Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 03 Μάρ 2024
Χρήστος Σταϊκούρας / Τα ψεύδη και οι ανακρίβειες για την κατάσταση στον σιδηρόδρομο
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 

Σειρά ψευδών και ανακριβειών για την κατάσταση των συστημάτων ασφαλείας σήμερα στον σιδηρόδρομο εκστόμισε ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας την Παρασκευή, επιχειρώντας να εξωραΐσει το γεγονός ότι έναν χρόνο μετά τα Τέμπη λίγα πράγματα έχουν αλλάξει.

 

Μάλιστα, λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις του στην ΕΡΤ, σημειώθηκε νέο περιστατικό με συρμό του προαστιακού στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Λάρισα, όπου κόλλησαν τα φρένα μεταξύ Νέων Πόρων και Ραψάνης προκαλώντας μικρής έκτασης φωτιά, χωρίς ευτυχώς να τραυματιστεί κανείς.

Ο Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή «Συνδέσεις» του ΕΡΤΝews, παρουσίασε μια εξιδανικευμένη εικόνα του σιδηρόδρομου, περιγράφοντας ότι όλα λειτουργούν πρίμα, εκτός φυσικά από το κομμάτι που επλήγη από την κακοκαιρία «Daniel». Όμως και σε αυτό το σημείο υπήρξε ανακριβής καθώς δήλωσε ότι η τηλεδιοίκηση και η φωτοσήμανση δεν λειτουργούν στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα που έχει πληγεί, εντούτοις, όπως έχουν αποδείξει σωρεία δημοσιευμάτων -με τελευταίο του Mega- και μαρτυρίες εργαζομένων, η τηλεδιοίκηση δεν λειτουργεί από το Λιανοκλάδι έως τη Λάρισα.

«Η περίφημη σύμβαση 717 παραδόθηκε, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο, και το ΕTCS παραδόθηκε επί της γραμμής, όπως είχε πει η κυβέρνηση τον Νοέμβριο» σημείωσε σχετικά ο υπουργός Μεταφορών. Προσθέτοντας αμέσως μετά ότι «ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις, εγκαταστάθηκαν η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, όμως εξαιτίας του “Daniel” σε ένα συγκεκριμένο γεωγραφικό πεδίο που εκτείνεται περίπου από τον Δομοκό μέχρι τη Λάρισα καταστράφηκαν ολοσχερώς όλα αυτά τα συστήματα τα οποία είχαν παραδοθεί τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο».

Στη διευκρινιστική ερώτηση δε του δημοσιογράφου της ΕΡΤ, «δηλαδή στο υπόλοιπο, Αθήνα-Δομοκό και Λάρισα-Θεσσαλονίκη, όλα λειτουργούν στην εντέλεια; ETCS, φωτοσημάνσεις, όλα τα συστήματα;», ο Χρ. Σταϊκούρας αποκρίθηκε καταφατικά λέγοντας ότι «έχουν παραδοθεί και λειτουργούν. Όπως σας το είπα, ETCS επί της γραμμής και η 717».

Αγνοείται η σύμβαση με τη Hitachi για την αναβάθμιση

 

Η τελευταία αυτή καταφατική απάντηση του υπουργού συνιστά, προφανώς, ένα παραπλανητικό ψέμα του, καθώς το ETCS δεν λειτουργεί και δεν μπορεί να λειτουργήσει καθώς υφίσταται η εκκρεμότητα με την εγκατάσταση και πιστοποίησή του από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και στους συρμούς. Δηλαδή, παρότι σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ έχει ολοκληρωθεί από τον Δεκέμβριο του 2023 η σύμβαση 10005 που αφορά την εγκατάσταση εξοπλισμού ETCS επί γραμμής, στα τμήματα ΣΚΑ-Τιθορέα, Δομοκός-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και Οινόη-Χαλκίδα, αυτό είναι δώρον-άδωρο εφόσον δεν εγκαθίσταται ο αντίστοιχος εξοπλισμός και στους συρμούς, καθώς πρόκειται για ένα ενιαίο σύστημα αλληλεπίδρασης.

Στο κομμάτι της τοποθέτησης του ETCS λοιπόν, στις αμαξοστοιχίες αρχικά εκκρεμότητα παραμένει η αναβάθμισή του σε 120 συρμούς, οι οποίοι είναι εξοπλισμένοι με παλαιότερη εκδοχή που δεν είναι πλέον συμβατή, ενώ αγνοείται ακόμα η εξέλιξη των διαπραγματεύσεων με την ιαπωνική Hitachi με την οποία αποφάσισε το υπουργείο Μεταφορών να διαπραγματευτεί απευθείας για την αναβάθμιση, καθώς η προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία από τη ΓΑΙΑΟΣΕ για την «Επαναφορά σε λειτουργική κατάσταση του συστήματος ETCS επί εκατόν είκοσι (120) κινητήριων μονάδων σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού» δεν ευοδώθηκε.

Σε εκκρεμότητα και η πιστοποίηση από τη ΡΑΣ

Για τον λόγο αυτόν εξάλλου στις 18/12/2023 δόθηκε παράταση μέχρι το τέλος του 2024 στη σύμβαση για την Παροχή Συμβουλευτικής Υποστήριξης στην ΓΑΙΑΟΣΕ για συστήματα ETCS με το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) / Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).

Την ίδια στιγμή, σε εκκρεμότητα παραμένει και η διαδικασία πιστοποίησης του ETCS επί των συρμών από τη ΡΑΣ, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει πιστοποιηθεί μικρός αριθμός οχημάτων, τα οποία μάλιστα συγκαταλέγονται στα τρένα με την παλαιότερη εκδοχή του συστήματος, όπως γράψαμε παραπάνω, το οποίο πρέπει να επανέλθει σε λειτουργική κατάσταση!

Στο μόνο στο οποίο υπήρξε ακριβής ο Χρ. Σταϊκούρας, το οποίο εξάλλου έχει επαναλάβει, είναι ότι απαιτείται «μια διετία για την οριστική αποκατάσταση του δικτύου».

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου