Ερώτημα αρ. 1: Πως λειτουργεί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ);

Η ΕΒΕ νομοθετήθηκε από τη ΝΔ με πρόσχημα την «ποιοτική αναβάθμιση των σπουδών» και την έγκαιρη αποφοίτηση από το πανεπιστήμιο και ορίζει ένα βαθμολογικό κατώφλι για να εισαχθεί ένας/μια υποψήφιος/α σε κάποιο πανεπιστημιακό Τμήμα. Αν δεν το πετύχει, ακόμα και αν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, δεν εισάγεται. Η ΕΒΕ κατά τα δύο έτη εφαρμογής της στέρησε τη δυνατότητα φοίτησης στα πανεπιστήμια σε περίπου 40.000 νέους/ες. 
 
2. Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ Π-Σ επιμένει στην κατάργηση της ΕΒΕ;

Το ποσοστό των πτυχιούχων στον συνολικό πληθυσμό στην Ελλάδα είναι κάτω από το μέσο όρο των χωρών της ΕΕ, αν χαμηλώσει παραπάνω υπονομεύουμε το μέλλον μας. Η κατάργηση της ΕΒΕ θα προσφέρει στην χώρα μας περισσότερους επιστήμονες ενισχύοντας ένα αναπτυξιακό μοντέλο που βασίζεται σε υψηλής μόρφωσης εργατικό δυναμικό. Η δυνατότητα για σπουδές ενισχύει την κοινωνική κινητικότητα, λειτουργεί ως «κοινωνικό ασανσέρ» μειώνοντας τους ταξικούς αποκλεισμούς και παράγει μορφωμένους πολίτες.
 
Τα παιδιά που αποτυγχάνουν λόγω ΕΒΕ προέρχονται κυρίως από κοινωνικά ευάλωτες οικογένειες που δεν μπορούν να πληρώσουν για το φροντιστήριο. Αυτό δεν προδικάζει αδυναμία επιτυχούς ολοκλήρωσης πανεπιστημιακών σπουδών. Η επιτυχής ολοκλήρωση των πανεπιστημιακών σπουδών εξαρτάται από πολλούς άλλους παράγοντες (π.χ. πανεπιστημιακές υποδομές, ικανός αριθμός διδασκόντων, ενίσχυση της φοιτητικής σίτισης και στέγασης).
 
3. Αν καταργηθεί η ΕΒΕ θα αυξηθεί ο αριθμός των εισακτέων που έχει ήδη οριστεί για κάθε πανεπιστημιακό Τμήμα; 

Η κατάργηση της ΕΒΕ απλά εξασφαλίζει ότι όλες οι θέσεις εισαγωγής στα Τμήματα θα καλυφθούν. 
 
4.Αν καταργηθεί η ΕΒΕ θα έχουμε σε λίγα χρόνια πτυχιούχους που μπήκαν στο πανεπιστήμιο με βαθμό «6» και «7»;

Δεδομένου του ότι η επιτροπή των πανελλαδικών εξετάσεων ορίζει τη δυσκολία των θεμάτων στις εξετάσεις, καθορίζει και το πόσοι/σες περνούν το κατώφλι της ΕΒΕ. Ο μαθητής του «8» με δύσκολα θέματα φέτος μπορεί να είναι ο μαθητής του «11» της επόμενης χρονιάς με εύκολα θέματα. Αν στόχος μας είναι η βελτίωση των μελλοντικών επιστημόνων της χώρας αυτό επιτυγχάνεται με συνολική ενίσχυση του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι με τεχνικούς «κόφτες».
 
5.Αν καταργηθεί η ΕΒΕ οι παραπάνω πτυχιούχοι θα ενισχύσουν την ανεργία των νέων;

Το να υποστηρίζουμε ότι για την ανεργία φταίει το εκπαιδευτικό σύστημα είναι σαν να λέμε ότι για την όξινη βροχή φταίνε από μόνα τους τα σύννεφα και όχι η ατμοσφαιρική μόλυνση. Η ανεργία οφείλεται στις νεοφιλελεύθερες οικονομικές πολιτικές και στην απορρύθμιση της αγοράς εργασίας. Η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα «υπερεκπαίδευσης» αλλά αναπτυξιακού υποδείγματος. 
 
Ένα μορφωμένο εργατικό δυναμικό προσελκύει επενδύσεις και συμβάλει στη μείωση της ανεργίας. Επιπλέον, είναι εξόφθαλμα υποκριτικό το επιχείρημα ότι η ΕΒΕ θα μειώσει τους πτυχιούχους. Όσοι υποψήφιοι μείνουν εκτός πανεπιστημίων λόγω της ΕΒΕ αλλά έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν δίδακτρα στα κολλέγια αποκτούν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους/τις απόφοιτους/ες των δημόσιων πανεπιστημίων, αφού η κυβέρνηση έχει νομοθετικά εξισώσει τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων πανεπιστημίων με αυτά των αποφοίτων κολλεγίων.
 
6.Αν όλοι γίνουν επιστήμονες, που θα βρει η χώρα τους απαραίτητους εξειδικευμένους τεχνίτες για ορισμένους κλάδους παραγωγής; 

Η κατάργηση της ΕΒΕ συνδυάζεται στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ με την επανίδρυση των δημόσιων δωρεάν διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης σε τεχνικές ειδικότητες που προσφέρουν πτυχία «επιπέδου 5» του ευρωπαϊκού πλαισίου επαγγελματικών προσόντων.
 
7.Αν καταργηθεί η ΕΒΕ τα επόμενα χρόνια σταδιακά θα έχουμε υπερπληθυσμό φοιτητών στα πανεπιστήμια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Πως θα λειτουργήσουν αφού έχουν μειωμένο προσωπικό και πόρους; 

Η κατάργηση της ΕΒΕ συνδυάζεται στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ με δέσμευση διπλασιασμού των καθηγητών και της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων σε βάθος τετραετίας. 

*Οι Γ. Αγγελόπουλος και Α. Κυπάρος είναι αντιστοίχως αν. καθηγητής και καθηγητής στο ΑΠΘ και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ.

πηγη: https://tvxs.gr