Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 31 Ιαν 2019
Ελλάδα: Πρεμιέρα για την «Ευνοούμενη» του Λάνθιμου
Κλίκ για μεγέθυνση
 

Η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Η Ευνοούμενη», με τις δέκα υποψηφιότητες για Όσκαρ και την πρωτοφανή παγκόσμια απήχηση, βγαίνει απόψε Πέμπτη σε δυο ελληνικές αίθουσες, μια εβδομάδα νωρίτερα από την προγραμματισμένη έξοδό της σε πολλούς κινηματογράφους της χώρας.

«Η Ευνοούμενη» - («The Favourite»)

Ιστορική δραματική κωμωδία, βρετανικής παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Γιώργου Λάνθιμου, με τους Έμα Στόουν, Ολίβια Κόλμαν, Ρέιτσελ Βάις, Νίκολας Χουλτ, Μαρκ Γκάτις, Τζον Άλγουιν, Τζέιμς Σμιθ κα.

 

Ίσως η πιο πολυαναμενόμενη ταινία, με τις δέκα υποψηφιότητες για Όσκαρ, πολυβραβευμένη, με τεράστια απήχηση σε όλο τον κόσμο.

Η τελευταία δημιουργία του Γιώργου Λάνθιμου, ο οποίος έχει, ομολογουμένως, κάνει μια ιδιαίτερα αξιόλογη προσπάθεια, σε αυτή τη φροντισμένη και πλούσια παραγωγή, που σπάει, ωστόσο τα συμβατικά πλαίσια του είδους, με την καυστική του ματιά πάνω σε ιστορικά πρόσωπα. Ο Λάνθιμος κρατά τον δικό του προσωπικό λόγο, τη δική του κινηματογραφική γραφή, αλλά ταυτόχρονα και πετυχημένα ανοίγεται και σε θεατές που θέλουν μια πιο συμβατική αφήγηση.

Στην «Ευνοούμενη» δεν υπάρχουν ήρωες, παρά μόνο θλιβερά πλάσματα που άγονται και φέρονται από τις προσωπικές ανάγκες τους και την ιδιοτέλεια, μέσα σε ένα παρακμιακό περιβάλλον, μια νοσηρή ηθική, μία εκτεταμένη αρρώστια, που στον πυρήνα της κρύβει για μια ακόμη φορά την τρέλα για την εξουσία. Και ειδικότερα για αυτούς που βρίσκονται καθοριστικά πολύ κοντά στην εξουσία. Γιατί εδώ ισχύει ακριβώς το γνωστό αξίωμα ότι ο πιο ισχυρός δεν είναι ο βασιλιάς, εν προκειμένω η βασίλισσα, αλλά ο κολλητός του, εδώ η κολλητή της και ερωμένη της, αυτή που την επηρεάζει στις αποφάσεις της, αυτή που μπαίνει στο κρεβάτι της και την κάνει όργανό της.

Ο Λάνθιμος στήνει το σκηνικό του στο παλάτι, χρησιμοποιώντας ευρυγώνιες λήψεις αναδεικνύοντας ένα απόκοσμο μερικές φορές περιβάλλον, γεμίζοντας τα πλάνα του με πληροφορίες, αλλά και χρησιμοποιώντας το φως και το σκοτάδι ως δείγμα του ψυχολογικού κόσμου των πρωταγωνιστών και της πολιτικής κατάστασης. Η ταινία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και γυναικεία, καθώς σχεδόν όλα περιστρέφονται γύρω απ' τις τρεις πρωταγωνίστριες. Τη βασίλισσα Άννα, αποκρουστικά άσχημη και με την ασθένειά της να την έχει παραμορφώσει και σωματικά, την κολλητή της και σεξουαλική ακόλουθό της Σάρα, που εκμεταλλευόμενη τη σοβαρή ασθένεια της βασίλισσας λύνει και δένει στο παλάτι, αλλά και της υπέρμετρα φιλόδοξης Αμπιγκέιλ, μιας υπηρέτριας, που χρησιμοποιώντας την πανουργία της αλλά και τα βασικά προσόντα της, τα νιάτα και την ομορφιά της, αναρριχάται και φτάνει στο σημείο να πάρει τη θέση της Σάρα. Απ' την άλλη, υπάρχει το αντίθετο φύλο (γιατί ακριβώς άντρες δεν τους λες..) που βρίσκεται σε παρακμή, είναι οι δευτεραγωνιστές, ελαφρών ηθών σαν κομπάρσοι σε οίκο ανοχής.

Ο Λάνθιμος σαρκάζει, θα 'λεγε κανείς πολλές φορές, με βρετανικό φλέγμα, την εξουσία, τα γαλαζοαίματα πολιτικά τερτίπια, τις ζοφερές καταστάσεις που επικρατούν στο παλάτι, με εγωπάθεια, πισώπλατα μαχαιρώματα και προδοσίες, την κυριαρχία των ταπεινών ενστίκτων, προβάλλοντας ένα σύστημα εξουσίας, στο οποίο ανέρχονται άτομα που σε μια κανονική κατάσταση θα έπρεπε να ζουν και να εργάζονται το πολύ σε ένα καζίνο ζωωδών απολαύσεων.

Ένα σχόλιο για τη διαχρονική εξουσιομανία, τον παραλογισμό, την τυφλή εξυπηρέτηση συμφερόντων, αγνοώντας τους απλούς ανθρώπους, ακόμη και τη δύναμη της φύσης. Και όλα αυτά κινηματογραφώντας εντυπωσιακά, ενδεχομένως και σε βαθμό εντυπωσιασμού, κάτι που ίσως ορισμένες φορές να αφαιρεί πόντους από την ταινία. Ο σκηνοθέτης μερικές φορές δείχνει να παραμερίζει την αξία της λιτότητας, να προσπερνά την αρχή που λέει ότι ο δημιουργός πρέπει να θυσιάσει - όσο και αν είναι επώδυνο - τα δικά του προσόντα, να τιθασεύει την άκρατη φαντασία του, να αφαιρέσει κάποιες από τις ακριβές ιδέες του, για να πετύχει το καλύτερο αποτέλεσμα ενός ολοκληρωμένου έργου. Μιας ταινίας, τελικώς, που αξίζει τη φήμη της και την αναγνώρισή της, παρότι συνοδεύεται από ένα μικρό ατύχημα, αυτό στο φινάλε, το οποίο δείχνει σχετικά αδύναμο και μάλλον αμήχανο.

Η Έμα Στόουν, στο ρόλο της Αμπιγκέιλ, εξαιρετική, ειδικά όταν μεταμορφώνεται από γλυκιά ερωτική κοπέλα, σε τέρας σκοτεινών επιδιώξεων, εδώ ένα μπράβο και στον Λάνθιμο, η Ολίβια Κόλμαν στο ρόλο της βασανισμένης βασίλισσας από την ασθένεια και τη μειωμένη αντίληψή της, ακολουθεί με συνέπεια τον αλάνθαστο δρόμο της βρετανικής σχολής, ενώ η Ρέιτσελ Βάις, δείχνει να παίζει στο όριο και να τα καταφέρνει επαρκώς.

Αρχές του 18ου αιώνα. Η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους. Παρόλα αυτά, οι αγώνες πάπιας και η κατανάλωση ανανά βρίσκονται στο απόγειό τους. Η φιλάσθενη Βασίλισσα Άννα βρίσκεται στον θρόνο και η στενή της φίλη Λαίδη Σάρα κυβερνά τη χώρα στη θέση της, ενώ ταυτόχρονα φροντίζει για την υγεία και το απρόβλεπτο σεξουαλικό ταπεραμέντο της. Όταν η νέα υπηρέτρια Aμπιγκέιλ καταφτάνει, η γοητεία της την κάνει αμέσως αγαπητή στη Σάρα.

Η Σάρα την παίρνει υπό την προστασία της και η Αμπιγκέιλ βρίσκει μια ευκαιρία να επιστρέψει στις αριστοκρατικές της ρίζες. Καθώς οι τακτικές του πολέμου καταναλώνουν όλο τον χρόνο της Σάρα, η Aμπιγκέιλ παίρνει τη θέση της ως η συντροφιά της Βασίλισσας. Η φιλία τους της δίνει την ευκαιρία να κάνει πραγματικότητα τις φιλοδοξίες της και δεν θα αφήσει καμία γυναίκα, καμία πολιτική και κανένα κουνέλι να σταθούν εμπόδιο στον δρόμο της.

Οι ταινίες της εβδομάδας

Στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα προβάλλεται το πρωτότυπο γκανγκστερικό δράμα από την Κολομβία «Αποδημητικά Πουλιά», μία πραγματικά εντυπωσιακή ταινία, που αξίζει να ανακαλύψουν οι λάτρεις του καλού σινεμά.

Απ' τις υπόλοιπες ταινίες ξεχωρίζει η δραματική κωμωδία «Η Θετική Πλευρά της Ζωής», το αμερικανικό ριμέικ του γνωστού γαλλικού φιλμ «Οι Άθικτοι», σε σκηνοθεσία Νιλ Μπέργκερ, με τους Μπράιαν Κράνστον, Κέβιν Χαρτ, Νικόλ Κίντμαν κα.

Η αστυνομική περιπέτεια, αμερικανικής παραγωγής, «Flashback»(«Backtrace») σε σκηνοθεσία Μπράιαν Μίλερ, με τους Μάθιου Μοντίν, Σιλβέστερ Σταλόνε, Μέντοου Γουίλιαμς, Ράιαν Γκούζμαν, Κόλιν Έγκλσφιλντ.

Η κωμωδία μυστηρίου «Σέρλοκ Χολμς και Δρ. Γουάτσον» αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Έιταν Κόεν, με τους Γουίλ Φέρελ, Τζον Σ. Ράιλι, Λόρεν Λάπκους, Κέλι Μακντόναλντ, Ρέιφ Φάινς, Χιου Λόρι, Ρεμπέκα Χολ κα.

Η ταινία κινουμένων σχεδίων, γαλλικής και κινεζικής παραγωγής του 2019 «Τοσοδούλικα 2: Περιπέτεια στην Άκρη του Κόσμου» («Minuscules 2: Mandibles From Far Away»), σε σκηνοθεσία των Ελέν Ζιρό, Τομά Ζαμπό.

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου