Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 17 Σεπ 2015
ΜΕΛΕΤΗ  ΓΙΑ  ΤΟΝ  ΤΑΣΟ  ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟ   (α΄)
Κλίκ για μεγέθυνση

ΡΟΤΥΠΟ ΖΩΗΣ – ΑΚΡΑΤΑΣ ΟΡΑΜΑ

 

ΤΑΣΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ :

Ο ΑΘΛΗΤΗΣ – Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ – Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Τάσος Μιχ. Γεωργαντόπουλος , συγγραφέας και καθηγητής φιλόλογος , γεννήθηκε στις 20 Δεκεμβρίου 1909 στην Ακράτα Αιγιαλείας , όπου τελείωσε το Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Σπούδασε Φιλολογία στη Φιλοσοφική Αθηνών και σταδιοδρόμησε ως καθηγητής φιλόλογος στην ιδιωτική εκπαίδευση ( Λεόντειος , Λύκειο Νέας Σμύρνης ) από όπου και συνταξιοδοτήθηκε με το βαθμό του Λυκειάρχη . Ασχολήθηκε με το έργο του Ισοκράτη και φιλοτέχνησε μεταφράσεις λόγων του , έγραψε σχολική γραμματική , μελέτησε τα θεατρικά έργα Ακρατινών συγγραφέων ( και επιμελήθηκε την έκδοση των έργων του Σπύρου Περεσιάδη « Γκόλφω » και « Εσμέ » 1993 ), συνέγραψε μονογραφίες για την Ακράτα , βιογραφίες , λογοτεχνικές μελέτες και δοκίμια και πλήθος άρθρων με ιστορικό , κοινωνικό , πολιτιστικό περιεχόμενο και κριτικές βιβλίου , συνεργαζόμενος με τοπικές εφημερίδες («Χελμός», «Το Βήμα της Αιγιαλείας», «Στύξ», κ.α.). Νέος (1933) διακρίθηκε στο στίβο τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Βαλκάνια ( πρώτος Έλληνας αθλητής στο άλμα σε μήκος 1933 , πρώτος νικητής στους τριεθνείς – Ελλάδα , Ελβετία , Αίγυπτος και δεύτερος βαλκανιονίκης ).

Έργα : α) Βιογραφία – Ιστορία : « Ακρατινοί εργάτες του θεάτρου μας Σπ. Περεσιάδης , Γιώργος Ασημακόπουλος » 1950 « Ίδρυση και εξέλιξη της Ακράτας » 1990 « Χρήστος Χωμενίδης » 1984 β) Σχολικά : « Γραμματική της δημοτικής »1946 « Γραμματική της απλής καθαρευούσης » 1950 κ.α. γ) Μελέτη: « Ο έμμετρος λόγος στη « Γκόλφω » του Περεσιάδη 1996.

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 1η

 

ΤΑΣΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ :

Ο ΑΘΛΗΤΗΣ

 

Λαμπρός εκπαιδευτικός ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Μ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ , γεννήθηκε στην Ακράτα το 1909 και διακρίθηκε στον ελληνικό στίβο στην πρώτη περίοδο των Βαλκανικών Αγώνων . Αναδείχθηκε δεύτερος στους Βαλκανικούς Αγώνες του 1933 στο μήκος με 6,76μ. Ανήκε στον Αθηναϊκό Γ.Σ. , που είχε την έδρα του στο Θησείο. Μεταξύ των εκπαιδευτικών του τίτλων πρέπει να εξαρθεί αυτός του Γυμνασιάρχη της Λεοντείου Σχολής Ν. Σμύρνης . Είναι επίσης και διακεκριμένος Συγγραφέας και γενικά πρότυπο της σύζευξης του Πνεύματος με την Άθληση . ( Πέτρος Λινάρδος – ιστορικός του Αθλητισμού . )

 

ΑΘΗΝΑΪΚΟΣ

ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ

Προς τον Κύριον Αναστάσιον Γεωργαντόπουλον Ακράτα

Προς τούτοις δεχθήτε Αγαπητέ Κύριε και τας ευχαριστίας ως και τα ειλικρινή συγχαρητήρια του Δ.Σ. του ημετέρου Συλλόγου , καθώς και την ευχήν όπως και εις το μέλλον αντιπροσωπεύητε , τόσον τον Σύλλογον μας όσον και την Πατρίδα μας , μετά της αυτής επιτυχίας .

 

Προς τον Κύριον Γεωργαντόπουλον

Το Διοικητικόν Συμβούλιον του ΣΕΓΑΣ με ιδιαιτέραν χαράν διαβιβάζει τα θερμά του συγχαρητήρια διά τας λαμπράς σας νίκας κατά τους Δ΄Βαλκανικούς αγώνας και τας απείρους του ευχαριστίας διότι κατεβάλατε κάθε προσπάθειαν ίνα εξασφαλίσητε και πάλιν την νίκην εις τα Ελληνικά χρώματα , συντελέσαντες ούτω εις την πανηγυρικήν επιτυχίαν των αγώνων .

 

ΕΝΟΤΗΤΑ : 2η

 

ΤΑΣΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ :

Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ

 

(Δημήτρης Μαυρίκιος Σκηνοθέτης)

Πολύ Αγαπημένε μου Δάσκαλε

Δε Σε ξεχνώ . Ποτέ . Ευκαιρία αυτό το γράμμα για να Σου επαναλάβω πόσα Σου χρωστώ και πόσο βαθιά Σ’ αγαπώ. Κι όχι μόνο γιατί μου έμαθες γράμματα , αλλά γιατί υπήρξες ο πρώτος μαζί με τους γονείς μου – που παρ’ όλες τις λαμπρές επιδόσεις του καλού μαθητή που ήμουν , παρ’ όλη την κλίση μου στα γράμματα και τις επιστήμες – με έσπρωξες να διαλέξω την τέχνη μου .

Σ’ ευχαριστώ και πάλι . Θα σ’ ευχαριστώ , θα σ’ ευγνωμονώ μέχρι να κλείσω τα μάτια μου , μα ίσως και μετά απ’ αυτό , αν ποτέ μας αποκαλυφθεί η όποια διάσταση ύπαρξης πέρα από εκείνη που το φτωχό μυαλό μας γνωρίζει.

 

(Καθηγητής Γυμνασίου)

Κύριε Γυμνασιάρχα

Η διεύθυνσή σας υπήρξε τόσο διακριτική , που η σχέση διευθυντού – διευθυνομένου δεν ήρθε ποτέ σε σύγκρουση των σχέσεων ανθρώπου σε άνθρωπο , επιστήμονα σε επιστήμονα , συναδέλφου σε συνάδελφο . Ίσως εκεί βρίσκεται το κλειδί της τόσο ευχάριστης συνεργασίας . Μα πιστεύω στην περίπτωσή μου και κάπου αλλού . Στο ότι μου συμπεριφερθήκατε πατρικά , όταν ήμουν άξιος επίπληξης . Σας θυμάμαι μ’ ευγνωμοσύνη.

 

ΕΝΟΤΗΤΑ : 3η

 

ΤΑΣΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ :

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ -

Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΗΣ ΑΚΡΑΤΑΣ

( ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΑΣΟ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟ )

 

ΝΙΚΟΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ εκπρόσωπος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων : Κατά το πρόγραμμα αφού διάβασα το ψήφισμα της Εταιρείας Συγγραφέων για τον Περεσιάδη , ανέβηκε στο βήμα ο καθηγητής κ. Αναστάσιος Μ. Γεωργαντόπουλος . Άλλη μεγάλη έκπληξις ! Το κείμενο της ομιλίας του ήταν ένα τέλειο φιλολογικό δοκίμιο , μια πλήρης κριτική μελέτη . Με ενότητα στο ύφος , στο θέμα και στη γλώσσα , ο κ. Γεωργαντόπουλος παρουσίασε και ανέλυσε το θεατρικό και ποιητικό έργο του Περεσιάδη τόσο μεθοδικά , διεξοδικά και διεισδυτικά , ώστε να παίρνει το δοκίμιο θέση τιμητική και προεξάρχουσα στην βιβλιογραφία για την νεοελληνική δραματογραφία . Πού ήταν κρυμένος όλον αυτόν τον καιρό ο κ. Γεωργαντόπουλος ; Μας συγκίνησε ακόμη με την πρότασή του να τηρηθεί σιγή ενός λεπτού για τη μνήμη του Γιώργου Ασημακόπουλου , άλλου ευγενούς τέκνου της Ακράτας και προέδρου της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων.

 

( Γιάννης Ανδρικόπουλος ) : Το 1990 ο Τάσος Γεωργαντόπουλος τύπωσε και κυκλοφόρησε το μεγαλύτερο και πολυτιμότερο έργο του , ανεκτίμητη προσφορά στη γενέτειρά του . Είναι το βιβλίο με τον τίτλο « Ίδρυση και εξέλιξη της Ακράτας ». Μέσα από τις σελίδες του αναδεικνύεται η φυσιογνωμία της Ακράτας , όπως ξεκίνησε στην αρχική της μορφή , από τα φτωχικά Χαλκιάνικα , για να εξελιχθεί και ν’ αναπλαστεί έτσι όπως είναι σήμερα : Μια γραφική πολιτεία πλημμυρισμένη από αρχοντιά , φιλόξενο πνεύμα , ιστορική παρακαταθήκη και πολιτιστικό πλούτο , έργο και δημιούργημα του ακριβού μόχθου των γενεών που προηγήθηκαν .

Η πνευματική – συγγραφική δραστηριότητα του Τάσου Γεωργαντόπουλου συνεχίστηκε το 1993 με την παρουσία ενός νέου βιβλίου . Με την ευκαιρία που γιορτάστηκαν σε πανελλήνιο επίπεδο τα 100 χρόνια της Γκόλφως ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ακράτας « Η Αναγέννησις » κυκλοφόρησε σε καλαίσθητο τόμο τα έργα « Γκόλφω » και « Εσμέ » του Σπύρου Περεσιάδη . Πρόκειται για μια νέα πνευματική προσφορά της κορυφαίας σύγχρονης μορφής των Ακρατινών Γραμμάτων , που ασφαλώς έχει ακόμα πολλά να προσφέρει στην πανελλήνια καταξίωση της γενέτειράς του στους τομείς των γραμμάτων και των τεχνών . Του σφίγγουμε το ακούραστο δημιουργικό του χέρι και του ευχόμαστε να διατηρεί για πολλά χρόνια ακόμα την ικμάδα της σκέψης του για το καλό της αγαπημένης του Ακράτας.

 

( Ανδρέας Λεοντάρης ) : Το χαλκέντερο και μεθοδικό πνεύμα σου , η οξύνοια και η ευρυμάθειά σου , η ακάματη έρευνα και η αξιοποίησή της , η πλήρης κατοχή και εύστοχη χρήση των λεπτών αποχρώσεων της γλώσσας συνέθεσαν μια θαυμάσια μονογραφία που υπό άλλες υποκειμενικές συνθήκες θα διεκδικούσε δάφνες ακαδημαϊκές . Το δυσεπίλυτο πρόβλημα ήταν αλλού : πώς ο ιστορικός , χωρίς επιστημονικές αβαρίες , να είναι συγχρόνως και εκλαϊκευτής , μια και το έργο προορίζεται να γίνει κτήμα και πηγή περηφάνιας των απανταχού Ακρατινών , που παρά τις διαφορές πνευματικού , κοινωνικού , οικονομικού επιπέδου , λαχταρούν να διατηρήσουν την ταυτότητά τους . Το κατάφερες θαυμάσια . Και κάτι άλλο : αποκάλυψες στον φίλο σου μιαν άγνωστη πτυχή του πολυσύνθετου , πλην του φιλολογικού , ιστορικού και αθλητικού ταλέντου σου : την επί σκηνής θεατρική δραστηριότητά σου .

 

ΛΟΥΚΑΣ ΘΕΟΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΝΟΜΙΚΗΣ

Αυτό , κυρίως , το μακροχρόνιο κοινωνικό , πολιτιστικό και πνευματικό περιβάλλον της Ακράτας , σαν ένα μοναδικό κεκτημένο του τόπου μας , ηθέλησε να εξιστορήσει ο αγαπητός μας καθηγητής Γεωργαντόπουλος , πρωταθλητής του άλματος και του πνεύματος , σύμφωνα με το ρητό νους υγιής εν σώματι υγιεί . Και το επέτυχε με τη γλαφυρή λογοτεχνική του πέννα , με την αρίστη ταξινόμηση και λογική ακολουθία των επί μέρους θεμάτων , με τον πλούσιο συναισθηματικό του κόσμο .

 

( Ο ΤΑΣΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΓΡΑΦΕΙ ΣΕ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ )

 

Η « ΓΚΟΛΦΩ » ΣΤΟ ΑΓΡΙΝΙΟ . Γεωργαντόπουλος : Μα τι είναι , τέλος πάντων , αυτή η ΓΚΟΛΦΩ που γνώρισε θρίαμβο στο θέατρο πρόζας , στο μουσικό θέατρο , στον κινηματογράφο και – ύστερα από 100 χρόνια σκηνικής παρουσίας – εξακολουθεί να μπαίνει στη ζωή μας και να υγραίνει τα μάτια ; Ολοκληρωμένη και πειστική απάντηση μόνο το ίδιο το έργο μπορεί να δώσει . Ο συγκινητικός μύθος , η περίτεχνη πλοκή με τη σοφή κλιμάκωση των επεισοδίων , η σταδιακή δραματική φόρτιση με τη διαφαινόμενη τραγική εξέλιξη , η πληρότητα στη διαγραφή των ανθρώπινων τύπων της ποιμενικής κοινωνίας , το ηθογραφικό στοιχείο που παραπέμπει στις ρίζες μας , ο ποιητικός λόγος στη γλώσσα του λαού μας , η σπάνια ευαισθησία του ποιητή στον ανθρώπινο πόνο , η άγρυπνη συνείδηση που πασχίζει απελπισμένα ν’ αποκαταστήσει το θεϊκό νόμο της αγάπης που καταπατήθηκε ( από επίορκους και από αδίστακτους υπονομευτές της κοινωνικής γαλήνης ) , όλα αυτά κρατούν αδιάπτωτο το ενδιαφέρον του θεατή και του χαρίζουν την αληθινή συγκίνηση .

 

( ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΟΥΜΠΟΥΡΑ – ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ )

Συμπληρώνονται 10 χρόνια από το τελευταίο ταξίδι του στον ουράνιο θόλο πάνω από τις κορυφογραμμές του αγαπημένου του Χελμού . Ένα χρόνο πριν την ουράνια αυτή αναχώρηση ο Δήμος Ακράτας , οι φορείς και οι συμπολίτες του της Ακρατινής κοινωνίας του απένειμαν δημόσια τιμή και έπαινο κατά το Α΄ Πανελλήνιο Συνέδριο για τον Ποιητή της Ακράτας Σπύρο Περεσιάδη . Οι στιγμές της πρωταγωνιστικής του παρουσίας στο Συνέδριο για τον Περεσιάδη αποτυπώθηκαν και στις δέλτους της ιστορίας , μέσα από το εκδοθέν βιβλίο όλων των Πρακτικών του Συνεδρίου , μετά από επαινετή προσπάθεια και πρωτοβουλία του Δ.Σ. , των συνεργατών και ιδιαίτερα της προέδρου του Πολιτιστικού Συλλόγου « Αναγέννησις » Ακράτας .

 

Στο επόμενο φύλο το τελευταίο μέρος

Πάνος Κουμπούρας

 

 
© Copyright 2011 - 2018 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου