Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 11 Σεπ 2013
Στην ελληνική και παγκόσμια  αγορά το ελαιόλαδο «Ελίκη» από την ΠΕΣ
Κλίκ για μεγέθυνση
Στην ελληνική και παγκόσμια  αγορά το ελαιόλαδο «Ελίκη» από την ΠΕΣΣτην ελληνική και παγκόσμια  αγορά το ελαιόλαδο «Ελίκη» από την ΠΕΣΣτην ελληνική και παγκόσμια  αγορά το ελαιόλαδο «Ελίκη» από την ΠΕΣ

 

 

 

Συνέντευξη του προέδρου της ΠΕΣ Αθ. Σωτηρόπουλου, στην Εφημερίδα «Στύξ»

 

Με το νέο καθεστώς για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς, η Παναιγιάλειος Ένωση Συνεταιρισμών (Π.Ε.Σ.) μετετράπη σε Ανώνυμη Εταιρεία [Αγροτική Εταιρική Σύμπραξη (Α.Ε.Σ.)] ενώ οι και οικονομικά «υγιείς» πρωτοβάθμιοι αγροτικοί συνεταιρισμοί μέσα από την επιλογή που τους παρείχε ο νέος νόμος αυτονομήθηκαν με αποτέλεσμα να συρρικνωθεί σημαντικά. Με τα νέα δεδομένα η Παναιγιάλειος Ένωση Συνεταιρισμών Αγροτική Εταιρική Σύμπραξη Α.Ε. διατηρεί όλα τα μέλη της και τη δύναμή της ενώ ταυτόχρονα οι πρωτοβάθμιοι συνεταιρισμοί διατηρούν την αυτονομία τους ως Νομικά Πρόσωπα. Η ΠΕΣ ιδρύθηκε το 1935 στο Αίγιο Αχαΐας και αποτελείται από 59 πρωτοβάθμιους αγροτικούς συνεταιρισμούς, με σύνολο 6.000 περίπου ενεργών μελών. Απο τις αρχές της δεκαετίας του 1980 επέλεξε μια ομάδα παραγωγών Κορινθιακής Σταφίδας και ξεκίνησε τις εξαγωγές των πρώτων βιολογικών προϊόντων προς την Ολλανδία. Αντιμετωπίζοντας πολλές δυσκολίες, στην εξαγωγή των βιολογικών προϊόντων και στις διαδικασίες πιστοποίησης αναγκάστηκε να πιστοποιήσει το προϊόν σε Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Οργανισμό, γιατί δεν υπήρχε αντίστοιχος στην Ελλάδα, συνεχίζοντας επιτυχώς μέχρι σήμερα με σημαντικά αυξητικούς ρυθμούς την παραγόμενη ποσότητα.

Αισιόδοξος για την αντιστροφή του κλίματος στην αγροτική οικονομία της Αιγιάλειας εμφανίζεται ο πρόεδρος της Παναιγιάλειου Ένωσης Συνεταιρισμών Αγροτικής Εταιρικής Σύμπραξης Α.Ε. κ. Αθ. Ν. Σωτηρόπουλος σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα της Ανατολικής Αιγιάλειας «Στύξ».

Συζητά και απαντά στα επίκαιρα ερωτήματα του δημοσιογράφου Β. Αντωνίου για το μέλλον του ελαιολάδου και την προώθησή του σε μια εποχή βαθιάς οικονομικής κρίσης, ως προϊόντος άριστης ποιότητας και υψηλής διατροφικής αξίας για την ντόπια και ξένη αγορά .

 

Β.Α.: Η ποιότητα και η αξία του ελαιόλαδου της Αιγιάλειας και γενικότερα της Βόρειας Πελοποννήσου χάνονται με το να φεύγει χύμα στην Ιταλία ή όπου αλλού. Το πρόβλημα εντοπίζεται και καυτηριάζεται εδώ και 20 χρόνια, όμως λύση δεν διαφαίνεται.

 

ΕΡ: Εδώ και δεκαετίες το ελληνικό ελαιόλαδο εξάγεται χύμα στην Ιταλία. Έτσι η φήμη και ποιότητα του ελαιολάδου της Αιγιάλειας και γενικότερα της Βόρειας Πελοπονήσου δεν αποκτούν την θέση που τους αξίζει. Μπορείτε να μου δώσετε επιγραμματικά τους λόγους για τους οποίους η Αιγιάλεια, ενώ είναι τόπος με μεγάλη παραγωγή ελαιολάδου, δεν είναι -αντιστοίχως- και μεγάλος εξαγωγέας;

 

Αθ. Σωτ. : Η Αιγιάλεια έχει μεν αρκετή παραγωγή αλλά δεν είναι από τις περιοχές που έχουν πολύ μεγάλη παραγωγή όπως π.χ. το Ηράκλειο ή η Λέσβος. Είναι μια περιοχή μεσαίας παραγωγικότητας αλλά με προϊόν ιδιαίτερων ποιοτικών και οργανοληπτικών χαρακτηριστικών προερχόμενο από την τοπική ποικιλία «Κουτσουρελιά» που αναπτύσσεται στο ιδιαίτερο μικροκλίμα μας.

Μέχρι πριν λίγα χρόνια δεν υπήρχαν συντονισμένες προσπάθειες διάθεσης του τυποποιημένου ελαιολάδου της Αιγιάλειας στις αγορές του εξωτερικού.

 

Καθοριστικός παράγοντας στην μεταστροφή της κατάστασης αυτής αποτέλεσε η νέα στρατηγική που εφάρμοσε η Διοίκηση σε θέματα αναβάθμισης της ποιότητας και διασφάλισης του καταναλωτή. Μελετήσαμε τις ανάγκες των διεθνών αγορών και προσανατολιστήκαμε στην παραγωγή προϊόντος το οποίο θα κάλυπτε αυτές τις απαιτήσεις.

Αυτό βέβαια απαιτούσε μεγάλες αλλαγές και βελτιώσεις στον τρόπο παραγωγής του ελαιολάδου που ξεκινούν από την ίδια την παραγωγή της ελιάς μέχρι την διαδικασία τυποποίησης του τελικού προϊόντος. Οι αλλαγές αυτές στο μεγαλύτερο μέρος τους επιτεύχθηκαν στο πλαίσιο του Καν. (ΕΚ) 867/08, ο οποίος είναι ένας ειδικός κανονισμός που στηρίζει την ανάπτυξη ποιοτικού και ασφαλούς ελαιολάδου.

Σήμερα, μετά την εφαρμογή αυτών των προγραμμάτων και την βελτίωση τόσο των υποδομών και του προϊόντος η Π.Ε.Σ. είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας τυποποιημένου ελαιολάδου στη ευρύτερη περιοχή.

Αυτό δεν σημαίνει ότι το θέμα του χύμα στην Ιταλία ή του χύμα 17 κιλου τενεκέ προς τα Ελληνικά αστικά κέντρα έχει λυθεί. Το λάδι της περιοχής μας εξακολουθεί σε μεγάλο βαθμό να παραμένει χωρίς ταυτότητα. Θεωρώ ότι αν όλοι οι παραγωγοί προσκόμιζαν το ελαιόλαδο σε μια τυποποιητική εταιρεία, το ελαιόλαδο της Αιγιάλειας σήμερα θα βρισκόμασταν σε καλύτερη κατάσταση. Παρόμοιο παράδειγμα είναι η σταφίδα «Βοστίτσα» όπου οι παραγωγοί προσκομίζουν το προϊόν στην Παναιγιάλειο Ένωση Συνεταιρισμών και σήμερα το προϊόν απολαμβάνει την διεθνή αναγνώριση για την ποιότητά του και φυσικά καλύτερες τιμές.

 

Β.Α.: Το λάδι αποτελεί ένα από τα βασικά μας τοπικά «προϊόντα» μαζί με την σταφίδα και τα εσπεριδοειδή. Με τα νέα δεδομένα όμως το λάδι της Αιγιάλειας βρίσκεται καθηλωμένο από μια σειρά προβλημάτων και οι διαφαινόμενες εξελίξεις είναι εξαιρετικά ανησυχητικές. Οι επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες εξελίσσονται δραματικά.

 

Η πρώτη βασική δραστηριότητα της Παναιγιάλειας Ένωσης Συνεταιρισμών ήταν επιτυχής μέχρι σήμερα με την εμπορική δραστηριότητα της Κορινθιακής σταφίδας “ΒΟΣΤΙΤΣΑ” (Π.Ο.Π.).

Σήμερα η ΠΕΣ ανοίγει νέα εμπορική δραστηριότητα και ιδιαίτερα στον τομέα της εξαγωγής με το Υψηλής Ποιότητας Τυποποιηµένο Ελαιόλαδο, Εξαιρετικό Παρθένο Ελαιόλαδο «Ελίκη» Βιολογικής και Συμβατικής καλλιέργειας.

 

ΕΡ: Υπάρχει πράγματι περιθώριο ανάπτυξης για το ελαιόλαδο;

 

Αθ. Σωτ. : Περιθώριο ανάπτυξης υπάρχει αλλά απαιτείται χρόνος για την καθιέρωσή του ελαιόλαδου μας «Ελίκη» σε μία παγκόσμια αγορά που επικρατεί σύγχυση με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και τις προτιμήσεις των καταναλωτών όσο αναφορά τα γευστικά χαρακτηριστικά.

 

Στην Π.Ε.Σ, επενδύουμε σε νέο εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και αξιοποιώντας όπως ανέφερα και παραπάνω τα κοινοτικά κονδύλια του Καν. (ΕΚ) 867/08 με σωστό προγραμματισμό και διαχείριση βελτιώνουμε συνεχώς το προϊόν μας και αντίστοιχα τη θέση μας στην αγορά.

 

Για παράδειγμα, στο πλαίσιο του Καν. (ΕΚ) 867/08 η Παναιγιάλειος Ένωση Συνεταιρισμών υλοποιεί μία σειρά δράσεων οι οποίες άμεσα επηρεάζουν την ποιότητα του προϊόντος. Μία από τις σημαντικότερες δραστηριότητες για την οποία η Διοίκηση έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η εφαρμογή και πιστοποίηση των παραγωγών στην Ολοκληρωμένη Διαχείριση. Η εφαρμογή της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης αποτελεί για την Ευρωπαϊκή Ένωση σημαντικό σημείο καθόσον μέσω αυτής ενισχύεται η προστασία του περιβάλλοντος και η ασφάλεια του καταναλωτή.

Δεύτερη εξίσου σημαίνουσα δράση είναι ο εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί που είναι ενταγμένοι στη δράση της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, παρέχοντάς τους δίχτυα και ραβδιστικά.

 

Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο του Kαν. 867/08 των Ο.Ε.Φ. αναβαθμίζεται η αποθήκευση του ελαιολάδου με αγορά ανοξείδωτων δεξαμενών, σύγχρονο γεμιστικό και πωματιστικό καθώς και φίλτρο χάρτου για την φίλτρανση του προϊόντος.

 

Παράλληλα ενισχύουμε την διασφάλιση ποιότητας του προϊόντος οδηγούμενοι σε πιστοποίηση κατά τα πρότυπα ISO 22000:2005, ISO 9001, BRC καθώς και διαπιστεύοντας το χημικό μας εργαστήριο κατά το πρότυπο ISO 17025.

 

Όλες αυτές οι ενέργειες έχουν ένα κοινό στόχο, την βελτίωση της ποιότητας, το οποίο με την σειρά του συνεπάγεται ότι το ελαιόλαδο «Ελίκη» θα έχει βελτιωμένη εικόνα και δυνατότητες στην διεθνή αγορά. Μέσω της βελτίωσης, προσβλέπουμε στην ανάπτυξη.

 

 

Β.Α- ΕΡ: Μπορεί να δοθεί λύση μέσα από το συνεταιριστικό κίνημα της περιοχής και τις τόσες παθογένειες του συστήματος, για να πετύχουν οι ελαιοπαραγωγοί και η ΠΕΣ- ΑΕΣ-ΑΕ πρωτιές στην εμπορική δραστηριότητα; Πιστεύετε, ότι υπάρχει διέξοδος ;

 

Αθ. Σωτ. : Θα ήθελα να σας αναφέρω ότι οι εξαγωγές μας τα τελευταία χρόνια έχουν υπερδιπλασιαστεί και με την συνεχή παρουσία μας σε όλες τις μεγάλες Διεθνείς Εκθέσεις Τροφίμων ευελπιστούμε να καθιερωθούμε και να κάνουμε πιο αναγνωρίσιμη την τοπική μας ποικιλία και τα χαρακτηριστικά της.

 

Η μόνη διέξοδος είναι η παραπάνω προσπάθεια της Π.Ε.Σ., μία προσπάθεια που θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια και θεωρούμε ότι θα στηριχθεί από τους Αιγιαλείς παραγωγούς.

Σήμερα όσο ποτέ άλλοτε, όλο περισσότεροι παραγωγοί καταλαβαίνουν ότι η επιλογή πώλησης του χύμα ελαιολάδου, χωρίς ταυτότητα, δεν δίνει προστιθέμενη αξία στο προϊόν και έχει ημερομηνία λήξης καθώς νέες χώρες μπαίνουν δυναμικά στην παραγωγή ελαιολάδου .

Με την βοήθεια όλων μαζί των ελαιοπαραγωγών της περιοχής μας θα μπορούσαμε να έχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα στις προσπάθειές μας.

 

 

Β.Α- ΕΡ:: Γιατί αναφερόσαστε σε εξαιρετικό παρθένο Extra Virgin Greek Olive Oil και σε Premium Extra Virgin Greek Olive Oil βιολογικής και συμβατικής καλλιέργειας. Πώς αυτό πρέπει να το μεταφράζει ο καταναλωτής;

 

Α. Σωτ. : Ο διαχωρισμός γίνεται καθαρά για εμπορικούς σκοπούς. Η λέξη Premium αναφέρεται τόσο στο εσωτερικό της φιάλης όπου το προϊόν είναι υψηλότερης ποιότητας όσο και στην εξωτερική εμφάνιση καθώς το πρωτοποριακό marketing είναι πλέον καθοριστικός παράγοντας στην αύξηση των πωλήσεων.

 

Β.Α- ΕΡ: Ποιες είναι οι αγορές του κόσμου που μπορεί να εκμεταλλευθεί η ΠΕΣ τώρα που η παγκόσμια ζήτηση είναι αυξημένη; Υπάρχει προοπτική ;

 

Αθ.Σ. Η Ένωση στοχεύει στις αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες. Με την συνεχή παρουσία μας στις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις τροφίμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και σε αυτές των Τρίτων χωρών όπως η Κίνα, η Ρωσία, η Αμερική, ο Καναδάς και η Ουκρανία θα θέλαμε να κάνουμε γνωστά τα τοπικά τυποποιημένα προϊόντα και τα χαρακτηριστικά τους.

 

Β.Α.-ΕΡ: Ποιες θεωρείτε κατάλληλες μεθόδους καλλιέργειας και παραγωγής του λαδιού στην Αιγιάλεια, που θα επιτρέπει την διατήρηση υψηλής και σταθερής ποιότητας;

 

Αθ. Σωτ. : Όπως αναφέραμε και παραπάνω η Ένωσή μας μέσα από το πλαίσιο του καν. 867/08, εφαρμόζει την Ολοκληρωμένη Διαχείριση που είναι μια φιλοπεριβαλλοντική προσέγγιση στην παραγωγή, σύμφωνα με την οποία ο παραγωγός μειώνει δραστικά τη χρήση χημικών αλλά και εν γένει τις παρεμβάσεις τις οποίες κάνει κατά την καλλιέργεια. Ο απώτερος στόχος είναι η σταδιακή Πιστοποίηση όλων των παραγωγών σύμφωνα με το εθνικό πρότυπο AGRO 2.1- 2.2.

 

Β.Α- ΕΡ: Υπάρχει η ονομασίας προέλευσης για το λάδι της Αιγιάλειας;

Έχει δημιουργηθεί φορέας για την τυποποίηση, διαφήμιση και διακίνηση του ελαιόλαδου της Αιγιάλειας;

 

Αθ. Σωτ. : Δεν υπάρχει ενιαίος φορέας με την έννοια και για τους σκοπούς που αναφέρετε. Θα λέγαμε ότι στην περιοχή η Παναιγιάλειος Ένωση Συνεταιρισμών έχει αναλάβει εξολοκλήρου αυτό το έργο.

 

 
© Copyright 2011 - 2020 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου