Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 26 Ιούλ 2018
The Rolling Stones
Κλίκ για μεγέθυνση

Η μεγαλύτερη ροκ εν ρολ μπάντα του πλανήτη. Σχηματίστηκε το 1961 και παραμένει ενεργή και στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας μέχρι τις μέρες μας.

Έχει κυκλοφορήσει 55 άλμπουμ (στούντιο, λάιβ και συλλογές), με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 200.000.000 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ συναυλιακά έχει «οργώσει» κάθε γωνιά του πλανήτη.

32 τραγούδια των Rolling Stones έχουν ανέβει στις πρώτες θέσεις του πίνακα επιτυχιών της Μεγάλης Βρετανίας και των ΗΠΑ.

Η Γέννηση

Η ιστορία του συγκροτήματος ξεκίνησε από διαφορετικούς δρόμους, αλλά με κοινή συνισταμένη των μελών του την αγάπη τους για τα μπλουζ. Το 1951 οι οκτάχρονοι Κιθ Ρίτσαρντς και Μικ Τζάγκερ ήταν συμμαθητές στο δημοτικό σχολείο Γουένγορθ του Λονδίνου. Στην πορεία του χρόνου θα ακολουθήσουν διαφορετικές διαδρομές, αλλά δέκα χρόνια αργότερα θα ξαναβρεθούν τυχαία σ' ένα δρόμο του Λονδίνου.

Ο Κιθ Ρίτσαρντς σπούδαζε στο Κολέγιο Τεχνών Σίντκαπ και έπαιζε κιθάρα και ο Μικ Τζάγκερ ήταν φοιτητής στην περίφημη Οικονομική Σχολή του Λονδίνου (London School of Economics). «Στα χέρια του κρατούσε τέσσερις δίσκους των Τσακ Μπέρι και του Μάντι Γουότερς» θυμάται ο Κιθ Ρίτσαρντς από εκείνη τη συνάντηση, που έμελλε να αλλάξει την ιστορία της ποπ μουσικής.

Ο Τζάγκερ εκείνη την περίοδο είχε σχηματίσει ένα συγκρότημα με τίτλο Little Boy Blue and the Blue Boys μαζί με τον κοινό φίλο τους Ντικ Τέιλορ, που έπαιζε μπάσο. Στην μπλουζ μπάντα του Αλέξις Κόρνερ, με την οποία συνεργάζονταν ευκαιριακά, γνώρισαν τον κιθαρίστα Μπράιαν Τζόουν, τον πιανίστα Ίαν Στιούαρτ και τον ντράμερ Τσάρλι Γουότς.

Ο Τζόουνς έριξε την ιδέα να σχηματίσουν ένα δικό τους συγκρότημα και οι πρώτες πρόβες ξεκίνησαν το 1961 με τη συμμετοχή των Στιούαρτ, Τζάγκερ και Ρίτσαρντς. Τον Ιούνιο του 1962 η σύνθεση του συγκροτήματος ήταν: Τζάγκερ, Ρίτσαρντς, Στιούαρτ, Τζόουνς, Τέιλορ και Τόνι Τσάπμαν στα ντραμς. Το όνομά τους The Rolling Stones προήλθε από το τραγούδι του Μάντι Γουότερς Rollin' Stone.

Τα πρώτα βήματα (1962 - 1964)

Το νέο συγκρότημα έδωσε την πρώτη του συναυλία στις 12 Ιουλίου 1962 στο κλαμπ «Μαρκί» του Λονδίνου. Τότε είχαμε και τις πρώτες κόντρες για τη μουσική κατεύθυνση των Στόουνς. Ο Τζόουνς ήθελε να παίζουν κυρίως Σικάγο μπλουζ, ενώ οι Τζάγκερ και Ρίτσαρντς προτιμούσαν το ροκ εν ρολ των Τσακ Μπέρι και Μπο Ντίντλεϊ. Στα τέλη της χρονιάς σημειώθηκαν και οι πρώτες αλλαγές στο συγκρότημα. Ο μπασίστας Μπιλ Γουάιμαν πήρε τη θέση του Ντικ Τέιλορ και ο Τσάρλι Γουότς τη θέση του Τόνι Τσάπμαν στα ντραμς.

Το 1963 τους βρίσκει στο κλαμπ Crawdaddy του πρώτου τους μάνατζερ Τζόρτζιο Γκομέλσκι. Παίζουν για οχτώ μήνες και αρχίζουν να δημιουργούν τον μύθο τους. Στις 7 Ιουνίου κυκλοφορούν το πρώτο τους σινγκλ, με τις διασκευές των τραγουδιών «Come On» του Τσακ Μπέρι και «I Want to Be Loved» του Γουίλι Ντίξον. Το δισκάκι φθάνει στο Νο21 και παραμένει στον πίνακα επιτυχιών της Μεγάλης Βρετανίας για 14 εβδομάδες. Καθόλου άσχημα για το νέο συγκρότημα.

Μεταξύ των πρώτων θαυμαστών τους ήταν και οι Beatles. Μάλιστα, συνέστησαν τους Stones στον ατζέντη τους Άντριου Όλντμαν, που ανέλαβε το μανατζάρισμά τους, αφού η συμφωνία με τον Γκομέλσκι ήταν προφορική. Ο Τζορτζ Χάρισον έπεισε τον Ντικ Ρόου να υπογράψει μαζί τους στη δισκογραφική εταιρεία Decca, την ίδια που είχε απορρίψει τους Beatles την Πρωτοχρονιά του 1962.

Ακολούθησε μια σειρά από σινγκλ, με αποκορύφωμα τη διασκευή του τραγουδιού του Μπόμπι Γούμακ «It' all over now», που έφθασε στο Νο1 του βρετανικού πίνακα επιτυχιών (26 Ιουνίου 1964). Νωρίτερα είχαν κυκλοφορήσει τον πρώτο τους μεγάλο δίσκο στη Μεγάλη Βρετανία με τίτλο το όνομά τους (16 Απριλίου 1964) και στις 30 Μαΐου στις ΗΠΑ με τον τίτλο «England's Newest Hitmakers». Και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού ο δίσκος σημείωσε επιτυχία και έφθασε στο Νο1. Περιείχε υλικό από το λάιβ ρεπερτόριο του συγκροτήματος (μπλουζ διασκευές) και το τραγούδι των Ρίτσαρντς/ Τζάγκερ «Tell me».

Το 1964 πραγματοποίησαν και την πρώτη μεγάλη περιοδεία. Στην Αγγλία τους συνόδευσαν από τις 6 Ιανουαρίου μεγάλα ονόματα της αμερικανικής μουσική, όπως οι Ike και Tina Turner, Bo Didley, The Ronnetes, Everly Brothers και Little Richards. Παρότι το πρώτο τους άλμπουμ έγινε χρυσό στις ΗΠΑ, η περιοδεία τους δεν είχε την ανάλογη επιτυχία και πολλές συναυλίες τους ακυρώθηκαν. Η πρώτη τους μεγάλη περιοδεία θα σηματοδοτήσει τη μεταστροφή τους από ριθμ εντ μπλουζ σε ροκ μπάντα. Στις 17 Οκτωβρίου 1974 κυκλοφορεί μόνο στις ΗΠΑ το δεύτερο άλμπουμ τους «12X5» με λιγότερες διασκευές και περισσότερα τραγούδια της συνθετικής δυάδας Ρίτσαρντς/Τζάγκερ. Έφτασε στο Νο3 κι έγινε χρυσό, ενώ στη Μεγάλη Βρετανία κυκλοφόρησε στις 15 Ιανουαρίου 1965 ως «The Rolling Stones No 2».

Η πρώτη εμφάνιση των Rolling Stones στην Αθήνα

Τέσσερις ημέρες πριν από το πραξικόπημα των Συνταγματαρχών, οι Rolling Stones άνοιγαν τον χορό των ροκ συναυλιών στην Ελλάδα. Η συναυλία τους στο γήπεδο του Παναθηναϊκού άρχισε κανονικά, αλλά δεν τελείωσε ποτέ.

Προλεγόμενα

Τον Ιανουάριο του 1967 ο Μικ Τζάγκερ και η παρέα τους κυκλοφόρησαν το νέο τους άλμπουμ Between the Buttons, που σημείωσε μεγάλη επιτυχία, με τραγούδια, όπως τα Let’s Spend The Night Together και Ruby Tuesday. Για την άνοιξη είχαν προγραμματίσει η περιοδεία στην Ευρώπη, εν μέσω της σοβούσας διαμάχης του Μικ Τζάγκερ και του Μπράιαν Τζόουνς, των δύο ηγετικών μορφών του συγκροτήματος.

Στα νότια της Ευρώπης, η Ελλάδα βρισκόταν σε μια δύσκολη καμπή της ιστορίας της. Με εμφανείς ακόμη τις πληγές της «Αποστασίας» βάδιζε ολοταχώς για εκλογές, έχοντας στο τιμόνι της την κυβέρνηση της Ε.Ρ.Ε. υπό τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο. Οι εκλογές ήταν προγραμματισμένες για τις 28 Μαΐου και αναμενόταν να εξελιχθούν σε ένα θρίαμβο της Ενώσεως Κέντρου και του Ανδρέα Παπανδρέου, ηγετικού στελέχους του κόμματος εκείνη την περίοδο. Η κατάσταση ήταν τεταμένη. Το Παλάτι και η Δεξιά δεν απέκλειαν κάποιας μορφής συνταγματική εκτροπή, με την επιβολή μιας βραχυχρόνιας δικτατορίας. Δεν είχαν υπολογίσει τους Συνταγματάρχες!

Η αναγγελία της συναυλίας

Στις 22 Μαρτίου κυκλοφορεί το 77ο τεύχος του μουσικού περιοδικού Μοντέρνοι Ρυθμοί με μια είδηση βόμβα: «Δεν είναι ούτε πρωταπριλιάτικο ψέμα, ούτε διαφημιστικό κόλπο. Οι Ρόλινγκ Στόουνς έρχονται». Η συμφωνία είχε κλείσει προ οκταημέρου μεταξύ του δημοσιογράφου και ατζέντη Νίκου Μαστοράκη και του μάνατζερ του συγκροτήματος Ντέβιντ Απς.

Η συναυλία ορίστηκε για τις 17 Απριλίου στην Αθήνα και θα έκλεινε την ευρωπαϊκή περιοδεία των Rolling Stones, η οποία θα άνοιγε στις 25 Μαρτίου στη Στοκχόλμη. Ως χώρος διεξαγωγής επιλέχτηκε το γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και τα εισιτήρια κόστιζαν από 60 έως 120 δραχμές, αρκετά «αλμυρά» για το νεαρόκοσμο της εποχής. Υπήρχαν και λίγα εισιτήρια των 500 δραχμών, ακριβώς μπροστά από την εξέδρα. Οι αφίσες που κυκλοφόρησαν ανάφεραν ότι «το ρεσιτάλ είναι υπό την αιγίδα του δημάρχου Αθηναίων κ. Γεωργίου Πλυτά και οι εισπράξεις του θα διατεθούν για φιλανθρωπικό σκοπό».

Την Κυριακή 16 Απριλίου κυκλοφόρησε η φήμη ότι οι Στόουνς αναμένονται στην Αθήνα. Εκατοντάδες νεαροί πολιόρκησαν το αεροδρόμιο του Ελληνικού για να τους υποδεχθούν και να τους δουν από κοντά. Σημειώθηκαν μικροσυγκρούσεις με την αστυνομία, η οποία έκανε χρήση γκλομπ για να τους απομακρύνει. Αντί για τα μέλη του συγκροτήματος, είχαν έλθει οι τεχνικοί, οι οποίοι δεν έχασαν την ευκαιρία να μοιράσουν αυτόγραφα σε κάποιους αδαείς συγκεντρωμένους, που τους πέρασαν για τους Στόουνς.

Η άφιξη και η συνέντευξη Τύπου

Οι Rolling Stones ήλθαν ανήμερα της συναυλίας με πτήση της Ολυμπιακής Αεροπορίας και κατέλυσαν στο «Χίλτον». Τους δημοσιογράφους, που βρέθηκαν στο αεροδρόμιο, εντυπωσίασε η πανέμορφη σύζυγος του πιο άσχημου από το συγκρότημα, του μπασίστα Μπιλ Γουάιμαν. Ήταν Δευτέρα στην Αθήνα και ο ήλιος διαδεχόταν τα σύννεφα και τη βροχή.

Νωρίς το απόγευμα, τα μέλη του συγκροτήματος -πλην του Μπράιαν Τζόουνς που κοιμόταν- έδωσαν την καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου. «Τι γνωρίζετε για το Σέξπιρ;», ρώτησε ένας δημοσιογράφος. «Και σεις τι γνωρίζετε για τον Όμηρο;» απάντησε με ερώτηση ο Μικ Τζάγκερ, ο μόνος ομιλητικός της παρέας.

Οι ερωτήσεις έπεφταν βροχή:
– «Ποια είναι η γνώμη σας για τη μουσική σας;».
– «Τα τραγούδια μας εκφράζουν την εποχή μας. Δεν είμαστε υστερικοί, όπως πιστεύεται, αλλά οι μεγαλύτεροι δεν μπορούν να μας καταλάβουν.»
– «Τι πιστεύετε για τους Μπιτλς;»
– «Τους αγαπάμε πάρα πολύ.»
– «Πως περνάτε τις ελεύθερες ώρες σας;»
– «Με κορίτσια.»
– «Είστε αγαπημένοι μεταξύ σας;»
– «Ναι, και η απόδειξη είναι ότι κοιμόμαστε μαζί στο ίδιο κρεβάτι.»
– «Αλλά ο Μπιλ Γουάιμαν είναι παντρεμένος. Τι έχει να πει επ' αυτού η γυναίκα του;» αντέτεινε ο ο δημοσιογράφος.
– «Κοιμάται μαζί μας» απάντησε ο Τζάγκερ.

Η συναυλία

Περίπου την ώρα της συνέντευξης τύπου των Στόουνς, οι πρώτοι θεατές άρχιζαν να μπαίνουν στο γήπεδο του Παναθηναϊκού. Γύρω στις 7 το βράδυ, στις εξέδρες της «Λεωφόρου» βρίσκονταν γύρω στα 8.000 άτομα. Η εξέδρα ήταν στημένη στη σέντρα του γηπέδου και μέσα στον αγωνιστικό χώρο επιτρεπόταν η είσοδος στους λίγους που είχαν να πληρώσουν το πανάκριβο εισιτήριο των 500 δραχμών. Το γήπεδο ήταν ζωσμένο από ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις.

Σε λίγη ώρα άρχισε το πρώτο μέρος του προγράμματος, με ελληνικά συγκροτήματα και καλλιτέχνες. Εμφανίστηκαν κατά σειρά οι Loubogg, MGC, Idols, Τάσος Παπασταμάτης, Δάκης και We Five. Στις 9:30 μ.μ. οι Στόουνς ανέβηκαν στη σκηνή και άρχισαν τη συναυλία τους με το Last Time. Οι θεατές ξεπερνούσαν τους 10.000 και οι αστυνομικοί έκαναν αισθητή την παρουσία τους μέσα στον αγωνιστικό χώρο και γύρω από τη σκηνή, έχοντας σαφείς εντολές να συλλαμβάνουν όποιον παρεκτρεπόταν, τουτέστιν, όποιος απλώς σηκωνόταν από τη θέση του για να χορέψει ή να χειροκροτήσει με ενθουσιασμό.

Οι Στόουνς συνεχίζουν τη συναυλία τους με τα τραγούδια Lady Jane, 19th Nervous Breakdown, Ruby Tuesday και Let’s spend the night together. Λίγο πριν αρχίσουν να παίζουν το Satisfaction, ο Τζάγκερ είχε την έμπνευση να ράνει τους θεατές με κόκκινα γαρύφαλλα. Δεν μπόρεσε ο ίδιος να φθάσει στην εξέδρα και ανέθεσε τη δουλειά στον μάνατζερ της περιοδείας τους, Τομ Κέιλοκ, ο οποίος είχε μπαταρισμένο το ένα χέρι του, καθώς τρεις μέρες νωρίτερα είχε τραυματισθεί, προσπαθώντας να προστατεύσει τον Τζάγκερ από την επίθεση ενός θεατή στη συναυλία της Ζυρίχης.

Η πράξη θεωρήθηκε επαναστατική από την Αστυνομία και αμέσως έξι άνδρες της έπεσαν πάνω στον δυστυχή Κέιλοκ και τον έσπασαν στο ξύλο. Οι υπεύθυνοι του γηπέδου, με διαταγή της Αστυνομίας, κατέβασαν τον γενικό και η συναυλία τερματίσθηκε άδοξα μέσα σε πυκνό σκοτάδι. Τα μέλη των Rolling Stones φυγαδεύτηκαν στο ξενοδοχείο, μη μπορώντας να καταλάβουν τι συνέβη. Αγανακτισμένοι θεατές συγκρούστηκαν με την αστυνομία και συγκρότησαν διαδήλωση, η οποία κατέληξε μπροστά από το «Χίλτον». Την ατμόσφαιρα δονούσε το σύνθημα: «Τσιλιχρήστο (σ.σ. ο τότε διευθυντής της Αστυνομίας) παραιτήσου!».

Την επαύριο

Η επομένη της συναυλίας ήταν η ημέρα της αναχώρησης για τα μέλη του συγκροτήματος, που υποβλήθηκαν σε εξαντλητικούς ελέγχους στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. Ο Μικ Τζάγκερ πέταξε για το Λονδίνο, ο Μπράιαν Τζόουνς για το Μόναχο, προκειμένου να παρακολουθήσει την πρεμιέρα της ταινίας του Φόλκερ Σλέντορφ Mord und Totschlag (A Degree of Murder, ο αγγλικός τίτλος), της οποίας είχε γράψει τη μουσική. Ο Κιθ Ρίτσαρντς έχασε το αεροπλάνο για το Λονδίνο και πέταξε για το Μόναχο με τον Τζόουνς, ενώ η οικογένεια Γουάιμαν παρέμεινε στην Αθήνα για ολιγοήμερες διακοπές. Για κακή της τύχη, η ημέρα της αναχώρησης συνέπεσε με την εκδήλωση του πραξικοπήματος της 21η Απριλίου. Το αεροδρόμιο ήταν κλειστό και η οικογένεια Γουάιμαν αναγκάστηκε να μείνει στην Αθήνα μέχρι τις 23 Απριλίου, οπότε πήρε τον δρόμο της επιστροφής για το Λονδίνο.

ΦΩΤΟΘΗΚΗ

 
© Copyright 2011 - 2018 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου