έχουν ιστορικά εγκατασταθεί με την πάροδο του χρόνου. Εκφράσεις όπως «ανθρωπολογική μετάλλαξη», «γενοκτονία» ή «αστικοποίηση» αναφέρονται στο ίδιο φαινόμενο, δηλαδή στον θάνατο των λαϊκών πολιτισμών και την αντικατάστασή τους από έναν ταξικό, αστικό πολιτισμό. Αυτός, στην ουσία, είναι ο πυρήνας της θέσης του Παζολίνι.

Το πρόβλημα είναι ότι μεταξύ του παλιού και του νέου φασισμού έχει δημιουργηθεί ένα διόλου ευκαταφρόνητο χάσμα. Ο φασισμός εξακολουθεί να είναι ένα αστικό φαινόμενο, αλλά η ταυτότητα της αστικής τάξης έχει αλλάξει σημαντικά και, υποκύπτοντας στα κινήματα του κεφαλαίου, έχει εγκαταλείψει τις παλιές «κληρικοφασιστικές» αξίες για να αγκαλιάσει εκείνες του ηδονισμού και της κατανάλωσης. Επιπλέον, ενώ ο παλιός φασισμός διέθετε υποτυπώδη μέσα για να επεκτείνει την ηγεμονία του, ο νέος φασισμός χρησιμοποιεί μια ολόκληρη σειρά από μέσα μαζικής ενημέρωσης (με πρώτο και καλύτερο την τηλεόραση) που επιτρέπουν την ευρεία διάδοση των μηνυμάτων του. Ακριβώς σε σχέση με αυτές τις αλλαγές, ο Παζολίνι θεωρεί τον νέο φασισμό ακόμη πιο επικίνδυνο από τον παλιό. Το καθεστώς Μουσολίνι δεν είχε καταφέρει να κάνει τίποτα περισσότερο από το να ομογενοποιήσει επιφανειακά τους Ιταλούς, ενώ ο καταναλωτικός πολιτισμός κατάφερε να εισχωρήσει βαθιά μέσα τους.

Ποια ήταν η εκτίμησή του για τον αντιφασισμό και τους αντιφασίστες της εποχής του;

Αυτό είναι ένα από τα πιο διφορούμενα σημεία ολόκληρου του προβληματισμού του Παζολίνι και δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι αναφορές στο πλαίσιο του «φασισμού των αντιφασιστών» επαναλαμβάνονται με μια ορισμένη κυκλικότητα στην εθνική δημόσια συζήτηση. Για να μην υπάρξει παρεξήγηση, ίσως αξίζει να θυμηθούμε ότι ο Παζολίνι, στα Κουρσάρικα γραπτά, ισχυρίστηκε ότι θεωρεί τον προβληματισμό του «όσο πιο γνήσια αντιφασιστικό θα μπορούσε να ειπωθεί». Νομίζω ότι μπροστά στις συχνές εργαλειοποιήσεις που έχουν γίνει, αυτό είναι ένα σημείο που πρέπει να γίνει με κάποια σαφήνεια. Ο αντιφασισμός είναι μια απολύτως αναπόφευκτη αρχή, και για να πειστείτε γι' αυτό δεν έχετε παρά να διαβάσετε ποιήματα όπως το «Η αντίσταση και το φως της», ή τα άρθρα της δεκαετίας του 1960 που δημοσιεύτηκαν στο Vie nuove. Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν είναι τόσο η άποψη του Παζολίνι για την Αντίσταση και τον ιστορικό αντιφασισμό, όσο η άποψή του για τον σύγχρονο αντιφασισμό. Για να εξηγήσουμε αυτόν τον κρίσιμο κόμπο, είναι ίσως καλό να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να επιστρέψουμε για λίγο στη διαίρεση μεταξύ παλαιού και νέου φασισμού. Στην ουσία, ο Παζολίνι αντιτάσσει σε κάθε φασισμό έναν συγκεκριμένο αντιφασισμό. Σε κάθε δηλητήριο το αντίδοτό του. Ο παλιός μουσολινικός φασισμός βρήκε το αντίστοιχό του στον κλασικό αντιφασισμό της Αντίστασης. Ο νέος φασισμός του καταναλωτικού πολιτισμού, από την άλλη πλευρά, αποτελεί μια πιο περίπλοκη πρόκληση, δεδομένου ότι έχουν επέλθει ριζικές αλλαγές όχι μόνο στην ιταλική κοινωνία, αλλά ακριβώς στον τρόπο αναπαραγωγής του κεφαλαίου. Ο Παζολίνι μιλάει συχνά για τον «νεοκαπιταλισμό» και για το πώς αυτός έχει υπονομεύσει όλες εκείνες τις αστικές αξίες που στήριζαν τον παλιό φασισμό. Η νέα Εξουσία, λέει ο Παζολίνι, δεν ξέρει τι να κάνει με λέξεις όπως  Θεός, Πατρίδα και Οικογένεια. Έτσι, αυτό είναι το λογικό συμπέρασμα, ο νέος φασισμός επιβάλλει την ανάγκη οικοδόμησης ενός νέου αντιφασισμού. Το νέο δηλητήριο πρέπει να αντιμετωπιστεί με ένα νέο αντίδοτο.

Η διαμάχη για τον «φασισμό των αντιφασιστών» αναφέρεται σε αυτό που ο Παζολίνι αποκαλεί «αρχαιολογικό αντιφασισμό», δηλαδή έναν «αντιφασισμό της ευκολίας» που αντί να επιτίθεται στον νέο ολοκληρωτισμό, στρέφει την προσοχή του σε έναν παλιό φασισμό που δεν θα επιστρέψει ποτέ. Αντιμέτωποι με το νέο δηλητήριο, το παλιό αντίδοτο δεν είναι μόνο αναποτελεσματικό, αλλά μπορεί ακόμη και να είναι επιβλαβές. Οι «αρχηγοί της DC [Χριστιανικής Δημοκρατίας]», που υπερασπίζονται έναν εντελώς ονομαστικό αντιφασισμό, ελπίζουν να αποκτήσουν ένα είδος ασφαλούς συμπεριφοράς, ένα καταφύγιο για τις ενέργειές τους. Αυτό ακριβώς είναι που ενδιαφέρει τον Παζολίνι: να αποκαλύψει τον ουσιαστικό φασισμό της ιταλικής άρχουσας τάξης, ασκώντας κριτική στον προσχηματικό αντιφασισμό της.

Ποιες ιδιαιτερότητες χαρακτηρίζουν τον προβληματισμό του Παζολίνι για τον φασισμό;

Πιστεύω ότι υπάρχουν ουσιαστικά τρεις. Από τη μία πλευρά, η προοπτική, η οπτική γωνία παρατήρησης από την οποία ο Παζολίνι αναλύει την πραγματικότητα, είναι απαράμιλλη σε ολόκληρο το ιταλικό πνευματικό πανόραμα. Ο Παζολίνι ήταν ένας από τους ελάχιστους που έθεσε τον λαϊκό κόσμο (την αγροτική, προλεταριακή και υποπρολεταριακή κουλτούρα) στο επίκεντρο της ερμηνείας του φασισμού.

Από την άλλη πλευρά, μια άλλη ιδιαιτερότητα θα μπορούσε να αντιπροσωπευθεί από την ευρύτητα του προβληματισμού του, ο οποίος αγγίζει ένα πολύ ευρύ φάσμα θεμάτων και συνδυάζει -αυτό είναι το θεμελιώδες- μια ανάλυση κοινωνικο-ανθρωπολογικής φύσης με μια ανάλυση που περιλαμβάνει, με αυστηρό τρόπο, τα τρέχοντα πολιτικά γεγονότα. Αν, αφενός, ο φασισμός είναι στενά συνδεδεμένος με το θέμα της αστικής ομοιογένειας, της «ανθρωπολογικής μετάλλαξης» των Ιταλών, αφετέρου, ο Παζολίνι διερωτάται πώς αρθρώθηκε πολιτικά αυτή η ριζική αλλαγή. Οι λίβελλοί του κατά των Χριστιανοδημοκρατών, τα άρθρα για τη στρατηγική της έντασης και το μυθιστόρημα Πετρέλαιο, στο κέντρο του οποίου δεσπόζει η μορφή του Εουτζένιο Τσέφις, είναι οι  κόμβοι σε ένα δίκτυο κειμένων που αποτελούν τελικά τον προβληματισμό του Παζολίνι για τον φασισμό.

Τέλος, ο προβληματισμός του Παζολίνι έχει έντονα μαχητικό χαρακτήρα. Εδώ αναφέρομαι σε αυτό που ειπώθηκε στην πρώτη ερώτηση: όλες οι ερμηνείες του φασισμού είναι το αποτέλεσμα μιας διαλεκτικής μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις η σχέση μεταξύ αυτών των δύο πόλων είναι άνιση. Ο Παζολίνι δεν ενδιαφέρεται να δημιουργήσει μια ανάλυση με καθαρά ιστοριογραφική αξία, αλλά φιλοδοξεί να κατανοήσει και να καταγγείλει τις ριζικές αλλαγές που εκτυλίσσονταν στην ιταλική κοινωνία. Το δημοψήφισμα για το διαζύγιο, το πρόβλημα των αμβλώσεων, η σταδιακή εξαφάνιση των διαλέκτων, ήταν τα σημάδια μιας ριζικής αλλαγής των εθίμων που ο Παζολίνι συνέδεσε με τα μεγάλα γεγονότα της εθνικής ιστορίας, όπως η εξέλιξη της «στρατηγικής της έντασης» και η ολοένα και πιο διεισδυτική δύναμη των πολυεθνικών. Είναι σαφές ότι όταν ο Παζολίνι μιλάει για φασισμό, μιλάει κυρίως για τον κόσμο στον οποίο ζει, και σε πολύ μικρότερο βαθμό για το καθεστώς του παρελθόντος.

Πώς ενσωματώνεται ο στενά λογοτεχνικός χαρακτήρας των γραπτών του με την πολιτική έμπνευση της προοπτικής του;

Το ερώτημα αυτό μπορεί να απαντηθεί με διάφορους τρόπους. Πρώτα απ' όλα, θα έλεγα ότι η λογοτεχνική παραγωγή και ο πολιτικός προβληματισμός δεν διαχωρίζονται από τυπική άποψη. Ο Παζολίνι, στην ουσία, δεν κάνει διάκριση μεταξύ λογοτεχνικών και πολιτικών γραπτών. Ο προβληματισμός του για τον φασισμό είναι παρών στον κινηματογράφο του (ιδίως στο Salò), στην πεζογραφική του παραγωγή (το μυθιστόρημα Πετρέλαιο) και στην ποίησή του (στο βιβλίο αφιερώνω ένα ολόκληρο κεφάλαιο στο ποίημα «Saluto e Augurio»). Εν ολίγοις, η πολιτική του σκέψη δεν αναπτύσσεται έξω, σε κάποιο αποστειρωμένο μέρος, αλλά μέσα στα λογοτεχνικά του κείμενα.

Επιπλέον, η λογοτεχνική φύση και η πολιτική έμπνευση συνδέονται επίσης από γενεαλογική άποψη. Έχω ήδη αναφερθεί γρήγορα σε αυτή την πτυχή στις προηγούμενες ερωτήσεις: Ο Παζολίνι εξετάζει τον φασισμό και τη σύγχρονη εποχή από μια άκρως προσωπική οπτική γωνία. Και η προοπτική του, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκεται ο λαϊκός κόσμος, μπορεί να αναχθεί άμεσα στη λογοτεχνική του παραγωγή. Στην πράξη, ο Παζολίνι βλέπει την πραγματικότητα όχι με τα μάτια ενός αναλυτή, αλλά με τα μάτια ενός συγγραφέα, ενός ποιητή, ακόμη και όταν μιλάει για τον φασισμό.

 *Ο Alessandro Viola είναι υποψήφιος διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο της Νάπολης L'Orientale.

**https://www.letture.org/il-fascismo-secondo-pasolini-alessandro-viola

πηγη: http://artinews.gr
 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου