Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 12 Φεβ 2023
Οι λαπάδες του πολιτισμού
Κλίκ για μεγέθυνση

 

Πηγή: Της Χρύσας Κακατσάκη – Documento

Υπάρχουν φορές που η ζωή σκηνοθετεί αριστοτεχνικά -έστω και ερήμην της- την πραγματικότητα.

 

Εδώ και πολλές μέρες κυκλοφορεί ένα φωτογραφικό στιγμιότυπο έξω από το Εθνικό θέατρο όπου σε πρώτο πλάνο είναι παραταγμένη η αστυνομία και πίσω φαίνεται το κτίριο, πάνω στο οποίο διακρίνεται η επιγραφή «Βρικόλακες». Στο έργο του Ιψεν, που παίζεται αυτό τον καιρό, η κυρία Αλβινγκ ξεσκεπάζει το μακιγιαρισμένο προσωπείο του μακαρίτη του άντρα της όπως ακριβώς έπεσαν εντελώς οι μάσκες της κυβέμνηοης και των απόψεων της για τον πολιτισμό.

Δεν χρειάζεται να ανατρέξουμε στο μακρινό παρελθόν, όταν ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, υπουργός Προεδρίας της τότε ΕΡΕ, απαγόρευσε την παράσταση «Ορνιθες» του Καρόλου Κουν σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι. Η στάση της δεξιάς παράταξης απέναντι στις τέχνες και τα γράμματα συνοψίζεται στην αλήστου μνήμης δήλωση του Σωτήρη Κούβελα με την οποία ταύτιζε τους ποιητές με τους λαπάδες.

Αυτές οι βρικολακιασμένες θέσεις επανήλθαν μόλις ανέλαβε την εξουσία η ΝΔ υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Το διαπιστώσαμε κατά την περίοδο της πανδημίας, όταν η κ. Μενδώνη άφησε έξω από τα μέτρα στήριξης τους καλλιτέχνες. Ο Σταύρος Ξαρχάκος πολύ εύστοχα και προφητικά είχε πει τότε: «Η Μενδώνη διακατέχεται από ένα σύνδρομο που εγώ το λέω βλαπτική έπαρση. Και ξέρετε κάτι; Δικαίωμα στην έπαρση έχει μόνο η σημαία».

Τρεις μήνες τώρα οι σπουδαστές των δραματικών σχολών βρίσκονται στους δρόμους, τις τελευταίες μέρες κλιμάκωσαν τις κινητοποιήσεις τους με καταλήψεις και ούτε η υπουργός ούτε ο υφυπουργός μπήκε στον κόπο για ένα διάλογο ή έστω μια κουβέντα κατευνασμού. Αντίθετα, ακολούθησαν την παλιά τους τέχνη κόσκινο. Η viral επιστολή συμπαράστασης του Αλκίνοου Ιωαννίδη έγινε αντικείμενο σπίλωσης, αλλά επειδή δεν επαρκεί πλέον ο στρατός των τρολ, ρίχτηκε στη μάχη και το βαρύ πυροβολικό του Χρήστου Χωμενίδη και του Αρίστου Δοξιάδη.

Ποιοι άραγε θα επιστρατευτούν στην πρώτη γραμμή της κυβερνητικής προπαγάνδας μετά την παραίτηση των καθηγητών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού; Τα πυρομαχικά δεν φτάνουν. Η παραπληροφόρηση για παραιτήσεις λόγω λήξης των συμβάσεων δεν’ πείθει. Πιθανόν να κληθούν τα μέλη των νέων διοικητικών συμβουλίων των μουσείων. Πρόσωπα φρέσκα, άφθαρτα που αντιστοιχούν στον νέο ανθρωπότυπο με ένα ταμπελάκι κρεμασμένο, που συνεδριάζουν τρώγοντας γαρδούμπα υπό τους ήχους της άρπας με φόντο την Ακρόπολη ή τον Λευκό Πύργο. Αυτά λοιπόν τα διορισμένα άτομα θα μπορούν να παραχωρούν τα μουσεία για γόμους, βαφτίσεις και παιδικά γενέθλια. Θα φωτογραφίζεται η νύφη δίπλα στην αρχαϊκή κόρη και τα likes στο Instagram θα είναι περισσότερα από τα λεφτά που πλήρωσε για τη λαμπρή δεξίωση.

Το νέο ΠΔ λοιπόν καταργεί τον δημόσιο χαρακτήρα των μουσείων, διότι πρέπει να ανοίξουμε διαύλους με αρχαιοκάπηλους και να δανείζουμε αρχαιότητες, γιατί είμεθα και γαλαντόμοι. Ο πόλεμος εναντίον της ευφυΐας και της τέχνης διεξάγεται πάντοτε στο όνομα της κοινής λογικής και του χρήματος. Ισως όμως ανάμεσα στους αιθεροβάμονες και ζουρλοπαντιέρες ποιητές να βρεθεί ένας ακόμη Καρυωτάκης που θα επικαιροποιήσει τους στίχους του: «Αν τουλάχιστον, μέσα στους ανθρώπους / αυτούς, ένας επέθαινε από αηδία. / Σιωπηλοί, θλιμμένοι, με σεμνούς τρόπους, / θα διασκεδάζαμε όλοι στην κηδεία.
11/02/2023
πηγη:http://vathikokkino.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου