Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 23 Νοέ 2021
«Χρυσός» σε μπουκαλάκι 250ml
Κλίκ για μεγέθυνση





23.11.2021, 14:12

 

 
 
Ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων έθεσε σε κυκλοφορία το νέο σουβενίρ του Αρχαιολογικού Μουσείου Αρχαίας Ολυμπίας, «Χάρισμα Διός», το ντόπιο ελαιόλαδο που, όποιος το αγοράσει, σίγουρα δεν θα το φάει καθώς κοστίζει... 54 ευρώ το λίτρο! ● Αγανάκτηση στην τοπική κοινωνία, καθώς αυτή η «τουριστική παγίδα» δυσφημεί τον τόπο τους.

Με την επωνυμία «Χάρισμα Διός», το μπουκαλάκι των 250 ml με το ντόπιο ελαιόλαδο έχει τοποθετηθεί στο πωλητήριο του Αρχαιολογικού Μουσείου της Αρχαίας Ολυμπίας και, οσονούπω, φτάνει στο πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στην Αθήνα. Δεν ξέρουμε πόσο έξτρα αγνό και παρθένο είναι, ξέρουμε όμως ότι πωλείται στην τιμή των 14 ευρώ. Οπότε για μαγειρική ούτε κουβέντα. Τώρα, πόσοι τουρίστες θα αγοράσουν ένα τόσο ακριβό λαδάκι, αντί οποιουδήποτε άλλου σουβενίρ, μένει το δούμε από την πορεία των πωλήσεων. Η τοπική κοινωνία, πάντως, άρχισε να δυσανασχετεί, καθώς βλέπει από την κυβέρνηση εμπαιγμό και δυσφήμηση του τοπικού προϊόντος της, με την τιμή του κιλού να φτάνει τα 54 ευρώ!

Είναι το πρώτο αγροδιατροφικό προϊόν που παρουσιάζει ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ πρώην ΤΑΠ) του υπουργείου Πολιτισμού, που ανοίγεται σε νέες δραστηριότητες πωλητέων προϊόντων. Μέχρι τώρα, είχε τη δυνατότητα να παράγει εκμαγεία, ακριβή αντίγραφα έργων τέχνης που βρίσκονται στις συλλογές των μουσείων, εκδόσεις, πολιτιστικά αντικείμενα και χρηστικά, όπως φουλάρια, τσάντες, μπρελόκ κ.ά., τα οποία προωθούνται στα πωλητήρια των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων. Ο ΟΔΑΠ αναδιοργανώθηκε με τον νόμο 4761/2020 και, με βάση τις διατάξεις του, ανοίγεται σε νέες δραστηριότητες, όπως η διάθεση αγροτικών προϊόντων, τα οποία προέρχονται από τη χλωρίδα των απαλλοτριωμένων εκτάσεων των αρχαιολογικών χώρων και «...είναι συνυφασμένα με τη μυθολογία, την ιστορία, τη θρησκεία, του ίδιου του χώρου ή της ευρύτερης περιοχής του».

Τα έσοδα είναι το αντικείμενο του πόθου, όπως φαίνεται, για το υπουργείο Πολιτισμού, αλλά, για να εξασφαλιστούν, χρειάζονται σωστές ιδέες, στρατηγικό σχεδιασμό, διαφάνεια, κριτήρια αξιολόγησης, ισοτιμία. Και εξηγούμαστε. Ο ΟΔΑΠ, στα δυόμισι χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, έχει αλλάξει τρεις προέδρους, την Αθηνά Χατζηπέτρου, τον Παναγιώτη Νταή και τον Σταύρο Κωνσταντινίδη.

Πρόσφατα, τοποθετήθηκε από την υπουργό Πολιτισμού (χωρίς να ανακοινωθεί επίσημα) η Νικολέτα Βαλάκου, στενή (άμισθη) συνεργάτιδα της Λίνας Μενδώνη, την περίοδο της υπουργίας της, τέως διευθύντρια Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και αντιπρόεδρος, μέχρι πρότινος, του ΟΔΑΠ, καθώς αναβαθμίστηκε στη θέση του προέδρου. Μπορεί με τον ν. 4761/2020 το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων να μετονομάστηκε σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, ωστόσο όσοι έχουν, ακόμα, και χαλαρή σχέση γνωρίζουν ότι οι παθογένειες και τα προβλήματα του Ταμείου ήταν τεράστια και δεν εξαφανίστηκαν με τη μετονομασία του σε Οργανισμό.

Τι μάθαμε

Αυτά τα δυόμισι χρόνια, η υπουργός Πολιτισμού δεν έχει δώσει στη δημοσιότητα ούτε μισό στοιχείο για τα οικονομικά, την πορεία του, τα προβλήματα σε ανθρώπινο δυναμικό, τα αποτελέσματα από τις Ενορκες Διοικητικές Εξετάσεις που αφορούσαν σοβαρά ζητήματα. Ακόμα και μετά την πρόσφατη, ηχηρή αποχώρηση του Σταύρου Κωνσταντινίδη, το υπουργείο Πολιτισμού σιώπησε.

Χθες, ωστόσο, ανήγγειλε την προώθηση του λαδιού στα ράφια του πωλητηρίου. Μάθαμε, λοιπόν, ότι, εν μέσω πανδημίας, την περίοδο 2020-2021, ξεκίνησε η υλοποίηση του πιλοτικού προγράμματος συγκομιδής ελιάς από τα δέντρα «...της Αλτεως στην Αρχαία Ολυμπία, αλλά και της Αρχαίας Ηλιδας, δύο εκ των σημαντικότερων αρχαιολογικών μας χώρων με διεθνή διάσταση και προβολή...».

Μάθαμε, επίσης, ότι οι εργασίες παραγωγής και συσκευασίας ήταν «ευγενική προσφορά». «Ο ΟΔΑΠ ευχαριστεί θερμά την εταιρεία MediterreEurofood SA για τη χορηγία της», γράφει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ. Αραγε η εταιρεία ευχαριστεί τον ΟΔΑΠ για την τρελή διαφήμιση που της παρέχει, αφού το όνομά της βρίσκεται σε κάθε συσκευασία; Ηταν η μόνη εταιρεία που θέλησε να προσφέρει χορηγία; Γιατί ανέλαβε η συγκεκριμένη και όχι κάποια άλλη; Μέλη της τοπικής κοινωνίας μάς είπαν ότι οι ελιές της αρχαίας Ολυμπίας δεν ξεπερνούν τις 150 ρίζες, οπότε και η παραγωγή του ελαιολάδου είναι μικρή. Στην Ηλιδα δεν είναι περισσότερες από 50-60 ελιές και οι καρποί τους δεν συνελέγησαν ούτε πέρυσι ούτε φέτος. Ποιο είναι το στρατηγικό σχέδιο του Οργανισμού; Είναι δυνατόν να θεωρείται επιτυχία η πώληση λαδιού έναντι 54 ευρώ το κιλό σε μια από τις σημαντικότερες ελαιοπαραγωγικές περιοχές της χώρας;

Η τοπική κοινωνία, πάντως, δεν αισθάνεται καμία περηφάνια και, όπως μας μετέφεραν, εξοργίζονται και ντρέπονται, καθώς θεωρούν ότι η κίνηση δυσφημεί τη χώρα και τον τόπο τους, ενώ εμπορευματοποιείται με τον χειρότερο τρόπο το ιδεώδες της Αρχαίας Ολυμπίας. Το υπουργείο Πολιτισμού, πάντως, δεν ενημέρωσε πώς πήγαν οι πωλήσεις κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, αφού το προϊόν είχε τοποθετηθεί από τότε στις προθήκες.

Από αυτό, φαίνεται, εμπνεύστηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, όταν πριν από λίγες ημέρες μιλούσε στους πυρόπληκτους της περιοχής και ανέμελα είπε την ιδέα ότι το λάδι από τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας θα μπορούσαμε να το μοσχοπουλήσουμε στους τουρίστες. Βαδίζουμε για το 2030 και η κυβέρνηση αναζητά «κουτόφραγκους»;

Το «Χάρισμα Διός» πωλείται σε τιμή... τενεκέ λαδιού και μάλιστα σε μια ελαιοπαραγωγό περιοχή. Είναι κατανοητός ο εισπρακτικός χαρακτήρας αυτών των σουβενίρ, όμως μια τόσο εξόφθαλμη εκμετάλλευση βλάπτει και την περιοχή και το προϊόν.
πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου