Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 02 Νοέ 2020
Μια θλιβερή ιστορία: Πώς… γλίτωσε η Αθήνα από την αγορά 80 καινούργιων λεωφορείων τελευταίας τεχνολογίας και 12 ηλεκτρικών που είχε εξασφαλίσει και χρηματοδοτήσει η Ρένα Δούρου και σήμερα με τον COVID θα ήταν στους δρόμους !!!
Κλίκ για μεγέθυνση

Πώς… γλίτωσε η Αθήνα από την αγορά 80 καινούργιων λεωφορείων τεχνολογίας Euro VI και 12 ηλεκτρικών λεωφορείων με υποδομές φόρτισης και εξασφαλισμένη συνολική χρηματοδότηση 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής μέσω ΕΣΠΑ.

Eκτός από τη γνωστή ακύρωση του διαγωνισμού για τα 750 καινούργια λεωφορεία, πέρυσι τον Αύγουστο, με απόφαση του υπουργoύ Μεταφορών (που αποδόθηκε σε απόφαση της… επιτροπής προσφυγών), η Αθήνα έχασε το ίδιο χρονικό διάστημα άλλη μία ευκαιρία να αποκτήσει 92 καινούργια λεωφορεία ώστε να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι στην πανδημία – όμως ο Κ. Καραμανλής είχε ξεκαθαρίσει πολλούς μήνες νωρίτερα ως αρμόδιος τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. της Ν.Δ. την αντίθεσή του με διαγωνισμό που δεν είχε την υπογραφή του, ενώ και ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, αποδείχτηκε… ανυπόμονος.

(Του Γιάννη Μπαζαίου / Πηγή: efsyn.gr )

Η ιστορία ξεκινά από τον Αύγουστο του 2017, όταν ο ΟΑΣΑ υπέβαλε αίτημα χρηματοδότησης προς το ΠΕΠ Αττικής (ΕΣΠΑ 2014-2020) στην Περιφέρεια για την αγορά 60 πετρελαιοκίνητων τεχνολογίας Euro VI αρθρωτών λεωφορείων, μήκους 18 μέτρων, 20 πετρελαιοκίνητων τεχνολογίας Euro VI, μήκους 12 μέτρων, και 12 ηλεκτρικών λεωφορείων μεσαίου μεγέθους, μαζί με συνοδευτικό εξοπλισμό και υποδομές φόρτισης. Αμέσως ο ΟΑΣΑ ξεκίνησε μάλιστα την κατάρτιση των τεχνικών προδιαγραφών και των τευχών δημοπράτησης, προσλαμβάνοντας εξειδικευμένο τεχνικό σύμβουλο.

Η πράξη ένταξης των 30 εκατ. ευρώ στο ΠΕΠ Αττικής από τη Ρένα Δούρου

Καθώς προχωρούσε η μελέτη του ΟΑΣΑ, η Περιφέρεια Αττικής με απόφαση της Ρένας Δούρου ενέκρινε (3246/20.12.2018, ΑΔΑ: ΩΟ9Δ7Λ7-ΜΚΧ) την πλήρη χρηματοδότηση του αιτήματος με 29,96 εκατ. ευρώ, χωρίς κόστος για τον ΟΑΣΑ (κωδικός έγκρισης ενάριθμου 2018ΕΠ08510070, με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), αποκλειστικά με δημόσια δαπάνη, ενώ την ίδια χρονική περίοδο ο ΟΑΣΑ εξασφάλισε τη συνεργασία με τον ΟΟΣΑ ως εμπειρογνώμονα για την οριστικοποίηση των τεχνικών προδιαγραφών και του τεύχους προκήρυξης. Ετσι, μέσα σε 6 μήνες ο ΟΑΣΑ είχε ώριμη μελέτη και ήταν σε θέση στις αρχές του καλοκαιριού να προκηρύξει τον διαγωνισμό.

«Πάγωσε»

Ομως από τις αρχές Μαΐου 2019, αμέσως μετά τις δημοτικές εκλογές, με απόφαση του Υπερταμείου αλλάζει η διοίκηση του ΟΑΣΑ και ο μέχρι τότε διευθύνων σύμβουλός του, Ι. Σκουμπούρης, που είχε συντονίσει την προσπάθεια αγοράς καινούργιων λεωφορείων, μετακινείται στη θέση του προέδρου (μη εκτελεστικό μέλος) με τετραετή θητεία – η οποία διακόπηκε τελικά φέτος τον Μάρτιο, επίσης με απόφαση του Υπερταμείου, όταν τοποθετήθηκε στη θέση του προέδρου ο πρώην γ.γ. Μεταφορών Ι. Γκόλιας (επί κυβέρνησης Καραμανλή), «στο πλαίσιο… αποπολιτικοποίησης της δημόσιας διοίκησης», όπως είχε σχολιάσει τότε ο κ. Σκουμπούρης.

Το έγγραφο της ανάκλησης με την υπογραφή Πατούλη, από 9.9.2020

Μετά τις εκλογές ο διαγωνισμός αγνοείται, καθώς η νέα κυβέρνηση πάγωσε τις σχετικές διαδικασίες στον εποπτευόμενο ΟΑΣΑ επί 14 μήνες, ενώ σε αυτό το χρονικό διάστημα συζητούσε τη μίσθωση μεταχειρισμένων αστικών λεωφορείων και την παραχώρηση δρομολογίων στα ΚΤΕΛ (σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) – μέχρι που ο νέος περιφερειάρχης, Γιώργος Πατούλης, με την 2608/9-9-2020 απόφασή του (ΑΔΑ: 6ΚΣ37Λ7-59Μ) ανακαλεί την απόφαση χρηματοδότησης 30 εκατ. ευρώ για την αγορά των καινούργιων λεωφορείων, αποδίδοντας αδράνεια στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σημειώνοντας μάλιστα ότι ο «δικαιούχος» έχει υπερβεί τον προβλεπόμενο χρόνο ένταξης της πρώτης κύριας νομικής δέσμευσης κατά 50%» (είχε περιθώριο υλοποίησης μέχρι τις 30 Ιουνίου 2022), ενώ «η διαδικασία δεν ολοκληρώθηκε ούτε εντός της προθεσμίας 3 μηνών από την προειδοποιητική επιστολή» (στις αρχές του φετινού καλοκαιριού).

Ακόμη κι αν θεωρήσουμε… «λογικό» ότι ο υπουργός Μεταφορών δεν ήθελε πέρυσι να επιτρέψει στον ΟΑΣΑ να παραγγείλει καινούργια λεωφορεία, το «θάψιμο» μιας ευκαιρίας μερικής ανανέωσης του στόλου με εγγυημένη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση φέτος, από τον Μάρτιο που προέκυψε η πανδημία (με κανονικά παράθυρα, που… ανοίγουν), είναι… «εκ προμελέτης».

Προφανώς, τώρα «πέταξε το πουλάκι» και η Περιφέρεια Αττικής θα χρησιμοποιήσει αυτά τα χρήματα για άλλους σκοπούς, ενώ το υπουργείο Μεταφορών πέταξε στην… ανακύκλωση 30 εκατ. ευρώ και μια μεγάλη ευκαιρία για εκσυγχρονισμό του στόλου του ΟΑΣΑ με 92 καινούργια λεωφορεία και εξασφαλισμένη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Σημειώνεται πάντως ότι η Περιφέρεια είχε αρχικά εγκρίνει περιθώριο υλοποίησης του έργου και ολοκλήρωσης της Πράξης μέχρι τις 30 Ιουνίου 2022, με υποχρέωση τουλάχιστον πενταετούς λειτουργίας των νέων λεωφορείων, απαιτώντας εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο με χωρική αναφορά στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας, με δέσμευση για επιστροφή των καθαρών εσόδων που θα παραχθούν από τα καινούργια λεωφορεία στην πρώτη τριετία λειτουργίας τους.

Οπως μπορείτε να υποψιαστείτε, εάν είχε προχωρήσει ο σχετικός διαγωνισμός (με τις τεχνικές προδιαγραφές που είχαν μελετηθεί από τον ΟΑΣΑ υπό την εποπτεία του ΟΟΣΑ), φέτος θα είχαμε ήδη παραλάβει τα καινούργια λεωφορεία για την Αθήνα.

Οι «κατσαρές» βάρδιες και το συγκοινωνιακό έργο

Τα διαθέσιμα λεωφορεία είναι μία από τις παραμέτρους που εξασφαλίζουν ασφαλείς συνθήκες στους επιβάτες. Σημαντικότερος παράγοντας -όπου κρίνεται η αποτελεσματικότητα διοίκησης των ΟΑΣΑ/ΟΣΥ- είναι το τελικό παρασχεθέν συγκοινωνιακό έργο, δηλαδή σε πιο ποσοστό πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη κίνηση λεωφορείων του χειμερινού προγράμματος (1.204 το πρωί, 1.138 το απόγευμα) κι αν ενισχύθηκαν ανάλογα με τις ανάγκες, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός.

Λόγω των γνωστών ελλείψεων οδηγών (100 συνταξιοδοτήσεις κάθε χρόνο και… 50 αποσπάσεις φέτος), αναστέλλονται πολλά ρεπό (πάνω από 300 καθημερινά), με ακριβή προσαύξηση ή μεταφορά τους σε άλλη χρονική περίοδο.

Η είσοδος των ΚΤΕΛ στο περιφερειακό συγκοινωνιακό έργο μείωσε ελαφρά την ανάγκη αναστολής ρεπό, διατηρώντας όμως σταθερό τον αριθμό των πραγματοποιηθέντων δρομολογίων της ΟΣΥ(!) – αποδεικνύοντας ότι η παραχώρηση δρομολογίων ΔΕΝ είχε στόχο την ενίσχυση της κίνησης λεωφορείων στο κέντρο της πόλης.

Η πρόσληψη 356 οδηγών αντιστοιχεί περίπου σε 220 βάρδιες, αριθμός που προσεγγίζει την ημερήσια ανάγκη για δεδουλευμένα ρεπό κι αυτό προϊδεάζει ότι τελικά η αύξηση θα είναι… μόνο η προσθήκη των ΚΤΕΛ.

Καθώς οφείλεται τεράστιος αριθμός ημερών ανάπαυσης στους οδηγούς, με την άνεση των νέων προσλήψεων, αναμένεται να τις απαιτήσουν, ιδιαίτερα οι άνω των 54 ετών, πολλοί από τους οποίους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας καθώς «γέρασαν» κι αυτοί μαζί με τα λεωφορεία και βάσει συλλογικής σύμβασης δεν επιτρέπεται καν να προγραμματίζονται σε «κατσαρές» (διακοπτόμενες βάρδιες).

Οι ΟΑΣΑ/ΟΣΥ κι ο υπουργός Μεταφορών οφείλουν να ανακοινώσουν την Τετάρτη στη Βουλή επίσημα στοιχεία για το ποσοστό υλοποίησης της προγραμματισμένης κίνησης λεωφορείων, όπως επίσης τον ημερήσιο αριθμό των βαρδιών αλλά και πόσες υπολογίζεται να πραγματοποιούνται μετά την ολοκλήρωση των προσλήψεων και της μίσθωσης 300 λεωφορείων.

Στην τελική ευθεία 598 προσλήψεις οδηγών και τεχνιτών για λεωφορεία και μετρό

Αργά το βράδυ της περασμένης Παρασκευής 30 Οκτωβρίου δημοσιεύτηκαν από το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών οι δύο προκηρύξεις προσλήψεων από την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ.

Η «Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.» θα προσλάβει τουλάχιστον 356 οδηγούς και 56 τεχνίτες για τα αστικά λεωφορεία της Αθήνας (ΑΔΑ: 9137465ΧΘΞ-ΥΓ0) και η «Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε.» άλλους 75 οδηγούς συρμών, 103 τεχνίτες και 8 οικοδόμους (ελαιοχρωματιστές, ξυλουργούς, πλακατζήδες και υδραυλικούς) (ΑΔΑ: ΨΗ76465ΧΘΞ-ΟΟΕ) για μετρό, τραμ και ηλεκτρικό σιδηρόδρομο.

Προβλέπεται προτεραιότητα σε ειδικές θέσεις (σύζυγοι, παιδιά ή αδέλφια πολύτεκνων ή ΑμεΑ), αλλά και ειδικές προσωποπαγείς θέσεις υπεράριθμων.

Μεταξύ άλλων (διαβάστε αναλυτικά τις προκηρύξεις), οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν γεννηθεί από το έτος 1975 έως και το έτος 1999, να έχουν την υγεία και τη φυσική καταλληλότητα που απαιτείται για την εκτέλεση των καθηκόντων της θέσης που επιλέγουν και να μην έχουν κώλυμα διορισμού.

Θεωρητικά, οι δυο διαγωνισμοί είναι «υπό την εποπτεία» του ΑΣΕΠ, αλλά με ασφυκτικά χρονικά περιθώρια που οδηγούν σε έγκριση διά της… παραγραφής (π.χ. σε τυχόν ενστάσεις το ΑΣΕΠ έχει περιθώριο 20 ημερών να τις εξετάσει και εάν περάσει άπρακτο, θεωρείται ότι εγκρίνεται η κατάσταση προσληφθέντων).

Η προθεσμία για τις αιτήσεις είναι μόλις 15 ημέρες (μέχρι την άλλη Παρασκευή) και μπορούν να υποβληθούν σε απλό φάκελο Α4 (όχι ΑΣΕΠ) ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, με υπογεγραμμένες τις αιτήσεις με φυσική υπογραφή και όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.

Από τον Ιανουάριο αναμένεται να ξεκινήσει για τους τυχερούς μια ετήσια σύμβαση δοκιμαστικής υπηρεσίας μετ’ αποδοχών, θα ακολουθήσει έλεγχος καταλληλότητας δικαιολογητικών και από το 2022 η κατάρτιση σύμβασης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.

■ «Πρώτη νίκη για εργαζόμενους και επιβατικό κοινό» σχολίασαν με κοινή τους δήλωση ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Παππάς, και ο αναπληρωτής τομεάρχης, Χρήστος Γιαννούλης, καθώς μετά τον θόρυβο στη Βουλή και στην κοινωνία δημοσιεύτηκε η προκήρυξη για τις προσλήψεις.

■ Σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται το ενδεχόμενο ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης να ζητήσει συζήτηση στην Ωρα του Πρωθυπουργού για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

πηγη: Monday, 2 November 2020, 13:51

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου