Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 27 Νοέ 2013

Οι Πρόεδροι : ΓΕΩΤΕΕ, ΕΤ.ΑΓΡ.Ο., ΙΣΕΜ

Αθήνα, 13-11-2013

Εξοχότατε Κύριε Πρωθυπουργέ,

 

Σε ό,τι αφορά στη φορολόγηση των γεωργικών εκμεταλλεύσεων γενικά, είτε πρόκειται για το εισόδημα, είτε για φορολόγηση αγροτεμαχίων, έχουμε σοβαρούς λόγους να πιστεύουμε ότι έχει επιλεγεί εσφαλμένη κατεύθυνση με αποτέλεσμα, όχι μόνον να μην συγκεντρωθούν τα προϋπολογιζόμενα/πιθανολογούμενα ποσά, αλλά να γίνει ιδιαίτερα δυσανάλογη ζημιά στο πρωτογενή τομέα της παραγωγής.

Δεν είμαστε ούτε αλάνθαστοι, ούτε παντογνώστες, αλλά ποτέ άλλοτε στην εργασιακή μας διαδρομή (η οποία είναι μεγάλη), δεν αισθανθήκαμε την ανάγκη να κάνουμε μια έκκληση/επίκληση, τόσο συλλογική και τόσο δραματική.

 

Παλαιότερα στην Ε.Ε. (στην τότε Ε.Ο.Κ.) επιδοτούσαν/επιδοτούσαμε τη γεωργία για να πλησιάσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την αυτάρκεια της Ευρώπης και να επιτύχουμε αντίστοιχη απεξάρτησή της, κυρίως από τις Η.Π.Α. Σήμερα ο μοναδικός στόχος των επιδοτήσεων στη γεωργία τείνει να είναι η κατοχύρωση απέναντι στην παγκοσμιοποίηση, ώστε να αντεπεξέλθουν οι αγρότες στις άδικες πιέσεις που δέχονται γενικώς και ιδιαίτερα σε κάποια προϊόντα, όπως λ.χ. τα εσπεριδοειδή, όπου οι Ευρωπαίοι αγρότες του Νότου αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό με ημερομίσθια μέχρι και 8 (!!) φορές χαμηλότερα. Αυτές λοιπόν οι επιδοτήσεις δεν αποτελούν πλέον ένα γενναίο φιλοδώρημα προς τους Ευρωπαίους αγρότες, ουδέ καν κίνητρο όπως κατά το παρελθόν, αλλά ένα απαραίτητο αντιστάθμισμα απέναντι στα δεινά από τις επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης (όπως εισαγόμενα φθηνά αγροτικά προϊόντα από τρίτες χώρες). Με αυτά τα δεδομένα, είναι προφανές ότι η Ευρωπαϊκή γεωργία δεν αντέχει σε μία πιθανή υπερφορολόγηση, ιδίως δε η Ελληνική γεωργία, διότι τότε αίρεται και η παραπάνω έννοια των επιδοτήσεων.

 

Ειδικά στην Ελλάδα λίγες είναι οι περιπτώσεις βιώσιμων Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων (Γ.Ε.) - οι λιγότερες στην Ευρώπη - από αυτές που εξασφαλίζουν στους κατ’ αποκλειστικό επάγγελμα αγρότες πάνω από 270 τεκμαρτά ημερομίσθια, δηλαδή εισόδημα αξιόλογο για περαιτέρω φορολόγηση, έστω οριακά. Ακόμα δε λιγότερες είναι οι περιπτώσεις όπου υπάρχουν και περιθώρια κέρδους, τα οποία όμως εκεί που υπάρχουν, θα συμφωνήσουμε ότι πρέπει να φορολογηθούν με 26% και όχι με 13% επί των κερδών, εφόσον το σύνταγμά μας συνεχίζει να ισχύει.

Με την παγκοσμίως πρωτάκουστη, άδικη, ίσως αντισυνταγματική και επιστημονικά ασφαλώς ανορθόδοξη από το Α ως το Ω, νέα φορολόγηση, οι αγρότες θα φορολογούνται πάνω από 3 φορές περισσότερο σε σχέση με τους άλλους Έλληνες, για εισοδήματα από τις ίδιες πηγές και για το ίδιο ύψος (Συνημμένο Γ’),

Η δεοντολογία και το σύνταγμά μας υπαγορεύουν να φορολογηθούν οι αγρότες όπως όλοι οι άλλοι Έλληνες, δηλ. με τις ίδιες απαλλαγές για τα εισοδήματά τους από ημερομίσθια, τα ίδια ποσοστά αυτοτελούς φορολόγησης επί των τεκμαρτών ενοικίων των χωραφιών τους (με 10%), αλλά και τα ίδια ποσοστά επί των κερδών, δηλαδή 26% και όχι 13%. Αν το 26% δεν επαρκεί για να καλυφθούν οι ανάγκες, ας γίνει 36% ή 46% για όλους! Όχι ειδική τιμωρία στους αγρότες επειδή έτσι αποφάσισε το Υπ. Οικονομικών. Με τη μεθόδευση του Υπ. Οικονομικών θα καταρρεύσει η Ελληνική Γεωργία, διότι είναι παραγωγικός κλάδος όπως όλοι οι άλλοι, με εισροές και εκροές και το μόνο που μπορεί να φορολογηθεί καθ’ υπερβολή είναι το κέρδος. Στην προκειμένη περίπτωση εξαίρεση από τον κανόνα αποτελούν μόνον οι γεωργικές εκμεταλλεύσεις και τα ξενοδοχεία. Μήπως αυτό δεν είναι τυχαίο;

 

Ούτε όμως και η φορολόγηση στα καλλιεργούμενα αγροτεμάχια μπορεί να δικαιολογηθεί. Τα αγροτεμάχια αποτελούν συντελεστή παραγωγής για τους γεωργούς. Αν φορολογηθούν αυτά θα πρέπει αναλογικά να φορολογηθούν χωριστά και οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις των βιομηχανιών! Γιατί αυτό το «αστικό» μίσος κατά των αγροτών; Αναμφίβολα, δεν δικαιολογείται με κανένα τρόπο.

 

Ένας αγρότης, που πραγματοποιεί π.χ. 250 ημερομίσθια αξίας €8.000, στη Γ.Ε., χωρίς κέρδη και χωρίς περιθώρια αμοιβής ουδέ καν του τεκμαρτού ενοικίου του χωραφιού του, δηλαδή όταν το ακαθάριστο κέρδος (ακαθάριστα έσοδα – μεταβλητές δαπάνες), μετά βίας αποτελεί τα μεροκάματά του (που συμβαίνει να είναι και το πιο σύνηθες), είναι άδικο να φορολογηθεί με 8.000 x 13% = €1.040, ενώ ο αγρεργάτης για την ίδια εργασία και για την ίδια αμοιβή να έχει πλήρη φοροαπαλλαγή, χωρίς μάλιστα να συμβάλλει, ούτε με χωράφια ούτε με πάγιο, και με φυτικό ή ζωικό κεφάλαιο ούτε και με την αγωνία του επιχειρηματικού κινδύνου. Για μία μεγάλη γεωργική επιχείρηση ο μη διαχωρισμός της αξίας της εργασίας του επικεφαλής έχει μικρή σημασία, αλλά δεν είναι οι επιχειρήσεις αυτές που χαρακτηρίζουν την ελληνική γεωργία.

 

Επιπλέον, ο τσαγκάρης του χωριού, όταν δεν βγαίνει οικονομικά, πηγαίνει σε βιοτεχνίες υποδημάτων, και όπως πολύ καλά γνωρίζετε οι τσαγκάρηδες σιγά-σιγά, ως επιτηδευματίες εξαφανίζονται. Για τον αγρότη, με τα χωράφια του και με όλο τον εξοπλισμό (πάγιο, ζωικό και φυτικό κεφάλαιο), προσαρμοσμένα όλα αυτά στη μικρομεσαία γεωργική του εκμετάλλευση, αλλά και στις δικές του προσωπικές δυνατότητες, και ιδιαιτερότητες, δεν υπάρχει διέξοδος.

 

Ακριβώς αυτή τη φιλοσοφία και αυτές τις ιδιαιτερότητες διαχειρίζεται η επιστήμη της γεωργικής οικονομίας, των συνεταιρισμών και των όσων άλλων αποτελούν αυτήν την ενιαία δομική ενότητα μίας υγιούς υπαίθρου. Διότι διαφορετικά η μόνη εναλλακτική λύση που επιφυλάσσεται στον αγρότη είναι να τα πουλήσει όλα αυτά σε μεγάλες αγροτικές «επιχειρήσεις» (αν υπάρξουν, όπου υπάρξουν ή όταν θα δημιουργηθούν), αν βέβαια τα δεχθούν τόσο πολυτεμαχισμένα που είναι τα χωράφια του. Στη συνέχεια δε, θα εκλιπαρεί την ίδια «επιχείρηση» για κανένα ….. μεροκάματο.

 

Στη διεθνή πάντως βιβλιογραφία μέχρι σήμερα, πουθενά δεν συναντάται κατάργηση υπολογισμού των τεκμαρτών ημερομισθίων του αγρότη ως δαπάνης. Η διαφορετική θεωρία, που οι αρμόδιοι του Υπ. Οικονομικών προσπαθούν να περάσουν στην πράξη, δεν είναι μόνον πρωτότυπη, αλλά από όσο γνωρίζουμε και διεθνώς ανύπαρκτη. Μπορεί να είναι και ζήτημα στρατηγικής, αλλά σ’ εμάς θυμίζει «μαθητευόμενους μάγους».

Υπάρχουν κι άλλα, αξεπέραστα τεχνικά προβλήματα, όπως η εξ υπαρχής εκτίμηση του (παγίου, του ζωικού και προπαντός του φυτικού) κεφαλαίου και των αντιστοίχων αποσβέσεων 500.000 ως 800.000 περίπου Γ.Ε., με μέσο όρο μεγαλύτερο ίσως του 20% του κόστους των αγροτικών προϊόντων και το κυριότερο με τεράστιο κατά κλάδο εύρος διακύμανσης.

Η υφιστάμενη μέθοδος (Ν.2238/94) είναι δόκιμη και δεν έχει καμία σχέση με τα «αντικειμενικά κριτήρια». Είναι μία μέθοδος που υπολογίζει χρηματικές δαπάνες, αποσβέσεις, τεκμαρτά ημερομίσθια και ενοίκια εδάφους, κατά καλλιέργεια και κατά περιοχή, με στοιχεία πολλών δεκαετιών των Διευθύνσεων Γεωργίας της Περιφέρειας και κακώς δυσφημίζεται ως αυθαίρετη και δήθεν-αντικειμενική μέθοδος.

Αφ’ ότου, όμως, και εφόσον οι αγρότες είναι υποχρεωμένοι να δίδουν ετήσια λίστα στρεμμάτων και εσόδων (ποσότητα, τιμές και χρόνο παραγωγής), πέντε καθηγητές των αρμοδίων Πανεπιστημιακών Τμημάτων Αγροτικής Οικονομίας, άρα και Γεωργικής Λογιστικής, παραθέτουν ημιεξωλογιστική μέθοδο, άμεσης εφαρμογής, ακριβέστατη για τον προσδιορισμό του φορολογητέου γεωργικού εισοδήματος, χωρίς να τηρούν οι αγρότες βιβλία εσόδων-εξόδων - με σημαντική για εκείνους επιπρόσθετη δαπάνη - και χωρίς να υπάρχουν περιθώρια για λαθροχειρίες (βλ. Συνημμένο Β’).

Υπενθυμίζουμε ότι ποτέ άλλοτε δεν χρειάσθηκε να αποκρούσουμε τόσο έντονα μία νομοθεσία, διότι ουδέποτε υπήρξε τόσο χαοτική νομοθεσία, όπως αυτή της φορολογίας των αγροτών ή όπως εκείνη για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς.

Άλλοτε υπήρχε Υπουργείο Γεωργίας, στο οποίο οι παρεμβάσεις οι δικές μας περιορίζονταν σε ειδικά θέματα, ενώ σήμερα ανατρέπονται οι βάσεις της ασκούμενης πολιτικής.

Μετά τιμής,

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ του Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ του Ινστιτούτου

Γεωτεχνικού Επιμελητη- Εταιρείας Αγροτικής Συνεταιριστικών Ερευνών και

ρίου Ελλάδος Οικονομίας Μελετών

 

 

Σπ. Μάμαλης, Αλεξ. Κουτσούρης Κων. Αποστολόπουλος

Καθηγητής Τ.Ε.Ι. Δράμας Αν. Καθηγητής Ομ. Καθηγητής

του Γεωπονικού Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Πανεπιστημίου Αθηνών

Συνημμένα:

Α) Πόρισμα της ημερίδας της 14ης Μαρτίου 2013 για τη φορολόγηση του Γεωργικού εισοδήματος. Β) Το φορολογητέο γεωργικό εισόδημα εξατομικευμένο με εξωλογιστικό υπολογισμό, των 5 πανεπιστημιακών καθηγητών Γεωργικής Λογιστικής. Γ) Σχηματικό παράδειγμα φορολογίας καθαρού γεωργικού εισοδήματος.

 

Α) ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ

ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ

 

Την 14η Μαρτίου 2013 διεξήχθη ημερίδα για τη φορολόγηση του «Γεωργικού Εισοδήματος», την οποία συνδιοργάνωσαν το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ), η επιστημονική Εταιρεία Αγροτικής Οικονομίας (ΕΤΑΓΡΟ) και η Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών (Π.Ε.Ν.Α), με εισηγητές τους: α) καθηγητή Μάμαλη Σπύρο (Πρόεδρο ΓΕΩΤΕΕ), β) Γιαννόπουλο Βασίλη, γεωπόνο (Πρόεδρο ΠΕΝΑ), γ) καθηγητή Τσιμπούκα Κων/νο (Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), δ) Παναγόπουλο Πάνο, διδάκτορα του Πανεπ. Σορβόννης και με συντονιστή τον τ. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθηγητή κ. Ναπ. Μαραβέγια, ο οποίος αφού ανέγνωσε στο τέλος της ημερίδας απόσπασμα της συνημμένης εργασίας-παρέμβασης του Δρ. Φώτη Βακάκη, κατέληξε στη γενική παρατήρηση, «ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος».

 

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει φορολογητέα ύλη και αντίστοιχη σημαντική φοροδοτική ικανότητα σε ορισμένους κλάδους, και σε συγκεκριμένες βιώσιμες Γεωργικές Εκμεταλλεύσεις (Γ.Ε.).

 

Έτσι, αφού λάβαμε υπ’ όψη τις συνημμένες εισηγήσεις, αλλά και τις παρεμβάσεις μαζί και με τον διεξαχθέντα διάλογο, καταλήξαμε στο ακόλουθο πόρισμα :

 

1) Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ (ήδη από το 2011), κατόπιν επεξεργασίας τους από τον Δρ. Φωτ. Βακάκη, το καθαρό γεωργικό εισόδημα χωρίς τις επιδοτήσεις φαίνεται πως μάλλον υπερφορολογείται* (46% κατά μέσο όρο), και με 10% κ.μ.ο. από το πρώτο ευρώ, εάν προστεθούν οι επιδοτήσεις.

 

2) Οι γεωργικές εκμεταλλεύσεις που έχουν φοροδοτική ικανότητα μπορούν εύκολα να εντοπισθούν, και από τα αποτελέσματα των υφιστάμενων διαδικασιών φορολόγησης (Ν. 2238/1994) και ιδίως στη βάση της συνημμένης εξατομικευμένης εξωλογιστικής μεθόδου των 5 καθηγητών γεωργικής λογιστικής των 5 ανωτάτων εξειδικευμένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας.

 

3) Λόγω αδυναμίας προσδιορισμού των αποσβέσεων του φυτικού, του ζωικού και του παγίου κεφαλαίου με την μη προσαρμόσιμη στις Γ.Ε. επιχειρούμενη τήρηση βιβλίων εσόδων-εξόδων, οι αποσβέσεις θα αποτελέσουν μέρος του φορολογητέου καθαρού γεωργικού εισοδήματος. Δηλαδή εφόσον π.χ. στις βερικοκιές το κόστος παραγωγής αποτελείται κατά 35% και πλέον από την απόσβεση του φυτικού κεφαλαίου, και αντί το ποσοστό αυτό του κόστους να αφαιρείται ως έξοδο, αντίθετα φορολογείται, ποιος νουνεχής αγρότης θα οδηγηθεί στην απόφαση να φυτέψει βερικοκιές; Επίσης η φορολόγηση με 13% του καθαρού γεωργικού εισοδήματος (όχι του κέρδους) από το πρώτο μάλιστα ευρώ, τη στιγμή που η μεγάλη πλειοψηφία των γεωργικών εκμεταλλεύσεων έχει καθαρό γεωργικό εισόδημα που αποτελείται κατά 80% και πλέον από τεκμαρτά ημερομίσθια, είναι και αυτό το ίδιο άδικο, αντισυνταγματικό (λόγω εξόφθαλμα άνισης μεταχείρισης των αγροτών σε σχέση με τους ευνοούμενους από τον ίδιο νόμο μισθωτούς και ημερομίσθιους), αντιεπιστημονικό και πανευρωπαϊκά πρωτόγνωρο. Όπως πρωτόγνωρη και αντιεπιστημονική είναι και η απένταξη των Γ.Ε. από τις Γεωργικές Επιχειρήσεις και η ένταξή τους στα Ελευθέρια Επαγγέλματα! Οι δε πολύ μεγάλες Γ.Ε. που έχουν κέρδη και ελάχιστα (σχεδόν αποκλειστικά διαχειριστικά) τεκμαρτά ημερομίσθια, με τη μεθόδευση αυτή θα αποφεύγουν το 26% φορολόγησής τους ως προς τα κέρδη και θα πληρώνουν αντ’ αυτού μόνον 13%!

 

4) Με τη συγκεκριμένη μη προσαρμόσιμη στη γεωργία, μέθοδο τήρησης βιβλίων εσόδων-εξόδων, που θέλει να θεσμοθετήσει το Υπ. Οικονομικών, η γεωργία δεν αντιμετωπίζεται ως παραγωγικός κλάδος, ενώ θα έπρεπε να λαμβάνεται υπ’ όψη για το λόγο αυτό αφενός η αναπτυξιακή του, πάνω απ’ όλα διάσταση και αφετέρου να μην αγνοούνται οι άμεσες επιπτώσεις στο ισοζύγιο πληρωμών με αμεσότερη απ’ όλες εκείνη των κτηνοτροφικών προϊόντων, αφού ο οριακός κλάδος της πτηνο-κτηνοτροφίας είναι αυτός που θίγεται καίρια.

 

5) Ούτε η παρενιαυτοφορία και η εν γένει παραλλακτικότητα στο μέγεθος της παραγωγής με τους περίεργους, πολύ συχνά κύκλους των καλλιεργητικών περιόδων αντιμετωπίζονται με την μεθόδευση του Υπ. Οικονομικών. Αντίθετα, θα οδηγήσει σε λάθος αποφάσεις συγκομιδής τους παραγωγούς με εποχιακή δραστηριότητα κοντά στην αλλαγή του έτους.

 

6) Με τη μέθοδο αυτή τήρησης βιβλίων εσόδων-εξόδων το φορολογητέο κατ’ έτος γεωργικό εισόδημα δεν κατανέμεται στα μέλη της οικογένειας, ή στα μέλη των ομαδικών γεωργικών εκμεταλλεύσεων ανάλογα με τις εισροές/εισφορές σε εργασία και σε μέσα παραγωγής.

 

7) Εφόσον το Γεωργικό Οικογενειακό Εισόδημα φορολογείται, δεν νοείται να ξαναφορολογηθεί η κατοχή συντελεστών παραγωγής που δημιουργούν το εισόδημα (έδαφος, γεωργοκτηνοτροφικές αποθήκες, κλπ).

 

8) Η ήδη, χωρίς προηγούμενο, αποεπένδυση στην ελληνική γεωργία θα επιδεινωθεί, λόγω της φορολόγησης των αποσβέσεων!!!

 

9) Η φοροαποφυγή των ετεροεπαγγελματιών/«αγροτών» που θα συνεχίσουν και στο μέλλον να διακινούν την παραγωγή τους χωρίς παραστατικά, (τα οποία και δεν δικαιούνται), δημιουργεί σωρεία προβλημάτων που συνεπάγονται σοβαρές επιπτώσεις στην ομαλή λειτουργία της αγοράς.

 

10) Απορίας άξια είναι και η στάση του εκπροσώπου της Commission στην τρόϊκα, αφού η οσημέραι θεσμοθετούμενη μεθόδευση φορολόγησης του καθαρού γεωργικού εισοδήματος (που με τον τρόπο που υπολογίζεται ούτε καθαρό είναι), δεν είναι σύμφωνη με τα Ευρωπαϊκά επιστημονικά καθιερωμένα, αλλά ούτε και με το υφ’ ας συνθήκας κατά κόρον διακηρυχθέν από την Ε.Ε. «Food Security» συνάδει.

 

Προτείνεται :

 

1) O εντοπισμός των με φοροδοτική ικανότητα Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων, που πιθανόν να χρειασθεί να ανατεθεί σε μελετητή.

 

2) Η διαφοροποίηση της μεθόδευσης φορολόγησης των Γ.Ε., ανάλογα με την φοροδοτική τους ικανότητα.

 

α) Για τις μικρής φοροδοτικής ικανότητας Γ.Ε. να συνεχισθεί το υφιστάμενο καθεστώς του νόμου 2238/1994.

 

β) Για τις πιο μεγάλης φοροδοτικής ικανότητας, η συνημμένη υψηλής ακριβείας μέθοδος των 5 πανεπιστημιακών (Συνημμένο Β’).

 

γ) Οι πολύ μεγάλης φοροδοτικής ικανότητας Γ.Ε. να τηρούν βιβλία 3ης κατηγορίας με τακτικούς ελέγχους, αλλά παράλληλα οι υπηρεσίες να εφαρμόζουν δειγματοληπτικά και την αμέσως παραπάνω, εξωλογιστική με εξατομικευμένα στοιχεία μέθοδο των 5 πανεπιστημιακών, που θα αποδειχθεί τελικά, για τα γεωργικά εισοδήματα η ακριβέστερη και τουλάχιστον πολύ χρήσιμη, στο να αποφεύγεται η εξόφθαλμη φοροδιαφυγή και διαφθορά!

 

3) Στις παραπάνω β) και γ) ειδικές κατηγορίες Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων (Γ.Ε.), να δοθεί ή δυνατότητα επιλογής φορολόγησής τους με τη χρήση βιβλίων εσόδων-εξόδων, τα οποία όμως θα τηρούνται σε Κέντρα Διαχείρισης Εκμεταλλεύσεων, η λειτουργία των οποίων μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το επόμενο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Τα Κέντρα αυτά πρέπει να στελεχωθούν με εξειδικευμένο προσωπικό (ώστε να γίνεται ορθά η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων των εκμεταλλεύσεων, ο υπολογισμός των αποσβέσεων κ.ο.κ.), και τα οποία θα μπορούν ταυτόχρονα να δίνουν και οδηγίες οργάνωσης και διαχείρισης (management) στους αρχηγούς των εκμεταλλεύσεων, όπως συμβαίνει σε πολλές από τις χώρες της Ε.Ε.

 

4) Τα όποια έσοδα από τη φορολόγηση του γεωργικού εισοδήματος να αιματοδοτούν την ίδια τη γεωργία με προτεραιότητα στη βελτίωση της άθλιας εγγείου διαρθρώσεώς της, για να μπορούμε να ευελπιστούμε κάποτε σε ανταγωνιστική γεωργία με ουσιαστική φοροδοτική ικανότητα.

 

12-4-2013

Μαραβέγιας Ναπολέων

Μάμαλης Σπυρίδων

Γιαννόπουλος Βασίλης

Τσιμπούκας Κωνσταντίνος

Παναγόπουλος Πάνος

 

Ακριβές αντίγραφο ο Πρόεδρος της ΕΤ.ΑΓΡ.Ο.

 

Όνομα, υπογραφή, σφραγίδα

 

Συνημμένα (είναι ανηρτημένα στην ιστοσελίδα www.etagro.gr) :

 

α. «Το Φορολογητέο Γεωργικό Εισόδημα Εξατομικευμένο με Εξωλογιστικό Υπολογισμό» (Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος, καθηγητής Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, Γαλανόπουλος Κωνσταντίνος, καθηγητής Αγροτικής Ανάπτυξης, Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Παπαπαναγιώτου Ευάγγελος, καθηγητής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ρεζίτης Αντώνιος, καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας, Τσιμπούκας Κωνσταντίνος, καθηγητής Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών)

 

β. Εισηγήσεις – Παρεμβάσεις :

Βακάκη Φωτ., Γιαννόπουλου Βασ., Μάμαλη Σπυρ., Παναγόπουλου Παν., Τσιμπούκα Κων.

 

Β)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Γ)

 

 

Σχηματικό Παράδειγμα Φορολογίας Καθαρού Γεωργικού Εισοδήματος Βιώσιμης Γεωργικής Εκμετάλλευσης (Γ.Ε.)

Ακαθάριστα έσοδα μέσου όρου 4ετίας

(περιλαμβάνονται επιδοτήσεις και + 50.000,-

επιστροφή Φ.Π.Α.)

 

Χρηματικές δαπάνες (ξένα ημερομίσθια, λιπάσματα,

γεωρ. φάρμακα, καύσιμα - ΔΕΗ, επισκευές, τόκοι, διάφορα) - 15.000,-

 

Αποσβέσεις (φυτικού, ζωικού και παγίου κεφαλαίου) - 10.000,-

__________

Καθαρό οικογενειακό γεωργικό εισόδημα + 25.000,-

 

Α' Φορολόγηση σύμφωνα με την συνταγμα-

τική τάξη και την επιστημονική δεοντολογία

που συνάδει με τον Ν.2238/1994 :

Κατανομή καθαρού

γεωργικού εισοδήματος Φόρος

 

Τεκμαρτά ημερομίσθια του αγρότη 8.500,- 0

 

« « της αγρότισσας 5.500,- 0

 

« « των παιδιών 3.000,- 0

 

« ενοίκια εδάφους (αυτοτελώς) 5.000,- 575 (11,5%)

 

Τόκοι ιδίων κεφαλαίων (αυτοτελώς) 1.000,- 150 (15%)

 

Κέρδος 2.000,- 520 (26%)

 

Λόγω προσθετικότητας - 298

__________ ____________

€ 25.000,- € 1.543,-

 

B' Φορολόγηση σύμφωνα με τον και-

νούργιο νόμο δηλαδή με καθαρό

γεωργικό εισόδημα, χωρίς αφαίρεση

αποσβέσεων και μη κατανεμημένο : € 35.000,- × 13% € 4.550,-*

 

* Αυτός ο φόρος είναι ο ελάχιστος, διότι τα «ξένα» ημερομίσθια που συνήθως ξεπερνούν το 50% των λοιπών χρηματικών δαπανών, πολύ δύσκολα μπορούν να βεβαιωθούν. Η ουσία είναι πως οι αγρότες για τα ίδια εισοδήματα και από τις ίδιες πηγές, θα πληρώνουν πάνω από 3(!) φορές περισσότερο φόρο σε σχέση με τους άλλους Έλληνες, ιδίως όταν οι Γεωργικές Εκμεταλλεύσεις είναι μη βιώσιμες. Αν καθίσετε με οποιονδήποτε αγρότη της περιφέρειας σας και υπολογίσετε το φόρο του, με την υφιστάμενη δεοντολογία φορολόγησης των άλλων Ελλήνων και με τη φορολογία βάσει του νέου νόμου για τους αγρότες, θα βρείτε μάλλον μεγαλύτερες διαφορές από 1 προς 3.

 

Εξ αντιθέτου οι 5 καθηγητές των αρμόδιων πανεπιστημιακών τμημάτων Γεωργικής

Λογιστικής, κατόπιν αίτησης της Πανελλήνιας Ένωσης Νέων Αγροτών, παραθέτουν ημι-εξωλογιστική μέθοδο με ατομικά στοιχεία εσόδων, που ούτως ή άλλως κατατίθενται υποχρεωτικά στην εφορία, άμεσης δε εφαρμογής και ακριβέστατη για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος ανεξάρτητα από το ποιος φορολογικός συντελεστής θα εφαρμόζεται.

 

Υπ’ όψη ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και με τον υφιστάμενο ακόμα κατ’ ουσία Ν.2238/1994, το γεωργικό εισόδημα, αν δεν υπήρχαν οι επιδοτήσεις της Ε.Ε. θα φορολογείτο με 46%! κ.μ.ο. (Βλέπε υπόμνημα του μελετητή Δρ. Φωτ. Βακάκη, στην ιστοσελίδα της ΕΤ.ΑΓΡ.Ο. www.etagro.gr ημερίδα της 14-3-2013).

.

Παρακαλούμε λοιπόν να συμβουλευθείτε επί του προκειμένου οποιονδήποτε γνωστό σας γεωργοοικονομολόγο. Δηλαδή πρακτικά ζητάμε να μας βεβαιωθεί αν υπάρχει γεωργοοικονομολόγος, ημεδαπός, ή αλλοδαπός οποιασδήποτε ακαδημαϊκής βαθμί-δας, ο οποίος, έστω και με μισή υπογραφή, θα συμφωνήσει με τη νέα φορολογία του γεωργικού εισοδήματος.

 

Μισή δε υπογραφή, σημαίνει ότι ακόμα και αν αγνοηθεί το γεγονός ότι οι αγρότες θα πληρώνουν για τα ίδια εισοδήματα από τις ίδιες πηγές τον 3πλάσιο και πλέον φόρο εισοδήματος, έναντι των άλλων Ελλήνων, θα βεβαιώνεται τουλάχιστον ότι δεν θα υπάρξουν επιπτώσεις στην εθνική οικονομία και συγκεκριμένα : α) Στο ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών, υπό τις παρούσες μάλιστα συνθήκες κρίσης και παγκοσμιοποίησης. β) Στην περαιτέρω επιδείνωση της ήδη άνευ προηγουμένου αποεπένδυσης της Ελληνικής γεωργίας. γ) Στη ρυθμιστική και οργανωσιακή αποτελεσματικότητα της αγοράς τροφίμων. δ) Στην παραγωγικότητα, στην εφαρμοζόμενη τεχνολογία και κυρίως στην προσέλκυση ατόμων ικανών να διαχειρισθούν τη νεωτερική γεωργία, δηλαδή στην υποβάθμιση του συνόλου της γεωργίας μας και ε) Στη διατροφική ασφάλεια (στο Food Security), που αποτελεί πλέον στόχο ολόκληρης της Ε.Ε.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σχετικά Αρχεία

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου