Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 19 Φεβ 2024
Πώς η υπουργός Πολιτισμού αποδυνάμωσε μια δίκαιη διαμαρτυρία
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 
Δικαίως κοινοποίησε η κ. Μενδώνη την οργή της για την πραγματοποίηση ντεφιλέ του Τουρκοβρετανού σχεδιαστή Erdem Moralioglu, στην αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα, το βράδυ της Παρασκευής, όπως όμως θυμήθηκαν άπαντες η ίδια είχε εφαρμόσει άλλα μέτρα και σταθμά στην περίπτωση της διαφημιστικής καμπάνιας του Dior στην Ακρόπολη και σε άλλα μνημεία, το καλοκαίρι του 2021.

Ενα 24ωρο μετά το ντεφιλέ υψηλής ραπτικής με προτάσεις για το φθινόπωρο/χειμώνα 2024-2025 του Τουρκοβρετανού σχεδιαστή Erdem Moralioglu (Ερντέμ Μοράλιογλου), στην αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα, στο Βρετανικό Μουσείο, το βράδυ της Παρασκευής, παρουσία μάλιστα προσωπικοτήτων του χώρου της μόδας όπως η Ανα Γουίντουρ της Vogue, κοινοποιήθηκε, για την ώρα εντός Ελλάδας, η οργισμένη διαμαρτυρία της Ελληνίδας υπουργού Πολιτισμού: «Με τη διοργάνωση επίδειξης μόδας στις αίθουσες όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το Βρετανικό Μουσείο, για μια ακόμη φορά, αποδεικνύει τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία. Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των γλυπτών, στην Duveen Gallery, συνεχώς επιδεινώνονται. Είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως», ανέφερε η κ. Μενδώνη στην ανακοίνωσή της που μοιράστηκε στα δημοσιογραφικά γραφεία.

Κι έχει ασφαλώς δίκιο! Διότι παρότι οι επιδείξεις μόδας σε χώρους τέχνης ή μουσεία δεν είναι μία ασυνήθιστη πρακτική, είναι, αν όχι προσβλητικό και αγοραίο, αναμφίβολα εξοργιστικό να χρησιμοποιούνται πολύτιμα αρχαιολογικά εκθέματα ή έργα τέχνης ως φόντο είτε σε επιδείξεις μόδας, όπως συνέβη τώρα, είτε σε δεξιώσεις διαφόρων «επιφανών», όπως συνέβη άλλοτε στο Βρετανικό Μουσείο. Πολλώ δε μάλλον που η τωρινή προσβολή αφορά κατά ένα μέρος και το πρόσωπο του ίδιου του Ελληνα πρωθυπουργού, ο οποίος έχει αναλάβει ως γνωστόν προσωπικά να διενεργήσει μυστικές διαπραγματεύσεις με τον πρόεδρο του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Οσμπορν, για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών με κάποια μορφή «δανείου» ή «ανταλλάγματος» στα πρότυπα της Συμφωνίας Στερν – όπως υπαινίχθηκε σαφώς πρόσφατα ο κ. Μητσοτάκης. Παράλληλα, όμως, με τις διαπραγματεύσεις, το Βρετανικό Μουσείο δεν το έχει σε τίποτα να διοργανώνει κοσμικά γεγονότα μπροστά από τα Γλυπτά.

Δυστυχώς, όμως, η δίκαιη οργή και το επιχείρημα της υπουργού αποδυναμώνονται και σχεδόν την εκθέτουν διότι ήταν η ίδια, στην ίδια υπουργική θέση, που έκανε τα πάντα τον Ιούνιο του 2021 ώστε να αδειοδοτηθεί η διαφημιστική καμπάνια της νέας τότε συλλογής του οίκου Dior στην Ακρόπολη (το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο είχε γνωμοδοτήσει ομόφωνα για την πραγματοποίηση φωτογράφησης στην Ακρόπολη αν και όχι μέσα στον Παρθενώνα) καθώς και η φωτογράφηση και κινηματογράφηση των δημιουργιών μόδας στην Αρχαία Αγορά, στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και στον Ναό του Διός στη Νεμέα και η πραγματοποίηση ντεφιλέ στο Καλλιμάρμαρο. Και είχε επιχειρηματολογήσει και στη Βουλή τότε ότι αφορούσε πρόταση του οίκου προς το υπουργείο Τουρισμού «με αφορμή την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, για ένα σύνολο εορταστικών εκδηλώσεων, που προβάλλει την Ελλάδα σε όλο τον κόσμο». Και ακόμα ότι «το τελικό αίτημα, όπως διαμορφώθηκε μετά από συνεργασία στελεχών του υπουργείου Τουρισμού με τους αρμοδίους του συγκεκριμένου οίκου και μετά από διενέργεια αυτοψιών στους ζητηθέντες χώρους από τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου Τουρισμού, εισήχθη με θετική γνωμοδότηση προς το ΚΑΣ από τις τρεις συναρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, κατόπιν θετικών εισηγήσεων των αρμόδιων εφορειών αρχαιοτήτων της πόλης Αθηνών, της Ανατολικής Αττικής και της Κορινθίας». Ματαίως διαμαρτύρονταν τότε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, πολίτες κι ένα μέρος του Τύπου. Οι διαμαρτυρίες αποδόθηκαν σε εμμονές και κομματικές ιδεοληψίες. Και το ίδιο επαναλήφθηκε και με την παραχώρηση του Ηρωδείου το περασμένο καλοκαίρι ώστε ο οίκος Lοuis Vuitton να παρουσιάσει τη νέα σειρά κοσμημάτων του σε μια καλλιτεχνική εκδήλωση-φωτογράφηση σε επιμέλεια Δημήτρη Παπαϊωάννου, αλλά κεκλεισμένων των θυρών για τους κοινούς θνητούς.

Με χαρακτηριστικότερη βέβαια περίπτωση τη διαφημιστική καμπάνια του Dior στην Ακρόπολη. Κι αυτήν ακριβώς επικαλούνταν και η τομεάρχης Πολιτισμού και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κυριακή Μάλαμα στην ανακοίνωση που εξέδωσε χθες, θέτοντας και το θέμα των μυστικών διαπραγματεύσεων μεταξύ του προέδρου του Βρετανικού Μουσείου και του Ελληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. «Η επίδειξη μόδας σε πασαρέλα στην αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο», ανέφερε η κ. Μάλαμα, «καταδεικνύει την ανευθυνότητα και σε συνδυασμό με την υπόθεση των κλοπών από τις αποθήκες του φανερώνει το μέγεθος του κινδύνου που διατρέχουν οι ελληνικές αρχαιότητες στο συγκεκριμένο χώρο. Η επιστροφή τους άνευ όρων κι ανταλλάγματος στον φυσικό τους τόπο είναι για εμάς αδιαπραγμάτευτη αρχή, απαράγραπτη και ζητούμε από τους θεσμούς της χώρας τη δυναμική κι άνευ αστερίσκων δράση.

Επαναλαμβάνουμε στο πλαίσιο αυτό την ερώτηση που έχουμε απευθύνει πολλές φορές το προηγούμενο διάστημα στην Υπουργό Πολιτισμού: τι ακριβώς συζητά και με ποιον στη Βρετανία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα; Επίσης, χωρίς καμία αντιπολιτευτική διάθεση με “φόντο” τις αρχαιότητες, δεν μπορούμε παρά να θυμηθούμε τι δήλωνε η κυρία Μενδώνη όταν είχε επιτρέψει τη φωτογράφιση του οίκου Dior στην Ακρόπολη κι αλλού. Ελεγε τότε η κυρία Υπουργός ότι το “event” εκφράζει “μια σύγχρονη, δημιουργική, εξωστρεφή Ελλάδα η οποία, χωρίς συμπλέγματα και εκπτώσεις, διεκδικεί τη θέση που της ανήκει στο διεθνές περιβάλλον”. Αν τις συγκεκριμένες δηλώσεις τις επικαλεστούν τώρα από το Βρετανικό Μουσείο τι θα μας απαντήσει η κυρία Μενδώνη;».

Και δεν είναι μόνον η κ. Μάλαμα που θέτει το εύλογο αυτό ερώτημα. Χθες το ακούσαμε ακόμα και σε πάνελ ψυχαγωγικών τηλεοπτικών εκπομπών: «Πώς μπορεί να διαμαρτύρεται τώρα η κ. Μενδώνη όταν είχαμε επιτρέψει να γίνει η διαφημιστική καμπάνια του Dior στην Ακρόπολη;» Ελα ντε!

Να θυμίσουμε, τέλος, ότι εκτός από την επίδειξη μόδας στην αίθουσα των Γλυπτών, το Βρετανικό Μουσείο πραγματοποιεί αυτό τον καιρό την έκθεση «Rediscovering gems», με κοσμήματα κυρίως της ρωμαϊκής εποχής που ανακτήθηκαν μετά το πρόσφατο σκάνδαλο της κλοπής από επιμελητή του μουσείου 2.000 αντικειμένων – εκ των οποίων προσώρας έχουν ανακτηθεί μόλις 356.

από:  https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου