Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 04 Δεκ 2020
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε 4 τροπολογίες στο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού
Κλίκ για μεγέθυνση
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε 4 τροπολογίες στο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «Αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και μετονομασία του σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, ίδρυση Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία «Μουσείο-Ελαιοτριβείο Βρανά» στον Δήμο Λέσβου, προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς στο εξωτερικό, ρυθμίσεις για το ιστορικό μουσείο Κρήτης και το μουσείο «Φοίβος Ανωγειανάκης», η συζήτηση του οποίου ξεκίνησε χθες Πέμπτη 3.12, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Οι τροπολογίες προβλέπουν την οικονομική ενίσχυση των δημιουργών και των καλλιτεχνών μέσω των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, την ένταξη στον κατώτατο συντελεστή ΦΠΑ 6% της παραγωγής και του χαρτιού του βιβλίου, των ψηφιακών και των ακουστικών-ηχητικών βιβλίων (e-books, audiobooks), των εισιτηρίων κινηματογράφου και των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, το δικαίωμα δημόσιου δανεισμού από Βιβλιοθήκες και την ποσόστωση για τη μετάδοση ελληνικών μουσικών έργων από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς την Υποχρέωση λήψης άδειας χρήσης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από τους υποψήφιους προς αδειοδότηση ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Στόχος των τροπολογιών αυτών που καταθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στο παρόν ν-σ, σύμφωνα με τις αιτιολογικές εκθέσεις, είναι η στήριξη και ενίσχυση των ανθρώπων του Πολιτισμού, που έχουν πληγεί και δοκιμαστεί σκληρά ήδη από το πρώτο κύμα της πανδημίας του Covid-19.Τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα από το υπουργείο Πολιτισμού και την κυβέρνηση της ΝΔ είναι ελλιπή και αποσπασματικά γι΄ αυτό και αναμένουμε από την υπουργό Πολιτισμού να κάνει δεκτές τις νομοθετικές αυτές πρωτοβουλίες των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού

«Αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και μετονομασία του σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, ίδρυση ν.π.ι.δ. με την επωνυμία «Μουσείο-Ελαιοτριβείο Βρανά» στον Δήμο Λέσβου, προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς στο εξωτερικό, ρυθμίσεις για το ιστορικό μουσείο Κρήτης και το μουσείο «Φοίβος Ανωγειανάκης» και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού».

Θέμα
: «ΦΠΑ Πολιτισμού: ένταξη στον κατώτατο συντελεστή 6% της παραγωγής και του χαρτιού του βιβλίου, των ψηφιακών και των ακουστικών – ηχητικών βιβλίων (ebooks, audiobooks),των εισιτηρίων κινηματογράφου [και των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων»

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Ο Πολιτισμός παγκοσμίως αναγνωρίζεται ως πυλώνας για τη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Ταυτόχρονα η πολιτιστική και δημιουργική οικονομία αποτελεί δυναμικό τομέα της παγκόσμιας οικονομίας. Στη χώρα μας στον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα εργάζεται μεγάλος αριθμός δημιουργών και καλλιτεχνών, αλλά και πάρα πολλοί εργαζόμενοι σε μια ευρεία γκάμα τεχνικών και υποστηρικτικών ειδικοτήτων και επαγγελμάτων. Πρόκειται για ένα ευάλωτο οικοσύστημα μισθοδοτούμενων, ελεύθερων επαγγελματιών, μεσαίων, μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, που πλήττονται με μέγιστη ένταση και διάρκεια από την πανδημία και χρειάζονται στήριξη. Ταυτόχρονα, ο Πολιτισμός επιτελεί σημαντικό κοινωνικό ρόλο ως θεμελιώδες δημόσιο αγαθό μαζί με την Υγεία και την Παιδεία, ενώ αποτελεί και ένα ισχυρό μέσο για την εξωστρέφεια της χώρας, την προβολή της διεθνούς της εικόνας και την πολιτιστική διπλωματία. Συνεπώς, η ουσιαστική ενίσχυση της πολιτιστικής και δημιουργικής οικονομίας έχει να προσφέρει μεγάλη κοινωνική και οικονομική προστιθέμενη αξία, όπως δείχνουν και σχετικές μελέτες. Δηλαδή, η ενίσχυση του Πολιτισμού έχει σημαντική συμβολή στην κοινωνική συνοχή και την ανάκαμψη της οικονομίας.

Με την τροπολογία προβλέπονται άμεσα εφαρμόσιμα μέτρα σχετικά με τον ΦΠΑ στο βιβλίο, τον κινηματογράφο και τα πνευματικά δικαιώματα που θα συμβάλουν στην στήριξη και την ενίσχυση του δημιουργικού και πολιτιστικού τομέα.

Με την πρώτη παράγραφο της διάταξης εξομοιώνεται στο συντελεστή 6% ο ΦΠΑ των ψηφιακών και των ακουστικών – ηχητικών βιβλίων και βιβλίων μουσικής γραφής (παρτιτούρες)με αυτά σε τυπωμένη / έγχαρτη μορφή. Με τον τρόπο αυτό η αγορά του ψηφιακού βιβλίου καθίσταται πιο προσιτή στους πολίτες, δίνοντας κίνητρο για την ανάπτυξη της αγοράς των ebooks και των audiobooks που σήμερα επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24%, ενώ τα βιβλία σε τυπωμένη / έγχαρτη μορφή έχουν 6%.

Παράλληλα, εντάσσεται στον κατώτατο συντελεστή ΦΠΑ 6% το χαρτί που χρησιμοποιείται στην παραγωγή - εκτύπωση των βιβλίων και των βιβλίων μουσικής γραφής αποτελώντας ένα σημαντικό κομμάτι του κόστους. Με το συγκεκριμένο μέτρο και μάλιστα σε συνδυασμό με την ένταξη στον ίδιο συντελεστή 6% και της παραγωγής του βιβλίου, η οποία περιλαμβάνεται στις διατάξεις της επόμενης παραγράφου, ενισχύεται σημαντικά η ρευστότητα στον χώρο των εκδόσεων με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο. Σήμερα, το χαρτί και η παραγωγή των βιβλίων είναι στο 24% ενώ ή πώλησή τους είναι στο 6%, με αποτέλεσμα σημαντική ρευστότητα να εγκλωβίζεται σε πιστωτικό ΦΠΑ που καθυστερεί να επιστραφεί. Σε αρκετές περιπτώσεις εκδότες καταφεύγουν στη λύση να καθίστανται αγοραστές των βιβλίων τους από τους τυπογράφους που είναι ανεπαρκές και οδηγεί σε στρεβλώσεις.

Το κύκλωμα παραγωγής – διακίνησης – πώλησης των βιβλίων είναι απλό και δεν διασυνδέεται παρά σε μικρό βαθμό με άλλες οικονομικές δραστηριότητες, ενώ δεν έχει άλλα έσοδα με ΦΠΑ 24% που θα εξισορροπούσαν το ταμειακό πρόβλημα. Το αντίθετο ισχύει για τα σαφώς πολυπλοκότερα κυκλώματα θεάματος – ακροάματος και οπτικοακουστικών έργων τα οποία και διασυνδέονται με πολλές άλλες οικονομικές δραστηριότητες αλλά και διαθέτουν εισροές με ΦΠΑ 24% αντισταθμίζοντας στις τον χαμηλό ΦΠΑ στα εισιτήρια των παραστάσεων, των συναυλιών και των κινηματογράφων. Επιπλέον, κάθε παραγόμενο προς πώληση τελικό αγαθό – βιβλίο διαθέτει μοναδικό Διεθνή Πρότυπο Αριθμό Βιβλίου (ISBN) που επιτρέπει την ασφαλή ιχνηλάτηση και ταυτοποίηση των συναλλαγών κατά τις ελεγκτικές διαδικασίες των αρμόδιων κρατικών αρχών.

Συνεπώς, είναι εφικτό το μέτρο της καθιέρωσης ενός «οριζόντιου» ΦΠΑ 6%στο χαρτί, την παραγωγή και την πώληση των βιβλίων, επιλύοντας αποφασιστικά το προβληματικό σημερινό πλαίσιο των διαφορετικών συντελεστών ΦΠΑ και το ζήτημα του πιστωτικού ΦΠΑ. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται σημαντικά η ρευστότητα των πολλών μεσαίων, μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων του χώρου των εκδόσεων, κάτι αναγκαίο για την ουσιαστική στήριξη και τη δυναμική επανεκκίνηση της εκδοτικής παραγωγής με σημαντικά οφέλη για τους δημιουργούς έργων λόγου, τους εργαζόμενους του βιβλίου αλλά και ευρύτερα την οικονομία.

Με τη δεύτερη παράγραφο εντάσσονται μόνιμα στον κατώτατο συντελεστή ΦΠΑ 6% τα ακόλουθα: (α) Η ζωντανή μετάδοση μέσω διαδικτύου (livestreaming) των θεατρικών παραστάσεων και των συναυλιών, που σήμερα έχει συντελεστή ΦΠΑ 24%, ώστε να εξομοιωθεί με τα εισιτήρια αυτών με φυσική παρουσία θεατών. Σημειώνεται ότι λόγω των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας έχουν ανασταλεί οι θεατρικές παραστάσεις και οι συναυλίες με φυσική παρουσία και μπορούν να διενεργούνται μόνο μέσω του διαδικτύου. (β) Τα εισιτήρια των κινηματογράφων, που είναι στο 13%, ώστε μετά τη λήξη των περιοριστικών μέτρων να είναι εξομοιωμένα με τον ΦΠΑ των παραστάσεων, των συναυλιών και των βιβλίων, καθιστώντας τον κινηματογράφο πιο προσιτό για τους πολίτες αλλά και έχοντας οφέλη στα καθαρά έσοδα των κινηματογράφων, ενώ παράλληλα διαμορφώνεται ένα απλοποιημένο πλαίσιο ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ 6% στον χώρο του Πολιτισμού. Ταυτόχρονα, ορίζεται ότι στον συντελεστή 6% εντάσσονται και οι αμοιβές από αιθουσάρχες κινηματογράφων σε διανομείς οπτικοακουστικών έργων για το δικαίωμα δημόσιας προβολής, συναλλαγές που είναι απολύτως ταυτοποιήσιμες και ελέγξιμες. Οι διανομείς έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες μέσα στην αλυσίδα παραγωγής – διακίνησης – προβολής να αναλάβουν τη διαχείριση του χαμηλού ΦΠΑ στα έσοδα, ελαφραίνοντας με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο τις ταμειακές ροές των αιθουσών από πιστωτικό ΦΠΑ.(γ) Οι ανεξάρτητες παροχές υπηρεσιών, οι ενδιάμεσες εργασίες και οι υπηρεσίες φασόν για την παραγωγή(i) βιβλίων είτε σε έγχαρτη μορφή (τελικών αγαθών με ISBN) είτε σε ψηφιακή είτε σε ακουστική – ηχητική μορφή, όπως συγγραφή, μετάφραση, εικονογράφηση, υπηρεσίες γραφίστα, διόρθωσης, επιμέλειας κειμένου, σελιδοποίησης, βιβλιοδεσίας, πλαστικοποίηση εξωφύλλου, εκτυπωτικές εργασίες κλπ, παραγωγή ebooks, παραγωγή audiobooks, (ii) βιβλίων μουσικής γραφής (παρτιτούρες) σε έγχαρτη ή ψηφιακή μορφή, για τους λόγους που αναλύθηκαν παραπάνω. (δ) Οι αμοιβές για δικαιώματα σε πνευματικούς δημιουργούς και παραγωγούς – εκδότες έργων λόγου, προκειμένου να εναρμονιστούν με το νέο πλαίσιο συντελεστών ΦΠΑ στον χώρο του βιβλίου και των εκδόσεων.[(ε)Η είσπραξη και πληρωμή πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από τους χρήστες προς τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) και από τους ΟΣΔ στα φυσικά ή νομικά πρόσωπα με τα οποία συνδέονται με σύμβαση ανάθεσης διαχείρισης κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 12 του ν. 4481/2017, που σήμερα είναι στο 24%. Σημειώνεται ότι οι ΟΣΔ είναι αυτοδιαχειριζόμενοι οργανισμοί των δημιουργών και των καλλιτεχνών όλου του φάσματος του Πολιτισμού (θεάτρου, μουσικής, κινηματογράφου, βιβλίου, εικαστικών), αδειοδοτούμενοι από το Υπουργείο Πολιτισμού και εποπτευόμενοι από τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Παρατηρείται πολύ συχνά οι ΟΣΔ να εκδίδουν τιμολόγια για πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα αλλά να τα εισπράττουν με εξαιρετικά μεγάλες καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα οι ταμειακές τους ροές να επιβαρύνονται σημαντικά με τον ΦΠΑ. Έτσι, η μείωση του ΦΠΑ θα ενισχύσει τους ΟΣΔ, ιδίως ενόψει των σημερινών συνθηκών της πανδημίας. Παράλληλα, μειώνεται η ταμειακή επιβάρυνση του κόστους πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων για τους χρήστες (καταστήματα εστίασης, εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχεία κλπ), αποτελώντας κίνητρο για την έγκαιρη πληρωμή τους.

Τέλος, με την τρίτη παράγραφο απαλείφεται για τα αγαθά και τις υπηρεσίες Πολιτισμού ο περιορισμός που έχει τεθεί με το άρθρο 10 του ν. 4728/2020 για τη διάρκεια του μειωμένου ΦΠΑ έως 30/4/2021, με αποτέλεσμα το 6% να καθίσταται μόνιμος συντελεστής για όλα τα ανωτέρω.


Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Άρθρο………


1. Η παρ. 40 του κεφαλαίου Α. «ΑΓΑΘΑ» του Παραρτήματος ΙΙΙ «Αγαθά και Υπηρεσίες που υπάγονται σε μειωμένο συντελεστή (παρ. 1 του άρθρου 21)» του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, ο οποίος κυρώθηκε με τον ν. 2859/2000, αντικαθίσταται ως εξής:

«40. Βιβλία και βιβλία με εικόνες για παιδιά (ΔΚ ΕΧ 4901, ΕΧ 4903), τυπωμένα ή σε ψηφιακή ή ακουστική – ηχητική μορφή (ebooks, audiobooks). Εφημερίδες και περιοδικές εκδόσεις τυπωμένες, έστω και εικονογραφημένες ή με διαφημίσεις (ΔΚ 4902). Μουσική χειρόγραφη ή τυπωμένη ή σε ψηφιακή μορφή, εικονογραφημένη ή μη έστω και δεμένη (ΔΚ 4904). Χαρτί για την παραγωγή – εκτύπωση των αγαθών του πρώτου και του τρίτου εδαφίου της παρούσας(ΔΚ ΕΧ 4802). Ο συντελεστής του φόρου για τα αγαθά της παρούσας παραγράφου ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%).»

2. Hπαρ. 1 του Κεφαλαίου Β. «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ» του Παραρτήματος ΙΙΙ «Αγαθά και Υπηρεσίες που υπάγονται σε μειωμένο συντελεστή (παρ. 1 του άρθρου 21)» του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, ο οποίος κυρώθηκε με τον ν. 2859/2000, αντικαθίσταται ως εξής:

«1. Οι κάτωθι υπηρεσίες Πολιτισμού, για τις οποίες ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%). (α) Εισιτήρια θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών με φυσική παρουσία θεατών, καθώς και η ζωντανή μετάδοση μέσω διαδικτύου (livestreaming).(β) Εισιτήρια κινηματογράφων. Οι αμοιβές από αιθουσάρχες κινηματογράφων σε διανομείς οπτικοακουστικών έργων για το δικαίωμα δημόσιας προβολής. (γ) Οι ανεξάρτητες παροχές υπηρεσιών, οι ενδιάμεσες εργασίες και οι υπηρεσίες φασόν για την παραγωγή(i) βιβλίων και βιβλίων με εικόνες για παιδιά, τυπωμένων ή σε ψηφιακή ή ακουστική – ηχητική μορφή, (ii) μουσικής χειρόγραφης ή τυπωμένης ή σε ψηφιακή μορφή, εικονογραφημένης ή μη έστω και δεμένης, (δ) Οι αμοιβές για δικαιώματα σε πνευματικούς δημιουργούς και παραγωγούς – εκδότες έργων λόγου.[(ε) Η είσπραξη και πληρωμή πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από τους χρήστες προς τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) και από τους ΟΣΔ στα φυσικά ή νομικά πρόσωπα με τα οποία συνδέονται με σύμβαση ανάθεσης διαχείρισης κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 12 του ν. 4481/2017.]»

3. Στο τέλος της παραγράφου 2 του άρθρου 11 του ν. 4690/2020, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 10 του ν. 4728/2020 (ΦΕΚ Α 186/29.9.2020),προστίθεται το ακόλουθο εδάφιο:

«Το προηγούμενο εδάφιο δεν εφαρμόζεται επί της παρ. 40 του Κεφαλαίο Α. «ΑΓΑΘΑ» και της παρ. 1 του Κεφαλαίου Β. «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ» του ως άνω Παραρτήματος.»



Αθήνα 3-12-2020


Οι προτείνοντες βουλευτές


Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)



Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Αμανατίδης Ιωάννης

Βαγενά-Κηλαηδόνη Άννα

Βασιλικός Βασίλειος (Βασίλης)

Βερναρδάκης Χριστόφορος

Βέττα Καλλιόπη

Μάλαμα Κυριακή

Μάρκου Κωνσταντίνος (Κώστας)

Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Τζούφη Μερόπη

Φίλης Νικόλαος


Χρηστίδου Ραλλία





ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού:

«Αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και μετονομασία του σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, ίδρυση ν.π.ι.δ. με την επωνυμία «Μουσείο-Ελαιοτριβείο Βρανά» στον Δήμο Λέσβου, προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς στο εξωτερικό, ρυθμίσεις για το ιστορικό μουσείο Κρήτης και το μουσείο «Φοίβος Ανωγειανάκης» και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού».

Θέμα: “Δικαίωμα Δημόσιου Δανεισμού από Βιβλιοθήκες”


Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Το Δικαίωμα Δημόσιου Δανεισμού (ΔΔΔ) αποτελεί ένα από τα πνευματικά δικαιώματα και απορρέει από τη χρήση του έργου του πνευματικού δημιουργού, στις δανειστικές βιβλιοθήκες. Ορίζεται κατ’ αρχάς ως αποκλειστικό δικαίωμα, δηλαδή ως δυνατότητα του πνευματικού δημιουργού να επιτρέπει ή να απαγορεύει τον δανεισμό του πρωτοτύπου ή των αντιγράφων του έργου του, ή, κατά παρέκκλιση, ως δικαίωμα εύλογης αμοιβής για τον δανεισμό αυτόν. Η κοινοτική οδηγία 2006/115, ορίζει τον «δημόσιο δανεισμό» ως την πράξη «διάθεσης προς χρήση για περιορισμένο χρονικό διάστημα και όχι για άμεσο ή έμμεσο οικονομικό ή εμπορικό όφελος, όταν γίνεται από ιδρύματα προσβάσιμα στο κοινό». Κέντρο και γνώμονας της νομοθετικής ρύθμισης για το δικαίωμα δημόσιου δανεισμού αποτελεί το συμφέρον του πνευματικού δημιουργού, επιδίωξη της παρέμβασης του νομοθέτη ωστόσο είναι επίσης η ανάγκη εξισορρόπησης του πνευματικού δικαιώματος τόσο με τον σημαντικό ρόλο που παίζουν οι βιβλιοθήκες ως πυλώνας κάθε πολιτικής για το βιβλίο και την ανάγνωση, όσο και με μια σειρά άλλα δικαιώματα τα οποία απολαμβάνουν οι πολίτες σε μια δημοκρατική πολιτεία (π.χ. το δικαίωμα στη γνώση, την πληροφορία, την ενημέρωση, την εκπαίδευση, την έρευνα κτλ.).
Ως επίρρωση των παραπάνω και θεωρώντας ότι το ζήτημα του δημόσιου δανεισμού πρέπει να αποτελέσει πεδίο αμοιβαίας ωφέλειας μεταξύ των δικαιούχων δημιουργών, των βιβλιοθηκών και του δημοσίου συμφέροντος, η παρούσα νομοθετική ρύθμιση, αξιοποιώντας τη δυνατότητα που δίνει η σχετική κοινοτική νομοθεσία και ακολουθώντας τις βέλτιστες πρακτικές άλλων κρατών, αφενός, προβλέπει εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταβολής εύλογης αμοιβής για το ΔΔΔ για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, και αφετέρου ορίζει αυτή η εύλογη αμοιβή να καταβάλλεται ετησίως ως εφάπαξ ποσό κεντρικά από το κράτος, ούτως ώστε οι βιβλιοθήκες να μπορούν να ασκούν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους, δηλαδή τον δανεισμό τόσο βιβλίων, όσο και αντιγράφων μουσικών ή οπτικοακουστικών έργων. Για τις προβλέψεις του νόμου, σημαντικό κριτήριο αποτέλεσαν οι πραγματικές συνθήκες των βιβλιοθηκών στη χώρα μας, κατά κύριο λόγο η ιδιαίτερα χαμηλή χρηματοδότησή τους, η δυσκολία στη συλλογή συγκεκριμένων στοιχείων όσον αφορά τον αριθμό των δανεισμών και των συνδρομητών τους, αλλά και η βούληση του νομοθέτη να υποστηρίξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη λειτουργία τους, για την οποία θεωρεί ότι απαιτείται οπωσδήποτε περαιτέρω ενίσχυση τόσο από το κεντρικό κράτος, όσο και από τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η ενίσχυση του εθνικού δικτύου βιβλιοθηκών αποβαίνει εξάλλου, σύμφωνα με κάθε σχετική έρευνα, προς όφελος των δημιουργών του βιβλίου, αφού κάθε χώρα με ισχυρό και δυναμικό δίκτυο βιβλιοθηκών διαθέτει ταυτοχρόνως και μια ανεπτυγμένη και υγιή αγορά βιβλίου.
Η νομοθετική ρύθμιση έχει τη μορφή της προσθήκης νέου άρθρου 5Α «Δικαίωμα δημόσιου δανεισμού από βιβλιοθήκες» στον ν. 2121/1993.
Παράγραφος 1η
Το πεδίο άσκησης της διάταξης είναι οι δημόσιες και δημοτικές βιβλιοθήκες, οι βιβλιοθήκες που ανήκουν σε Ν.Π.Δ.Δ. και σε Ν.Π.Ι.Δ. και εποπτεύονται από το Κράτος, και οι βιβλιοθήκες κοινωφελών ιδρυμάτων, οργανισμών και μορφωτικών ιδρυμάτων, εφόσον είναι ανοιχτές στο κοινό και επιχορηγούνται από το Κράτος. Ορίζονται επίσης ως εξαιρέσεις από την καταβολή του δικαιώματος δημόσιου δανεισμού οι βιβλιοθήκες δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες που είναι μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Με τις εξαιρέσεις αυτές η πολιτεία σταθμίζει ως υπέρτερο το δικαίωμα των πολιτών στην εκπαίδευση και την έρευνα και απαλλάσσει τα ως άνω ιδρύματα από την υποχρέωση καταβολής του ΔΔΔ. Η πρακτική αυτών των εξαιρέσεων είναι συχνή και σύμφωνη με την κοινοτική νομοθεσία. Στις εξαιρέσεις δεν περιλαμβάνεται το Δανειστικό Τμήμα της Εθνικής Βιβλιοθήκης, το οποίο εντάσσεται στο πεδίο άσκησης της διάταξης.
Παράγραφος 2η
Βάση της παρούσας νομοθετικής ρύθμισης είναι η πρόσφατη κοινοτική οδηγία 2006/115. Εξαιρούνται έργα αρχιτεκτονικής ή εφαρμοσμένων τεχνών τα οποία δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του πνευματικού δικαιώματος. Εμπίπτουν τα αντίγραφα σε ψηφιακή μορφή με τις προϋποθέσεις που θέτει η διάταξη και με τον όρο ότι δανείζονται σύμφωνα με τους όρους που έχουν τεθεί κατά την απόκτηση των αντιγράφων από τη βιβλιοθήκη όσον αφορά τον αριθμό των ταυτόχρονων χρηστών και για περιορισμένο πάντα χρονικό διάστημα. Διευθετείται έτσι και η αναπτυσσόμενη αγορά και διάθεση ψηφιακών βιβλίων σύμφωνα με τα μέχρι τώρα ισχύοντα στην κοινοτική νομοθεσία.
Παράγραφος 3η
Ορίζεται το ύψος της ετήσιας καταβολής εύλογης αμοιβής για το δικαίωμα δημόσιου δανεισμού σε 350.000 ευρώ. Για τον ορισμό αυτού του ποσού χρησιμοποιήθηκε το πρότυπο της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Οργανισμών για τα Δικαιώματα Αναπαραγωγής. Ο υπολογισμός βασίστηκε σε στοιχεία όπως ο πληθυσμός της χώρας, το ΑΕΠ, ο αριθμός των ενεργών βιβλιοθηκών, η ετήσια χρηματοδότησή τους, ο αριθμός των τόμων που διαθέτουν στους καταλόγους τους και ο κύκλος εργασιών των εκδοτικών επιχειρήσεων. Το εν λόγω ποσό θεωρείται εύλογο και για την καταβολή του ορίζονται ως αρμόδια τα Υπουργεία Εσωτερικών (κατά 75%) και Παιδείας (κατά 25%), τα οποία και έχουν στην αρμοδιότητά τους την πλειονότητα των δημόσιων δανειστικών βιβλιοθηκών που βρίσκονται στο πεδίο εφαρμογής της διάταξης. Η αμοιβή αυτή επαναπροσδιορίζεται ανά τριετία λαμβάνοντας υπόψη τυχούσες μεταβολές των παραπάνω στοιχείων. Προς τούτο εκδίδεται κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Εσωτερικών, Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και Οικονομικών.
Παράγραφος 4η
Ορίζεται η κατανομή της εύλογης αμοιβής για το Δικαίωμα Δημόσιου Δανεισμού μεταξύ των διαφορετικών κατηγοριών δικαιούχων. Ορίζεται για τα πρώτα έξι έτη η αμοιβή να καταβάλλεται μόνο στους πρωτογενείς δημιουργούς έργων λόγου (συγγραφείς, φωτογράφους, εικονογράφους, ανθολόγους κ.ά.) και του εκδότες, στο βαθμό που τα βιβλία αποτελούν την συντριπτική πλειονότητα έργων προς δανεισμό στις περισσότερες δανειστικές βιβλιοθήκες της χώρας. Μεταξύ των δημιουργών έργων λόγου, η κατανομή γίνεται με γνώμονα τη βούληση του νομοθέτη να ενισχυθούν πρωτίστως οι πρωτογενείς πνευματικοί δημιουργοί στους οποίους καταβάλλεται το 70% της εύλογης αμοιβής, ενώ το 30% προορίζεται για τους εκδότες έργων λόγου. Για την περίπτωση των μουσικών και οπτικοακουστικών έργων, τα ποσοστά ορίζονται αντιστοίχως σε 55% για τους πρωτογενείς πνευματικούς δημιουργούς, και από 15% μοιράζονται οι ερμηνευτές, οι εκτελεστές καλλιτέχνες και οι παραγωγοί των προαναφερθέντων έργων. Το ύψος και η καταβολή της εύλογης αμοιβής για τα μουσικά και οπτικοακουστικά έργα θα οριστεί με την ΚΥΑ της προηγούμενης παραγράφου.
Παράγραφος 5η
Στο βαθμό που πρόκειται για εύλογη αμοιβή έναντι δικαιώματος, η αμοιβή αυτή καταβάλλεται υποχρεωτικά στους αρμόδιους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης. Για την κατανομή αυτής της αμοιβής μεταξύ διαφορετικών οργανισμών της ίδιας κατηγορίας δικαιούχων ακολουθούνται τα οριζόμενα από το νόμο και σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις, άρα κατ’ αρχάς η κατανομή επαφίεται σε συμφωνία μεταξύ των οργανισμών, ενώ σε περίπτωση που αυτή δεν επιτευχθεί αρμόδιος για τον καθορισμό της είναι ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), ο οποίος και την καθορίζει μέχρι τον επαναπροσδιορισμό του ύψους της αμοιβής από επόμενη κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 3. Οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης που δεν συμφωνούν με την απόφαση του ΟΠΙ μπορούν να ζητήσουν από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, δικάζον κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, να καθορίσει άλλη κατανομή.
Παράγραφος 6η
Τα προβλεπόμενα από τις παραγράφους 4 και 5 καθώς και οι περαιτέρω διαδικασίες, τα αναγκαία δικαιολογητικά και οι σχετικοί τίτλοι πληρωμής ορίζονται με κοινή υπουργική απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Υπουργείου Οικονομικών.
Παράγραφος 7η
Δεδομένου ότι η καταβολή της εύλογης αμοιβής για το ΔΔΔ γίνεται κεντρικά και σε ετήσια βάση από το κράτος και δεδομένου ότι στόχος του νομοθέτη είναι η στήριξη των πνευματικών δημιουργών, ορίζεται ότι τα διαχειριστικά έξοδα για τη συγκεκριμένη εύλογη αμοιβή δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 5%, στο βαθμό που η προβλεπόμενη διαδικασία απαλλάσσει τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης από κόπο και έξοδα που απαιτεί η είσπραξη άλλων κατηγοριών εύλογης αμοιβής. Υποχρέωση των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης είναι το ποσό αυτό να αποδίδεται απευθείας στους πνευματικούς δημιουργούς και τους υπόλοιπους δικαιούχους. Πέραν ωστόσο της σύμφωνης με τον κανονισμό ενός εκάστου οργανισμού διανομής, ο νόμος δίνει τη δυνατότητα και για άλλες μορφές απόδοσης της εύλογης αμοιβής που απορρέει από το Δικαίωμα Δημόσιου Δανεισμού, υπό τον όρο αυτή να αποδίδεται πάντα σε δημιουργούς και δικαιούχους. Τέτοιες εναλλακτικές μορφές θα μπορούσαν να είναι οι υποτροφίες, η χρηματοδότηση δημιουργών για εκπαιδευτικούς λόγους ή για την προώθηση ενός έργου στο εξωτερικό, η χρηματοδότηση εκδοτών για την ανατύπωση εξαντλημένων έργων της ελληνικής βιβλιογραφίας που θεωρούνται σημαντικά και όχι επαρκώς ανταποδοτικά κ.ά.π. Προϋποθέσεις για την επιλογή οποιασδήποτε από τις παραπάνω εναλλακτικές μορφές απόδοσης της εύλογης αμοιβής από το ΔΔΔ είναι η έγκρισή της από τη Γενική Συνέλευση του εκάστοτε Οργανισμού και εν συνεχεία από τον ΟΠΙ, η έκδοση ανοιχτής πρόσκλησης για τους πιθανούς συμμετέχοντες και οι διαφανείς διαδικασίες επιλογής των ωφελούμενων δικαιούχων.
Παράγραφος 8η
Ορίζεται ότι αμοιβή για τον δημόσιο δανεισμό οφείλεται και από ανοιχτές στο κοινό βιβλιοθήκες κοινωφελών ιδρυμάτων, οργανισμών και μορφωτικών ιδρυμάτων που δεν επιχορηγούνται από το Κράτος. Στην περίπτωση αυτή, το ύψος της αμοιβής προκύπτει κατόπιν συμφωνίας των εν λόγω βιβλιοθηκών και ιδρυμάτων με τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης. Συνίσταται να λαμβάνονται υπόψη τα κριτήρια και ο τρόπος υπολογισμού της εύλογης αμοιβής αναφορικά με τις κρατικά εποπτευόμενες και επιχορηγούμενες βιβλιοθήκες. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας εντός 60 ημερών, αρμόδιο για τον ορισμό της αμοιβής είναι το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών.
Παράγραφος 9η
Αφ’ ης στιγμής, καθορίζεται με τις παραπάνω παραγράφους το πεδίο εφαρμογής της σχετικής διάταξης, το ύψος της εύλογης αμοιβής και ο τρόπος καταβολής και κατανομής της μεταξύ της πολιτείας, των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και των δικαιούχων πνευματικών δημιουργών που συμβάλλονται με αυτούς, καθώς και οι κάθε είδους εξαιρέσεις, η παράγραφος 2 του άρθρου 22 του ν. 2121/1993 και η περίπτωση (β) της παραγράφου 3 του άρθρου 54 του ν. 4481/2017 καταργούνται.

Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΘΗΚΗ
A. Προστίθεται άρθρο 5Α στο ν. 2121/1993 ως ακολούθως:
«Άρθρο 5Α ν. 2121/1993 –Δικαίωμα δημόσιου δανεισμού από βιβλιοθήκες
1. Όταν έργο αποτελεί αντικείμενο δημόσιου δανεισμού από δημόσιες και δημοτικές βιβλιοθήκες, από βιβλιοθήκες που ανήκουν σε Ν.Π.Δ.Δ. και σε Ν.Π.Ι.Δ. που εποπτεύονται από το Κράτος, και από βιβλιοθήκες κοινωφελών ιδρυμάτων, οργανισμών και μορφωτικών ιδρυμάτων, εφόσον είναι ανοιχτές στο κοινό και επιχορηγούνται από το Κράτος οφείλεται αμοιβή στον δημιουργό σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο παρόν. Από την υποχρέωση καταβολής αμοιβής εξαιρείται ο δημόσιος δανεισμός από βιβλιοθήκες δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (σχολικές βιβλιοθήκες), καθώς και από ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες που είναι μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
2. Το δικαίωμα αυτό δεν αναλώνεται από οποιαδήποτε πώληση ή άλλη πράξη διανομής του πρωτοτύπου ή των αντιτύπων και δεν εφαρμόζεται σε σχέση με τα έργα αρχιτεκτονικής και τα έργα εφαρμοσμένων τεχνών. Ο δημόσιος δανεισμός νοείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην οδηγία 2006/115/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 2006 (ΕΕΕΚ αριθμ. L 376/28 - 27.12.2006). Στην έννοια του δημόσιου δανεισμού εμπίπτει και ο δανεισμός αντιγράφων σε ψηφιακή μορφή, εφόσον προέρχονται από νόμιμη πηγή, έχουν τεθεί σε κυκλοφορία με πρώτη πώληση ή με άλλου είδους μεταβίβαση του αντιγράφου εντός της ΕΕ από τον δικαιούχο του δικαιώματος διανομής ή με την άδεια του δικαιούχου και εφόσον το ψηφιακό αντίγραφο χρησιμοποιείται σύμφωνα με τους όρους που θέτει η απόκτησή του από τη βιβλιοθήκη όσον αφορά τον αριθμό ταυτόχρονων χρηστώνκαι για περιορισμένο πάντα χρονικό διάστημα, μετά τη λήξη του οποίου διασφαλίζεται με τη λήψη κατάλληλων τεχνολογικών μέτρων ότι δεν θα μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί από αυτόν.
3. Η αμοιβή για τον δημόσιο δανεισμό ορίζεται στο ποσό των τριακοσίων πενήντα χιλιάδων (350.000)ευρώ ετησίως, το ύψος της οποίας καθορίστηκε βάσει του προτύπου υπολογισμού του δικαιώματος δημοσίου δανεισμού της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Οργανισμών για τα Δικαιώματα Αναπαραγωγής (International Federation of Reproduction Rights Organisations (IFRRO)) και έχοντας λάβει υπόψη τον πληθυσμό της Ελλάδος, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, τον κύκλο εργασιών του εκδοτικού τομέα, τον συνολικό αριθμό των βιβλιοθηκών του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, την ετήσια χρηματοδότησή τους και τον συνολικό αριθμό τόμων που βρίσκονται στις συλλογές τους. Η αμοιβή αυτή δεν υπόκειται σε ΦΠΑ ή άλλου είδους παρακρατήσεις. Υπόχρεοι για την καταβολή της αμοιβής είναι το Υπουργείο Εσωτερικών για το 75% της αμοιβής και το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για το 25% της αμοιβής. Το ύψος της αμοιβής αναπροσαρμόζεται κάθε τρία (3) έτη βάσει κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, και Οικονομικών, η οποία λαμβάνει υπόψη τυχόν μεταβολές των ως άνω κριτηρίων.
4. Η αμοιβή της παρ. 3 καταβάλλεται για τον δημόσιο δανεισμό έργων λόγου κατά 70% στους πρωτογενείς πνευματικούς δημιουργούς, και ειδικότερα στους συγγραφείς, μεταφραστές, φωτογράφους, εικονογράφους κ.ά., και κατά 30% στους εκδότες. Για τον δανεισμό μουσικών και οπτικοακουστικών έργων, η ως άνω αμοιβή καταβάλλεται κατά 55% στους πρωτογενείς πνευματικούς δημιουργούς, 15% στους ερμηνευτές, 15% στους εκτελεστές καλλιτέχνες και 15% στους παραγωγούς φορέων ήχου ή ήχου και εικόνας. Η αμοιβή τα πρώτα έξι έτη θα κατανέμεται μόνο στους πρωτογενείς δημιουργούς των έργων λόγου και στους εκδότες λόγω της περιορισμένης έκτασης δημόσιου δανεισμού των υπόλοιπων έργων. Με την κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 3 αποφασίζεται η καταβολή της αμοιβής και καθορίζεται το ύψος αυτής σε σχέση με τα μουσικά και τα οπτικοακουστικά έργα, καθώς και σε σχέση με τυχόν άλλα έργα.
5. Η αμοιβή καταβάλλεται υποχρεωτικά στους αρμόδιους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης και η καταβολή της απαλλάσσει από οποιαδήποτε άλλη υποχρέωση σχετικά με τον δημόσιο δανεισμό. Η κατανομή της αμοιβής μεταξύ διαφορετικών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης της ίδιας κατηγορίας δικαιούχων ορίζεται με συμφωνία μεταξύ τους. Σε περίπτωση που δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία εντός 30 ημερών από τη θέση σε ισχύ της παρούσας ρύθμισης, και εφεξής από τη δημοσίευση της κοινής υπουργικής απόφασης της παρ. 3, η απόφαση για την κατανομή λαμβάνεται από τον ΟΠΙ. Η εν λόγω απόφαση ισχύει μέχρι τον επαναπροσδιορισμό του ύψους της αμοιβής από την κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 3. Η απόφαση του ΟΠΙ διαμορφώνεται σύμφωνα με τις απόψεις των ενδιαφερόμενων οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, την καλή πίστη, τα συναλλακτικά ήθη και τις ακολουθούμενες πρακτικές σε διεθνές και ενωσιακό επίπεδο. Οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης που δεν συμφωνούν με την απόφαση του ΟΠΙ μπορούν να ζητήσουν από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, δικάζον κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, να καθορίσει άλλη κατανομή.
6. Τα ποσά και η κατανομή αυτών σε ποσοστά σύμφωνα τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 4 και 5, η διαδικασία που απαιτείται, τα δικαιολογητικά και οι σχετικοί τίτλοι πληρωμής καθορίζονται με κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού και Αθλητισμού.
7. Οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης σύμφωνα με τον ν. 4481/2017 αποδίδουν την αμοιβή στους δικαιούχους. Σε κάθε περίπτωση τα έξοδα διαχείρισης των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το 5% επί της αμοιβής κατά παρέκκλιση της παρ. 3 του α. 18 ν. 4481/2017.
8. Αμοιβή οφείλεται και στις περιπτώσεις όπου ο δημόσιος δανεισμός πραγματοποιείται από ανοιχτές στο κοινό βιβλιοθήκες κοινωφελών ιδρυμάτων, οργανισμών και μορφωτικών ιδρυμάτων μη επιχορηγούμενων από το Κράτος, το ύψος της οποίας συμφωνείται μεταξύ των εν λόγων ιδρυμάτων και των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης. Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία τους εντός 60 ημερών από τη θέση σε ισχύ της παρούσας ρύθμισης, οποιοδήποτε από τα μέρη μπορεί να ζητήσουν από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, δικάζον κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, να καθορίσει το ύψος της αμοιβής.»
B. Η παράγραφος 2 του άρθρου 22 του ν. 2121/1993 και η περίπτωση (β) της παραγράφου 3 του άρθρου 54 του ν. 4481/2017 καταργούνται.

Αθήνα 3-12-2020

Οι προτείνοντες βουλευτές

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)



Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Αμανατίδης Ιωάννης

Βαγενά-Κηλαηδόνη Άννα

Βασιλικός Βασίλειος (Βασίλης)

Βερναρδάκης Χριστόφορος

Βέττα Καλλιόπη

Μάλαμα Κυριακή

Μάρκου Κωνσταντίνος (Κώστας)

Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)

Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Τζούφη Μερόπη

Χρηστίδου Ραλλία




ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού

«Αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και μετονομασία του σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, ίδρυση ν.π.ι.δ. με την επωνυμία «Μουσείο-Ελαιοτριβείο Βρανά» στον Δήμο Λέσβου, προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς στο εξωτερικό, ρυθμίσεις για το ιστορικό μουσείο Κρήτης και το μουσείο «Φοίβος Ανωγειανάκης» και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού».

Θέμα: «Οικονομική ενίσχυση των δημιουργών και των καλλιτεχνών μέσω των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων».



Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με την παρούσα Τροπολογία επιδιώκεται η στήριξη των δημιουργών και καλλιτεχνών που είναι μέλη ή δικαιούχοι Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων (ΟΣΔ) χωρίς εκχώρηση πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, μέσω έκτακτης επιχορήγησης από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ειδικά στις παρούσες συνθήκες της πανδημίας SARS COVID 19, οι οικονομικές συνέπειες της οποίας έχουν πλήξει καίρια το εισόδημα των δικαιούχων πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, η παρούσα ρύθμιση προκρίνεται ως απολύτως αναγκαία.Σύμφωνα με επίσημη αναφορά της διεθνούς συνομοσπονδίας Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης CISAC, οι επιπτώσεις της εξάπλωσης της πανδημίας αναμένεται να επιφέρουν παγκοσμίως κατά μέσο όρο μείωση στην απόδοση δικαιωμάτων από τους χρήστες σε ποσοστό έως και 35% σε σχέση με τα αντίστοιχαέσοδα από δικαιώματα του έτους 2019.Η εκτίμηση αυτή αναφέρεται σε ομαλοποιημένες αγορές σε σχέση με την αντίστοιχη αγορά της χώρας μας, η οποία έχοντας διαταραχτεί και πριν την πανδημία λόγω της οικονομικής κρίσης αντιμετωπίζει ακόμα μεγαλύτερες δυσκολίες και προκλήσεις, καθιστώντας την κρατική παρέμβαση μονόδρομο για τηνοικονομική ενίσχυση των δημιουργών και καλλιτεχνών.

Εξαιτίας της μείωσης των εσόδων από δικαιώματα λόγω κρατικών αποφάσεων αναστολής και περιορισμού λειτουργίας επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων που είναι χρήστες έργων δικαιούχων πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ) υποχρεούται να επιχορηγήσει τους ΟΣΔ για την οικονομική ενίσχυση των οριζόμενων από τη διάταξη δικαιούχων με ποσό που θα αντιστοιχεί τουλάχιστον στο πενήντα τοις εκατό (50%) του ποσού της διανομής που αναλογούσε στους δικαιούχουςμε βάση τα έσοδα δικαιωμάτων για το έτος 2019 από άδειες δημόσιας εκτέλεσης των έργων τους στις ανωτέρω επιχειρήσεις και δραστηριότητες. Η διάταξη εφαρμόζεται και για τον ΟΣΔ, στον οποίο μεταφέρθηκε από τον ΟΠΙ η δραστηριότητα της ΕΥΕΔ, της οποίας η ως άνω αναλογούσα στους δικαιούχους διανομή λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της επιχορήγησης του προηγούμενου εδαφίου.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Πολιτισμού & Αθλητισμού και Οικονομικών, ύστερα από εισήγηση του ΟΠΙ κατόπιν αίτησης των ΟΣΔ,εγκρίνεται το ύψος του ποσού της αντίστοιχης έκτακτης επιχορήγησης που λαμβάνει ο ΟΠΙ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και ρυθμίζονται τα ειδικότερα για τον σκοπό της ανωτέρω επιχορήγησης προς τους ΟΣΔ. Η εν λόγω επιχορήγηση δεν επηρεάζει το χαρακτήρα της νομικής φύσης του ΟΠΙ.

Δικαιούχοι είναι τα οριζόμενα από τη διάταξη φυσικά πρόσωπα που είναι μέλη ή δικαιούχοι των ΟΣΔ.

Οι ΟΣΔ οφείλουν να διαθέσουν ποσοστό τουλάχιστον ενενήντα τοις εκατό (90%) της κρατικής επιχορήγησης αποκλειστικά για την οικονομική ενίσχυση των ως άνω δικαιούχων, ενώ δύνανται να διακρατήσουν το υπόλοιπο ποσοστό για την κάλυψητων εξόδων διαχείρισης. Τα αποδιδόμενα στους δικαιούχους ποσά είναι ακατάσχετα, αφορολόγητα και δεν συμψηφίζονται με άλλες οφειλές των δικαιούχων.

Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Άρθρο………

⦁ Εξαιτίας της μείωσης των εσόδων από δικαιώματα λόγω κρατικών αποφάσεων αναστολής και περιορισμού λειτουργίας επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων που είναι χρήστες έργων δικαιούχων πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ) υποχρεούται να επιχορηγήσει τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων (ΟΣΔ) για την οικονομική ενίσχυση των δικαιούχων της παρ. 3με ποσό που θα αντιστοιχεί τουλάχιστον στο πενήντα τοις εκατό (50%) του ποσού της διανομής που αναλογούσε στους δικαιούχους με βάση τα έσοδα δικαιωμάτων για το έτος 2019 από άδειες δημόσιας εκτέλεσης των έργων τους στις ανωτέρω επιχειρήσεις και δραστηριότητες. Η παρούσα εφαρμόζεται και για τον ΟΣΔ, στον οποίο μεταφέρθηκε από τον ΟΠΙ η δραστηριότητα της ΕΥΕΔ, της οποίας η ως άνω αναλογούσα στους δικαιούχους διανομή λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της επιχορήγησης του προηγούμενου εδαφίου.

⦁ Για τον σκοπό της αμέσως προηγούμενου παραγράφου ο ΟΠΙ λαμβάνει αντίστοιχη έκτακτη επιχορήγηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Πολιτισμού & Αθλητισμού και Οικονομικών, ύστερα από εισήγηση του ΟΠΙ κατόπιν αίτησης των ΟΣΔ, εγκρίνεται το ύψος του ποσού της έκτακτης επιχορήγησης προς τον ΟΠΙ και ρυθμίζονται τα ειδικότερα για τον σκοπό της επιχορήγησης προς τους ΟΣΔ της αμέσως προηγούμενης παραγράφου. Η εν λόγω επιχορήγηση δεν επηρεάζει το χαρακτήρα της νομικής φύσης του ΟΠΙ, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 69 του Ν. 2121/1993.

⦁ Δικαιούχοι είναι τα κατά τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως φυσικά πρόσωπα με τα οποία οι ΟΣΔ συνδέονται με σύμβαση ανάθεσης διαχείρισης κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 12 του ν. 4481/2017.

⦁ Οι ΟΣΔ υποχρεούνται να διαθέσουν για την οικονομική ενίσχυση των ως άνω δικαιούχων ποσοστό τουλάχιστον ενενήντα τοις εκατό (90%) του ποσού με το οποίο θα επιχορηγηθούν από τον ΟΠΙ, ενώ δύνανται να διακρατήσουντο υπόλοιπο ποσοστό της επιχορήγησηςγια την κάλυψη των εξόδων διαχείρισης.Τα αποδιδόμενα στους δικαιούχους ποσά είναι ακατάσχετα, αφορολόγητα και δεν συμψηφίζονται με άλλες οφειλές των δικαιούχων.




Αθήνα 3-12-2020


Οι προτείνοντες βουλευτές


Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)



Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Αμανατίδης Ιωάννης
Βαγενά-Κηλαηδόνη Άννα

Βασιλικός Βασίλειος (Βασίλης)

Βερναρδάκης Χριστόφορος

Βέττα Καλλιόπη

Μάλαμα Κυριακή

Μάρκου Κωνσταντίνος (Κώστας)

Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)

Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Τζούφη Μερόπη

Φίλης Νικόλαος


Χρηστίδου Ραλλία



ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού:

«Αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και μετονομασία του σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, ίδρυση ν.π.ι.δ. με την επωνυμία «Μουσείο-Ελαιοτριβείο Βρανά» στον Δήμο Λέσβου, προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς στο εξωτερικό, ρυθμίσεις για το ιστορικό μουσείο Κρήτης και το μουσείο «Φοίβος Ανωγειανάκης» και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού».

Θέμα: «Ποσόστωση για τη μετάδοση ελληνικών μουσικών έργων από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς - Υποχρέωση λήψης άδειας χρήσης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από τους υποψήφιους προς αδειοδότηση ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς – Κυρώσεις».

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με την προτεινόμενη διάταξη επιδιώκεται η ενίσχυση της εγχώριας πολιτιστικής δημιουργίας μουσικών έργων και ιδίως των νέων δημιουργιών μέσα από τηαύξηση του ελληνικού ρεπερτορίου στο πρόγραμμαπου εκπέμπουν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί. Παράλληλα, ενισχύονται τα αποδιδόμενα από τους σταθμούς δικαιώματα τόσο για τους δημιουργούς έργων μουσικής, όσο και για τους ερμηνευτές και εκτελεστές των έργων αυτών, οι οποίοι έχουν υποστεί τεράστια οικονομική ζημία, μετά την αναστολή λειτουργίας με κρατική απόφαση όλων των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που αποδίδουν δικαιώματα από άδειες δημόσιας εκτέλεσης μουσικής, αλλά και των χώρων διεξαγωγής συναυλιών και μουσικών παραστάσεων.

Ειδικά στις παρούσες συνθήκες της πανδημίας SARSCOVID19, οι συνέπειες της οποίας έχουν πλήξει καίρια την καλλιτεχνική παραγωγή και δημιουργία, η παρούσα ρύθμιση προκρίνεται ως απολύτως αναγκαία, για την ενδυνάμωση της εγχώριας μουσικής δημιουργίας και την ενίσχυση των εργαζομένων στο χώρο της παραγωγής μουσικώνέργων.

Με την προσθήκη νέας παραγράφου7 στο άρθρο 227 «Περιεχόμενο μεταδιδόμενου προγράμματος» του ν. 4512/2018 για την αδειοδότηση ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης προβλέπεται ότι τόσο οι ενημερωτικοί όσο και οιμη ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί οφείλουν να μεταδίδουν ελληνικά μουσικά έργα με ελάχιστη ποσόστωση επί του συνόλου των μουσικών έργων που μεταδίδουν στη διάρκεια του προγράμματός τους αναλόγως του χαρακτήρα του προγράμματός τους και του ιδιοκτησιακού καθεστώτος τους. Οι ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος, και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί των επιχειρήσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ανεξαρτήτως του χαρακτήρα του προγράμματός τους, οφείλουν να μεταδίδουν ελληνικά μουσικά έργα σε ποσοστό τουλάχιστον 40%. Οι μη ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί που δεν ανήκουν σε επιχειρήσεις των ΟΤΑ οφείλουν να μεταδίδουν ελληνικά μουσικά έργα σε ποσοστό τουλάχιστον 40%, το οποίο μπορεί να οριστεί μεταξύ 40% και 25% ανάλογα με τη θεματολογία του ειδικού προσανατολισμού του σταθμού με αιτιολογημένη απόφαση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος του σταθμού.

Ως ελληνικά μουσικά έργα για τους σκοπούς της ρύθμισης θεωρούνται έργα στην ελληνική γλώσσα ή συνθέσεις χωρίς στίχο που αντικατοπτρίζουν την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, αντλώντας έμπνευση από χαρακτηριστικές παραδόσεις, περιβάλλοντα ή ηχητικές ποιότητες της Ελλάδας, όποια και αν είναι η εθνικότητα των δημιουργών ή ερμηνευτών ή εκτελεστών τους, ή έργα σε άλλη γλώσσα ή συνθέσεις χωρίς στίχο που έχουν συμβολή στην ελληνική κουλτούρα.

Η τήρηση της υποχρέωσης αυτής θα βεβαιώνεται με την υπεύθυνη δήλωση που προβλέπεται στο άρθρο και θα προκύπτει από την καταγραφή των μουσικών έργων βάσει των προβλεπόμενων μορφοτύπων του νέου άρθρου 24Α του ν. 4481/2017, οι οποίοι προσκομίζονται το πρώτο δεκαπενθήμερο κάθε εξαμήνου, εκτός εάν άλλως έχει συμφωνηθεί με τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης των δικαιωμάτων των δικαιούχων μουσικών έργων, τόσο προς τους ΟΣΔ όσο και προς το ΕΣΡ.
Η μη τήρηση της άνω υποχρέωσης επισύρει τις κυρώσεις του άρθρου 234 του νόμου για ανάκληση της άδειας από το ΕΣΡ κατόπιν έγγραφη καταγγελίας ΟΣΔ.
Με την προσθήκη νέου εδαφίου στην παράγραφο 2 του άρθρου 229 του ιδίου νόμουοι υποψήφιοι προς αδειοδότηση για λειτουργία των ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών που μεταδίδουν το πρόγραμμά τους σε ελεύθερη λήψη μέσω επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής πρέπει να έχουν λάβει την άδεια χρήσης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από τους ΟΣΔ κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης για αδειοδότηση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 22 του ν. 4481/2017.Επίσης, με την προσθήκη νέας περίπτωσης στην παράγραφο 1 του άρθρου 234 του νόμου στους λόγους ανάκλησης της άδειας από το ΕΣΡ προστίθεται η μη λήψη άδειας χρήσης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από τους ΟΣΔ σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 22 του ν. 4481/2017 κατόπιν έγγραφης καταγγελίας ΟΣΔ. Οι εν λόγω ρυθμίσεις κρίνονται αναγκαίες, δεδομένου ότι μεγάλος αριθμός ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών δεν έχει λάβει άδεια χρήσης από τους ΟΣΔ. Ως αποτέλεσμα δεν καταβάλλουν αμοιβή πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, κάτι που έρχεται σε άμεση σύγκρουση με το γεγονός ότι όλη η επιχειρηματική δραστηριότητά τους στηρίζεται στη χρήση της μουσικής. Με τη διαμόρφωση ενός ισχυρού πλαισίου για τη συμμόρφωση των ραδιοφωνικών σταθμών, ενημερωτικών και μη, με την υποχρέωσή τους να λαμβάνουν άδεια χρήσης από τους ΟΣΔ, θα ενισχυθούν τα έσοδα των ΟΣΔ και μέσω αυτών οι δικαιούχοι μουσικών έργων.
Παράλληλα, με την προσθήκη νέου άρθρου24Αστο ν. 4481/2017για τη συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτωνπροβλέπεται ότι οι ενημερωτικοί και οι μη ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, ιδιωτικοί και δημόσιοι, οφείλουν να προσκομίζουν το πρώτο δεκαπενθήμερο κάθε εξαμήνου, εκτός εάν άλλως έχει συμφωνηθεί με τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης των δικαιωμάτων των δικαιούχων των μουσικών έργων, τόσο προς τους ΟΣΔ όσο και προς το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, μορφοτύπους από τους οποίους θα πρέπει να προκύπτει ότι μεταδίδουν ελληνικά μουσικά έργα, όπως ορίζονται παραπάνω, με ελάχιστη ποσόστωσηεπί του συνόλου των μουσικών έργων που μεταδίδουν κατά τη διάρκεια του προγράμματός τους αναλόγως του χαρακτήρα του προγράμματός τους και του ιδιοκτησιακού καθεστώτος τους.Οι ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος, καθώς και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί των επιχειρήσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οι κρατικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, ανεξαρτήτως του χαρακτήρα του προγράμματός τους, οφείλουν να μεταδίδουν ελληνικά μουσικά έργα σε ποσοστό τουλάχιστον 40%.Οι μη ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί που δεν ανήκουν σε επιχειρήσεις των ΟΤΑ και δεν είναι κρατικοί οφείλουν να μεταδίδουν ελληνικά μουσικά έργα σε ποσοστό τουλάχιστον 40%, το οποίο δύναται να οριστεί μεταξύ 40% και 25% ανάλογα με τη θεματολογία του ειδικού προσανατολισμού του σταθμού με αιτιολογημένη απόφαση του ΕΣΡ κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος του σταθμού.
Η μη τήρηση της ανωτέρω υποχρέωσης θα επισύρει τα προβλεπόμενα της παρ. 2του άρθρου 24 του νόμουγια προσαυξήσεις της οφειλόμενης αμοιβής και καταγγελία της σύμβασης, καθώς καιτις κυρώσεις του άρθρου 234 του νόμου 4512/2018 για ανάκληση της αδείας από το ΕΣΡ κατόπιν έγγραφης καταγγελίας ΟΣΔ.
Έναρξη ισχύος της ρύθμισηςαπό 1/1/2021.

Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Άρθρο……..
1. Στο άρθρο 227 «Περιεχόμενο μεταδιδόμενου προγράμματος»του Νόμου 4512/2018 προστίθεται νέα παράγραφος7 ως ακολούθως:«7.Οι ενημερωτικοί και οι μη ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί οφείλουν να μεταδίδουν ελληνικά μουσικά έργα με ελάχιστη ποσόστωση επί του συνόλου των μουσικών έργων που μεταδίδουν στη διάρκεια του προγράμματός τους ως ακολούθως: (α) οι ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος, και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί των επιχειρήσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ανεξαρτήτως του χαρακτήρα του προγράμματός τους,σε ποσοστό τουλάχιστον 40%,(β) οι μη ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί που δεν εμπίπτουν στην ανωτέρω περίπτωση σε ποσοστό τουλάχιστον 40%, το οποίο δύναται να οριστεί μεταξύ 40% και 25% ανάλογα με τη θεματολογία του ειδικού προσανατολισμού του σταθμού με αιτιολογημένη απόφαση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος του σταθμού.
Για τους σκοπούς της παρούσας παραγράφου ως ελληνικά μουσικά έργα θεωρούνται έργα στην ελληνική γλώσσα ή συνθέσεις χωρίς στίχο που αντικατοπτρίζουν την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, αντλώντας έμπνευση από χαρακτηριστικές παραδόσεις, περιβάλλοντα ή ηχητικές ποιότητες της Ελλάδας, όποια και αν είναι η εθνικότητα των δημιουργών ή ερμηνευτών ή εκτελεστών τους, ήέργα σε άλλη γλώσσα ή συνθέσεις χωρίς στίχο που έχουν συμβολή στην ελληνική κουλτούρα.
Η τήρηση της υποχρέωσης αυτής θα βεβαιώνεται με την υπεύθυνη δήλωση της ανωτέρω παραγράφου και θα προκύπτει από την καταγραφή των μουσικών έργων βάσει των προβλεπόμενων μορφοτύπων του άρθρου 24Ατου ν. 4481/2017, οι οποίοι προσκομίζονται το πρώτο δεκαπενθήμερο κάθε εξαμήνου, εκτός εάν άλλως έχει συμφωνηθεί με τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης των δικαιωμάτων των δικαιούχων τωνμουσικών έργων, τόσο προς τους ΟΣΔ όσο και προς το ΕΣΡ.
Η μη τήρηση της άνω υποχρέωσης επισύρει τις κυρώσεις του άρθρου 234 του παρόντος νόμουκατόπιν έγγραφης καταγγελίας ΟΣΔ στο ΕΣΡ.»
2. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 229 «Λοιποί όροι συμμετοχής» του ν. 4512/2018 μετά τις λέξεις «φορολογικά και τραπεζικά ενήμεροι» προστίθενται εδάφιο ως εξής: «και να έχουν λάβει την άδεια χρήσης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης για αδειοδότηση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 22 του ν. 4481/2017.»
3. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 234 «Λόγοι Ανάκλησης Αδειών» του ν. 4512/2018 προστίθεται περίπτωση ε΄ ως εξής:«ε) Μη λήψη άδειας χρήσης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 22 του ν. 4481/2017 κατόπιν έγγραφης καταγγελίας ΟΣΔ στο ΕΣΡ.»
4. Στον Νόμο 4481/2017 προστίθεται νέο άρθρο 24Α ως ακολούθως:«24Α. Υποχρέωση μετάδοσης ελληνικών μουσικών έργων από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς 1. Οιενημερωτικοί και οι μη ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί οφείλουν να προσκομίζουν το πρώτο δεκαπενθήμερο κάθε εξαμήνου, εκτός εάν άλλως έχει συμφωνηθεί με τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης των δικαιωμάτων των δικαιούχων των μουσικών έργων, τόσο προς τους ΟΣΔ όσο και προς το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, μορφοτύπους από τους οποίους θα πρέπει να προκύπτει, ότι μεταδίδουν ελληνικά μουσικά έργα με ελάχιστη ποσόστωση επί του συνόλου των μουσικών έργων που μεταδίδουν στη διάρκεια του προγράμματός τους ως ακολούθως: (α) οι ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος, καθώς και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί των επιχειρήσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οι κρατικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, ανεξαρτήτως του χαρακτήρα του προγράμματός τους, σε ποσοστό τουλάχιστον 40%, (β) οι μη ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί που δεν εμπίπτουν στην ανωτέρω περίπτωση σε ποσοστό τουλάχιστον 40%, το οποίο δύναται να οριστεί μεταξύ 40% και 25% ανάλογα με τη θεματολογία του ειδικού προσανατολισμού του σταθμού με αιτιολογημένη απόφαση του ΕΣΡ κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος του σταθμού.
2. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ως ελληνικά μουσικά έργα θεωρούνται: (α) έργα στην ελληνική γλώσσα ή συνθέσεις χωρίς στίχο που αντικατοπτρίζουν την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, αντλώντας έμπνευση από χαρακτηριστικές παραδόσεις, περιβάλλοντα ή ηχητικές ποιότητες της Ελλάδας, όποια και αν είναι η εθνικότητα των δημιουργών ή ερμηνευτών ή εκτελεστών τους, ή (β) έργα σε άλλη γλώσσα ή συνθέσεις χωρίς στίχο που έχουν συμβολή στην ελληνική κουλτούρα.
3. Η μη τήρηση της ανωτέρω υποχρέωσης επισύρει τα προβλεπόμενα της παρ.2του άρθρου 24 του παρόντος νόμου και τις κυρώσεις του άρθρου 234 του νόμου 4512/2018 κατόπιν έγγραφης καταγγελίας ΟΣΔ στο ΕΣΡ.
4. Έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου από 1/1/2021.»


Αθήνα 3-12-2020

Οι προτείνοντες βουλευτές


Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)


Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Αμανατίδης Ιωάννης

Βαγενά-Κηλαηδόνη Άννα
Βασιλικός Βασίλειος (Βασίλης)

Βερναρδάκης Χριστόφορος

Βέττα Καλλιόπη

Μάλαμα Κυριακή

Μάρκου Κωνσταντίνος (Κώστας)

Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)

Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Τζούφη Μερόπη

Χρηστίδου Ραλλία









 
© Copyright 2011 - 2021 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου