Από την βραβευμένη με Όσκαρ» «Ida του Πάβελ Παβλικόφσκι (φωτογραφία άρθρου), στη «Γερμανία Έτος Μηδέν» του Ρομπέρτο Ροσελίνι και από το «Ένας Αμερικανός Φίλος» του Βιμ Βέντερς, μέχρι τον «Καθρέφτη» του Αντρέι Ταρκόφσκι! Δώδεκα ταινίες - αριστουργήματα της Έβδομης Τέχνης θα παρουσιαστούν, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, στο πλαίσιο του Αφιερώματος: «Σιωπές και Όνειρα / Εικόνες μετά τον Πόλεμο».

Μετά τα εξαιρετικά αφιερώματα, 13 σπουδαίες ταινίες για τον φασισμό και τις εκφάνσεις του και Εικόνες της παιδικής ηλικίας μέσα από 12 αριστουργήματα της 7ης Τέχνης, η Κινηματογραφική Λέσχη του Δήμου Βύρωνα - Κινηματογράφος «Νέα Ελβετία», Ν. Ελβετίας 34 και Σεβαστείας - επιστρέφει και μας προσκαλεί να απολαύσουμε σπουδαία φιλμ, επί της μεγάλης οθόνης. Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών:

 

Παρασκευή 19/10/2018
Μπελίσιμα

Σκηνοθεσία: Λουκίνο Βισκόντι
Ιταλική ταινία του 1952 με τους: Άννα Μανιάνι, Βάλτερ Κιάρι, Τίνα Απιτσέλα, Αλεσάντρο Μπλαζέτι

Η Μανταλένα προσπαθεί με κάθε τρόπο να βάλει την εξάχρονη κόρη της στο σινεμά. Η απατηλή γοητεία της Cinecitta φωτίζει τα όνειρα των φτωχών στην καθημαγμένη μεταπολεμική Ιταλία.

Παρασκευή 2/11/2018
Ida

Σκηνοθεσία: Πάβελ Παβλικόφσκι
Πολωνική ταινία του 2013 με τους Αγκάτα Κουλέζα, Αγκάτα Τρεμπουσόφσκα, Νταβίντ Όγκροτνικ

Πολωνία 1962. Μια δόκιμη μοναχή και η θεία της ταξιδεύουν στο γενέθλιο τόπο αναζητώντας τα ίχνη των νεκρών τους, από την εποχή του πολέμου. Μια σκληρή ματιά πίσω από το μύθο της πολωνικής αντίστασης, στο σκοτεινό υπογάστριο του φασισμού.

 

Παρασκευή 23/11/2018
Γερμανία έτος μηδέν

Σκηνοθεσία: Ρομπέρτο Ροσελίνι
Ιταλική ταινία του 1948  με τους  Έντμουντ Μέσκε, Ερνστ Πιτσάου, Φραντς-Ότο Κρούγκε

Ένας απόμαχος Γερμανός στρατιώτης επιστρέφει στο κατεστραμμένο Βερολίνο. Παντού ερείπια, πραγματικά κι ανθρώπινα. Ο μικρός αδερφός Έντμουντ θα ξαμολυθεί στο κυνήγι της επιβίωσης για λογαριασμό όλης της οικογένειας.

Παρασκευή 30/11/2018
Ένας Αμερικανός φίλος

Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς
Γερμανική ταινία του 1977 με τους Μπρούνο Γκαντζ, Ντένις Χόπερ, Λίζα Κρόιζερ, Νίκολας Ρέι, Σάμιουελ Φούλερ

Ένας Αμερικανός πλαστογράφος έργων τέχνης πείθει έναν ετοιμοθάνατο κορνιζοποιό από το Αμβούργο να γίνει πληρωμένος δολοφόνος. Μεταξύ τους αναπτύσσεται μία έντονη σχέση που αγγίζει από θέματα υπαρξιακά μέχρι και χάσματα πολιτισμικά.

 
 

Παρασκευή 14/12/2018
Ο θείος μου

Σκηνοθεσία: Ζακ Τατί
Γαλλική ταινία του 1958 με τους Ζακ Τατί, Ζαν Πιερ Ζολά, Αντριάν Σερβαντί

Ο κύριος Ιλό - γνωστή κινηματογραφική περσόνα του Ζακ Τατί - θα φιλοξενηθεί για λίγο καιρό στο υπερμοντέρνο σπίτι της νεόπλουτης  αδερφής του. Ο απροσάρμοστος κι αναρχικός  Ιλό δεν θα αργήσει να αποσυναρμολογήσει την καλοκουρδισμένη  ζωή τους.

Παρασκευή 11/01/2019
Ο καθρέφτης

Σκηνοθεσία: Αντρέι Ταρκόφσκι
Σοβιετική ταινία του 1975 με τους : Μαργαρίτα Τερίχοβα, Ιγκνάτ Ντανίλτσεβ, Όλεγκ Γιανκόφσκι

Ένας ετοιμοθάνατος άντρας ανακαλεί στη μνήμη του εικόνες της παιδικής ηλικίας, αγαπημένα πρόσωπα αλλά και τα μεγάλα γεγονότα της Ιστορίας που έζησε. Ο ίδιος ο χρόνος ως υλικό αφήγησης και κυρίως ποίησης.

 

Παρασκευή 25/1/2019
Φωτιά πυροσβέστες

Σκηνοθεσία: Μίλος Φόρμαν
Τσεχική ταινία του 1967 με τους Βασλάβ Στόκελ, Γιαν Βόστρκιλ

 
 

 

Οι πυροσβέστες μιας μικρής πόλης οργανώνουν την ετήσια γιορτή τους. Όλα όμως θα πάνε στραβά. Μια αλληγορία από το νέο κύμα του τσεχικού κινηματογράφου λίγο πριν εκπνεύσει η «Άνοιξη της Πράγας».

Παρασκευή 8/2/2019
Η μάχη του Αλγερίου

Σκηνοθεσία: Τζίλο Ποντεκόρβο
Ιταλο-αλγερινή ταινία του 1966 με τους Ζαν Μαρτέν, Μπραχίμ Χατζαντί, Ούγκο Παλέτι

Λίγα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου η Γαλλία από θύμα μετατρέπεται σε θύτη. Τις ναζιστικές μεθόδους που είχε υποστεί η ίδια θα εφαρμόσουν οι επίλεκτοι γάλλοι αλεξιπτωτιστές για να κάμψουν την αντίσταση του αλγερινού λαού.

Παρασκευή 22/2/2019
Κρυμμένος

Σκηνοθεσία: Μίκαελ Χάνεκε
Γαλλο-αυστριακή ταινία του 2005 με τους Ντανιέλ Οτέιγ, Ζυλιέτ Μπινός, Ανί Ζιραρντό, Ντανιέλ Ντιβάλ

Η οικογένεια ενός μεσοαστού γάλλου διανοούμενου δέχεται κάποιες παράξενες βιντεοκασέτες από έναν  άγνωστο. Ο κρυμμένος αποστολέας φέρνει σιγά-σιγά στην επιφάνεια μια θαμμένη πλευρά του παρελθόντος, μια σκοτεινή περίοδο στην Ιστορία της Γαλλίας.

Παρασκευή 15/3/2019
Ο κλέψας του κλέψαντος

Σκηνοθεσία: Μάριο Μονιτσέλι
Ιταλική ταινία του 1958 με τους  : Βιτόριο Γκάσμαν, Μαρτσέλο Μαστρογιάννι, Κλαούντια Καρντινάλε, Τοτό, Ρενάτο Σαλβατόρε

Με πρόσχημα και όχημα τη ληστεία  ενός ενεχυροδανειστηρίου από μια ομάδα φουκαράδων,  ο Μάριο Μονιτσέλι ρίχνει μια καυστική ματιά στο μεταπολεμικό οικονομικό θαύμα της Ιταλίας δίνοντας ταυτόχρονα και μία εξαίρετη κοινωνική ηθογραφία του “περιθωρίου”.

Παρασκευή 29/3/2019
Μαγική πόλις

Σκηνοθεσία: Νίκος Κούνδουρος
Ελληνική ταινία του 1954 με τους Γιώργο Φούντα, Μαργαρίτα Παπαγεωργίου, Μίμη Φωτόπουλο, Θανάση Βέγγο, Μάνο Κατράκη, Στέφανο Στρατηγό

Στο προσφυγικό και εξαφανισμένο πια Δουργούτι της δεκαετίας του ’50 δίπλα στην Αθήνα του νέον, την μάτζικ σίτυ , ένας φτωχός φορτηγατζής   -στο μεταίχμιο δύο πόλεων, δύο κόσμων- προσπαθεί να επιβιώσει.

Παρασκευή  12/4/2019
Μια γυναίκα ανεβαίνει τη σκάλα

Σκηνοθεσία: Μίκιο Ναρούσε
Γιαπωνέζικη ταινία του 1960 με τους Χίντεκο Τακάμινε, Μασαγιούκι Μόρι, Ρέικο Νταν

Η χήρα Κέικο εργάζεται σε ένα μπαρ-προϊόν κι αυτό της μεταπολεμικής αμερικανικής εισβολής στην Ιαπωνία-αποκλειστικά για άντρες. Όνειρό της να σταματήσει να ανεβαίνει τη σκάλα που οδηγεί στους πελάτες.

 
 
 

Η επιμέλεια του προγράμματος και η επιλογή των ταινιών ανήκει στον διακεκριμένο σκηνοθέτη, Στέλιο Χαραλαμπόπουλο («Hμερολόγια Καταστρώματος: Γιώργος Σεφέρης» - «Γρηγόρης Λαμπράκης: Μαραθώνιος μιας Ημιτελούς Άνοιξης»), ο οποίος σημειώνει χαρακτηριστικά:

«Η αγωνία της ανθρωπότητας να ξεχάσει τη φρίκη του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου και ταυτόχρονα η αναζήτηση ενός οράματος για να αγκιστρωθεί είναι δύο κύρια χαρακτηριστικά του μεταπολεμικού κόσμου. Ο φασισμός, ο πόλεμος, τα στρατόπεδα εξόντωσης, το Ολοκαύτωμα είναι το παρελθόν που όσο πιο γρήγορα βυθιστεί στη λήθη τόσο το καλύτερο. Η κατεστραμμένη Ευρώπη, η Αμερική, η Ασία, η αποικιοκρατούμενη Αφρική, όλοι διεκδικούν μία θέση στο άρμα της προόδου, όλοι θέλουν να πάρουν μέρος στην φρενήρη κούρσα της τεχνολογικής εξέλιξης, όλοι έχουν δικαίωμα στο όνειρο. Ο κινηματογράφος αυτή η βιομηχανία ονείρων η κατ’ εξοχήν λαϊκή τέχνη εκφράζει δυναμικά  τη φυγή προς τα εμπρός. Στην επικράτεια των εικόνων της 7ης τέχνης υπάρχει αρκετός χώρος για την ευτυχία, την ευμάρεια, τον επίγειο παράδεισο της αναδυόμενης καταναλωτικής κοινωνίας. Παρ’ όλα αυτά στον αιθεροβάμονα κόσμο του σελιλόϊντ επιβιβάζονται και κάποιες αιρετικές φωνές που μέσα από τα δημοφιλή είδη της κωμωδίας και του μελοδράματος σπέρνουν το σπόρο της αμφιβολίας.

Ο «θείος μου» του Ζακ Τατί αποσυναρμολογεί το καλοκουρδισμένο αποστειρωμένο τεχνολογικό θαύμα και στη γραμμή της κωμωδίας πάλι «Ο κλέψας του κλέψαντος» του Μάριο Μονιτσέλι αλλά και τα νεορεαλιστικά «Μπελίσιμα» του Λουκίνο Βισκόντι και «Μαγική Πόλις» του Νίκου Κούνδουρου αγκαλιάζουν εύθυμα και τρυφερά τα όνειρα των απόκληρων, ακόμη και των παράνομων, για μια καλύτερη ζωή.

Υπάρχουν βέβαια κι εκείνες οι μοναχικές φωνές που το έργο τους είναι ερμητικό για τους όρους της κοινωνίας του θεάματος αλλά εξόχως ελκυστικό σε όσους θέλουν να δουν, να υιοθετήσουν το βλέμμα της ποίησης και του  στοχασμού. Ο «καθρέφτης» του Αντρέι Ταρκόφσκι κορυφαίο κινηματογραφικό ισοδύναμο με τα ταξίδια της μνήμης στο Αναζητώντας το χαμένο χρόνο ή και με την ποίηση του Τσέλαν. Από τις χώρες του πάλαι ποτέ «υπαρκτού σοσιαλισμού» και το «Φωτιά πυροσβέστες» του Μίλος Φόρμαν τελευταίο σκίρτημα της «Άνοιξης της Πράγας» πριν τον οριστικό χειμώνα και το  «Ida» του Παβλικόφσκι όπου η μεταπολεμική κομμουνιστική κοινωνία χτίζεται πάνω και σε κάποια ένοχα μυστικά.

Αυτή η ένοχη σιωπή δεν είναι όμως προνόμιο μόνο μίας σύγχρονης ταινίας που αναστοχάζεται το παρελθόν μιας και  αμέσως μετά τον πόλεμο, το 1948, ο Ροσελίνι στο «Γερμανία έτος μηδέν» δείχνει πως τα ερείπια δεν θάψαν οριστικά τη μισαλλοδοξία και το χθες. Αλλά και στην άλλη μεγάλη ηττημένη του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, την Ιαπωνία, ο σπουδαίος αλλά άγνωστος στο πλατύ κοινό Μίκιο Ναρούσε με το «Μια γυναίκα ανεβαίνει τη σκάλ»α αγγίζει καλά κρυμμένα μυστικά. Η βαρβαρότητα της αποικιοκρατίας φανερώνει το πιο απεχθές πρόσωπό, της λίγο πριν ξεψυχήσει, στο εμβληματικό χρονικό του Τζίλο Ποντεκόρβο, «Η μάχη του Αλγερίου» ταινία / ορόσημο για τους αντιαποικιακούς αγώνες των λαών. Κακοφορμίζει το μπολιασμένο με το αμερικανικό όνειρο μεταπολεμικό θαύμα της Γερμανίας στο «Ένας Αμερικανός φίλος».

Και τέλος στην κοιτίδα των ιδεών του Διαφωτισμού, πάντα στο ημίφως, κάποιος Κρυμμένος φωτίζει ή καλύπτει το δοσίλογο Βισύ και το ρατσισμό του πολέμου της Αλγερίας. Όλα αυτά τα χρόνια μετά τον πόλεμο και σ’ όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης ο κινηματογράφος δεν έπαψε να αναρωτιέται, να προβληματίζεται για τον κόσμο που χτίζεται, για τα όνειρα που υφαίνονται αλλά και τις σιωπές που εξυφαίνονται.»