Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 06 Μάι 2020
Το «εγώ» των πρωθυπουργών
Κλίκ για μεγέθυνση
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 06.05.2020, 18:22

 



Βγαίνει ο Ελληνας πρωθυπουργός, ενοχλημένος από τη συγκέντρωση που έγινε ως διαμαρτυρία [χωρίς να τηρηθούν τα προαπαιτούμενα μέτρα προστασίας, είναι αλήθεια] για το περιβαλλοντοκτόνο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, και με ύφος καρδιναλίου έτσι ξεκίνησε να εκφράζει την ενόχλησή του: με το ρήμα απαιτώ.

Απαιτώ από τα κόμματα και τους πολίτες να συμμορφώνονται με τις οδηγίες του κράτους -αυτό ήταν το νόημα, να υπακούσουν όλοι στην αυθεντία του, στο υπερτροφικό εγώ του και όχι π.χ. στην κυβέρνησή του, στο επιστημονικό και πολιτικό επιτελείο του -το πρωθυπουργικό [στην ουσία ατομικό] εγώ πάνω απ' όλα. Θεωρεί εαυτόν τον μοναδικό, τον ύψιστο ηγέτη, από τα χέρια του οποίου κρέμονται οι τύχες ενός ολόκληρου λαού. Το παράδοξο είναι ότι οι πλείστοι των πολιτών έχουμε αποδεχτεί τούτη την αηδή πρωθυπουργικοκεντρικότητα, τη θεωρούμε αυτονόητη. Τέτοια η δημοκρατία μας.

Δεν γνωρίζω εάν ο κ. Μητσοτάκης έχει εντρυφήσει στην έννοια της αυθεντίας όπως την αναλύει τουλάχιστον ο Αλέξανδρος Κοζέβ, ο οποίος αναφερόμενος στη θεωρία του Πλάτωνα λέει ότι η «δίκαιη» ή «νόμιμη» αυθεντία βασίζεται και απορρέει από το Δίκαιο ή τη Δικαιοσύνη -οποιαδήποτε «αυθεντία» έχει διαφορετικό χαρακτήρα είναι μια ψευδοαυθεντία, που στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτε άλλο παρά δύναμη [λιγότερο ή περισσότερο κτηνώδης].

Αναφέρεται επίσης και στη θεωρία του Αριστοτέλη, η οποία δικαιολογεί την αυθεντία με τη σοφία, τη γνώση και τη δυνατότητα της πρόβλεψης, της υπέρβασης του άμεσου παρόντος. Αντιπαρερχόμαστε τις άλλες δύο θεωρίες, τη θεολογική, που λέει ότι η απόλυτη αυθεντία ανήκει -πού αλλου;- στον θεό και τη θεωρία του Χέγκελ που ανάγει την αυθεντία στις σχέσεις Κυρίου και Δούλου. Θα αδικούσαμε ίσως τον Ελληνα πρωθυπουργό με τις δύο τελευταίες.

Αλλά ας πάρουμε τις δύο πρώτες. Βασίζεται το «εγώ» του κ. Μητσοτάκη στο δίκαιο, στη δικαιοσύνη, στη σοφία, στη γνώση, στην προβλεπτικότητα της υπέρβασης της τωρινής κατάστασης του κορονοϊού και της ύφεσης; Προσωπικά δεν το νομίζω. Εάν σωστά νομίζω, τότε «η κατοχή της εξουσίας δεν διατηρείται παρά μόνον με την προσφυγή στη δύναμη (μέσω "τρομοκρατίας"). Ωστόσο μια τέτοια νομή της εξουσίας είναι επισφαλής».

Ο διεθνώς γνωστός ψυχοθεραπευτής Πέτρος Σιφναίος, που διέπρεψε στο Χάρβαρντ, έπλασε τον όρο «αλεξιθυμία» για να περιγράψει την κατάσταση εκείνη, του ηγέτη κυρίως, που αδυνατεί να περιγράψει ο ίδιος και να εκφράσει τα αισθήματά του [και όχι τα συναισθήματά του] -καταφεύγει έτσι στην προβολή του «εγώ» του, αδιαφορώντας για το συλλογικό, θεωρώντας ότι είναι ο κυρίαρχος του λαού του. Στην ίδια προβολή προέβησαν και οι προ-προ-προ προηγούμενοι πρωθυπουργοί. Είναι αντιπνευματικοί οι καιροί, τι να κάνουμε, έτσι καλούμαστε να πορευτούμε. Αλλά χωρίς καμία αντίδραση;

«Η αυθεντία είναι κατ' ανάγκη μια σχέση (μεταξύ ενός ενεργητικού προσώπου κι ενός παθητικού): κατ' ουσίαν είναι ένα φαινόμενο κοινωνικό (κι όχι ατομικό)... Αυθεντία είναι η δυνατότητα που έχει ένας φορέας της να επιδράσει επάνω σε άλλους χωρίς αυτοί οι άλλοι να αντιδράσουν, παρ' ότι έχουν την ικανότητα να το κάνουν» («Η έννοια της αυθεντίας», εκδ. Κουκκίδα, μετάφραση Γιώργος Μερτίκας, για όσους ενδιαφέρονται...)

Ακούς εκεί «απαιτώ»

πηγη:https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου