Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 21 Σεπ 2020
Τάκης Κανελλόπουλος, ο ποιητής του ελληνικού κινηματογράφου
Κλίκ για μεγέθυνση
Σκηνή από την ταινία Εκδρομή, παραγωγής Κώστα Κανελλόπουλου και σε σκηνοθεσία Τάκη Κανελλόπουλου (Copyright © Ταινιοθήκη της Ελλάδος).


 

21 Σεπτεμβρίου 2016
 

Ο Τάκης Κανελλόπουλος ήταν σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Γεννήθηκε στις 26 Οκτωβρίου 1933 στη Θεσσαλονίκη και πέθανε στις 21 Σεπτεμβρίου 1990 από καρδιακή προσβολή. Από τους πρώτους έλληνες σκηνοθέτες που έκαναν ταινίες στην Θεσσαλονίκη . Τιμήθηκε στο 7ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το 1966, με αφορμή την ταινία «Εκδρομή», για τη συμβολή του στην ανύψωση του ποιοτικού επιπέδου του Φεστιβάλ. Στην αντίστοιχη εκδήλωση του 1968 και με αφορμή την ταινία «Παρένθεση» βραβεύτηκε από την Ελληνική Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου για τη σκηνοθεσία του, ενώ η ίδια η ταινία αναγνωρίστηκε ως η Καλύτερη Καλλιτεχνική της χρονιάς από κοινού με τα «Κορίτσια στον ήλιο» του Βασσίλη Γεωργιάδη.

Ο Τάκης Κανελλόπουλος υπήρξε ένας μοναχικός και ιδιαίτερος δημιουργός. Στο έργο του ποιητικό ή συμβολικό, ρομαντικό ή νοσταλγικό, αισθαντικό ή ευαίσθητο, ρεαλιστικό ή μεταφορικό (όλα αυτά μαζί ή και τίποτα), αλλά σίγουρα νεωτερικό, κινηματογράφησε την ανθρώπινη εσωτερικότητα και τα ψυχικά της τοπία, με μια εκρηκτική λυρική δύναμη, γεγονός που το καθιστά μοναδικό στο σώμα της ελληνικής κινηματογραφίας.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Μικρού μήκους

  • Μακεδονικός γάμος (1960) (σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)
  • Θάσος (1961) (σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)
  • Καστοριά (1969) (σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)

Μεγάλου μήκους

  • Ουρανός (1962) (σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)
  • Εκδρομή (1966) (σκηνοθεσία, μοντάζ)
  • Παρένθεση (1968) (σκηνοθεσία, παραγωγή, μοντάζ)
  • Η τελευταία άνοιξη (1972) (σκηνοθεσία, σενάριο, παραγωγή)
  • Το χρονικό μιας Κυριακής (1975) (σκηνοθεσία, σενάριο)
  • Ρομαντικό σημείωμα (1978) (σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ, κοστούμια)
  • Σόνια (1980) (σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)

url

Ο «Ουρανός» είναι τίτλος ασπρόμαυρης  ταινίας, παραγωγής 1962 που συμπεριλαμβάνεται στις καλύτερες αντιπολεμικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου. Το σενάριο βασίζεται σε αφηγήσεις ανθρώπων που έζησαν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Τάκη Κανελλόπουλου. Στη μακεδονική επαρχία δύο ζευγάρια, χωρίζουν με την έναρξη του πολέμου. Οι δύο άντρες πάνε στο μέτωπο της Αλβανίας. Πολεμούν πλάι-πλάι με τον δάσκαλο ο οποίος θα σκοτωθεί πρώτος. Στη συνέχεια, θα πέσουν και οι ίδιοι, το μέτωπο θα καταρρεύσει και το πένθος θα σκεπάσει τα πάντα. 26 Οκτωβρίου 1940. Σε ένα φυλάκιο στα Ελληνοαλβανικά σύνορα, η ζωή των στρατιωτικών κυλά ήρεμα. 29 Οκτωβρίου 1940. Έχει κηρυχθεί ο πόλεμος με τους Ιταλούς και οι στρατιώτες αλλάζουν μονάδες ανάλογα με την ειδικότητά τους. Άνοιξη 1941: Μετά την κατάκτηση της χώρας από τους Γερμανούς, οι στρατιώτες επιστρέφουν από τα μέτωπα του πολέμου, στα σπίτια τους με τα πόδια. Αξιοσημείωτη η τελευταία φράση: «ποιος μωρέ καίγονταν να ιδεί καπνό από το τζάκι του σπιτιού του και μετά ας πέθανε».

  • Σενάριο: Γιώργος Κιτσόπουλος, Τάκης Κανελλόπουλος
  • Φωτογραφία: Τζιοβάνι Βαριάνο, Γρηγόρης Δανάλης
  • Μοντάζ: Τάκης Κανελλόπουλος
  • Μουσική: Αργύρης Κουνάδης
  • Παραγωγή: Βασιλεία Δρακάκη
  • Ηθοποιοί: Αιμιλία Πίττα, Φαίδων Γεωργίτσης, Τάκης Εμμανουήλ, Ελένη Ζαφειρίου, Νίκη Τριανταφυλλίδη
  • Διάρκεια: 80΄

Βραβεία / Διακρίσεις

  • Η ταινία έκανε διεθνή καριέρα, που ξεκίνησε το 1962 από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για να προβληθεί στο Φεστιβάλ των Καννών, στο Φεστιβάλ Νέας Υόρκης και, εκτός συναγωνισμού, στο Βερολίνο (1963).
  • Βραβείο φωτογραφίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1962
  • Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ των Καννών
  • Βραβείο Φωτογραφία από ΠΕΚΚ (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κιν/φου) 1964
  • Αργυρή Σειρήνα στο Φεστιβάλ Νάπολης (1963)
  • Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Νέας Υόρκης

*****************

26-takis-kanellopoulos

Το 1966 η «Εκδρομή», μια σπαρακτική ερωτική ιστορία που χαρίζει στο σκηνοθέτη τιμητική διάκριση στο 7ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου (μετεξέλιξη τα Εβδομάδας Ελληνικού Κινηματογράφου) της Θεσσαλονίκης και το Βραβείο Φωτογραφίας. Η ιταλική εφημερίδα «Αβάντι» γράφει πως ο Κανελλόπουλος με την «Εκδρομή», κερδίζει επάξια μια σημαντική θέση ανάμεσα στους πιο μοντέρνους σκηνοθέτες της γενιάς του. Η Ειρήνη επέλεξε να μείνει πολύ κοντά στη γραμμή του μετώπου, για να βρίσκεται δίπλα στον άντρα της, τον υπολοχαγό Κώστα. Παράληλα έχει σχέσεις με έναν από τους άντρες του συζύγου της, το λοχία Στράτο. Όταν ο Κώστας θα τραυματιστεί και θα μείνει στο νοσοκομείο για τέσσερις μέρες, ο Στράτος θα της πει ότι ο άντρας της σκοτώθηκε και θα της ζητήσει να φύγουν μαζί, μακριά από τον πόλεμο.

  • Σενάριο: Γιώργος Κιτσόπουλος
  • Διεύθυνση φωτογραφίας: Συράκος Δανάλης
  • Μοντάζ: Τάκης Κανελλόπουλος
  • Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης
  • Ηχοληψία: Νίκος Δεσποτίδης
  • Διεύθυνση παραγωγής: Κώστας Κανελλόπουλος
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Απόστολος Κρυωνάς
  • Παραγωγή: Κώστας Κανελλόπουλος
  • Ηθοποιοί: Λίλυ Παπαγιάννη, Κώστας Καραγιώργης, Άγγελος Αντωνόπουλος, Κώστας Λαχάς, Πόπη Πασχαλίδου, Δημήτρης Παπαδόπουλος
  • 35 χιλ. / Ασπρόμαυρη / Διάρκεια: 85 λεπτά

Η Παρένθεση είναι αισθηματική ταινία του 1968. Τη διασκευή του σεναρίου την έκανε ο Γιώργος Κιτσόπουλος, πηγή του σεναρίου ήταν το θεατρικό έργο του Νόελ Κάουαρντ, Still Life. Πρωταγωνιστούν ο Άγγελος Αντωνόπουλος και η Αλεξάνδρα Λαδικού.

Μια γυναίκα θυμάται τη στιγμή που σημάδεψε την ζωή της, πριν λίγα χρόνια: Το τρένο με το οποίο ταξίδευε είχε καθυστέρηση έξι ωρών. Ένας συνεπιβάτης της που έμενε στην πόλη που σταμάτησαν, της πρότεινε να περάσουν μαζί αυτές τις ώρες. Στο σύντομο αυτό χρόνο, έζησαν ένα δυνατό έρωτα, γνωρίζοντας ότι θα διαρκέσει τόσο λίγο. Πήρε 4 βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1968 (καλύτερης καλλιτεχνικής ταινίας, φωτογραφίας, κριτικών σκηνοθεσίας και κριτικών μουσικής).

 
© Copyright 2011 - 2020 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου