Η απόφαση του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη να κλείσει προληπτικά την εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας, γλιτώνοντας έτσι τον ιδιώτη - διαχειριστή από την καταβολή προστίμου ενός εκατομμυρίου ευρώ, δεν ήταν η πρώτη περίπτωση ευνοϊκής στάσης του υπουργού απέναντι σε ιδιώτες - διαχειριστές αυτοκινητοδρόμων.

Ήταν Νοέμβριος του 2013 όταν o Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ως υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στην συγκυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου είχε επιβάλει αύξηση έως και 60% σε στα διόδια των βασικών οδικών αξόνων της χώρας. Ταυτόχρονα είχε περάσει ρύθμιση σύμφωνα με την οποία το Δημόσιο θα λειτουργούσε ως εγγυητής των εργολάβων και των τραπεζών παραχωρώντας μέρος των μελλοντικών του εσόδων από τα διόδια, για να καλυφθούν οι υποχρεώσεις, εφόσον οι κυκλοφορίες ήταν κατώτερες των προβλεπόμενων και δεν καλύπταν τις ανάγκες.  

 

Μιλάμε για το 2013, δηλαδή στο απόγειο της οικονομικής κρίσης και της εφαρμογής των μνημονιακών πολιτικών. Η κοινωνική αντίδραση ήταν τόσο μεγάλη που και φιλικά προς εκείνη την κυβέρνηση ΜΜΕ όπως το Πρώτο Θέμα κάλυψαν την είδηση με αρνητική πλαισίωση.

Η εκτίναξη των τιμών των διοδίων οφειλόταν στην αύξηση της χρέωσης ανά χιλιόμετρο η οποία από 0,025 ευρώ που ήταν μέχρι τότε, αυξήθηκε σε 0,04 ευρώ το χιλιόμετρο από τις αρχές του 2014. «Το κόστος πραγματοποίησης των έργων είναι πολύ μεγάλο. Κανείς δεν μας χαρίστηκε. Οι διαπραγματεύσεις ήταν δύσκολες και το Δημόσιο δεν είχε άλλη συμφερότερη λύση για να πραγματοποιηθούν» είχε δηλώσει τότε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Διαβάζουμε στα δημοσιεύματα της εποχής ότι το χρηματοδοτικό κενό των αυτοκινητοδρόμων που θα κάλυπτε το ελληνικό Δημόσιο κυμαινόταν σε 1,7 δισ. ευρώ, με τους πόρους να προέρχονται κυρίως από την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ (2007-2013), συν το δάνειο των 650 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ. Για την ιστορία, σύμφωνα με δημοσίευμα του περιοδικού HotDoc, από τα συνολικά 20,4 δισ. Ευρώ που η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε εγκρίνει για την Ελλάδα στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013, τα 12,9 είχαν κατευθυνθεί στον κατασκευαστικό τομέα.

Εν μέσω αντιδράσεων και με το κίνημα «Δεν πληρώνω» να βρίσκεται στην ακμή του, το Φεβρουάριο του 2014 ο κ. Χρυσοχοΐδης μιλώντας στη Βουλή υπεραμύνεται των αυξήσεων αλλά υποστηρίζει πως αυτές είναι εφαρμογή όχι δικών του αποφάσεων, αλλά της κυβέρνησης Καραμανλή, από το 2007. «Oι συμβάσεις έχουν ψηφιστεί το 2007 και η τιμή μονάδας τα 4 λεπτά χωρίς ΦΠΑ ανά χιλιόμετρο για την αξία των διοδίων ψηφίστηκε τότε. Όσοι το έχουν ξεχάσει ας το θυμηθούν» είχε πει για να προσθέσει ότι «δεν έγινε καμία αύξηση, ούτε το 2008, ούτε το 2009, ούτε το 2010, ούτε το 2011, ούτε το 2012». Σε κάποιο άλλο σημείο της τοποθέτησής του μάλιστα είχε δηλώσει ότι «τα έργα ρήμαξαν. Κάναμε προσπάθειες για να ξαναρχίσουν. Διασφαλίζουμε 20.000 νέες θέσεις εργασίας και προσθέτουμε 1,5% στο ΑΕΠ». 

Το Μάιο του 2015, ο υπουργός Πε.Χω.Δ.Ε των κυβερνήσεων Καραμανλή Γιώργος Σουφλιάς είχε πει πως οι οδηγοί θα έβλεπαν μειώσεις στα διόδια αν δεν είχε γίνει η αναθεώρηση της σύμβασης του Δεκεμβρίου του 2013, δηλαδή επί υπουργίας Χρυσοχοΐδη. «Τα έργα των πέντε αυτοκινητόδρομων είναι το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έγινε ποτέ στην Ελλάδα. Φέρουν τη σφραγίδα μου και είμαι υπερήφανος για αυτά. Έχουν προϋπολογισμό 8,5 δισ. ευρώ και το Δημόσιο συμμετέχει σύμφωνα με την αρχική σύμβαση του 2007, μόνο με 1 δισ. ευρώ και εισπράττει το 60% περίπου των ακαθάριστων εσόδων από τα διόδια, αμέσως μετά το πέρας κατασκευής τους. Με τα έσοδα αυτά θα μειώνονταν κατά πολύ τα διόδια. Με την αναθεώρηση του 2013, αρκετά από αυτά δεν ισχύουν», είχε πει τότε ο Λαρισαίος πολιτικός που ήταν αποτραβηγμένος από την πολιτική μετά την ήττα της Νέας Δημοκρατίας το 2009.

Σε σαφώς υψηλότερους τόνους, την αναθεώρηση των συμβάσεων του 2013 είχε καταγγείλει ο τότε ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Χουντής. Τον Νοέμβριο εκείνου του έτους, ο κ. Χουντής είχε πει πως οι αναθεωρημένες αυτές συμβάσεις «αποτελούν σκάνδαλο σε βάρος του δημοσίου, καθώς αλλάζουν το «μείγμα» της χρημαδότησης σε βάρος του κράτους και καθίστανται ετεροβαρής για το κράτος». Στην τοποθέτησή του εκείνη, ο πρώην ευρωβουλευτής είχε αναπτύξει τρία αναλυτικά επιχειρήματα με τα οποία αποδείκνυε ότι τα έργα μπορούσαν να έχουν επανεκκινήσει χωρίς αύξηση των διοδίων, αρκεί το Δημόσιο να απαιτούσε από τους ιδιώτες-διαχειριστές των αυτοκινητοδρόμων όσα προέβλεπαν οι συμβάσεις του 2007.

Από το 1994 έως σήμερα ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης έχει υπάρξει σε υπουργικά γραφεία για παραπάνω από 14 συνολικά έτη, στις κυβερνήσεις Ανδρέα Παπανδρέου, Κώστα Σημίτη, Γιώργου Παπανδρέου, Λουκά Παπαδήμου, Αντώνη Σαμαρά και πλέον Κυριάκου Μητσοτάκη.  

πηγη: https://tvxs.gr