Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 25 Απρ 2019
Σολ Μπας 1920 – 1996
Κλίκ για μεγέθυνση

Σολ Μπας, ο άνθρωπος που έκανε τέχνη τις κινηματογραφικές αφίσες

 

Ο Σολ Μπας (Saul Bass) ήταν αμερικανός γραφίστας, που διακρίθηκε στον σχεδιασμό τίτλων έναρξης ταινιών, κινηματογραφικών αφισών και εταιρικών λογότυπων. Ασχολήθηκε, επίσης, με τη σκηνοθεσία.

 

Γεννήθηκε στις 8 Μαΐου 1920 στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης από γονείς εβραϊκής καταγωγής, που είχαν μεταναστεύσει στις Ηνωμένες Πολιτείες από την Ανατολική Ευρώπη. Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο σπούδασε γραφικές τέχνες στο Κολέγιο του Μπρούκλιν.

Τη δεκαετία του '40 μετακόμισε στο Λος Άντζελες και άρχισε να δουλεύει στη διαφήμιση κινηματογραφικών ταινιών. Το 1954 σχεδίασε την αφίσα της ταινίας του Ότο Πρέμιγκερ «Κάρμεν Τζόουνς», εντυπωσιάζοντας τον σκηνοθέτη της για τη δουλειά του, με αποτέλεσμα αυτός να του αναθέσει τον σχεδιασμό και των τίτλων έναρξης της ταινίας. «Πριν από τον Σολ Μπας, οι τίτλοι αρχής των ταινιών ήταν απλώς βαρετές λίστες ονομάτων των συντελεστών. Ύστερα από αυτόν έγιναν εμβληματικές εικόνες, άμεσα αναγνωρίσιμες και σχετικές με την ταινία», είπε κάποτε ο Μάρτιν Σκορσέζε. Έτσι, ο Μπας έγινε ο πρώτος σχεδιαστής τίτλων, το όνομα του οποίου αναφερόταν στους συντελεστές της ταινίας.

Από τότε ξεκίνησε μία σπουδαία καριέρα για τον Σολ Μπας σε πολλά πεδία της γραφιστικής τέχνης. Συνεργάστηκε με σπουδαία ονόματα της 7ης τέχνης, όπως τους Άλφρεντ Χίτσκοκ («Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων», «O Δεσμώτης του Ιλίγγου», «Ψυχώ»), Μπίλι Γουάιλντερ («Επτά χρόνια φαγούρα»), Στάνλεϊ Κιούμπρικ («Σπάρτακος», «Λάμψη»), Μάρτιν Σκορσέζε («Τα καλά παιδιά», «Το Ακρωτήριο του Φόβου», «Τα Χρόνια της Αθωότητας», «Καζίνο») και φυσικά τον Ότο Πρέμιγκερ («Ο Άνθρωπος με το Χρυσό Χέρι», «Ανατομία ενός εγκλήματος», «Καλημέρα θλίψη»), τον πρώτο άνθρωπο που πίστεψε το έργο του. Σχεδίασε και μερικά από τα πιο γνωστά εταιρικά λογότυπα, όπως της AT&T, της Minolta, της Warner και της Quaker Oats Company.

Ο Σολ Μπας συμμετείχε ως «οπτικός σύμβουλος» στον σχεδιασμό σκηνών σε ταινίες που άφησαν εποχή, όπως ο «Σπάρτακος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ και το «Ψυχώ» του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Μάλιστα, στο «Ψυχώ» ο Μπας διεκδίκησε τη σκηνοθεσία της περίφημης σκηνής του μπάνιου, αν και πολλοί από τους συντελεστές της ταινίας το αμφισβήτησαν, ανάμεσά τους και η πρωταγωνίστρια της σκηνής Τζάνετ Λι. Πάντως, οι ιστορικοί του κινηματογράφου τού αναγνωρίζουν την καθοριστική συμβολή του στον σχεδιασμό της συγκεκριμένης σκηνής και την επιρροή που άσκησε στον Χίτσκοκ.

Ο Μπας σκηνοθέτησε μία μόνο ταινία μυθοπλασίας, ένα φιλμ επιστημονικής φαντασίας με τίτλο «Phase IV», παραγωγής 1974. Σκηνοθέτησε, επίσης, ταινίες ντοκιμαντέρ μαζί με τη σύζυγό του Ιλέιν, μία από τις οποίες με τίτλο «Why man creates» («Γιατί ο άνθρωπος δημιουργεί»), σχετικά με τη φύση της ανθρώπινης δημιουργίας, κέρδισε το 1968 το Βραβείο Όσκαρ για το καλύτερο ντοκιμαντέρ.

Ο Σολ Μπας πέθανε στο Λος Άντζελες στις 25 Απριλίου 1996, σε ηλικία 75 ετών.

 
 
 
 
 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου