Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 11 Σεπ 2019
Αλυσιδωτές αντιδράσεις για το θέμα του Μετρό Θεσσαλονίκης
Κλίκ για μεγέθυνση

 

EUROKINISSI
11.09.2019, 19:12

 

 
Ως «τεράστιο έγκλημα» χαρακτήρισε ο Γιάννης Μπουτάρης, την απομάκρυνση των αρχαίων του Μετρό από το σταθμό Βενιζέλου. Για «αδιανόητη απόφαση», μίλησε ο Κ. Στρατής. Θα ασκηθούν όλα τα ένδικα μέσα, σημειώνει η Κίνησης Πολιτών.

Συνεχίζεται η κοινωνική αναστάτωση, οι σφοδρές αντιδράσεις και η έντονη πολιτική αντιπαράθεση μετά τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από τη ΔΕΘ, στις οποίες ανέφερε ότι θα γίνει απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, με συνέπεια το Μετρό Θεσσαλονίκης να λειτουργήσει το 2023.

Παρά τις κυβερνητικές φωνές ότι «δεν υπάρχει άλλη λύση», η «Εφημερίδα των Συντακτών», σε σημερινό, αποκαλυπτικό της δημοσίευμα, παρουσίασε την ολοκληρωμένη μελέτη που είχε υποβληθεί από την εταιρία «Άκτωρ» στην «Αττικό Μετρό», η οποία προβλέπει ανάδειξη in situ των αρχαιοτήτων, ενώ έχουν ήδη υλοποιηθεί έργα κόστους πάνω από 5 εκατ. ευρώ προς αυτή την κατεύθυνση.  

«Τεράστιο έγκλημα»

Σήμερα (Τετάρτη), ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, χαρακτήρισε ως τεράστιο έγκλημα την απόφαση για απομάκρυνση των αρχαίων από τον σταθμό Βενιζέλου.

Οι δηλώσεις Μπουτάρη έγιναν στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που δόθηκε από την Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στην οποία πρωτοστατεί ο πρώην δήμαρχος, μαζί με αρχαιολόγους, νομικούς, αυτοδιοικητικούς κ.ά. Η Κίνηση καλεί τους πολίτες να υπογράψουν για την παραμονή των αρχαίων κατά χώραν και μέχρι στιγμής, μέσω διαδικτύου, έχουν συγκεντρωθεί 6.000 υπογραφές.

Ο κ. Μπουτάρης εκτίμησε πως ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ενημερώθηκε «πονηρά και άσχημα από μια ομάδα ανθρώπων που έχουν κάποιο συμφέρον» και πρόσθεσε πως θα επιδιωχθεί συνάντηση μαζί του.

«Θα είναι τεράστιο έγκλημα η απομάκρυνση των αρχαίων της Βενιζέλου. Ούτε πού θα πάνε μας λένε ούτε πώς θα αποθηκευτούν ούτε σε τι κατάσταση θα ξαναγυρίσουν», είπε χαρακτηριστικά ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, προσθέτοντας πως «ο αγώνας θα συνεχιστεί μέχρι να γυρίσει πίσω η απόφαση και να μείνουν οι αρχαιότητες επιτόπου».

Σχετικά με τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες (Τρίτη) στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ο κ.Μπουτάρης υπογράμμισε πως η ενημέρωση ήταν «μονομερής», καθώς δεν κλήθηκε ούτε η αρχαιολογική υπηρεσία ούτε εκπρόσωπος από την Αττικό Μετρό. Ερωτηθείς για δηλώσεις του περιφερειάρχη υποστήριξε πως ο κ. Τζιτζικώστας «δεν έχει ασχοληθεί ποτέ με το Μετρό».

Μυλόπουλος κατά Σιμόπουλου, Ζέρβα

Επίθεση εξαπέλυσε ο απερχόμενος πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Γιάννης Μυλόπουλος, σε βάρος του βουλευτή της Ν.Δ., Στράτου Σιμόπουλου και του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα.

«Δεν τιμά τη Θεσσαλονίκη με ψέματα και κουτοπονηριές να προσπαθούν να επιβάλουν μια λύση», είπε και πρόσθεσε: «Λέει ψέματα ο κ. Σιμόπουλος και συνηγορεί ο νυν δήμαρχος ότι δεν υπάρχουν μελέτες και πως δεν έχει γίνει τίποτα». 

«Η λύση για παραμονή των αρχαίων είναι τεχνικά δύσκολη, αλλά εφικτή και διεθνώς αναγνωρισμένη», σημείωσε επίσης, υπερασπιζόμενος την in situ παραμονή των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου.

Τόνισε, τέλος, ότι η εξαγγελία για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων του Μετρό είναι «κακή για τέσσερις λόγους». Διότι, σύμφωνα με τον ίδιο, θα καθυστερήσει χρονικά η ολοκλήρωση του Μετρό για το 2024-2025, το έργο θα κοστίσει περισσότερο, θέτει σε κίνδυνο τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα του μνημειακού συνόλου και δίχασε τη Θεσσαλονίκη.

Θα ασκηθούν όλα τα ένδικα μέσα

Η αρχαιολόγος, τέως διευθύντρια της Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, Δέσποινα Μακροπούλου, και μέλος της Κίνησης Πολιτών λαμβάνοντας τον λόγο είπε πως είναι «επιεικώς ηλίθιο να γυρίσουμε πίσω. Είναι το μόνο πράγμα που δεν πρέπει να κάνουμε».

Παράλληλα, αποκάλυψε πως «αρκετά από τα αρχαία που έφυγαν από το σταθμό Αγίας Σοφίας, με απόσπαση, δεν χωράνε να επιστρέψουν και δεν ξέρουν που είναι. Δεν πρέπει να έχουμε καμία εμπιστοσύνη».

Ο αρχιτέκτων-μηχανικός, Βασίλης Κονιόρδος, πρόσθεσε πως το μεγαλύτερο μέρος των αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου είναι «από ευπαθείς τοιχοποιίες, αποτελούμενες από φθαρτά οικοδομικά υλικά που δεν αντέχουν στη διάλυση και επανασύσταση τους, λαμβάνοντας υπόψη και τη γήρανση των υλικών. Έτσι, οποιαδήποτε διάσπαση και μετατόπιση τους, στην περίπτωση της απόσπασης και μεταφοράς τους, θα αποτελέσει εργασία με μεγάλο ρίσκο. Η προσπάθεια επανασύστασης in situ, μετά την απόσπαση τους, θα έχει ως αποτέλεσμα αισθητικά τη δημιουργία μιας εικόνας σκηνικού».

Στο νομικό πλαίσιο στάθηκε ο δικηγόρος, Φωκίων Δεληγιάννης, λέγοντας πως από την πλευρά της Κίνησης Πολιτών θα ασκηθούν όλα τα ένδικα μέσα, προκειμένου να μην φύγουν τα αρχαία από τη Βενιζέλου, καθώς -όπως είπε χαρακτηριστικά- η απόφαση για απόσπαση και επανατοποθέτηση αποτελεί «επιστροφή στο παρελθόν».

Στρατής: Επαναφέρουν ψεύτικο δίλημμα 

Από την πλευρά του, ο Κώστας Στρατής, τέως υφυπουργός Πολιτισμού, με σημερινή δήλωσή του τοποθετήθηκε για το θέμα, μιλώντας για «ατόπημα για για την πολιτιστική κληρονομιά» από τον πρωθυπουργό.

Παράλληλα, έκανε λόγο για αδιανόητη απόφαση, σημειώνοντας επίσης ότι «ρεβανσισμός, ιδεοληπτικές εμμονές και εξυπηρέτηση συμφερόντων σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος μας γυρίζουν πολλά χρόνια πίσω».

Η δήλωση του Κώστα Στρατή

Αδιανόητη απόφαση. Ρεβανσισμός, ιδεοληπτικές εμμονές και εξυπηρέτηση συμφερόντων σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος μας γυρίζουν πολλά χρόνια πίσω.

Μετά τα Γλυπτά του Παρθενώνα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξαναχτυπά με ένα ακόμα ατόπημα για την πολιτιστική κληρονομιά, ανακοινώνοντας από το βήμα της ΔΕΘ την αδιανόητη απόφαση για την απόσπαση των σημαντικών αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, που μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω.

Τίθενται ζητήματα για τον σεβασμό και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, της ιστορίας και της ταυτότητας της Θεσσαλονίκης, που αντιμετωπίζονται ως εμπόδιο και μάλιστα από εκείνους που πρωτοστάτησαν στον εργαλειακό, γκροτέσκο και υποκριτικό, όπως αποδείχτηκε, πατριωτισμό σχετικά με τη Συμφωνία των Πρεσπών δήθεν στο όνομα της Μακεδονίας.

Τίθενται ζητήματα για την αξιοποίηση της προστιθέμενης αξίας που προσφέρει το πολιτιστικό απόθεμα για την τουριστική και εν γένει την οικονομική ανάπτυξη της πόλης, με τη διαμόρφωση ενός εμβληματικού τοπόσημου στο κέντρο της, που ακυρώνεται από αυτούς που αυτό-αποθεώνονται ότι δήθεν θα φέρουν την ανάπτυξη.

Τίθενται ζητήματα που έχουν να κάνουν με την καθυστέρηση αλλά και την οικονομική επιβάρυνση του έργου, εξαιτίας της απόφασης να ξηλωθεί ό,τι έχει γίνει και το έργο να ξεκινήσει από την αρχή με αβέβαιο χρονοδιάγραμμα.

Τίθενται ζητήματα θεσμικά, καθώς προεξοφλείται ή ακόμα χειρότερα επιχειρείται να επιβληθεί η αλλαγή στάσης των υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού και των επιστημόνων - μελών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που έχουν ήδη αποφασίσει υπέρ της παραμονής των αρχαιοτήτων στη θέση τους.

Τίθενται ζητήματα διχασμού της πόλης της Θεσσαλονίκης πάνω στο ψεύτικο και ξεπερασμένο δίλημμα «ή αρχαία ή μετρό», που κάποιοι το επαναφέρουν.

Οι καινοτόμες τεχνικές λύσεις για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους έχουν ήδη δρομολογηθεί και υλοποιούνται. Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν αγκαλιάσει τη λύση «και αρχαία και Μετρό». Το συνολικό έργο εξελίσσεται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και η έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης τοποθετείται στα τέλη του 2020 (και όχι το 2022, όπως ισχυρίστηκε ψευδώς ο Κ. Μητσοτάκης).

Και όμως, ο ρεβανσισμός, οι ιδεοληπτικές εμμονές και η εξυπηρέτηση συμφερόντων σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, επιχειρούν να οδηγήσουν την πόλη της Θεσσαλονίκης σε οπισθοδρόμηση, το έργο σε μεγάλες καθυστερήσεις και τους κατοίκους της πόλης σε πολύχρονη ταλαιπωρία.

Συμπαραστεκόμαστε, λοιπόν, στους πολίτες της Θεσσαλονίκης που ήδη κινητοποιούνται για την αποτροπή υλοποίησης αυτής της αποτρόπαιας -από κάθε πλευρά- απόφασης.

https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου