Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 11 Φεβ 2021
«Απαράδεκτο» το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το ελληνικό σινεμά
Κλίκ για μεγέθυνση





Όλες οι πλευρές δείχνουν το υπ. Πολιτισμού ως υπεύθυνο για το σχέδιο νόμου, με την αρμόδια Υπουργό κα Μενδώνη να βρίσκεται στο επίκεντρο της κριτικής.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΣΠΕΚ (Ένωσης Σκηνοθετών Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου), του ΣΑΠΟΕ (Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων) και της ΕΕΝ (Ένωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ), το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου υποβαθμίζει την καλλιτεχνική κινηματογραφική δημιουργία σε βαθμό σκανδαλώδη, εξισώνοντάς την με οποιοδήποτε οπτικοακουστικό έργο.

Ο παραγωγός και Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ), Γιώργος Τσούργιαννης, τόνισε ότι «μας αφήνει άναυδους ότι τόσο σημαντικές ρυθμίσεις, που αλλάζουν ριζικά τις συνθήκες λειτουργίας του ελληνικού κινηματογράφου, μπορεί να ψηφίζονται χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, συζήτηση και συμμετοχή των χρηστών τους».

Ο Σύλλας Τζουμέρκας, σκηνοθέτης και Γενικός Γραμματέας της ΕΑΚ υπογράμμισε ότι «Η ΕΡΤ, με μικρό αναλογικά ποσοστό συμπαραγωγής στις κινηματογραφικές ταινίες, άρχισε να απαιτεί αποκλειστικότητα προβολής σε όλα τα μέσα εκτός κινηματογραφικής αίθουσας για την ελληνική επικράτεια, δεσμεύοντας για τα δύο πρώτα χρόνια την ταινία και με δικαίωμα προβολής δωρεάν στο ERTFLIX» και πρόσθεσε ότι «οι παραπάνω κινήσεις όχι μόνο βρίσκονται σε ανακολουθία με την ευρωπαϊκή πρακτική και την κοινοτική οδηγία, αλλά επιπλέον λειτουργούν επιθετικά προς τις αίθουσες και τις ελληνικές πλατφόρμες, μη λαμβάνοντας υπόψιν ούτε τους επαγγελματίες του σινεμά, ούτε και τους εποπτεύοντες φορείς».

Τόσο η ΕΑΚ, όσο και οι υπόλοιπες ενώσεις και τα επιμέρους σωματεία των κλάδων του κινηματογράφου δεσμεύτηκαν ότι θα προσφύγουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εάν δεν εισακουσθούν τα αιτήματά τους.

Όλες οι πλευρές δείχνουν το υπ. Πολιτισμού ως υπεύθυνο για αυτές τις αρνητικές εξελίξεις, με την αρμόδια Υπουργό κα Μενδώνη να βρίσκεται στο επίκεντρο της κριτικής.

Οι παραπάνω ενέργειες, σε συνδυασμό με την ξαφνική απόφαση της ΕΡΤ όσο αφορά στις συμβάσεις συμπαραγωγής, αλλά και η πρόσφατη τροπολογία που αλλάζει τον τρόπο ενίσχυσης του cash rebate, δίνοντας τη δυνατότητα σε εταιρείες παραγωγής του εξωτερικού να μπορούν να τιμολογούν απευθείας χωρίς ελληνική συμμετοχή και χωρίς χρήση του ελληνικού ανθρώπινου δυναμικού, χωρίς δηλαδή αμοιβές ή πληρωμές στην ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία, μοιάζει να στοχεύουν σε μια οργανωμένη μέριμνα υπέρ των καναλιών και των πλατφορμών, με άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στο σινεμά.
Ολόκληρη η ανακοίνωση των σωματείων:

Στο Σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου, από την Γενική Γραμματεία Eπικοινωνίας, περιγράφεται ο τρόπος ενσωμάτωσης της ευρωπαϊκής οδηγίας που σχετίζεται με την επένδυση των αλλοδαπών παρόχων στην παραγωγή κινηματογραφικών έργων. Σε αυτό προτείνεται οι πάροχοι που δεν είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα να επενδύουν το 1,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών τους σε οπτικοακουστικά έργα. Σε περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό, οι πάροχοι έχουν τη δυνατότητα να καταθέτουν το αντίστοιχο ποσό της επένδυσης στο Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), το οποίο στο εξής λογίζεται ως εθνικό ταμείο.

Δυστυχώς με αυτή τη διατύπωση το σχέδιο νόμου εξισώνει την καλλιτεχνική κινηματογραφική δημιουργία με το οπτικοακουστικό έργο που περιλαμβάνει οτιδήποτε, όπως επί παραδείγματι ένα βιντεοπαιχνίδι.

Επιπλέον, πιστεύουμε ότι ο μόνος τρόπος για να αναδειχθεί η κεντρική θέση του ελληνικού κινηματογράφου στον σύγχρονο πολιτισμό της χώρας είναι η ενίσχυση χρηματοδότησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ), το οποίο επιλέγει να χρηματοδοτεί με ποιοτικά κριτήρια, σε αντίθεση με το ΕΚΟΜΕ, του οποίου τα κριτήρια επιλογής είναι αυτόματα και σχετίζονται περισσότερο με επενδυτικά κίνητρα.

Επομένως, η χρηματοδότηση του ΕΚΚ από αλλοδαπούς παρόχους είναι περισσότερο μέσα στο πνεύμα της ευρωπαϊκής οδηγίας, της οποίας η στόχευση είναι η ενίσχυση του κινηματογράφου και των ανθρώπων του μέσω της ενδυνάμωσης των Εθνικών Κέντρων Κινηματογράφου.

Με αφορμή το παρόν σχέδιο νόμου και την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, θεωρούμε πως χάθηκε άλλη μία ευκαιρία για να ξεκινήσει να χαράσσεται μια εθνική στρατηγική ανάπτυξης του ελληνικού κινηματογράφου, με την συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων Υπουργείων και φορέων, υπό την καθοδήγηση και εποπτεία του καθ’ύλην αρμόδιου, Υπουργείου Πολιτισμού.

Το ΔΣ της ΕΣΠΕΚ
Το ΔΣ του ΣΑΠΟΕ
Το ΔΣ της ΕΕΝ

Πηγή: www.rosa.gr
 
© Copyright 2011 - 2021 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου