Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 10 Ιούν 2015
Το «νόστιμον ήμαρ» του Αλέξανδρου
Κλίκ για μεγέθυνση
Το «νόστιμον ήμαρ» του Αλέξανδρου Το «νόστιμον ήμαρ» του Αλέξανδρου Το «νόστιμον ήμαρ» του Αλέξανδρου

 

 

Ο Αλέξανδρος Πέιν - Παπαδόπουλος και η μητέρα του Πέγκυ, αφήνοντας πίσω τους την Ομάχα της Αμερικής επιστρέφουν στην πατρογονική γή, με πρώτο σταθμό το Αίγιο για να συναντήσουν τη δική τους οικογένεια, και τους πατριώτες τους, έχοντας ως ανάμνηση εικόνες ανθρώπων και τοπίων των παρελθόντων δεκαετιών.

Ήταν το μεσημέρι της Παρασκευής της 15ης Μαΐου, και καταγόμενος από το Αίγιο Αλέξανδρος Πέιν - Παπαδόπουλος με την αγαπημένη του μητέρα Πέγκυ περπατούν στους δρόμους της γενέτειρας του παππού του. Ο δήμαρχος Αιγιαλείας Θανάσης Παναγόπουλος με την πρόεδρο της ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α. Μαρία Τσουκαλά που έχει ετοιμάσει μια εκδήλωση αντάξια του χολιγουντιανού σταρ Αλέξανδρου, τον ξεναγούν αρχικά στο Ιστορικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αιγίου, παραθέτουν προς τιμήν του γεύμα με τις παραδοσιακές γεύσεις της τοπικής κουζίνας, τον ξεναγούν στο Παναγιωτοπουλέικο αρχοντικό στο κέντρο της πόλης.

Όλο αυτό το σκηνικό, με μια πόλη να υποδέχεται τον βραβευμένο με δυο Όσκαρ σκηνοθέτη, σεναριογράφο του Χόλυγουντ, Αλέξανδρο Πέιν ή Παπαδόπουλο, φαντάζει, θα τολμούσα να πω, πως ο ίδιος ο τιμώμενος σκηνοθετεί… την συνέχεια της ταινίας του «Νενμπράσκα» πάνω σε δρώμενο live σενάριο, όταν αποφασίζει να πάρει το δρόμο και τον τρόπο της επιστροφής από τη Νεμπράσκα… στο Αίγιο! Την ώρα που τα φώτα της σκηνής του Χόλυγουντ σβήνουν, ο Αλέξανδρος φαντάζει ως ένας νέος Αινείας που κουβαλά με τόση τρυφερότητα «στους «ώμους του», πίσω στις πατρογονικές του εστίες, την ηλικιωμένη μητέρα του στο τελευταίο ίσως ταξίδι της στην Ελλάδα!

Το απόγευμα μια μεγάλης μέρας η πόλη του Αιγίου σε συνεργασία με συγγενείς του από την Αιγιάλεια, τιμούν τον δικό τους αστέρα του Χόλυγουντ, τον Αιγιώτη Αλέξανδρο Πέιν ή Παπαδόπουλο και τη μητέρα του. Ήταν μια εκδήλωση που διοργάνωσε η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Αιγιαλείας (ΔΗΚΕΠΑ), πρώτα με τη συνέντευξη Τύπου σε δημοσιογράφους τοπικών και αθηναϊκών ΜΜΕ, που έδειξαν τεράστιο ενδιαφέρον για την επίσκεψή του στη γενέτειρα του παππού του. Αμέσως μετά ακολούθησε πορεία δια μέσου της πόλης προς τον κατάμεστο Δημοτικό Κινηματογράφο «Απόλλωνα», για την προβολή της ταινίας του «Νεμπράσκα» όπου δέχθηκε τιμητικά δώρα που του προσέφεραν ο δήμος και οι φορείς Αιγιάλειας. Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η στιγμή όταν ο Αλέξανδρος, μετά τη συνέντευξη, επισκέφθηκε το κατάστημα που διατηρούσε η οικογένειά του πολλές δεκαετίες πριν επί της οδού Μητροπόλεως και το οποίο σήμερα λειτουργεί ως φωτογραφείο της Γεωργίας Ρουσσιά. Έδειξε μάλιστα στους δημοσιογράφους φωτογραφία της βιτρίνας του παλιού μαγαζιού με τη μεγάλη επιγραφή “Παπαδόπουλος”, όπως είναι το πραγματικό του επώνυμο.

Ο δημοσιογράφος Τ. Μαρτάτος (thebest.gr) καθ’ οδόν προς τον «Απόλλωνα» στη συνομιλία που είχε ο Αλέξανδρος Πέιν του δήλωσε, ότι ήρθε και θα μείνει να δει τους εδώ συγγενείς του, έως τις αρχές Ιουνίου και πως η επίσκεψή του, γίνεται για ιδιωτικούς, προσωπικούς λόγους. Δεν σκοπεύει να έρθει σε επαφή με Έλληνες φορείς, ενδεχομένως του Υπουργείου Πολιτισμού ή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, κάτι που θα κάνει σε άλλο μελλοντικό του ταξίδι. Εξάλλου θέλει όπως εκμυστηρεύθηκε, να κάνει μία ταινία στην Ελλάδα. Βέβαια για την ώρα ετοιμάζει ένα φιλμ που θα είναι το πρώτο του που θα έχει και οπτικά ειδικά εφέ αλλά προς το παρόν είναι δύσκολο να βρει το budget – τα χρήματα της παραγωγής.

Από τις ταινίες που έχει γυρίσει (η πρώτη του μεγάλου μήκους «Πολίτης Ρουθ» με την Λόρα Ντερν είχε προβληθεί πριν από 19 χρόνια στο Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου του Sundance του Ρόμπερτ Ρέντφορντ, στην Γιούτα) όπως είπε ο Αλέξανδρος Πέιν, ξεχωριστή θέση στην καρδιά του κατέχει το «Sideways – Πλαγίως» του 2004, ταινία που τον καθιέρωσε στο Χόλυγουντ και παγκοσμίως.

«Την ξεχωρίζω αυτή την ταινία γιατί είχε να κάνει και με το κρασί», ανέφερε στον κ. Μαρτάτο. «Θα το γνωρίζετε ότι και η περιοχή της Αιγιάλειας και της Πάτρας έχει εκλεκτές ποικιλίες κρασιού και φημισμένα κρασιά» του είπαμε για να μας απαντήσει «το ξέρω και μάλιστα μου είπαν πως διοργανώνεται στην περιοχή κι ένα πολύ ωραίο φεστιβάλ κρασιού, το Οινοξένεια το καλοκαίρι και θα ήθελα να έρθω».

Η συνέντευξη στα ΜΜΕ:

Πριν δεχθεί ερωτήσεις ο Αλέξανδρος Πέιν τόνισε: Είναι συναρπαστικό για μένα να βρίσκομαι στο Αίγιο. Είμαι λίγο ντροπαλός, ευχαριστώ πολύ γι’αυτή την υποδοχή αλλά προτιμώ να το βλέπω ως μια γιορτή του Αιγίου, που με υποδέχεται ως εγγονό της πόλης και να μου προτείνει χέρι πως είμαι δημότης εδώ. Δεν είμαι όμως ο μόνος αιγιώτης που πήρε Όσκαρ. Ήταν και ο Ερμής Παν (Παναγιωτόπουλος) που ήταν το δεξί χέρι του χορογράφου Φρεντ Αστέρ. Οπότε για τον κινηματογράφο, την Αιγιάλεια εκπροσωπούμε ο Παν, εγώ και η Μαρία Καλλιμάνη.

Οι απαντήσεις στα ερωτήματα δημοσιογράφων έχουν ως ακολούθως:

Ερ: Θα μπορούσατε να γυρίσετε μια ταινία εδώ;

Αλ.Πε.: Θέλω να κάνω ταινία στην Ελλάδα, το έχω πει τόσες πολλές φορές που πλέον δεν με πιστεύουν! Όλα όμως εξαρτώνται από το σενάριο. Πρώτα απ’ όλα υπάρχει η επιθυμία μου και μετά φυσικά το σενάριο.

Καλίτση –Mega Ch - Ερ: Πώς ένοιωσες όταν ήρθες στην πατρίδα;

Αλ.Πε.:Η πρώτη φορά που ήρθα στην Ελλάδα ήταν το 1966 και έμεινα περίπου 2 μήνες, μετά ξαναήρθα 1996, απλώς επειδή έχω οικογένεια εδώ, νιώθω πολύ άνετα. Ο παππούς που ήρθε από εδώ δεν πήγε σε μεγάλη πόλη των ΗΠΑ αλλά διάλεξε μια μικρή επαρχιακή πόλη, την Omaha της Nebraska. Έτσι χαριτολογώντας λέω πάντα πως η Omaha είναι το Αίγιο των ΗΠΑ και το ανάποδο.

Ερ: Πόσο καιρό θα περιμένουμε την καινούργια ταινία και ποιό είναι το σενάριο;

Αλ.Πε.:Υπάρχει ένα σενάριο που θέλω να υλοποιήσω σε ταινία με οπτικά εφέ αλλά είναι δύσκολο να βρεθεί χρηματοδότηση για μια τέτοια ταινία, τουλάχιστον για μένα. Αυτό το καλοκαίρι θα προσπαθήσω να γυρίσω την ταινία αλλά θα αρχίσω να γράφω και ένα νέο σενάριο “just in case”. Το νωρίτερο τα τέλη 2016 με 2017.

 

Χρυσή Κοσμάτου – ΕΡΑ Πάτρας - Ερ: Η παγκοσμιοποίηση είναι ένα θετικό γεγονός για το σινεμά όπως λέει και ο Βιμ Βέντερς; Πως τη βλέπει ο έλληνας-αμερικανός τρίτης γενιάς, θετικά ή αρνητικά;

Αλ.Πε.:Δεν μπορώ να απαντήσω για παγκοσμιοποίηση και οικονομικά, δεν είμαι κοινωνιολόγος, δεν ζω στην Ελλάδα. Ο μεγαλύτερός μου φόβος είναι να πω κάτι ανόητο δημοσίως. Με τη μητέρα μου επισκεφθήκαμε χτες το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα, που έχει εξαιρετικά εκθέματα για την υγεία και την ιατρική στην αρχαία Ελλάδα. Μιλούσαμε με την υπεύθυνη του Μουσείου και μας έλεγε πως ο διεθνής Τύπος ασχολείται μόνο με την οικονομική κρίση της Ελλάδας και όχι με τον τεράστιο πολιτισμό της. Αυτό μας λύπησε και μας θύμησε τα λόγια του γνωστού σκηνοθέτη Ζαν-Λυκ Γκοντάρ που τον ρώτησαν πόσα χρωστάει η Ελλάδα στην Ευρώπη και αυτός απάντησε πως η Ευρώπη χρωστάει πολλά στην Ελλάδα.

 

Τάκης Μαρτάτoς – TheBest.gr- Ερ:

Αλ.Πε.:Όλοι οι ηθοποιοί με τους οποίους συνεργάστηκα ήταν πολύ ευγενικοί και συνεννοήσιμοι. Είχα φοβηθεί λίγο με τον Τζακ Νίκολσον γιατί είχα αντικρουόμενες απόψεις για το πώς συμπεριφέρεται στα γυρίσματα. Κάλεσα λοιπόν τον Μάικ Νίκολς και τον ρώτησα, μιας και τον είχε σκηνοθετήσει 3 φορές, να μου δώσει συμβουλές. Μου είπε να του λέω πάντα την αλήθεια, γιατί θα καταλάβει ότι του λες ψέματα. Ήταν μια πολύ καλή πολιτική για όλους τους συνεργάτες. Όταν κάνουν λάθη λέω cut και το ξαναγυρίζουμε.

Ερ: Τι θα συμβούλευες τους νέους που έχουν σπουδάσει κινηματογράφο; Είναι θέμα γνωριμιών, είναι ταλέντο;

Αλ.Πε.:Είμαι παλιομοδίτης και μου αρέσει να φτιάχνω ταινίες με κλασικό τρόπο, όταν μιλάω λοιπόν σε νέους επίδοξους σκηνοθέτες, τους λέω, παρακολουθήστε τις καλύτερες ταινίες, διαβάστε τα καλύτερα σενάρια και εντοπίστε γιατί είναι τα καλύτερα. Τώρα πια η παραγωγή μιας ταινίας είναι πολύ πιο εύκολη γιατί υπάρχουν περισσότερα μέσα. Πλέον μπορείς να γυρίσεις μια ταινία με 5.000 ευρώ που κάποτε θα στοίχιζε 100.000 ευρώ. Έτσι, δεν υπάρχουν δικαιολογίες πια για να μη γυρίζονται νέες ταινίες.

 

Χρυσή Κοσμάτου – ΕΡΑ Πάτρας - Ερ: Κάποια σχόλια για το φεστιβάλ των Καννών, για τους αστέρες;

Αλ.Πε.:Στις Κάννες διασκέδασα πολύ. Είχαν διαγωνιστεί 2 ταινίες μου κι έχω πάρει μέρος και ο κριτής. Οι Γάλλοι φέρονται πολύ όμορφα στον κινηματογράφο. Εκεί βλέπεις και τις πιο κομψές ταινίες μέχρι και τις πιο “περιθωριακές”, λιγότερο γουστόζικες. Χαίρομαι για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης που υπάρχει ακόμα γιατί είναι και διεθνώς γνωστό.

 

Ερ: πως εμπνευστήκατε να γίνετε σκηνοθέτης; Είδατε κάποια ταινία;

Αλ.Πε.:Ερωτεύτηκα τον κινηματογράφο όταν ήμουν 5 ετών, η μητέρα μου εξάλλου αγαπούσε το σινεμά και με πήγαινε συχνά. Όταν ήμουν στο πανεπιστήμιο, οι γονείς μου με πίεζαν να σπουδάσω δικηγόρος αλλά μετά πήγα και σε σχολή κινηματογράφου. Στο τρίτο έτος της σχολής παρακολούθησα την ταινία “Οι 7 Σαμουράι”, όταν η ταινία τελείωσε δεν μπορούσα να σηκωθώ από το κάθισμά μου, είχα εντυπωσιαστεί. Αποφασίζοντας να ασχοληθώ με τον κινηματογράφο τότε, είπα ότι ίσως δεν θα μπορέσω να ανέβω τόσο ψηλά στο βουνό αλλά θέλω να βρεθώ πάνω σ’ αυτό το βουνό.

 

Β. Αντωνίου – Εφημερίδα «Στυξ» - Ερ: Ο παππούς σου το 1910 στην Αμερική αναγκάστηκε να αλλάξει το όνομά του από Παπαδόπουλος σε Πέιν. Πέιν όμως ηχητικά σημαίνει πόνος. Μήπως αυτό( Πέιν), έχει κάποια αναφορά στο όνειρο του παππού σου (πηγαίνοντας στη Νεμπράσκα);

Αλ.Πε.:Πέιν στα αγγλικά σημαίνει και πόνος. Η Νεμπράσκα τότε που έφτασε ο παππούς μου από την Ελλάδα ήταν Άγρια Δύση. Ήταν πολύ νέος ο παππούς και ήθελε να ιδρύσει ένα εστιατόριο και ως Παπαδόπουλος ήταν λίγο δύσκολο. Άλλοι το άλλαξαν σε “Πούλος”, “Παππάς” κλπ, κόντυναν το όνομα, ο παππούς όμως το άλλαξε τελείως. Το 1909 στην Omaha υπήρχαν διαμαρτυρίες ενάντια στις Ελλάδας, έβαζαν τους Έλληνες με το ζόρι και τους έβαλαν στο τρένο γιατί κάποιος Έλληνας είχε πυροβολήσει έναν αστυνομικό και υπήρχε ήδη προκατάληψη για τους Ευρωπαίους με μεγάλα ονόματα. Έτσι ο παππούς άλλαξε το επώνυμό του.

 

Πέπη Σπηλιωτοπούλου –Filodimos.gr- Ερ: Το ότι είστε έλληνας σας έχει δημιουργήσει μια ξεχωριστή οπτική γωνία στη σκηνοθεσία σας;

Αλ.Πε.:Μεγάλωσα στην Αμερική αλλά με την ελληνική κουλτούρα κι είμαι και παρατηρητής και συμμετάσχων. Ίσως γι’ αυτό γυρίζω κωμωδίες. Δεν μπορώ να φανταστώ ταινία χωρίς χιούμορ.

Στο αρχοντικό «Παναγιωτόπουλου» παρών και ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας με τον 13χρονο γιο του, που συνομίλησε με τον Πέιν κατά τη διάρκεια της μετάβασης από το αρχοντικό στον κινηματογράφο «Απόλλωνα».

 

 

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου