Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 22 Νοέ 2021
«Αυτή η γενιά να επανενώσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα»
Κλίκ για μεγέθυνση







EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA



22.11.2021, 15:51
 
Κινητοποίηση του βρετανικού Τύπου για την επανένωση των Γλυπτών, με δημοσκόπηση, άρθρα σε Telegraph, Guardian και του πρωθυπουργού στη χθεσινή The Mail of Sunday.

Πρωτοφανής κινητοποίηση για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο παρατηρείται, αυτές τις ημέρες, στον βρετανικό Τύπο. Την «εκστρατεία» με κύριο αποδέκτη τον Μπόρις Τζόνσον φαίνεται πως σηματοδότησε η πρόσφατη συνάντηση των πρωθυπουργών Ελλάδας και Βρετανίας στην Ντάουνινγκ Στριτ, όπου το αίτημα για την επανένωση των Γλυπτών τέθηκε επισήμως από τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

● Χθες, μάλιστα, δημοσιεύτηκε άρθρο του Κ. Μητσοτάκη στη βρετανική εφημερίδα Τhe Mail on Sunday, με προτροπή προς τον Βρετανό ομόλογό του: αυτή η γενιά να επανενώσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Στο συγκεκριμένο άρθρο, ο κ. Μητσοτάκης υπογραμμίζει πως ο Μπόρις Τζόνσον δεσμεύθηκε πως δεν θα εμποδίσει την έναρξη ενός διαλόγου για το μέλλον των Γλυπτών, ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και το Βρετανικό Μουσείο, επικαλείται την πλειοψηφία της βρετανικής κοινής γνώμης, που, όπως λέει, διάκειται θετικά στο διαχρονικό ελληνικό αίτημα, αναφέρεται στην ομόφωνη απόφαση της UNESCO περί επιστροφής των Γλυπτών και επαναφέρει την πρότασή του, ότι η ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε «να επιτρέψει να εκτεθούν στο Βρετανικό Μουσείο κάποια από τα πλέον εμβληματικά δημιουργήματα παγκοσμίως, έργα τέχνης που ουδέποτε έχουν βρεθεί εκτός Ελλάδας».

Το άρθρο του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Τhe Mail on Sunday ολοκληρώνεται ως εξής: «Τώρα, με δεδομένο ότι ο πρωθυπουργός Johnson μου είπε ότι δεν θα εμποδίσει την προσπάθεια της Ελλάδας να ξεκινήσει επίσημο διάλογο με το Βρετανικό Μουσείο για το μέλλον των Γλυπτών, η εκτίμησή μου είναι ότι τα πράγματα θα είναι διαφορετικά. Οτι δεν θα παρεμποδίσει οποιαδήποτε μελλοντική συμφωνία.

Και ότι, αντ' αυτού, ο πρωθυπουργός θα επιδιώξει την τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας για να επιτρέψει την επιστροφή των Γλυπτών.

Ενα είναι σίγουρο. Οι δεσμοί που συνδέουν την Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ιστορία αιώνων.

Αυτή η σχέση είναι σήμερα ισχυρή και ανθεκτική. Αλλά δεν μπορούμε να προσποιηθούμε ότι είναι ολοκληρωμένη. Γι' αυτό ελπίζω πως Λονδίνο και Αθήνα θα συνεργαστούν, για να αποκαταστήσουν αυτή την αδικία που βαραίνει τις καρδιές όλων των Ελλήνων.

Ο σπουδαιότερος ποιητής σας, ο Λόρδος Βύρων, ήταν ένας από τους πολλούς Βρετανούς που αγωνίστηκαν στο πλευρό μας για την Ανεξαρτησία της Ελλάδας. Το 1824, ο Βύρων πέθανε ως ήρωας για την Ελλάδα, μετά τη δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου.

Σχεδόν 200 χρόνια μετά τον θάνατο του Βύρωνα, πιστεύω ότι ο Boris Johnson, ως μελετητής της κλασικής εποχής, αντιλαμβάνεται ότι έχει μια μοναδική ευκαιρία να αδράξει τη στιγμή αυτή και αυτή η γενιά να είναι εκείνη που, επιτέλους, θα επανενώσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Κύριε πρωθυπουργέ, είναι ώρα να αδράξουμε αυτή τη στιγμή».

● Είχε προηγηθεί η δημοσίευση έρευνας στη βρετανική εφημερίδα Telegraph για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, όπου διαφαίνεται μεταστροφή της κοινής γνώμης. Σε ερώτημα της εταιρείας δημοσκοπήσεων YouGov, η πλειοψηφία των συμμετεχόντων (56%) δήλωσε πως τα Γλυπτά πρέπει να εκτίθενται στην Ελλάδα, ενώ μόλις ένας στους πέντε (20%) απάντησε πως πρέπει να παραμείνουν στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Την ενίσχυση των επιχειρημάτων της Ελλάδας για την επιστροφή στη χώρα μας των θησαυρών που έκλεψε ο Ελγιν, αποτυπώνει επίσης σε εκτενές άρθρο της η Telegraph -το υπογράφει ο associated editor της εφημερίδας, Gordon Rayner. Υπογραμμίζει ότι η πίεση δεν έρχεται μόνο από την πλευρά της Ελλάδας αλλά και από την UNESCO.

Ο βραχίονας του ΟΗΕ για πολιτιστικά ζητήματα -συνεχίζει η βρετανική εφημερίδα- έχει επικρίνει έντονα τις συνθήκες υπό τις οποίες εκτίθενται τα Γλυπτά στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ πρόσφατα έκρινε ότι το ζήτημα της επιστροφής τους είναι διακρατικό, «υπονομεύοντας την έτοιμη δικαιολογία του Μπόρις Τζόνσον, ότι υπουργοί δεν μπορούν να αναμιχθούν στο θέμα, διότι τα Γλυπτά ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο».

Η ελληνική θέση, τονίζει η βρετανική εφημερίδα, ενισχύεται επίσης από την εντεινόμενη τάση στους κόλπους μεγάλων ευρωπαϊκών μουσείων υπέρ της επιστροφής αρχαιοτήτων και τεχνουργημάτων, τα οποία έχουν παρθεί από τρίτες χώρες.

«Υπάρχει αναμφίβολα μία στροφή προς την κατεύθυνση αυτή, μουσεία στην Ευρώπη και αλλού αλλάζουν τη στάση τους όσον αφορά τον επαναπατρισμό», δήλωσε στην Telegraph o Αλεξάντερ Χέρμαν, συγγραφέας του βιβλίου «Restitution: The Return of Cultural Artifacts». Η τάση αυτή «έχει ενισχυθεί πραγματικά τα τελευταία πέντε χρόνια και άλλες χώρες με αποικιοκρατικό παρελθόν, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, το Βέλγιο και η Ολλανδία, όλες κινούνται προς τα εκεί».

● Eν τω μεταξύ, και η Guardian δημοσιεύει άρθρο με τίτλο «Μην εμποδίσετε την επιστροφή των Γλυπτών στην Ελλάδα. Η τεχνολογία δεν αφήνει περιθώρια για άλλες δικαιολογίες», όπου ο Simon Jenkins επισημαίνει: «Μια μέρα, μια βρετανική κυβέρνηση θα επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Αθήνα. Το μόνο ερώτημα είναι: ποιος θα κερδίσει τoν αθάνατo έπαινο και τις ευχαριστίες της Ελλάδας; Ο προφανής υποψήφιος ήταν σίγουρα ο Μπόρις Τζόνσον. Το 1986, μελετητής τότε κλασικών κειμένων κάλεσε την Ελληνίδα υπουργό Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη να μιλήσει στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δεσμευόμενος να τη βοηθήσει να αποκαταστήσει τη δόξα του Παρθενώνα».

Ο τακτικός αρθρογράφος της Guardian υπογραμμίζει: «Οποιος έχει δει το άλλο μισό της ζωφόρου του Παρθενώνα, που τώρα εκτίθεται στο υπέροχο Μουσείο της Ακρόπολης της Αθήνας, θα συμφωνήσει ότι αυτός ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός θησαυρός δεν πρέπει να τεμαχιστεί και να μοιραστεί μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου. Ανήκει εκεί που δημιουργήθηκε, ακτινοβολεί στο ελληνικό φως και απλώνεται μπροστά στον αρχικό ναό του. Το μισό από αυτό δεν πρέπει να κάθεται, παγωμένο και εκτός πλαισίου, σε ένα ζοφερό μαυσωλείο του Bloomsbury».

Ο Simon Jenkins επισημαίνει ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν λεηλατήθηκαν, αλλά αποσπάστηκαν από την Ακρόπολη μεταξύ 1801 και 1805 από τον Βρετανό πρεσβευτή στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, λόρδο Ελγιν, με άδεια από τους τότε κατακτητές της Ελλάδας, αλλά «κανείς δεν ρώτησε τους Ελληνες».

Το δε Βρετανικό Μουσείο υποστηρίζει ότι τα συντηρεί με προσοχή, όμως «κόντεψε να τα καταστρέψει, όταν τα καθάρισαν με συρμάτινες βούρτσες το 1938, αλλά τουλάχιστον ήταν ασφαλή από τον πόλεμο και τη ρύπανση».

Υπενθυμίζει ότι, μεταξύ άλλων, το Παρίσι επιστρέφει κλεμμένα τεχνουργήματα από τη νοτιοανατολική Ασία και τη Σενεγάλη, το Λονδίνο έδωσε στην Αίγυπτο ένα τμήμα της Μεγάλης Σφίγγας, ενώ η συζήτηση για τον επαναπατρισμό τέτοιων σημαντικών έργων έχει προσλάβει άλλες διαστάσεις, χάρη στην ανάπτυξη των τρισδιάστατων εκτυπώσεων ακριβείας (3D printing), μίας τεχνολογίας που επιτρέπει να ανακατασκευάζουμε ακριβή αντίγραφα αρχαιοτήτων. χρησιμοποιώντας ακόμα και τον ίδιο τύπο πέτρας ή μαρμάρου.

Ηδη εκπονούνται σχέδια για την κατασκευή αντιγράφων κάποιων ιστορικών μνημείων που κατέστρεψε το Ισλαμικό Κράτος στη Συρία και το Ιράκ και, δεδομένου ότι οι Ελληνες θέλουν να δουν τους αυθεντικούς πολιτιστικούς θησαυρούς να επιστρέφουν στη σκιά της Ακρόπολης, ανάλογα αντίγραφα θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τα Γλυπτά που σήμερα εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο.
πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου