Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 01 Ιούλ 2022
Επισκόπηση Επιδαύριων - Πρεμιέρα για το φεστιβάλ
Κλίκ για μεγέθυνση











01.07.2022, 11:36

 

 

Η εξωστρέφεια χαρακτηρίζει τη φετινή διοργάνωση του φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου καθώς δίνει έμφαση στο διεθνή χαρακτήρα της.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα συνολικά οκτώ έργα που θα φιλοξενήσει το αρχαίο αργολικό θέατρο και θα καλύψουν τα Σαββατοκύριακα από 1η Ιουλίου μέχρι 20 Αυγούστου, τα δύο είναι παγκόσμιες πρεμιέρες που αποτελούν διεθνείς συμπαραγωγές και υλοποιούν σύγχρονοι Ευρωπαίοι σκηνοθέτες, γνωστοί ως πρωτοπόροι στο είδος τους. Έτσι με ένα ρεπερτόριο που κινείται από το δράμα, το σατυρικό δράμα αλλά και την κωμωδία δια χειρός Μποστ, τα φετινά Επιδαύρια υπογραμμίζουν τη σύγχρονη προσέγγιση στην αρχαία δραματουργία, με έντονη συνομιλία με ζωντανά μουσικά στοιχεία σε παραστάσεις ξενόγλωσσες και ελληνικές όπου συνυπάρχουν τα μεγάλα ονόματα με τη νεότερη γενιά ηθοποιών.

Η πρώτη παγκόσμια πρεμιέρα είναι και η εναρκτήρια παράσταση του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο, πάνω στην Άλκηστη του Ευρυπίδη (1-2 Ιουλίου) που σκηνοθετεί ο πρωτοπόρος 76χρονος Ολλανδός Γιόχαν Σίμονς, ιδρυτής του Theater Hollandia. Πρόκειται για ένα έργο που έχει χαρακτηριστεί "αλλόκοτο": σύμφωνα με το σατυρικό δράμα του Ευρυπίδη, η ηρωΐδα θυσιάζει τη ζωή της για να σώσει τον άνδρα της, θυσία που συγκινεί τους θεούς και στέλνει τον Ηρακλή στον Άδη για να την φέρει πίσω, μόνο που τούτη τη φορά είναι μια ξένη. Στη συμπαραγωγή του Ελληνικού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με το Schauspielhaus Bochum theater, ο Σίμονς που είναι γνωστός για τη μουσική προσέγγιση και τη μινιμαλιστική αισθητική του, σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Επίδαυρο αν και είχαν προηγηθεί συνεργασίες του με την κορυφαία πολιτιστική μας διοργάνωση, στις Βάκχες του Ευρυπίδη το 2002 και στο Καζιμίρ και Καρολίνα του Χόρβατ το 2009. Στην Άλκηστη το μουσικό όχημα που χρησιμοποιεί για τη μεταγραφή του είναι η ομώνυμη όπερα του Γκλουκ ενώ τη θέση του Χορού καταλαμβάνουν τέσσερις τραγουδιστές και ένα εκκλησιαστικό όργανο.

Η δεύτερη παγκόσμια πρεμιέρα σε συμπαραγωγή με το Rezidenztheater είναι ο Αγαμέμνων του Αισχύλου (22-23 Ιουλίου). Το πρώτο αιματηρό κεφάλαιο της αισχύλειας τριλογίας που αφορά τη δολοφονία του Αγαμέμνονα από τη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα όταν επιστρέφει στην πατρίδα του από τον Τρωϊκό πόλεμο σκηνοθετεί ο 53χρονος Γερμανός Ούλριχ Ράσε που έχει εντυπωσιάσει με τη σκηνική του γλώσσα καθώς χρησιμοποιεί μηχανοκίνητες περιστρεφόμενες σκηνές σε ένα συνδυασμό κειμένου, κίνησης και ρυθμού με ζωντανή μουσική υπόκρουση.

Για πρώτη φορά θα κάνει πρεμιέρα στην Επίδαυρο και η Μήδεια ως...κωμωδία (8-9 Ιουλίου). Στην παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου ο Γιάννης Καλαβριανός σκηνοθετεί την παρωδία της σύγχρονης πραγματικότητας που έγραψε το 1993 ο Μέντης Μποσταντζόγλου ή Μποστ, σε μία σπαρταριστή γλώσσα που αποτελεί έναν από τους πρωταγωνιστικούς συντελεστές της παράστασης: ένα δεκαπεντασύλλαβο "κέντημα" πάνω στο αρχαίο δράμα που επιθυμεί να "επικρίνει τους επικριτάς, να προβληματίσει τους κριτάς και να ελευθερώσει τους θεατάς", στο οποίο η ηρωΐδα την οποία ενσαρκώνει η Γαλήνη Χατζηπασχάλη, σκοτώνει τα παιδιά της απογοητευμένη από την κοσμία διαγωγή τους.

Ακολουθούν οι Πέρσες του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά (πρεμιέρα 15-16 Ιουλίου) ο οποίος δίπλα σε καταξιωμένους ηθοποιούς -ενδεικτικά Ρ.Πιττακή, Λούλης, Γάλλος, Μ.Οικονόμου, κ.α, φέρνει στη σκηνή εθελοντές από την Ελευσίνα και την Αργολίδα επιχειρώντας να θέσει ερωτήματα πίστης, ύπαρξης, συνύπαρξης, κοινωνίας και συμπερίληψης πολιτών σε έναν συντετριμμένο κόσμο. Αυτή η πρεμιέρα είναι μια συμπαραγωγή με την Εταιρεία το Θέατρο-2023 ΕΛΕVSIS Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Η πρώτη κάθοδος του Αργύρη Ξάφη ως σκηνοθέτη στην Επίδαυρο (29-30 Ioυλίου), είναι με την τραγωδία του Σοφοκλή Αίας, που γράφτηκε ενώ επωαζόταν ο Πελοποννησιακός Πόλεμος. Σαν μια παραβολή για τον χρόνο μιλά για έναν ήρωα που αδυνατεί να συμβαδίσει με το πνεύμα της νέας εποχής και εξιστορεί τη μεταθάνατον αποκατάστασή του.

Ο Λιθουανός σκηνοθέτης Τσέζαρις Γκραουζίνις σκηνοθετεί και την ηρωΐδα την οποία τιμά το φετινό φεστιβάλ κάνοντας πρεμιέρα 5-6 Αυγούστου. Πρόκειται για την Αντιγόνη του Σοφοκλή, επιχειρώντας μια σύγχρονη μεταφορά της τραγωδίας για την ανυπάκουη Αντιγόνη που θέτει ερωτήματα για την τυραννία και την αντίσταση που θα ζωντανέψει η Έλλη Τρίγγου πλαισιωμένη από καταξιωμένους ηθοποιούς αλλά και συναδέλφους τους της νεότερης γενιάς.

Τη θυσία των νέων από μια κοινωνία σε παρακμή που ετοιμάζεται για έναν ακόμη μάταιο πόλεμο εκπροσωπεί η Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευρυπίδη. Τα ερωτήματα/κατηγορώ μεταφέρει στην Επίδαυρο ο Θέμης Μουμουλίδης (πρεμιέρα 19-20 Αυγούστου) σε αυτήν την συμπαραγωγή ανάμεσα σε άλλους φορείς του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου στηρίζοντας την παράσταση στη νέα μετάφραση της Παναγιώτας Πανταζή και συνομιλώντας με την μουσική αφήγηση του συνθέτη Σταύρου Γασπαράτου.

'Ενα ακόμη έργο του Ευρυπίδη, λιγότερο γνωστό, που οι πυρκαγιές δεν άφησαν να συναντήσει το κοινό του στο αργολικό θέατρο πέρσι είναι το σατυρικό δράμα Ελένη που σκηνοθετεί ο Βασίλης Παπαβασιλείου (12-13 Αυγούστου): ο Ευρυπίδης δίνει τη δική του εκδοχή για την βασική ηρωΐδα που απέχει από την ομηρική εκδοχή περνώντας αντιπολεμικά μηνύματα.

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου