Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 15 Σεπ 2021
Δύο ελληνικοί «λόγοι» για να κλείσουμε εισιτήρια
Κλίκ για μεγέθυνση





Αριστερά: «Βοή του Κόσμου» του Πέτρου Σεβαστίκογλου Δεξιά: «Οφειλή» του Σταύρου Ψυλλάκη




15.09.2021, 16:02

 

 
Καθώς ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την έναρξη της διοργάνωσης στις 22 του μηνός, μάθαμε τι αφορούν οι νέες ταινίες του Σταύρου Ψυλλάκη και του Πέτρου Σεβαστίκογλου, που θα προβληθούν ενταγμένες στο πρόγραμμα.

Εφτασε κιόλας ο καιρός για ακόμα ένα δεκαήμερο φεστιβάλ με «Νύχτες Πρεμιέρας», με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας δηλαδή που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 1995 και φέτος κλείνει τα 27 του χρόνια.

Μπορεί η Αθήνα, εξαιτίας του μεγέθους της κυρίως, να είναι κάπως δύσκολο να δημιουργήσει αυτό που λέμε «ατμόσφαιρα φεστιβάλ» (κάτι που συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα), ωστόσο τα παιδιά στις Νύχτες Πρεμιέρας έβαλαν ένα στοίχημα και, χρόνο με τον χρόνο, μας κάνουν να θέλουμε να το κερδίσουν. Ακριβώς γιατί αν το κερδίσουν, οι μόνοι κερδισμένοι θα βγούμε εμείς, οι θεατές! Που θα έχουμε για μια ακόμα φορά την ευκαιρία να δούμε καλές ταινίες, πολλές μάλιστα πρώτης προβολής, αφιερώματα, να ακούσουμε τους δημιουργούς τους και να χαρούμε τη σκοτεινή αίθουσα αν μη τι άλλο!

Οι φετινές Νύχτες Πρεμιέρας ξεκινούν σε μια εβδομάδα περίπου (22/9) ωστόσο εμείς γνωρίζουμε ήδη δυο από τις ταινίες που θα προβληθούν, και οι δυο αγαπημένων σκηνοθετών.

Καταρχάς, συμμετέχει ο πολυαγαπημένος μας (ναι, το λέω και προσωπικά) Σταύρος Ψυλλάκης. Δεν θεωρείται σωστό να γράφουμε επί προσωπικού τα ρεπορτάζ και ορθώς, ωστόσο πώς να μην πάρεις επί προσωπικού ταινίες όπως αυτές που εκείνος σκηνοθετεί; Και δεν είναι μια και δύο. Από το ανθρωποκεντρικό ντοκιμαντέρ «Ο άνθρωπος που ενόχλησε το Σύμπαν» (που όποιος το έχει δει, δεν λέει να το ξεχάσει), μέχρι το «Αλλος δρόμος δεν υπήρχε» (που μεταφέρει την ανθρώπινη μικροϊστορία μέσα στις μεγάλες αφηγήσεις και τούμπαλιν) και έως το «“Μεταξά”: Ακούγοντας τον χρόνο» ή τα προσωποκεντρικά πορτρέτα του, ο Σταύρος Ψυλλάκης έχει μία ιδιαίτερη ματιά όσον αφορά την αποτύπωση προσωπικών ιστοριών και την καταγραφή τους μέσω τρίτου, που είναι ο σκηνοθέτης αλλά και ο θεατής.

Στη νέα του ταινία, ο βραβευμένος σκηνοθέτης καταπιάνεται και πάλι με το θέμα του καρκίνου (όπως και στο «Μεταξά»), αυτή τη φορά, όμως, μέσα από έναν άλλο δρόμο: «αν η ασθένεια είναι πόλεμος, ο καρκίνος είναι εμφύλιος» ακούγεται να λέει ο ήρωας του ντοκιμαντέρ «Οφειλή», Αλέκος Ζούκας.

«Οφειλή» του Σταύρου Ψυλλάκη

«Πρόκειται για έναν άνθρωπο ιδιαίτερα αγαπητό, γλεντζέ και ταυτόχρονα βαθιά στοχαστικό που δύσκολα τον ξεχνάς αν τον γνωρίσεις» μας λέει ο σκηνοθέτης. «Εχει πολλές ιδιότητες και πλούσιο βιογραφικό, όμως στην ταινία δεν αναφέρονται καν, όπως δεν υπάρχουν και σχόλια φίλων και γνωστών του. Δεν είναι μια βιογραφία του Αλέκου η ταινία αυτή. Επιλέξαμε δύο ενότητες από τη ζωή του, τη μία που αφηγείται ο ίδιος και την άλλη που ζήσαμε μαζί, αυτός, εγώ και φίλοι, στα τέσσερα ταξίδια που κάναμε στην Πυρσόγιαννη, ένα ορεινό χωριό της Κόνιτσας, την περίοδο 2004-2008. Είναι μια ταινία για τη φιλία και τη ζωή...» καταλήγει. Ισως τελικά να είναι η «οφειλή» του σκηνοθέτη προς τον φίλο του... μα αυτό μένει να το δούμε σε λίγες μέρες.

Από την προσωπική ματιά του Ψυλλάκη περνάμε κυριολεκτικά στη «Βοή του κόσμου» του Πέτρου Σεβαστίκογλου. Δεν θα μπορούσε να έχει πιο πετυχημένο τίτλο το νέο ντοκιμαντέρ του επίσης αγαπημένου και επίσης βραβευμένου σκηνοθέτη Πέτρου Σεβαστίκογλου.

Καθώς ο ίδιος μοιράζει τον χρόνο του μπροστά από πίνακες διδασκαλίας και πίσω από κινηματογραφικές κάμερες, μάλλον ξέρει κομματάκι πολύ καλά τι σημαίνει ένας κόσμος που «βουίζει». Πράγματι, το νέο του αυτό ντοκιμαντέρ έχει να κάνει με τη γενιά των 20άρηδων του 2020. Τα παιδιά που γεννήθηκαν στο γύρισμα του αιώνα, ο οποίος εν τέλει, έφερε πολλά πισωγυρίσματα. «Κρίση, ανασφάλεια, πόλεμοι, οικολογική καταστροφή του πλανήτη. Ενας κόσμος χωρίς προσανατολισμό, χωρίς κοινωνική πολιτική, ούτε ιδεολογία. Η οικονομία του κέρδους ορίζει την απάντηση στο κάθε ερώτημα.

«Βοή του Κόσμου» του Πέτρου Σεβαστίκογλου

Η οικονομία δεν εξηγεί όμως ούτε από πού προερχόμαστε, ούτε πού πηγαίνουμε, ούτε γιατί πάμε. Εχει να μας προσφέρει μόνο ένα πιο φαινομενικά ορθολογικό μέλλον, ένα μεγαλύτερο συλλογικό πλούτο» εξηγεί ο ίδιος. «Οι νέοι ψάχνουν ένα νόημα, ένα κοινό όραμα που θα τους βγάλει από την απομόνωση, αναζητούν τη συνύπαρξη που θα τους κάνει να ανήκουν σε κάτι μεγαλύτερο από την ταπεινωτική ιδιότητα του καταναλωτή. Εναν τόπο όπου τα καίρια ερωτήματα μπορούν να επανατεθούν»...

Μεγάλες κουβέντες, ακόμα μεγαλύτερες αναζητήσεις. Κι όμως, έτσι είναι. Και γι' αυτό, ο Πέτρος Σεβαστίκογλου ταξίδεψε σε Σενεγάλη, Κίνα, Ελλάδα, Αμερική, Ρωσία, Βραζιλία όπου συναντήθηκε με αυτούς τους νέους και κατέγραψε τις εικόνες και τους ήχους τους.

INFO: Το φετινό Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας θα διεξαχθεί από τις 22 Σεπτεμβρίου έως τις 3 Οκτωβρίου 2021. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στους φυσικούς τους χώρους, τις αίθουσες 12μηνης λειτουργίας Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ιντεάλ, Δαναός και Τριανόν, αλλά και για πρώτη φορά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και στα θερινά σινεμά Λαΐς - Ταινιοθήκη της Ελλάδας, Ριβιέρα, Σινέ Φλερύ και Στέλλα.

Στις κλειστές αίθουσες, σύμφωνα με την κυβερνητική απόφαση, η είσοδος θα επιτρέπεται σε όσους θεατές έχουν εμβολιαστεί, νοσήσει (έως 6 μήνες από τη διάγνωση) και έχουν πραγματοποιήσει αρνητικό rapid τεστ αντιγόνου εντός 48 ωρών, σε περίπτωση που δεν έχουν εμβολιαστεί. Επίσης για την είσοδό τους θα ελέγχεται το εισιτήριο, το πιστοποιητικό εμβολιασμού / νόσησης ή rapid τεστ και θα γίνεται ταυτοπροσωπία με επίδειξη ταυτότητας, διαβατηρίου ή διπλώματος οδήγησης.

Ωστόσο, το φεστιβάλ έχει μεριμνήσει ώστε ένα μέρος του προγράμματός του να προβληθεί και ψηφιακά, στην ειδικά διαμορφωμένη και δημοφιλή πλατφόρμα online.aiff.gr, η οποία έχει ήδη εξασφαλίσει σημαντικό αριθμό προβολών, με εγγύηση συγκεκριμένου αριθμού geo-blocked προβολών.
πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου