Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 30 Ιαν 2024
Μετατρέπουν σε αξιολογητές τους διευθυντές των σχολείων
Κλίκ για μεγέθυνση

 





Τους διευθυντές και τους προϊσταμένους Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων επιστρατεύει το υπουργείο Παιδείας σε μια προσπάθεια να εφαρμόσει τον νόμο 4823/2021, επιφέροντας σοβαρό πλήγμα στη δημοκρατική και συνεργατική λειτουργία των σχολικών μονάδων. ● ΔΟΕ και ΟΛΜΕ έχουν προκηρύξει απεργία-αποχή από κάθε σχετική διαδικασία.

Το ΥΠΑΙΘΑ, με τις οδηγίες για την αξιολόγηση (17/1/2024) και δύο τηλεσυσκέψεις (18/1 και 19/1) που πραγματοποίησε με όλους τους αξιολογητές (συμβούλους ειδικοτήτων και παιδαγωγικής ευθύνης, διευθυντές σχολείων), ετοιμάζει τον νέο γύρο προώθησης της αξιολόγησης.

Το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας σπεύδει να προχωρήσει την Α2 φάση, δηλαδή την «αξιολόγηση» των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών από τους διευθυντές-ντριες και προϊσταμένους-ες των σχολικών μονάδων, αποτελεί βήμα κλιμάκωσης στην προσπάθεια εφαρμογής του νόμου Κεραμέως 4823/2021, σοβαρό πλήγμα στη δημοκρατική και συνεργατική λειτουργία του σχολείου, καθώς δημιουργεί ένα πλαίσιο φόβου και εξαρτήσεων, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο τη γραφειοκρατία και αναιρώντας τον παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών και των διοικητικών στελεχών.

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι το βαθιά αντιεκπαιδευτικό σχέδιο που ονομάζει «ατομική αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών έχει «πέσει στα βράχια» λόγω της σθεναρής και αποφασιστικής στάσης του κλάδου, κάτι που ομολόγησε και στη διαδικτυακή συνάντηση με τους συμβούλους Εκπαίδευσης στις 19/1/2024, «επιστρατεύει» τώρα και τους/τις διευθυντές-ντριες και προϊσταμένους-ες, ανοίγοντας παράλληλα όλο το φάσμα των αξιολογούμενων, όπως προβλέπεται από το άρθρο 77 παρ.2 του ν.4823/21.

Είναι φανερό ότι με το θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης οι διευθυντές/ντριες αναλαμβάνουν τον ρόλο του/της αξιολογητή/τριας των εκπαιδευτικών. Αναλαμβάνουν ως ελεγκτές να μπουν στην αίθουσα διδασκαλίας, να παρακολουθήσουν το μάθημα με σκοπό να αξιολογήσουν–βαθμολογήσουν. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι το ΥΠΑΙΘΑ νουθέτησε και διευθυντές/ντριες, προϊσταμένους/ες να μη βάλουν σε όλους–ες υψηλές βαθμολογίες γιατί έτσι δεν θα μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος της αξιολόγησης.

«Μέχρι τώρα ήθελαν τον εκπαιδευτικό λάστιχο, περιπλανώμενο από σχολείο σε σχολείο, φτωχό, σε ένα σχολείο που θα προετοιμάζει ένα ευέλικτο, αμόρφωτο και υπάκουο εργατικό προσωπικό. Τώρα επιπρόσθετα τον θέλουν “άβουλο και μοιραίο” δημόσιο υπάλληλο και όχι επιστήμονα με κριτική σκέψη. Αρα η συμμόρφωση–πειθάρχηση του εκπαιδευτικού σε ένα αυστηρά ιεραρχικό και πανοπτικό σύστημα ελέγχου και χειραγώγησης είναι ο πυρήνας της αξιολόγησης και όχι η δήθεν “ανάπτυξη” και “εξέλιξή” του», επισημαίνει ο Γιώργος Καββαδίας, μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Πειραιά.

Η μυθολογία

Πέρα από τους μύθους της εξουσίας, η αλήθεια είναι ότι η επιστημονική συγκρότηση, η παιδαγωγική κατάρτιση και η διδακτική ικανότητα δεν είναι ποσοτικά μεγέθη που μπορούν να μετρηθούν. Γι’ αυτό και δεν υπάρχουν μέθοδοι ή κριτήρια «αντικειμενικά» και «αξιοκρατικά».

H εκπαιδευτική διαδικασία και ο εκπαιδευτικός δεν μπορούν να διασπαστούν σε επιμέρους αξιολογούμενα στοιχεία και να μετρηθούν μέσα από 2–3 επισκέψεις του συμβούλου Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης στην τάξη. H εκπαιδευτική διαδικασία έχει χαρακτήρα δυναμικό και όχι στατικό, επηρεάζεται από πλείστους όσους κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς παράγοντες και άρα δεν μπορεί να διασπαστεί και να μετρηθεί.

Οσο και να προσπαθούν με φλύαρες και δήθεν επιστημονικές προσεγγίσεις μέσα από μια «γλώσσα–Πινόκιο» να κρυφτούν οι πραγματικοί στόχοι της αξιολόγησης, δεν μπορούν και σε κάποια σημεία αποκαλύπτονται. «Στόχος, λοιπόν, η ιδεολογική συμμόρφωση και πειθάρχηση των εκπαιδευτικών, να μπουν στα “διδακτικά τους φέρετρα”, ειδάλλως θα έχουν τη σφραγίδα του “μη ικανοποιητικού” που “κινείται εκτός στόχων ή και περιεχομένου”» σημειώνει το μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ Ακρίτας Καλούσης.

Ηδη οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, τόσο η ΟΛΜΕ όσο και η ΔΟΕ, έχουν προκηρύξει απεργία-αποχή από κάθε διαδικασία που συνδέεται με την ατομική αξιολόγηση. Το ίδιο το υπουργείο Παιδείας, πέρα από τις γνωστές απειλές προς τους εκπαιδευτικούς, «παραδέχεται» ότι η αντίσταση στην αξιολόγηση από τους νεοδιόριστους είναι ισχυρή και τα σχέδιά του δεν προχωρούν. Στις προαναφερόμενες συσκέψεις οι ίδιοι ομολόγησαν ότι τα ποσοστά συμμετοχής σε αυτήν είναι χαμηλά (από 10% έως 40% το περισσότερο).

Μοχλός πίεσης

Τα εκπαιδευτικά σωματεία καλούν τους διευθυντές-ντριες των σχολικών μονάδων να συμμετάσχουν στην απεργία-αποχή, μιας και στη νέα φάση το ΥΠΑΙΘΑ θα επιδιώξει να τους χρησιμοποιήσει ως μοχλό πίεσης. Παράλληλα σημειώνουν ότι οι εκπαιδευτικοί δεν θα μείνουν αμέτοχοι στην προσπάθεια του ΥΠΑΙΘΑ να αλλάξει τελείως το περιεχόμενο και τη δομή του σχολείου, μετατρέποντας ουσιαστικά τους διευθυντές-ντριες και τους προϊσταμένους-ες από συναδέλφους/ισσες σε αξιολογητές-επιθεωρητές και μάνατζερ.

Δεν θα επιτρέψουν να φωλιάσει μέσα στα σχολεία ο φόβος, η διάρρηξη των συναδελφικών, παιδαγωγικών και ανθρώπινων σχέσεων. Δεν θα αφήσουν να μετατραπούν από «συνάδελφοι» σε «ανταγωνιστές» για το ποιος θα πάρει καλύτερη «αξιολόγηση», τορπιλίζοντας έτσι τη συναδελφικότητα και την αλληλεγγύη μέσα στα σχολεία. «Αλλωστε, αν απολέσουμε αυτά τα χαρακτηριστικά μας, πώς θα διδάξουμε τέτοιες έννοιες στα παιδιά;» επισημαίνει η Μαίρη Πρίμη, πρόεδρος της ΕΛΜΕ Καλλιθέας, Νέας Σμύρνης, Μοσχάτου.


από:  https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου