Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 15 Αύγ 2014
Υπόμνημα επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με τίτλο: «Ανάπτυξη Υδατοκαλλιεργειών».
Κλίκ για μεγέθυνση

 

Προς:

κ.κ. Πρόεδρο και μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων

 

Αξιότιμοι κύριοι Βουλευτές,

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, με τις διατάξεις αυτού επιδιώκεται η θέσπιση ενός νέου θεσμικού πλαισίου για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα των υδατοκαλλιεργειών για την επίτευξη θετικού ισοζυγίου αλιευτικών προϊόντων και την εξασφάλιση της μακροπρόθεσμης κερδοφόρας βιωσιμότητας των επιχειρήσεων, στο πλαίσιο της αειφόρου λειτουργίας τους, συμβάλλοντας στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας της εθνικής μας ακτογραμμής. Επιπλέον, κατά την αιτιολογική έκθεση, θεσπίζονται κανόνες προκειμένου να απλουστευθούν οι διαδικασίες, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της υπεύθυνης διαχείρισης της παράκτιας ζώνης, του ειδικού χωροταξικού πλαισίου και την εφαρμοζόμενη πολιτική, για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και για την ενθάρρυνση νέων επενδύσεων.

Οι ρυθμίσεις όμως του νομοσχεδίου φαίνεται να μη διαλαμβάνουν υπόψη και να αγνοούν ένα δομικό και θεμελιώδες στοιχείο, απαραίτητο για την αναπτυξιακή πολιτική και την περιφερειακή οικονομία.

Το θεσμό της αιρετής Περιφέρειας και το ρόλο της στην περιφερειακή ανάπτυξη και την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων.

Σύμφωνα, με τον «Καλλικράτη» (άρθρο 3 παρ. 2 Ν. 3852/2010), οι Περιφέρειες σχεδιάζουν, προγραμματίζουν και υλοποιούν πολιτικές σε περιφερειακό επίπεδο, σύμφωνα με τις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής της χώρας, λαμβάνοντας υπόψη, τις εθνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές.

Το συζητούμενο νομοσχέδιο παραβιάζει ευθέως τις προαναφερόμενες αρχές, επιδιώκοντας τη συγκέντρωση και την άσκηση των αρμοδιοτήτων που περιέχονται σε αυτό, από το Κράτος (Υπουργείο και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις) ενώ παράλληλα θέτει σε αμφιβολία μια σειρά αρμοδιοτήτων οι οποίες σήμερα ασκούνται από την Περιφέρεια με συνέπεια και αποτελεσματικότητα.

Ειδικότερα:

Θεωρούμε αδιανόητη τη μη εμπλοκή της Περιφέρειας στο πλέγμα άσκησης των αρμοδιοτήτων παραχώρησης υδατίνων και χερσαίων εκτάσεων (Κεφάλαιο Β, άρθρα 4 – 19 του νομοσχεδίου), πολύ δε περισσότερο σε αυτές που αφορούν την άδεια ίδρυσης και λειτουργίας μονάδας υδατοκαλλιέργειας (Κεφάλαιο Γ’, άρθρο 20 και επόμενα του νομοσχεδίου).

Παράλληλα, θέτουμε υπόψη σας μια σειρά αρμοδιοτήτων οι οποίες σήμερα ασκούνται από την αιρετή Περιφέρεια και οι οποίες αδιαμφισβήτητα προσβάλλονται από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, αφού άμεσα ή έμμεσα μεταφέρονται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Επιπλέον όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο κάθε αρμοδιότητα σχεδιασμού και εφαρμογής της πολιτικής για την ανάπτυξη της υδατοκαλλιέργειας και την διαχείριση των ιχθυοτρόφων υδάτων της χώρας συγκεντρώνεται στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (βλ. άρθρο 26-Εξουσιοδοτικές διατάξεις)

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 186 παρ. 1 ΙΙ του Ν. 3852/2010 («Καλλικράτης»), οι αρμοδιότητες των Περιφερειών αφορούν τους Τομείς: …

Β. Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας, στους οποίους περιλαμβάνονται ιδίως: … δ. Υποτομέας Αλιείας:

· Η διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση των ιχθυοτρόφων εν γένει υδάτων.

· Η μίσθωση, με δημοπρασία, των ιχθυοτρόφων υδάτων, εν γένει, ο καθορισμός της προστατευτικής ζώνης πέριξ του τοποθετουμένου αλιευτικού εργαλείου, σε θαλάσσιους παραλιακούς χώρους.

· Η παρακολούθηση της εφαρμογής των όρων των συμβάσεων εκμίσθωσης υπό του δημοσίου, των ιχθυοτρόφων υδάτων.

· Η υποβολή αιτήματος προς παροχή σύμφωνης γνώμης του Γενικού Επιτελείου Στρατού για τον καθορισμό των όρων των συμβάσεων εκμίσθωσης των εφαπτόμενων των συνόρων λιμνών ή ιχθυοτρόφων υδάτων.

· Η απόφαση μονομερούς λύσης της σύμβασης μίσθωσης ιχθυοτροφείου σε περίπτωση εκτέλεσης έργων.

· Ο καθορισμός προστατευτικής ζώνης εκμισθουμένου ιχθυοτροφείου.

· Η απόφαση επιβολής ποινών και αποβολής ελεύθερων αλιέων από μίσθιο, συνεπεία αλιευτικής παράβασης.

· Η χορήγηση αδειών ίδρυσης συσκευαστηρίων νωπών αλιευμάτων και εργαστηρίων συσκευασίας και μεταποίησης κατεψυγμένων αλιευμάτων.

· Η απόφαση αυξομείωσης των συμβατικών δόσεων μίσθωσης ιχθυοτροφείου σε ιδιώτες.

· Η απόφαση μείωσης ή πλήρους απαλλαγής από το συμβατικό μίσθωμα, λόγω αδυναμίας αλιευτικής εκμετάλλευσης.

· Η απόφαση για τη λύση μίσθωσης ιχθυοτροφείου.

· Η απόφαση για την παράταση της μίσθωσης ιχθυοτροφείου.

· Η απόφαση εκμίσθωσης ιχθυοτροφείου χωρίς δημοπρασία σε αλιευτικούς συνεταιρισμούς, η υπογραφή της σχετικής σύμβασης και ο καθορισμός του μισθώματος.

· Η έγκριση περιβαλλοντικών όρων για εγκατάσταση μονάδων υδατοκαλλιεργειών.

· Ο χαρακτηρισμός ως γεωργικών επιχειρήσεων βιοτεχνικών και βιομηχανικών εγκαταστάσεων που αφορούν υδατοκαλλιεργητικές εκμεταλλεύσεις.

· Η παρακολούθηση της ρύπανσης και της μόλυνσης του υδάτινου περιβάλλοντος, η κατάρτιση μελετών και η εφαρμογή προγραμμάτων διαχείρισης και ανάπτυξης που έχουν σχέση με την αλιεία, τις υδατοκαλλιέργειες και την εν γένει αξιοποίηση των αλιευτικών πόρων.

· Η απόφαση επιλογής του τρόπου εκμετάλλευσης των ιχθυοτρόφων υδάτων.

· Ο καθορισμός κάθε δαπάνης που απαιτείται για την προσωρινή εκμετάλλευση ιχθυοτροφείου.

· Η απόφαση μετάθεσης της ημερομηνίας έναρξης της μίσθωσης ιχθυοτροφείου

· Η απόφαση εισαγωγής και κατάθεσης εσόδων και η ενέργεια εξόδων προσωρινής εκμετάλλευσης ιχθυοτροφείου.

· Η απόφαση καταγγελίας της μίσθωσης ιχθυοτροφείου.

· Η απόφαση εκμίσθωσης, χωρίς δημοπρασία, εφαπτόμενου των συνόρων ιχθυοτρόφου ύδατος και ο καθορισμός των όρων της σύμβασης.

· Η απόφαση εκμίσθωσης χώρων καταλλήλων για καλλιέργεια οστρέων και μυτίλων.

· Η απόφαση παραχώρησης χώρων για δοκιμαστική εγκατάσταση πρωτοτύπου μορφής καλλιέργειας υδρόβιων ζώων και η εν συνεχεία μίσθωση των χώρων και η απόφαση ανανέωσης της μίσθωσης.

· Η έγκριση διάθεσης πίστωσης και πληρωμών βελτιωτικών έργων στα εσωτερικά ύδατα από το ποσοστό 5% της αξίας της αλιευόμενης παραγωγής του μισθίου.

Παρατηρούμε δηλαδή μια παντελή απουσία των Αιρετών Περιφερειών στις διαδικασίες που προβλέπει το νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα,

1. Οι αρμοδιότητες που τους αποδόθηκαν με τον Καλλικράτη καταργούνται (Άρθρο 28 παρ. 2 γ) και δ) και επιστρέφουν στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.

2. Οι αρμοδιότητες που είχαν οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και αποδόθηκαν στις Αιρετές Περιφέρειες (γνώμης και ελέγχου επί των όρων μισθώσεων) καταργούνται (Άρθρο 28 παρ. 2 ββ).

Άρα υπάρχει απουσία των Περιφερειακών Υπηρεσιών Αλιείας από τα ζητήματα γνωμοδότησης, και ουσιαστικού έλεγχου των μονάδων υδατοκαλλιέργειας.

 

Έως τώρα για όλες τις διαδικασίες παραχώρησης, μίσθωσης, αναμίσθωσης υδάτινων εκτάσεων για την ίδρυση, επέκταση, ή μετεγκατάσταση μονάδων υδατοκαλλιέργειας, ήταν απαραίτητη και η γνώμη της υπηρεσίας αλιείας της Περιφέρειας στην οποία θα ασκείτο η δραστηριότητα.

Με το παρόν νομοσχέδιο η συγκεκριμένη διάταξη παύει πλέον να εφαρμόζεται. Πλέον απαιτείται για θαλάσσια έκταση η σύμφωνη γνώμη μόνο των αρμόδιων Υπηρεσιών του ΓΕΝ, του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. (άρθρο 17), ενώ για λιμναία έκταση σύμφωνη γνώμη μόνο των αρμόδιων Υπηρεσιών του ΓΕΣ, του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.

 

Προτείνουμε λοιπόν όπως στο άρθρο 17-συναρμοδια Υπουργεία και φορείς να προστεθεί στην παράγραφο 1α και 1β και η γνώμη της αρμόδιας υπηρεσίας αλιείας της Περιφέρειας.

 

 

Ως προς τον έλεγχο και την παρακολούθηση των αποφάσεων μίσθωσης, των συμβάσεων και των αδειών ίδρυσης και λειτουργίας των μονάδων υδατοκαλλιέργειας ασκείτο μέχρι σήμερα παράλληλα από την αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Περιφέρειας και την Υπηρεσία Αλιείας της Περιφέρειας.

 

Και αυτή η διάταξη παύει να εφαρμόζεται. Ο ελεγκτικός ρόλος των Περιφερειακών Υπηρεσιών Αλιείας περιορίζεται στην διαπίστωση κατά πόσο έχει καταλειφθεί αυθαίρετα μια θαλάσσια ή λιμναία υδάτινη εγκατάσταση, και σε μια επιτροπή για την εκποίηση του κατασχεθέντος εξοπλισμού, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι οι Υπηρεσίες Αλιείας είναι στελεχωμένες από έμπειρους και εξειδικευμένους Ιχθυολόγους και όχι από μηχανικούς, τοπογράφους κ.ά. τεχνικές ειδικότητες.

 

Προτείνουμε στο άρθρο 25 (στο οποίο στην παρ. 4 περιγράφει τις αρμοδιότητες ελέγχου να προστεθεί (εκτός της 1 & 2) και η παρ 3γ) Σε όσους παραβιάζουν τους επί μέρους όρους και προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας μονάδας υδατοκαλλιέργειας…….

 

Ως προς τη συγκρότηση ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ (άρθρο 3), με λύπη μας παρατηρούμε την παντελή απουσία εκπροσώπων των αιρετών Περιφερειών.

 

Τέλος το νομοσχέδιο δεν απλοποιεί όπως ισχυρίζεται τις διαδικασίες. Μόνο την άδεια χρήσης νερού για την θάλασσα καταργεί από τα δικαιολογητικά. Απλά αποδίδει τις αρμοδιότητες και τις συγκεντρώνει στην Αποκεντρωμένη Περιφέρεια.

 

Για τους παραπάνω λόγους δηλώνουμε την αντίθεσή μας στις διατάξεις του νομοσχεδίου και ζητούμε την τροποποίηση των διατάξεων του.

Κύριε Πρόεδρε της Επιτροπής,

 

Θα θέλαμε με την ευκαιρία του Σχεδίου Νόμου για τις υδατοκαλλιέργειες, να προστεθεί μία διάταξη, που να δίνει την εξουσιοδότηση στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, να παραχωρεί, μετά από σύμβαση ανάθεσης έργου, ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΙΧΘΥΟΣΚΑΛΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ στις οικείες Περιφέρειες. Οι αιρετές περιφέρειες λόγω της εγγύτητας τους με τις ιχθυόσκαλες έχουν τη γνώση, την ικανότητα, την να διαχειρίζονται τις τοπικές ιχθυόσκαλες.

 

Επομένως, ζητάμε από τον Υπουργό, να γίνει τροποποίηση του ισχύοντος νόμου (νδ 420/70, και ν. 1740/87) και να επιτραπεί στις Περιφέρειες να διαχειρίζονται και να λειτουργούν τις ιχθυόσκαλες που βρίσκονται στα όριά τους.

 

 

Με τιμή,

 

 

Κωνσταντίνος Αγοραστός

Β’ Αντιπρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας

 

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου