Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 10 Νοέ 2023
Με παλιά υπουργική απόφαση, αντί για πολεοδομική άδεια, μακελεύουν τα Εξάρχεια
Κλίκ για μεγέθυνση





 
Με... ευαγγέλιο μια απόφαση του Γιώργου Σουφλιά από το 2007 πορεύεται η «Ελληνικό Μετρό» για τον σταθμό στα Εξάρχεια, αλλά και για εκείνον που θα κατασκευαστεί αργότερα στο πάρκο Ριζάρη-Ευαγγελισμού. ● Έτσι παρακάμπτεται η Πολεοδομία του δήμου, η οποία θα μπορούσε να δώσει μια κάποια νομιμοποίηση στα έργα που περιλαμβάνουν κοπή δεκάδων δέντρων. ● Ανένδοτος ο Ν. Ταχιάος.

Mε βάση μια υπουργική απόφαση του Γιώργου Σουφλιά από το 2007, στην οποία δεν αναφέρεται καν ο σταθμός Μετρό στα Εξάρχεια, προχωρούν ήδη οι εργασίες για την κοπή των δέντρων στην ομώνυμη πλατεία αλλά και μελλοντικά στο πάρκο Ριζάρη-Ευαγγελισμός.

Για τα δάση και τις δασικές εκτάσεις ισχύουν με βάση το Σύνταγμα και τον νόμο 998/1979 αυστηρές προστατευτικές διατάξεις, παρά τις παρεκκλίσεις και τις εκπτώσεις που δόθηκαν με νόμους των τελευταίων χρόνων. Αλλά και για τη βλάστηση σε περιοχές εντός σχεδίου προβλέπεται εδώ και 40 χρόνια (νόμος 1337/1983) η έκδοση άδειας από την εκάστοτε πολεοδομική αρχή.

Για την πλατεία Εξαρχείων, λοιπόν, θα μπορούσε να εκδώσει άδεια η Πολεοδομία του Δήμου Αθηναίων και μάλιστα με την απλούστατη διαδικασία για «εργασίες μικρής κλίμακας», που εκδίδεται αυτόματα με βάση τη δήλωση του υπεύθυνου μηχανικού. Ομως η «Αττικό Μετρό» (νυν «Ελληνικό Μετρό») δεν θέλησε καν να μπει σε αυτή τη διαδικασία και βασίστηκε στη νομική εκτίμηση ότι η πράξη της κοπής των δέντρων καλύπτεται από τη «γενική οικοδομική άδεια» που έχει εκδοθεί για την κατασκευή των νέων σταθμών του Μετρό.

Τέτοια άδεια θεωρείται η απόφαση που υπέγραψε τον Οκτώβριο του 2007 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς. Μάλιστα στην άδεια εκείνη δινόταν έγκριση για ένα πλήθος σταθμών που κατασκευάστηκαν πολλά χρόνια αργότερα ή δεν έχουν καν συμβασιοποιηθεί μέχρι στιγμής. Περιλαμβάνονταν μεταξύ άλλων:

● Ονομαστικά οι σταθμοί Νομισματοκοπείο, Χαϊδάρι, Ανθούπολη, Ελληνικό, Αργυρούπολη, Αλιμος, Αιγάλεω, Ηλιούπολη, Παλλήνη, Παιανία/Κάντζα, Κορωπί.

● Η επέκταση της γραμμής 3 προς Πειραιά που εγκαινιάστηκε τον Οκτώβριο του 2022.

● Οι σταθμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης και το Αμαξοστάσιο Πυλαίας.

Μέσα σε αυτόν τον ορυμαγδό, περιλαμβανόταν και η γραμμή 4 η οποία μάλιστα περιγραφόταν ως «Αλσος Βεΐκου-Πανεπιστήμιο-Κατεχάκη-Μαρούσι». Υπενθυμίζεται ότι η γραμμή αυτή κατασκευάζεται κατά το ήμισυ (Αλσος Βεΐκου-Γουδή) σύμφωνα με τη σύμβαση που υπεγράφη το καλοκαίρι του 2021. Υποτίθεται ότι η επέκτασή της προς Μαρούσι θα προχωρήσει με επόμενη σύμβαση. Σύμφωνα, λοιπόν, με το σκεπτικό της «Ελληνικό Μετρό», που προφανώς έγινε δεκτό και από τις δικαστικές αρχές, τα έργα της εταιρείας διέπονται από ειδικό νομοθετικό καθεστώς και αρμόδιο όργανο θεωρείται ο αρμόδιος υπουργός και όχι η Πολεοδομία.

Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι τόσο για τα έργα στην πλατεία Εξαρχείων όσο και για εκείνα στο πάρκο Ριζάρη εκκρεμεί η έκδοση αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας καθώς έχουν κατατεθεί προσφυγές στην πρώτη περίπτωση από 50 κατοίκους και στη δεύτερη από το Ιδρυμα Πατέρα που είχε δώσει χορηγία για την εκεί δημιουργία πάρκου το 2010.

Παρά την εκκρεμότητα αυτή, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος δήλωσε χθες σε τηλεοπτική του συνέντευξη (ΕΡΤ) ότι το Μετρό θα γίνει «όπως ακριβώς έχει σχεδιαστεί - και ο σταθμός Εξάρχεια και ο σταθμός Ευαγγελισμός στο πάρκο Ριζάρη».

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Ο κ. Ταχιάος δήλωσε ότι δεν μπορεί να γίνει Μετρό χωρίς να κοπούν ή να μεταφυτευτούν δέντρα, καθώς πρέπει αφ’ ενός να γίνει το όρυγμα και αφ’ ετέρου να υπάρχουν και εργοταξιακοί χώροι. Ωστόσο, όπως είπε, έχει συμφωνηθεί με τον Δήμο Αθηναίων να φυτευτούν 2.950 δέντρα, ως αντιστάθμισμα, κατά τη διάρκεια των εργασιών. Δεν επικαλέστηκε την άδεια Σουφλιά, αλλά επέλεξε να πει ότι το έργο «σχεδιάστηκε το 2018 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ» και «διασώθηκε» από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, υπογραμμίζοντας στη συνέχεια ότι «θα γίνει όπως ακριβώς έχει σχεδιαστεί». Μάλιστα, τόνισε ότι το ίδιο ισχύει για όλους τους σταθμούς, και τον σταθμό του Ευαγγελισμού και αυτόν των Εξαρχείων.

● Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ο υφυπουργός είπε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε άμεση επικοινωνία με το ΤΑΙΠΕΔ, επιδιώκοντας την επίσπευση της παραχώρησής της, προκειμένου μέχρι το τέλος του έτους να υπογραφεί η σύμβαση και το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους να έχει πραγματοποιηθεί. Υπενθυμίζεται ότι έχει επιλεγεί από το 2021 ως παραχωρησιούχος η ΤΕΡΝΑ με τίμημα 1,5 δισ. ευρώ που δεν έχει καταβληθεί, ενώ μόλις προχωρήσει η παραχώρηση θα επέλθει σημαντική αύξηση στα διόδια.

www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου