Γενικός συναγερμός έχει σημάνει στην εκπαιδευτική κοινότητα λόγω της επέλασης της κυβέρνησης στον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης, μέσω του νομοσχέδιου του υπουργείου Παιδείας με τον τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και λοιπές διατάξεις» που συζητείται σήμερα στη Βουλή. Οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες (ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ) καλούν σε συγκέντρωση στα Προπύλαια (12.30 μ.μ. με στάση εργασίας) και πορεία στη Βουλή.

Ουσιαστικά, όπως καταγγέλουν οι συλλογικοί φορείς των εκπαιδευτικών, με το νομοσχέδιο αυτό, η κυβέρνηση υπονομεύει, εμμέσως πλην σαφώς, το Άρθρο 16 του Συντάγματος, που κατοχυρώνει το δημόσιο χαρακτήρα της Παιδείας, καθιστώντας τον «βασική αποστολή του Κράτους». Δούρειος Ίππος, ή πολιορκητικός κριός, αυτής της υπονόμευσης είναι η εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με αυτά των ιδιωτικών κολεγίων, μέσω της δυνατότητας που δίνει το νομοσχέδιο στους απόφοιτους των τελευταίων, να διεκδικήσουν μόνιμο διορισμό στην εκπαίδευση.

«Αυτό είναι πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα» λέει στο Τvxs.gr, η Έφη Γανιάρη, εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ Αθήνας. «Γιατί χρόνια προσπαθούν οι κυβερνήσεις - είναι και ευρωπαϊκή οδηγία - να καταργήσουν το Άρθρο 16 του Συντάγματος, πράγμα που δεν έχουν καταφέρει, μέσα από μεγάλους αγώνες φοιτητών και εκπαιδευτικών. Οπότε προσπαθούν με πλάγιους τρόπους να εξισώσουν, στην ουσία, τα ιδιωτικά κολέγια με τα δημόσια πανεπιστήμια. Αυτή τη στιγμή προωθούν τη δυνατότητα χιλιάδων αποφοίτων από τα ιδιωτικά κολέγια να μπορούν  να μπουν στην προκήρυξη τη γενικής αγωγής για μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση. Αν συμβεί αυτό, de facto εξισώνει τα ιδιωτικά κολέγια με τα δημόσια πανεπιστήμια, ακόμη και αν οι τίτλοι δεν έχουν περάσει από τον ΔΟΑΤΑΠ (σσ. Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης). Αυτό αναβαθμίζει τα ιδιωτικά κολέγια και υποβαθμίζει τα δημόσια πανεπιστήμια».

Η συνομιλήτριά μας αναφέρεται στο άρθρο 50 του νομοσχεδίου, με το οποίο τροποποιείται το άρθρο 54, παράγραφος 5 του Ν. 4589/2019 που ως προϋπόθεση αναγνώρισης ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας των πτυχίων, μεταπτυχιακών και διδακτορικών των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής είχε αποκλειστικά ο ΔΟΑΤΑΠ (Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης). Με το άρθρο 50 ουσιαστικά το υπουργείο Παιδείας παρακάμπτει τον ΔΟΑΤΑΠ αφού αφαιρεί τη λέξη «αποκλειστικά» και προσθέτει δίπλα από τον ΔΟΑΤΑΠ τις εξής περιπτώσεις: «…ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων βάσει του π.δ.38/2010 (Α 78) ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού».

Στην πράξη αυτό θα σημάνει «πογκρόμ» για την «στρατιά» των αδιόριστων εκπαιδευτικών. «Υπάρχουν χιλιάδες συνάδελφοι οι οποίοι περιμένουν και 10 και 20 χρόνια να διοριστούν. Σίγουρα ένα μεγάλο ποσοστό από αυτόν τον κόσμο θα μείνει στην ανεργία και θα αποκλειστεί. Ήδη αποκλείεται με το προσοντολόγιο του περσινού νόμου, ο οποίος βάζει ως κριτήριο για τον διορισμό, όχι μόνο το πτυχίο ή έστω την προϋπηρεσία, αλλά μια σειρά ακαδημαϊκούς τίτλους, Άρα άνθρωποι που δουλεύουν χρόνια αλλάζουν σειρά και ενώ περίμεναν κάποια στιγμή να έρθει η σειρά τους όταν θα γίνονταν διορισμοί, πάνε πίσω. Κάποιοι άλλοι από την προκήρυξη της ειδικής αγωγής επειδή δεν πλήρωσαν το παράβολο των τριών ευρώ ή επειδή μπλόκαρε το σύστημα όταν πήγαν να το πληρώσουν, έχουν αποκλειστεί. Είναι 2.000 άνθρωποι που έχουν αποκλειστεί από τον διορισμό της ειδικής αγωγής επειδή δεν πλήρωσαν παράβολο των τριών ευρώ».

 

Η βάση του 10... και του χρήματος

 

Η κατάσταση αυτή έρχεται να προστεθεί στην μείωση των δαπανών για την Παιδεία από τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 30% την τελευταία 10ετία και στην εξακολουθητική εργασιακή κόλαση που βιώνουν 38.000 αναπληρωτές και στις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Αλλά αυτή είναι η μόνο η πρώτη φάση της επέλασης της κυβέρνησης. Διότι, όπως μας λέει η Έφη Γανιάρη, επίκειται και καινούργιο νομοσχέδιο που θα αφορά πιο συγκεκριμένα την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την εισαγωγή της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια. «Μπαίνει η βάση του 10 για τα δημόσια πανεπιστήμια και ταυτόχρονα εξισώνει τα κολέγια. Πώς απαιτείς, για να είναι έγκυρα τα πτυχία των δημόσιων πανεπιστημίων, να περνάνε σε αυτά με βάση το 10 ενώ στα ιδιωτικά να περνάει όποιος έχει χρήματα;».

Επιπλέον, «η βάση του 10 και τα σχέδια για το νέο Λύκειο δεν οδηγούν αναγκαστικά στην ιδιωτική εκπαίδευση αφού εκεί θα πάει όποιος έχει λεφτά. Οδηγούν  στην επαγγελματική εκπαίδευση και ούτε καν στα ΕΠΑΛ, αλλά στην κατάρτιση, στο φθηνό εργατικό δυναμικό»«Είμαστε ενάντια σε όλο αυτό» τονίζει η Έφη Γανιάρη. «Πρέπει να αναβαθμίσουμε τη δημόσια εκπαίδευση και όχι να την υποβαθμίσουμε, Στην ουσία η κυβέρνηση κάνει δώρο στην ιδιωτική εκπαίδευση και εμπορευματοποιεί τα πτυχία, αφού αν έχεις χρήματα τα αγοράζεις».

Η συνομιλήτρια μας σημειώνει πως το νομοσχέδιο προβλέπει και άλλα άρθρα που στοχεύουν στον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης και την υποβάθμισή του, όπως η σύνδεση της αξιολόγησης των ΑΕΙ με την χρηματοδότησή τους, η αναστολή ίδρυσης 37 τμημάτων ΑΕΙ, η αύξηση της τιμωρίας των εκπαιδευτικών που δεν μπορούν να πάνε εκεί που διορίστηκαν στα τρία χρόνια αποκλεισμού τους από τη διαδικασία διορισμών κ.α.

«Δεν θα σταματήσουμε τις κινητοποιήσεις. Σαν ΟΛΜΕ είμαστε σε διαδικασία Γενικών Συνελεύσεων και στις 31 Γενάρη κινητοποιούμαστε μαζί με τους αναπληρωτές, για μόνιμους, μαζικούς διορισμού, κατάργηση του προσοντολόγιου, μονιμοποίηση των αναπληρωτών με κριτήριο πτυχίο και προϋπηρεσία, για να πούμε όχι στον ανταγωνισμό και την αλληλοσφαγή. Και συντονιζόμαστε και σε επίπεδο πρωτοβάθμιων σωματείων καθηγητές και δάσκαλοι».

https://tvxs.gr