Loading...

Κατηγορίες

Σάββατο 05 Δεκ 2015
Επιλεγόμενα και μερικές σκέψεις με αφορμή ένα καλλιτεχνικό γεγονός
Κλίκ για μεγέθυνση
Επιλεγόμενα και μερικές σκέψεις με αφορμή ένα καλλιτεχνικό γεγονόςΕπιλεγόμενα και μερικές σκέψεις με αφορμή ένα καλλιτεχνικό γεγονόςΕπιλεγόμενα και μερικές σκέψεις με αφορμή ένα καλλιτεχνικό γεγονός

Το καλλιτεχνικό γεγονός της επικεφαλίδος είναι η έκθεση των ζωγραφικών έργων του Απ. Φλεγκα, στην Πάτρα στην αίθουσα εκθέσεων του «Πολυέδρου». Η έκθεση αυτή αξίζει πραγματικά τον κόπο. Για αυτό μετακινήθηκα δυο φορές στην Πάτρα για να δω τα έργα του ζωγράφου και να τα απολαύσω.

Διότι όπως διεπίστωσα, σε μια εποχή παρακμής υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που ανθίστανται και προσφέρουν ποιότητα.

Έχει περάσει πάνω από αιώνας όπου οι εικαστικοί προσπάθησαν να αποσπάσουν την προσοχή του κοινού, όχι με την ποιότητα του έργου τους, την ομορφιά ή το ύφος του, αλλά εντυπωσιάζοντας με φτηνές παιδιάστικες καινοτομίες πυροτεχνήματα και σκάνδαλα.

Το κοινό αγόραζε όχι έργα αλλά υπογραφές που τεχνοκριτικοί και μεγάλο-γκαλερίστες, αλλά πολλές φορές και η πολιτική τοποθέτηση των κατασκευαστών τους ανέδειξε. Έτσι δημιουργήθηκε ένα χρηματιστήριο γι αυτήν την παραγωγή και ο αγοραστής έκανε επένδυση με τα χρήματά του σε μπαγκατέλες, επειδή οι δημοπράτες και διεθνείς γκαλερίστες ανέβαζαν τεχνηέντως την χρηματιστηριακή τους αξία με το αζημίωτο φυσικά :

Καμβάδες με δυο χρωματικούς λεκέδες ή επιχρωματισμένες φωτογραφίες της Μαίριλυν ή μεγεθύνσεις στιγμιότυπων από «κόμικς» που δεν απαιτούσαν γνώση τεχνική, άσκηση και εργασία ούτε καν καλαισθησία θεωρήθηκαν επαναστατικά αριστουργήματα και μπήκαν σε μουσεία και σε χρηματοκιβώτια όπου ο επενδυτής περίμενε την κατάλληλη στιγμή για να τα ξαναπουλήσει.

Τις σκέψεις αυτές έκανα μετά την θέαση των έργων του Απ. Φλέγκα γιατί βρίσκονται ακριβώς στον αντίποδα, στο χώρο της αληθινής τέχνης, της ποιότητος και της τιμιότητος που απαιτεί όχι μόνο ταλέντο αλλά άσκηση και εργασία.

48 προσωπογραφίες εξετέθησαν στό «Πολύεδρο» των Πατρών από τις 17 Νοεμβρίου μαζί με την παράταση που έλαβε η έκθεση μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου, 25 ελαιογραφίες, 9 παστέλ, και 15 υδατογραφίες μικρού μεγέθους. Το θέμα τους είναι πάντοτε προσωπογραφίες, πολλά δε αυτοπροσωπογραφίες.

Κάποτε μερικοί θα έλεγαν : Πφφ, αυτά είναι «τέχνη για την τέχνη» αντιπαραβάλλοντας με μια «τέχνη για το λαό», ίσως προσωπογραφίες του Μάο Τσε Τουγκ ενώ χαϊδεύει στοργικά το κεφάλι ενός μικρού παιδιού η του Τσαουσέσκου που ατενίζει τον ακτινοβόλο μέλλον με αισιοδοξία, ή μια θεριστική μηχανή, ή μια υψικάμινο μαζί με τους εργαζόμενους που πηδάνε από τη χαρά τους. Εγώ έχω βάσιμες αμφιβολίες αν οι εργαζόμενοι θα ήθελαν να βλέπουν και στο σπίτι τους το χώρο εργασίας τους. Πάντως έχω δει και τέτοια έργα που ήσαν όμορφα και καλοφτιαγμένα και άλλα που ήσαν για τα σκουπίδια.

Ας επιστρέψουμε όμως στα έργα του κου Φλέγκα ο οποίος δεν ισχυρίζεται ότι είναι ζωγράφος, το αποδεικνύει.

Το κοινό που συνωστιζόταν για να δει την έκθεση;

Βεβαίως, πέραν των εγκαινίων πήγε κόσμος και το είδε, άξιζε όμως να συνωστίζεται εκεί κόσμος καθ’ εκάστην, έστω και σε εποχή κρίσεως αφού η είσοδος ήταν δωρεάν Εάν η έκθεση γινόταν σε κάποιο φεστιβάλ πολιτικού του κόμματος θα παρήλαυναν πολλοί από κομματική μάλλον υποχρέωση. Θα ήταν όμως «γλάστρες».

Ερωτώ όμως και τουτο. Ασχολήθηκαν τα τοπικά μέσα, ραδιοφωνικοί σταθμοί, οι εφημερίδες; Στην ερώτησή μου οι διοργανωτές μου απάντησαν αρνητικά.

Πλην της ΕΡΤ Πάτρας επισημαίνω εγώ, που μου δόθηκε ο χρόνος να παρουσιάσω την έκθεση ραδιοφωνικά. Λυπούμαι πολύ για τους υπόλοιπους.

Λίγα λόγια ακόμη για την τεχνική των προσωπογραφιών του Απ. Φλεγκα, η οποία δεν είναι σχεδιαστική!

Οι εικόνες συντίθεται από χρωματικές επιφάνειες, δηλαδή, ο ζωγράφος αναζητά την οπτική εντύπωση χωρίς τη μεσολάβηση ενός προδιαγεγραμμένου σχεδίου (δηλαδή με περιγράμματα). Το φως προσφέρεται κατά τρόπο άμεσο και η οργάνωση της εικόνας γίνεται από τον θεατή. Πρόκειται για τη σχολή της καθαρής ζωγραφικής της οποίας έχομαι το προοίμιο ήδη από την εποχή των Πτολεμαίων και που αναγεννήθηκε στη Βενετία χάριν στην τεχνική της ελαιογραφίας και άνθισε με τα ώριμα έργα του Τισιανού πάνω στα οποία θεμελιώθηκε η ζωγραφική τέχνη του Ρέμπραντ… τόσο πλούσια σε αυτοπροσωπογραφίες!

Πλατιές πινελιές σε αλλεπάλληλα στρώματα αναδεικνύουν σιγά -σιγά την ανθρώπινη μορφή.

Μπορεί η θεματολογία να είναι περιορισμένη, αλλά αυτός είναι ο αρχαίος δρόμος προς την τελειότητα.

Ο φωτισμός άλλωστε και οι χρωματικοί συνδυασμοί παρουσιάζουν εξαιρετική ποικιλία και ποιότητα. Ο ζωγράφος κάνει την καλύτερη χρήση του ταλέντου του και τα εκθέματα βοούν ότι είναι αποτέλεσμα μιας άοκνης εργασίας, αγάπης και δημιουργικότητας.

Συγχαρητήρια στον κ Φλέγκα και στο «Πολύεδρο» για την έκθεση αυτή.

 Αλεξ. Μπρούσαλης

*O Απόστολος Φλέγκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1970. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ, στα εργαστήρια των Τ.Πατρασκίδη και Χρ. Μπότσογλου. Από το 2001 ζει στη Ναύπακτο και παράλληλα με τη ζωγραφική εργάζεται ως διοικητικός υπάλληλος του ΥΠ.Π.Ε.Θ. Έχει πραγματοποιήσει 2 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε 4 ομαδικές.

Η 3η ατομική έκθεση του Απόστολου Φλέγκα, με τίτλο “προσωπογραφίες”, στην Πάτρα, από 14 Νοεμβρίου έως 9Δεκεμβρίου 2015, στο Πολύεδρο, Κανακάρη 147.

Ωράριο έκθεσης: ΔΕΥ-ΤΕΤ-ΣΑΒ 9:00πμ-4:00μμ

ΤΡΙ-ΠΕΜ-ΠΑΡ 9:00πμ-9:00μμ

 
© Copyright 2011 - 2018 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου