Loading...

Κατηγορίες

Σάββατο 24 Οκτ 2020
Γιαν Λίφενς (1607-1674), ζωγράφος και χαράκτης, το έργο του οποίου ανήκει χρονικά στη «Χρυσή Εποχή» (1584-1702) της Ολλανδίας
Κλίκ για μεγέθυνση



Αβραάμ και Ισαάκ. Έργο του Γιαν Λίφενς (Jan Lievens, 24 Οκτωβρίου 1607 – 4 Ιουνίου 1674).





 
 
 
O Γιαν Λίφενς (Jan Lievens, 24 Οκτωβρίου 1607 – 4 Ιουνίου 1674) ήταν Ολλανδός ζωγράφος και χαράκτης, το έργο του οποίου ανήκει χρονικά στη «Χρυσή Εποχή» (1584-1702) της Ολλανδίας. Υπήρξε σύγχρονος του Ρέμπραντ και συχνά το έργο τους αντιπαραβάλλεται καθώς υπήρξε ανταγωνισμός μεταξύ τους, ειδικότερα την περίοδο 1625-31.

Ο Λίφενς εξελίχθηκε σε διακεκριμένο ζωγράφο της εποχής του και ορισμένα από τα σχέδια του θεωρούνται εξαιρετικά δείγματα της ολλανδικής τέχνης του 17ου αιώνα. Φιλοτέχνησε θρησκευτικά, αλληγορικά ή μυθολογικά θέματα, προσωπογραφίες και τοπιογραφίες. Ο Λίφενς γεννήθηκε στο Λέιντεν, όπου σε ηλικία οκτώ ετών εκπαιδεύτηκε στο εργαστήριο του ζωγράφου Γιόρις φαν Σχόοτεν (Joris van Shooten) (π. 1587-1653). Την περίοδο 1617-19 σπούδασε στο Άμστερνταμ, με δάσκαλο τον ιστορικό ζωγράφο Πίτερ Λάστμαν, του οποίου η επίδραση είναι εμφανής στα πρώιμα έργα του. Ο Λίφενς επέστρεψε στο Λέιντεν, όπου από το 1625 μέχρι το 1631 μοιράστηκε το ίδιο εργαστήριο με τον Ρέμπραντ. Το γεγονός πως την περίοδο αυτή φιλοτέχνησαν πίνακες κοινής θεματολογίας, θεωρείται ένδειξη πως μεταξύ τους αναπτύχθηκε ανταγωνισμός. Ο Ρέμπραντ ξεκίνησε την εκπαίδευσή του λίγα χρόνια αργότερα από τον Λίφενς, ο οποίος αν και μέχρι το 1628 είχε μεγαλύτερη φήμη, αργότερα επισκιάστηκε από την καθιέρωση του Ρέμπραντ.

 
 
A young girl
 

Εκτός από την επίδραση του Λάστμαν, τα πρώτα έργα του Λίφενς μαρτυρούν επίσης επιρροές από τους «καραβατζιστέςΟυτρέχτης, όπως του Χέρριτ φαν Χόντχορστ (Gerrit van Honthorst), ενώ μετά το 1628, διαφοροποίησε αισθητά την τεχνοτροπία του, χρησιμοποιώντας περισσότερο μονοχρωματικούς τόνους. Την ίδια περίοδο, η φήμη του είχε εξαπλωθεί, αναλαμβάνοντας επίσης παραγγελίες για τον πρίγκιπα Φρέντερικ Χένρυ. Στην αυτοβιογραφία του, ο γραμματέας τού πρίγκιπα, Κονσταντίν Χόυχενς, εκθείασε το έργο του Λίφενς, αναφέροντας ειδικότερα πως η επινοητικότητα και τα τολμηρά θέματά του ήταν ανώτερα του Ρέμπραντ, αν και ο τελευταίος υπερίσχυε, κατά τον Χόυχενς, στην ακρίβεια και την εκφραστικότητα των συναισθημάτων. Ορισμένα από τα έργα που ολοκλήρωσε τα τελευταία χρόνια της παραμονής του στο Λέιντεν συγκαταλέγονται στις κορυφαίες δημιουργίες του, όπως η Ανάσταση του Λαζάρου (1631, Μουσείο του Μπράιτον).

 

Η ανάσταση του Λαζάρου, 1631, λάδι σε μουσαμά, 107 x 114 εκ., Art Gallery and Museum, Brighton

Ο Λίφενς εγκατέλειψε την πόλη του Λέιντεν στις αρχές του 1632 και εγκαταστάθηκε στην Αγγλία, όπου παρέμεινε μέχρι το 1635. Την περίοδο αυτή καταγράφεται ένας πολύ περιορισμένος αριθμός έργων του. Σύμφωνα με μία αναφορά σε ένα ποίημα τού Χόυχενς, φιλοτέχνησε προσωπογραφίες για μέλη της Αγγλικής βασιλικής οικογένειας, ωστόσο καμία από αυτές δεν διασώζεται. To 1635 έγινε μέλος της Συντεχνίας του Αγίου Λουκά της Αμβέρσας. Τα επόμενα χρόνια υιοθέτησε τη μπαρόκ τεχνοτροπία της φλαμανδικής σχολής, κατά τα πρότυπα του βαν Ντάικ και του Ρούμπενς. Παρά το γεγονός πως αναλάμβανε πολυάριθμες παραγγελίες, στα τέλη του 1643 αντιμετώπισε έντονα οικονομικά προβλήματα που οδήγησαν στην απώλεια της περιουσίας του. Στα τελευταία χρόνια της ζωής τους εργάστηκε στο Άμστερνταμ, ταξιδεύοντας για μικρά χρονικά διαστήματα στη Χάγη, το Βερολίνο και το Λέιντεν.

 
 
Jan Lievens’s painting of Allegory of Peace. The sitting female allegory of Peace is being crowned by a woman in armor, while trampling the allegory of War under her feet. 1654
 

Still Life with Books

Jan Lievens’ painting of King Saladin holding King Guy de Lusignan captive. As an example of cross-influence by masters of their time, this artpiece by Jan Lievens depicts a fragment of the Adoration of the Magi by Peter Paul Rubens in a totally different setting. 1625

 
© Copyright 2011 - 2020 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου