Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 10 Δεκ 2021
Άντολφ Λος (1870 – 1933), Αυστριακός αρχιτέκτονας και πρωτοπόρος του σύγχρονου κινήματος
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 
 

Ο Άντολφ Λος (Adolf Loos, 10 Δεκεμβρίου 1870 – 23 Αυγούστου 1933) ήταν Αυστριακός αρχιτέκτονας και πρωτοπόρος του σύγχρονου κινήματος. Ο Άντολφ Λος (Adolf Franz Viktor Maria Loos) γεννήθηκε στις 10 Δεκεμβρίου του 1870 στο Μπρνο, μια περιοχή της τότε Αυστροουγγαρίας (βρίσκεται στην σημερινή Τσεχία) λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Βιέννη.

Ως γιος λιθοξόου, μεγάλωσε κοντά στο εργαστήριο παρακολουθώντας από κοντά την κατεργασία της πέτρας. Ο Λος ήταν μόλις 9 χρονών όταν έχασε τον πατέρα του. Ξεκινά τις σπουδές του στο Ράιχενμπεργκ ακολουθώντας τεχνική εκπαίδευση και συνεχίζει στη Δρέσδη σπουδάζοντας αρχιτεκτονική.

Το 1893 ταξιδεύει στην Αμερική όπου περνά τα επόμενα τρία χρόνια της ζωής του ασκώντας διάφορα επαγγέλματα καθώς δεν βρίσκει δουλειά ως αρχιτέκτονας. Εκεί επισκέπτεται τη Διεθνή Έκθεση (Chicago’s World Fair) και γνωρίζει τα πρωτοποριακά επιτεύγματα της Σχολής του Σικάγου και το έργο του Λούις Σάλλιβαν (Louis Sullivan).

Επιστρέφοντας στην Ευρώπη, εγκαθίσταται στη Βιέννη όπου έρχεται σε επαφή και αναπτύσσει στενές φιλίες με τον ποιητή Πίτερ Άλτενμπεργκ (Peter Altenberg’), τον συγγραφέα Καρλ Κράους (Karl Kraus) και τον μουσικοσυνθέτη Άρνολντ Σένμπεργκ (Arnold Schoenberg). Ξεκινά τη σταδιοδρομία του σχεδιάζοντας εσωτερικούς χώρους και αρθρογραφώντας σε εφημερίδες και περιοδικά για διάφορα θέματα από την ένδυση ως την αρχιτεκτονική.

Η προσωπική του ζωή ήταν ταραχώδης. Ο Λος συνδέθηκε με τέσσερις γυναίκες: τη Λίνα Όμπερτιμφλερ (Lina Obertimpfler), την Έλσι Άλτμαν (Elsie Altmann), την Κλαιρ Μπεκ (Claire Beck) και την Μπέσι Μπρους (Bessie Bruce). Με τις τρεις πρώτες υπήρξε παντρεμένος και όλοι του οι γάμοι κράτησαν για λίγα χρόνια. Ο Λος κατά τη διάρκεια της ζωής του ταξίδεψε σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι, το Βερολίνο, η Πράγα, η Βενετία, η Κοπεγχάγη και η Μαδρίτη καθώς και στην Ελλάδα, την Ιταλία και την Αλγερία, ενώ πέρασε σε κάποιες από αυτές μεγάλα διαστήματα της ζωής του. Τεράστιο ρόλο έπαιξαν γι’ αυτόν η αμερικάνικη και η αγγλική κουλτούρα από τις οποίες επηρεάστηκε βαθιά.

Στο τελευταίο του ταξίδι μετανάστευσε από τη Βιέννη στο Παρίσι το 1922, ύστερα από πρόσκληση του ντανταϊστή ποιητή Τριστάν Τζαρά(Tristan Tzara). Εκεί έμεινε για έξι χρόνια συναντώντας πολλούς καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες της πρωτοπορίας όπως τον Λούρσατ (Lurçat), τον Λε Κορμπιζιέ (Le Corbusier) και τον Μοντριάν (Mondrian).

Το 1928 επιστρέφει στη Βιέννη όπου και μένει μέχρι το τέλος της ζωής του. Κλονισμένος από προβλήματα υγείας, σχεδόν κουφός και φτωχός, ο Λος πεθαίνει στις 23 Αυγούστου του 1933 στο νοσοκομείο του Κάλκσμπουργκ, κοντά στη Βιέννη.

Ο Λος δημοσίευσε δύο βιβλία: το “Ins Leere gesprochen” και το “Trotzdem”.

Το πρώτο περιλαμβάνει τα άρθρα και τα δοκίμια που δημοσίευσε ο Λος το διάστημα 1897-1900 αμέσως μετά την επιστροφή του από την Αμερική. Το δεύτερο συνίσταται από δημοσιεύσεις του την περίοδο 1900-1930. Αυτός ο τόμος μάλιστα εμπεριέχει και τα πιο φημισμένα του δοκίμια:

Το “Διακόσμηση Και Έγκλημα” (“Ornament und Verbrechen”) έκανε μεγάλη αίσθηση και θεωρείται το μανιφέστο της αφαιρετικής σύγχρονης αρχιτεκτονικής. Σε αυτό ο Λος καταγράφει την ουσία της δριμείας κριτικής του ενάντια στην διακοσμητική προσέγγιση των αρχιτεκτόνων και των καλλιτεχνών της βιεννέζικης σχολής Σεσεσιόν (Secession). Παράλληλα, στάθηκε υπέρ της κλασικής διακόσμησης κι εκείνης που προκύπτει από την υφή των επιφανειών διαφόρων υλικών, όπως το ξύλο και το μάρμαρο, στα οποία ενυπάρχουν εκ φύσεως τα γεωμετρικά μοτίβα. Πάντως, αν και ο ίδιος ξεκαθάρισε τη θέση του ενάντια στην πλήρη καταπίεση της διακόσμησης -και ειδικά για τους εσωτερικούς χώρους- η ουσία του έργου του παρερμηνεύτηκε κατ’ αυτόν τον τρόπο.

Το άλλο δοκίμιο, λιγότερο γνωστό αλλά εξίσου σημαντικό, ονομάζεται “Αρχιτεκτονική” (“Architektur”). Εδώ, ο Λος ασκεί κριτική πάνω στην αρχιτεκτονική της εποχής του, ξεδιπλώνοντας παράλληλα τις σκέψεις του για την τέχνη της μοντέρνας κατασκευής. Θεωρεί αναγκαίο τον διαχωρισμό της τέχνης από την αρχιτεκτονική. Σύμφωνα με τον Λος η τέχνη είναι προσωπική υπόθεση του καλλιτέχνη. Ένα σπίτι λοιπόν δεν μπορεί να είναι θέμα προσωπικού γούστου καθώς υπόκειται στη λειτουργική ανάγκη σε αντίθεση με ένα έργο τέχνης. Η μόνη εξαίρεση που κάνει είναι το μνημείο και ο τάφος. Η αρχιτεκτονική γι’ αυτόν , πρέπει αντί να καινοτομεί να μπορεί να ικανοποιεί τις ανάγκες της ανθρωπότητας έτσι όπως τίθενται. Πηγή: https://el.wikipedia.org

 

Είσοδος του σπιτιού του Τριστάν Τζαράστο Παρίσι

 

 

Το κτίριο του οίκου ανδρικής μόδας Goldman & Salatsch (1909-1911) στην Μιχαέλερπλάτς της Βιέννης ήταν το πρώτο του κτίριο. Η λιτή, κλασική μορφή προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων για την έλλειψη διακόσμησης.

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου