Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 09 Ιούλ 2023
Πού οδεύει η τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα;
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 

Η ιστορία μιας νέας υποψήφιας που "κόβεται" από την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ, παρότι έχει πάνω από 22000 μόρια και μέσο όρο μαθημάτων που την καθιστούν "άριστη", αναδεικνύει για μία ακόμα φορά τα τραγικά αποτελέσματα της εφαρμογής για μία ακόμα χρονιά της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Ας πούμε λοιπόν ξανά τι είναι πραγματικά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Είναι ένας μηχανισμός που δημιουργήθηκε με απώτερο στόχο να μειώσει τους εισακτέους στα δημόσια ΑΕΙ. Τελεία και παύλα.

Το πιο πάνω παράδειγμα καταρρίπτει το επιχείρημα περί "λευκής κόλλας". Για να το πούμε απλά, η ΕΒΕ δεν βάζει κάποιο οριζόντιο σταθερό "πήχη" (πχ βάση του 10), εξ ' ορισμού και μαθηματικά αποδεδειγμένα ο αλγόριθμος αυτός θα έχει πάντα κάποιους μαθητές που θα βρίσκονται κάτω από το όριο (είτε στο σύνολο είτε σε ένα μάθημα) και θα κόβονται, ας έχουν γράψει και καλά όπως η μαθήτρια αυτή. Τα ιδρύματα με τους συντελεστές που επιλέγουν επηρεάζουν ως ένα βαθμό το αποτέλεσμα αυτό (έχουν και αυτά ευθύνη), αλλά όχι σημαντικά!. Είναι ενδεικτικό ότι η βάση αυτή φέτος κυμάνθηκε από 10 έως 14 στην πλειοψηφία των τμημάτων!

Δεν θα επαναλάβω ότι οι πανελλαδικές συνεχίζουν να είναι επί της ουσίας ένας "διαγωνισμός" κατάταξης των υποψηφίων, επομένως δεν έχει και τόσο νόημα η βάση όταν θα υπάρχουν χιλιάδες κενές θέσεις στα ΑΕΙ.

Μα τι θα γίνει με το επίπεδο των αποφοίτων και με την αξία των σπουδών στα ΑΕΙ και των πτυχίων τους;

Το επίπεδο των γνώσεων των αποφοίτων θα έπρεπε να "πιστοποιείται" από ένα σοβαρό απολυτήριο Λυκείου, που αποτελεί έτσι και αλλιώς τη «βάση» για την αποφοίτηση και την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Που δεν θα κρίνεται στην «αποτυχία» σε μια εξέταση ενός μαθήματος. Που όμως απαιτεί ένα άλλο σχολείο, που δεν θα είναι απλά ένα εξεταστικό κέντρο.

Το επίπεδο των σπουδών και η αξία των πτυχίων των ΑΕΙ καθορίζεται κυρίως από τις υποδομές, τη χρηματοδότηση, τους καθηγητές και το προσωπικό των ιδρυμάτων, το σύγχρονο πρόγραμμα σπουδών, την έρευνα και την εκπαιδευτική διαδικασία. Από πολλούς και πιο σημαντικούς παράγοντες λοιπόν, και όχι μόνο από το επίπεδο γνώσεων των εισακτέων.

Αφήστε, που με την έναρξη της συζήτησης για την κατάργηση του άρθρου 16 και την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, προκύπτει ότι είναι ένα υποκριτικό επιχείρημα τόσο καιρό. Η ίδια κυβέρνηση που το επικαλούταν ως επιχείρημα, νομοθέτησε την επαγγελματική ισοτίμηση των πτυχίων των κολεγιών και προετοιμάζει την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ, στα οποία ούτε εξετάσεις θα υπάρχουν ούτε Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Μόνο ελάχιστη Βάση διδάκτρων.

Τι πέτυχε η ΕΒΕ επομένως; Πέτυχε το στόχο της.

Πρώτον, ανέκοψε χιλιάδες αποφοίτους για μία ακόμα χρονιά από τα δημόσια ΑΕΙ. Και τους μετέτρεψε σε δυνητικούς πελάτες για τα ιδιωτικά κολέγια. Αν έχουν τα χρήματα θα βρουν την ευκαιρία τους εκεί.

Δεύτερον, θα αφήσει για μία ακόμα χρονιά δημόσια ΑΕΙ, κυρίως περιφερειακά, με λιγότερους έως ελάχιστους εισακτέους. Δίνει ένα «επιχείρημα» παραπάνω για να τα κλείσει η κυβέρνηση αυτή την τετραετία.

Η ΕΒΕ, η κατάργηση του άρθρου 16, η ισοτίμηση των πτυχίων των κολλεγίων, η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, αποτελούν πυλώνες μιας κοινής κατεύθυνσης και στρατηγικής της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Αυτή της ολικής αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα. Υπονόμευση και υποβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων, εμπορευματοποίηση της ακαδημαϊκής γνώσης και έρευνας, συρρίκνωση των δημόσιων ΑΕΙ και «κάλυψη της πίτας» από ιδιωτικά, μείωση των φοιτητών στα δημόσια ΑΕΙ για να δημιουργηθεί «πελατεία». Ρευστοποίηση και διάλυση των γνωστικών αντικειμένων, απορρύθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Και όλα αυτά σε ένα φαύλο κύκλο, που θα συντελεί στην ολοένα υποβάθμιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα των πανεπιστημίων, στην αύξηση των ανισοτήτων, στην μείωση των δυνατοτήτων «κοινωνικής κινητικότητας», στη διάλυση δηλαδή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όπως την γνωρίσαμε μέχρι σήμερα.

Μπροστά σε όλα αυτά θα μείνουμε θεατές; Μα φυσικά και όχι! Γι’ αυτό και θα συνεχίζουμε να παλεύουμε για μια άλλη κατεύθυνση της παιδείας.

Η δική μας κατεύθυνση θέλει όσοι μαθητές επιθυμούν να μπορούν να σπουδάσουν χωρίς παραπάνω εμπόδια και «κόφτες».

Η δίκη μας κατεύθυνση έχει στον πυρήνα της την στήριξη των δημόσιων πανεπιστημίων, με χρηματοδότηση, με υποδομές και ακαδημαϊκό προσωπικό, με ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας για να μπορούν οι φοιτητές να σπουδάζουν εκεί που επιθυμούν.

Και σε αυτή την κατεύθυνση δεν χωρά καμία σκέψη για την κατάργηση του άρθρου 16 και για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Θέλουμε την τριτοβάθμια εκπαίδευση ποιοτική και αναβαθμισμένη για τους πολλούς και όχι προνόμιο των λίγων. Και αυτή τη μάχη θα την δώσουμε και θα την δίνουμε διαρκώς!

* Ο Κωνσταντίνος Βλαχάκης είναι γραμματέας της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ

πηγη: https://www.avgi.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου