Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 29 Σεπ 2020
Εμίλ Ζολά, ένας οξυδερκής παρατηρητής των κοινωνικών προβλημάτων
Κλίκ για μεγέθυνση

 



 
 

Ο Εμίλ Ζολά γεννήθηκε στο Παρίσι στις 2 Απριλίου του 1840. ο πιο σημαντικός εκπρόσωπος της λογοτεχνικής σχολής του νατουραλισμού και σημαντικός παράγοντας της ανάπτυξης του θεατρικού νατουραλισμού. Πρώτος είχε χρησιμοποιήσει τη λέξη “νατουραλισμός” για να εξηγήσει τη ρεαλιστική μορφή που έδινε στα έργα του. Κυρίως με τα έργα του Ζολά  αναπτύχθηκε η νατουραλιστική πεζογραφία, που είναι εξέλιξη της ρεαλιστικής και έχει πολλά κοινά σημεία με αυτήν, αφού ξεκινά, όπως και η ρεαλιστική, από την επιθυμία της απεικόνισης της πραγματικότητας με ακρίβεια και χωρίς ωραιοποίηση, αλλά διαφέρει ως προς το φιλοσοφικό υπόβαθρο που διακρίνεται πίσω από τα νατουραλιστικά έργα.

  • Στην Ελλάδα ο νατουραλισμός κάνει την πρώτη του εμφάνιση με τη μετάφραση της “Νανά” του Ζολά από τον Γιάννη Καμπούρογλου το 1880. Είναι η πιο ακραία εκδοχή του ρεαλισμού. Καταγγέλλει την κοινωνική εξαθλίωση και γενικά τις απαράδεκτες συνθήκες ζωής. Οι νατουραλιστές συγγραφείς επιλέγουν ιδιαίτερα προκλητικά θέματα από το περιθώριο της κοινωνικής ζωής. Οι ήρωες είναι οι απόκληροι και τα θύματα της κοινωνίας, οι καταπιεσμένοι, οι αδικημένοι, άτομα του υποκόσμου. Στη νεοελληνική πεζογραφία νατουραλιστικά στοιχεία συναντάμε σε πολλά πεζά κείμενα του 19ου αι. και αρχές του 20ού αι. με κυριότερο το “Ζητιάνο” του Καρκαβίτσα.

Ύστερα από την πρώτη του επιτυχία, το μυθιστόρημα “Τερέζ Ρακέν” (1867), συλλαμβάνει την ιδέα ενός μεγάλου “ρεαλιστικού κι επιστημονικού” μυθιστορήματος σε πολλούς τόμους, την ιστορία μιας οικογένειας, των Ρουγκόν Μακάρ, την περίοδο της δεύτερης αυτοκρατορίας, έργο που θα ολοκληρωθεί σε μια περίοδο 22 χρόνων. Το 1877 το μυθιστόρημά του με τίτλο “Η ταβέρνα” θα του χαρίσει ευρύτατη αναγνώριση, ένα αριστούργημα το οποίο εμβαθύνει στο φαινόμενο του αλκοολισμού και της φτώχειας στην εργατική τάξη.

220px-emile_zola_portrait_young

Η έκδοση του μυθιστορήματος “Νανά” (1880) θα ξεσηκώσει σκάνδαλο, που με τη συμβολική μορφή μιας πόρνης η οποία διαφθείρει την παριζιάνικη ελίτ, δηλώνεται η κατάπτωση της Δεύτερης Γαλλικής Αυτοκρατορίας.

Με το “Ζερμινάλ” (1885) —το καλύτερο ίσως έργο του— έστρεψε τον προβολέα στις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας των ανθρακωρύχων. Η “Πτώση” είναι το προτελευταίο μυθιστόρημα αυτής της σειράς, η οποία ολοκληρώθηκε το 1893.

800px-j_accuse

Έπαιξε σημαντικό ρόλο στην υπόθεση Ντρέιφους με το φλογερό του άρθρο “Κατηγορώ”. Το 1898, διάσημος πια και σεβαστός, ο Ζολά έμελλε να συνταράξει συθέμελα τη γαλλική κοινωνία και να διακινδυνεύσει τη σταδιοδρομία του καθώς ανακατεύτηκε στην περίφημη υπόθεση Ντρέιφους, που έκανε πάταγο εκείνη την εποχή. Ήταν ο μόνος που υπερασπίστηκε το Ντρέιφους στέλνοντας ανοιχτή επιστολή στο Γάλλο πρόεδρο, η οποία δημοσιεύτηκε στις 13 Ιανουαρίου του 1898 στο εξώφυλλο της παριζιάνικης καθημερινής εφημερίδας L’Aurore, του Ζωρζ Κλεμανσώ, υπό τον τίτλο “Κατηγορώ!”. Ο Ζολά ξεσκέπασε μία μηχανορραφία που κόστισε την ελευθερία στο στρατιωτικό Άλφρεντ Ντρέιφους εξαιτίας του αντισημιτισμού του Υπουργείου Αμύνης. Το γράμμα αυτό προκάλεσε αίσθηση σε όλο τον κόσμο. Η πρόθεση του Ζολά ήταν να κατηγορηθεί ο ίδιος για συκοφαντική δυσφήμιση ώστε να δημοσιοποιήσει τα νέα αποδεικτικά στοιχεία προς στήριξη του Ντρέιφους. Την αποκάλυψη ακολούθησαν δραματικά γεγονότα. Πολλές γαλλικές εφημερίδες τον χτύπησαν, μποϊκοτάρανε τα βιβλία του και ο ίδιος μόλις κατόρθωσε να σωθεί από τη μανία του όχλου δραπετεύοντας στην Αγγλία. Το γράμμα του όμως έφερε το αποτέλεσμα που ήθελε. Έγινε αναθεώρηση της δίκης και ο Ντρέιφους αποδείχτηκε αθώος, γεγονός που οδήγησε και στη μεταρρύθμιση του συστήματος, συμπεριλαμβανομένου του χωρισμού εκκλησίας και κράτους.

Πέθανε δηλητηριασμένος από καπνό, στις 29 Σεπτεμβρίου του 1902, στο διαμέρισμά του στο Παρίσι, εξαιτίας φραξίματος της καπνοδόχου. Παρόλο που η αστυνομία αποφάνθηκε ότι ο θάνατός του ήταν ατύχημα, δεδομένου του αριθμού των εχθρών που είχε δημιουργήσει από την υπόθεση Ντρέιφους, οι φήμες για δολοφονία του δεν έπαψαν να απασχολούν την κοινή γνώμη.

emilezola

ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

(2015) A Love Episode, Πελεκάνος

(2015) Nana, Πελεκάνος

(2014) Τερέζα Ρακέν, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη

(2012) Οι ώμοι της μαρκησίας και άλλα διηγήματα, Ίκαρος

(2011) Νανά, 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε.

(2011) Νανά, Μεταίχμιο

(2011) Νανά, Ημερησία

(2011) Νανά, Ημερησία

(2011) Το ανθρώπινο κτήνος, Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη

(2010) Νανά, Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη

(2009) Μισώ, Ροές

(2008) Η χαρά της ζωής, Οξύ

(2008) Μια σελίδα αγάπης, Printa

(2007) Νανά, Ελευθεροτυπία

(2006) Για μια ερωτική βραδιά, Το Ποντίκι

(2006) Κατηγορώ, Ελευθεροτυπία

(2005) Για μια νύχτα έρωτα, Κοροντζής

(2005) Νανά, DeAgostini Hellas

(2005) Νανά, Νάρκισσος

(2005) Νανά, Μεταίχμιο

(2005) Τα θαλασσινά του κυρίου Σάμπρ, Ολκός

(2005) Το δημιούργημα, Εκδόσεις Καστανιώτη

(2003) Ζερμινάλ, DeAgostini Hellas

(2003) Κείμενα για την τέχνη, Printa

(2001) Το στομάχι του Παρισιού, Στάχυ

(2000) Η χαρά της ζωής, Στάχυ

(2000) Νανά, DeAgostini Hellas

(1998) Ρομαντική βιβλιοθήκη: Το όνειρο, Αξιωτέλης

(1996) Τερέζ Ρακέν, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών

(1995) Νανά, Πάπυρος Εκδοτικός Οργανισμός

(1994) Ζερμινάλ, Λιβάνης – Το Κλειδί

(1994) Κατηγορώ, Γκοβόστης

(1993) Η ταβέρνα, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(1991) Κείμενα για την κριτική και το θέατρο, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου

(1991) Το χρήμα, Σύγχρονη Εποχή

(1988) Ζερμινάλ, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(1981) Η κουζίνα, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(1971) Νανά, Αγγελάκης

(1961) Νανά, Εκδόσεις Γκοβόστη

Η ΝανάΚατηγορώ, Δαμιανός

Τερέζ Ρακέν,  Δαμιανός

Το ανθρώπινο κτήνος, Δαμιανός

 
© Copyright 2011 - 2021 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου