Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 17 Μάρ 2023
«Εντοπίστηκε αλλά δεν αντιμετωπίστηκε» η έλλειψη φορέα διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην Ελλάδα
Κλίκ για μεγέθυνση








 

Σε επικοινωνία με τη EURACTIV, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε ότι το εκτελεστικό όργανο γνώριζε την κατάσταση από το 2019. [EPA-EFE/APOSTOLIS DOMALIS]

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «εντόπισε» την έλλειψη μόνιμου και ανεξάρτητου οργάνου διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην Ελλάδα από το 2019, κατά παράβαση της νομοθεσίας της ΕΕ, αλλά δεν ελήφθη κανένα μέτρο και μόνο μετά από μια σιδηροδρομική τραγωδία οι ελληνικές αρχές προβαίνουν στη δημιουργία ενός τέτοιου οργάνου.

Η σιδηροδρομική τραγωδία που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους έφερε στο φως αρκετές ελλείψεις στον σιδηροδρομικό τομέα της Ελλάδας και έχει προκαλέσει σοβαρούς πολιτικούς κραδασμούς.

Εκτός από τα κενά πολιτικής, ιδίως όσον αφορά την ασφάλεια των τρένων, εντοπίστηκε και ένα άλλο ζήτημα: η έλλειψη ενός ανεξάρτητου σιδηροδρομικού φορέα για τη διερεύνηση των ατυχημάτων.

Το θέμα δημοσιοποιήθηκε από τους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης ΣΥΡΙΖΑ (Ευρωπαϊκή Αριστερά) μετά τη σύσταση από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (ΕΛΚ) – ελλείψει ενός θεσμοθετημένου οργάνου, που απαιτείται από τη νομοθεσία της ΕΕ – μιας προσωρινής «ειδικής επιτροπής» που αποτελείται από άτομα κατόπιν επιλογής της κυβέρνησης.

Η «ειδική επιτροπή» αυτή επικρίθηκε έντονα από την αντιπολίτευση, η οποία αμφισβήτησε την αμεροληψία της.

Η Κομισιόν παραδέχεται την ελληνική αποτυχία

Σε επικοινωνία με τη EURACTIV, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε ότι το εκτελεστικό όργανο γνώριζε την κατάσταση από το 2019.

«Η Ελλάδα ολοκλήρωσε τη μεταφορά της οδηγίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων (ΕΕ) 2016/798 στις 23 Οκτωβρίου 2019. Κατά τη διάρκεια του ελέγχου συμμόρφωσης και κατόπιν πληροφοριών που ελήφθησαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, διαπιστώθηκε η απουσία επιχειρησιακού φορέα διερεύνησης στην Ελλάδα», δήλωσε ο εκπρόσωπος.

Ο εκπρόσωπος της ΕΕ πρόσθεσε ότι τον Ιούλιο του 2021, οι ελληνικές αρχές ενημέρωσαν την Επιτροπή για την πρόθεσή τους να δημιουργήσουν έναν πολυτροπικό φορέα διερεύνησης για να διασφαλίσουν την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση της εμπειρίας και την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών διερεύνησης.

«Ωστόσο, η διαδικασία αυτή δεν είχε ολοκληρωθεί σε ικανοποιητικό βαθμό, γι’ αυτό και η Επιτροπή έχει έρθει σε επαφή με τις ελληνικές αρχές για το ζήτημα αυτό», σημείωσε ο αξιωματούχος.

Στον απόηχο της σιδηροδρομικής τραγωδίας, αξιωματούχοι της ΕΕ επισκέφθηκαν την Αθήνα και συναντήθηκαν με κυβερνητικούς εκπροσώπους, και με τον Έλληνα πρωθυπουργό.

Αναφερόμενος σε αυτή την επίσκεψη, ο εκπρόσωπος δήλωσε ότι «εν αναμονή της επίσημης κοινοποίησης, αυτό που καταλαβαίνουμε είναι ότι οι νομοθετικές και διοικητικές διαδικασίες για την εξουσιοδότηση της λειτουργίας της Εθνικής Ανακριτικής Αρχής έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και ότι επίκεινται προσλήψεις».

Η Επιτροπή δεν παραδέχεται τη δική της αποτυχία

Ο εκπρόσωπος της ΕΕ αρνήθηκε να σχολιάσει την απόφαση της κυβέρνησης να συστήσει ένα ad hoc ερευνητικό όργανο και παρέπεμψε τη EURACTIV στο άρθρο 22 της σχετικής οδηγίας της ΕΕ.

Το άρθρο 22 ορίζει ότι κάθε κράτος μέλος διασφαλίζει ότι οι έρευνες για ατυχήματα διεξάγονται από μόνιμο όργανο, το οποίο αποτελείται από τουλάχιστον έναν ανακριτή ικανό να εκτελεί χρέη υπεύθυνου ερευνητή σε περίπτωση ατυχήματος ή συμβάντος.

« Ο εν λόγω φορέας είναι ανεξάρτητος ως προς την οργάνωση, τη νομική μορφή και τη λήψη αποφάσεων από οποιονδήποτε διαχειριστή υποδομής, σιδηροδρομική επιχείρηση, φορέα χρέωσης, φορέα κατανομής και κοινοποιημένο οργανισμό και από οποιονδήποτε τρίτο με συμφέροντα αντικρουόμενα με τα καθήκοντα που ανατίθενται στον φορέα διερεύνησης.»

Η EURACTIV ρώτησε επίσης την Επιτροπή γιατί δεν έχει αναληφθεί καμία δράση – όπως η κίνηση διαδικασίας επί παραβάσει – δεδομένου ότι η Αθήνα παραβιάζει τη νομοθεσία της ΕΕ εδώ και χρόνια.

«Η Επιτροπή έχει στη διάθεσή της διάφορα εργαλεία για να διαδραματίσει το ρόλο της στην παρακολούθηση της εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ, εκ των οποίων η διαδικασία επί παραβάσει είναι μόνο ένα», δήλωσε ο εκπρόσωπος της ΕΕ, επιμένοντας ότι η Κομισιόν έχει «έρθει σε επαφή» με τις ελληνικές αρχές.

Φήμες που κυκλοφορούν στις Βρυξέλλες, πάντως, αναφέρουν ότι πρόσφατα υπήρξε σύσταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να κινηθεί διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας για το θέμα.

Η Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Adina Vălean, η οποία ανήκει στην ίδια πολιτική οικογένεια της ΕΕ (ΕΛΚ) με το κυβερνών κόμμα της Ελλάδας, φέρεται να το εμπόδισε.

Η EURACTIV ενημερώθηκε επίσης ότι η Επιτροπή, κατ’ αρχήν, δεν κινεί διαδικασίες επί παραβάσει κατά κρατών μελών κατά τη διάρκεια προεκλογικής περιόδου. Ωστόσο, η Ελλάδα δεν έχει ανακοινώσει επίσημα ημερομηνία εκλογών.

Τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη

Το δίκτυο της EURACTIV επιβεβαίωσε ότι σε όλες τις ενδιαφερόμενες χώρες υπάρχουν εδώ και χρόνια ενεργά όργανα διερεύνησης σιδηροδρομικών παραβάσεων, τα οποία συντάσσουν ετήσιες εκθέσεις.

Η Γερμανία και η Σλοβενία δημιούργησαν τέτοια όργανα το 2017, το Λουξεμβούργο το 2008 και η Ισπανία το 2007.

Το Bureau d’enquête sur les accidents de transports terrestres (BEA-TT) της Γαλλίας ιδρύθηκε το 2004, πολύ πριν από τον κανονισμό της ΕΕ. Η EURACTIV Γαλλίας αναφέρει μάλιστα ότι σε αυτό το στάδιο δεν είναι εντελώς ανεξάρτητο – όπως απαιτεί η οδηγία – επειδή εξακολουθεί να υπάγεται στο αρμόδιο υπουργείο.

Παρόμοιες ανησυχίες υπάρχουν ωστόσο και για τη Σλοβακία. Πηγή του υπουργείου Μεταφορών δήλωσε στη EURACTIV Σλοβακίας ότι «μια τέτοια αρχή είναι το ίδιο το υπουργείο. Είναι η αρχή διερεύνησης ατυχημάτων και συμβάντων που συμβαίνουν σε σιδηροδρόμους, ειδικούς σιδηροδρόμους και τελεφερίκ».

Η Κροατία δημιούργησε ανάλογη αρχή διερεύνησης το 2013 πριν από την προσχώρησή της στην ΕΕ και εναρμονίστηκε αναλόγως με την οδηγία του 2016.

Στην περίπτωση της Βουλγαρίας, η ποινική έρευνα υπό την ηγεσία της Εθνικής Υπηρεσίας Ερευνών ξεκίνησε αμέσως μετά την εκδήλωση ατυχημάτων παρόμοιων με το ελληνικό.

Η EURACTIV Βουλγαρίας ανέφερε ότι οι ανακριτές διορίζουν τεχνική εμπειρογνωμοσύνη από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, συνήθως πρώην υπαλλήλους της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων ή τεχνικών πανεπιστημίων.

πηγη: https://www.euractiv.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου