Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 26 Νοέ 2019
Οταν οι πίνακες έγιναν ταπισερί
Κλίκ για μεγέθυνση
Οταν οι πίνακες έγιναν ταπισερί

Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, «Γλέντι στην ακρογιαλιά ΙΙ», δεκαετία 1970, ταπισερί

 

 

Tαπισερί και χαλιά που αναπαράγουν πίνακες σημαντικών καλλιτεχνών, ενώ και τα ίδια γίνονται έργα τέχνης. «Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα» είναι ο τίτλος της πρωτότυπης έκθεσης που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς σε συνεργασία με την Alpha Bank και έχει διπλό σκοπό.

Πρώτα, να αποκαλύψει μια πολύ σπουδαία, άγνωστη ώς τώρα, όψη της ελληνικής χειροτεχνικής παραγωγής που αναπτύχθηκε στις δεκαετίες 1960-1980 και δεύτερο, να παραθέσει τα χειροτεχνήματα αυτά δίπλα στα αντίστοιχα ζωγραφικά έργα από τα οποία προήλθαν.

Η έκθεση χωρίζεται σε τρεις ενότητες. Η πρώτη προβάλει ταπισερί της δεκαετίας του 1960. Ηταν η εποχή που η Οικοτεχνία δημιουργήθηκε από τη Βασιλική Πρόνοια και ο ζωγράφος Γιάννης Φαϊτάκης (1926-2012), ο οποίος μετεκπαιδεύτηκε με υποτροφία στην École Nationale d’Art décoratif d’Aubusson δημιούργησε τα πρώτα εργαστήρια.

Μετέφερε σε ταπισερί ζωγραφικά έργα των Γιάννη Μόραλη, Γιάννη Τσαρούχη, Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Σπύρου Βασιλείου, Νίκου Νικολάου, Γιάννη Σπυρόπουλου, καθώς και δικά του. Οι ταπισερί υφαίνονταν σε οριζόντιο αργαλειό από 2 ή 3 τεχνίτριες ταυτόχρονα και χρειάζονταν περίπου έναν χρόνο για την εκτέλεσή τους.

Οι επισκέπτες μπορούν επίσης να γνωρίσουν την παραγωγή των χειροποίητων χαλιών στις δεκαετίες 1970-1980. Αρχικά η γκαλερί «Νέες Μορφές» σε συνεργασία με το ταπητουργικό εργαστήριο «Τάπης» δημιούργησαν χειροποίητα hand tufted χαλιά (όπου το χαλί υφαίνεται με ένα εργαλείο χειρός πάνω σε καμβά με τυπωμένο σχέδιο) σε περιορισμένα αντίτυπα (12), πάνω σε έργα καλλιτεχνών, όπως των: Ηλία Δεκουλάκου, Χρίστου Καρά, Δημήτρη Μυταρά, Χρόνη Μπότσογλου, Πάρι Πρέκα, Γιώργου Βακαλό, Βάσως Κατράκη.

Αρκετά από αυτά παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση Art Basel το 1976. Το 1981 η γκαλερί «Πολύπλανο» ακολούθησε την ίδια μέθοδο, σε συνεργασία με την εταιρεία «Tapisson». Παράλληλα, έως σήμερα, διάφοροι Ελληνες καλλιτέχνες που έζησαν στην Ευρώπη έδωσαν σχέδιά τους σε εργαστήρια υφαντικής, κυρίως στη Γαλλία, όπως οι Γιώργος Βακαλό, Κώστας Κουλεντιανός, Αλέκος Φασιανός, Αλεξ Μυλωνά, Μαρία Λοϊζίδου κ.ά.

Στην τρίτη ενότητα της έκθεσης βλέπουμε τη νέα αντίληψη για την ύφανση: δίπλα στην εμβληματική κατασκευή της Βούλας Μασούρα (1984) υπάρχουν έργα νεότερων δημιουργών, κυρίως γυναικών, που χρησιμοποιούν τις τεχνικές της ύφανσης και κάθε μορφής νήματα προκειμένου να δημιουργήσουν έργα περίοπτα, τριών διαστάσεων, όπου το ζητούμενο είναι η εκφραστική αναζήτηση των τάσεων της Fiber Art, κυρίως μέσα από την ανάδειξη του πρωτογενούς υλικού και της παραδοσιακής ύφανσης (Ισμήνη Σαμανίδου, Αρτεμις Αλκαλάη, Ζωή Γαϊτανίδου, Μανώλης Ζαχαριουδάκης, Δάφνη Μπαρμπαγεωργοπούλου, Βάσια Βανέζη).

Την έκθεση επιμελούνται οι ιστορικοί Τέχνης Ειρήνη Οράτη, επιμελήτρια της Συλλογής Εργων Τέχνης της Alpha Bank, και Κωνσταντίνος Παπαχρίστος, επιμελητής του Μουσείου Μπενάκη / Πινακοθήκης Γκίκα.

📍 Info: Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, τηλ. 210 3453111. Εως την Κυριακή, 16 Φεβρουαρίου 2020.

https://www.efsyn.gr
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 26.11.2019, 20:53

 
© Copyright 2011 - 2020 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου