Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 29 Ιαν 2018
Οι δύο αναγνώσεις της Ιστορίας στην Αιγιάλεια
Κλίκ για μεγέθυνση

 

Η ανάδειξη της τοπικής ιστορίας της Αιγιάλειας φέρνει στην επιφάνεια ένα ζήτημα που δεν μπορούμε να κρατάμε συνεχώς κρυμμένο «κάτω από το χαλί»: Το πώς ξεκίνησε η Επανάσταση. Παρακολουθώντας και όσα ειπώθηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου εορτασμού της Συνέλευσης της Βοστίτσας, βλέπουμε ότι διαμορφώνονται δύο αναγνώσεις της ιστορίας κατά τους πρώτους μήνες του 1821:

-          Η πρώτη ανάγνωση είναι, ας πούμε, η συμβολική. Από το αδιαμφισβήτητο ιστορικό γεγονός της Συνέλευσης της Βοστίτσας στις 26 Ιανουαρίου πραγματοποιεί ένα μεγάλο ιστορικό άλμα και περνά απευθείας στο ισχυρά συμβολικό αλλά όχι ιστορικό γεγονός της Αγίας Λαύρας στις 25 Μαρτίου.  

-          Η δεύτερη ανάγνωση είναι η ιστορική. Επίσης ξεκινά από τη Συνέλευση της Βοστίτσας, αλλά κατόπιν διατρέχει όλον τον επαναστατικό αναβρασμό του Μαρτίου: το τουφεκίδι που άρχισε στα μέσα του μήνα, την φυγή των θορυβημένων Τούρκων από το Αίγιο στις 20, την εκστρατεία του Λόντου προς την Πάτρα όπου πολιόρκησε τους Τούρκους στις 22 Μαρτίου.

 

Προφανώς υποστηρίζουμε τη δεύτερη ανάγνωση, η οποία όχι μόνο είναι αντικειμενική αλλά και αναδεικνύει τον πρωτεύοντα ρόλο της Αιγιάλεια με την ιστορική «τριπλέτα»: Συνέλευση – Πρώτες τουφεκιές – Πρώτη ελεύθερη πόλη. Σίγουρα, δεν συμπλέει με την ιστορία της Αγίας Λαύρας, αφού όλα είχαν φουντώσει νωρίτερα και με σημαντική συνεισφορά μη «πολιτικά ορθών» ιστορικών μορφών, όπως οι άτακτες ομάδες και ο «μποέμ-επαναστάτης» (και μετέπειτα αυτόχειρας) Ανδρέας Λόντος. Όμως … αυτή είναι η ιστορία.

 

Με αφορμή, λοιπόν, τον πρώτο εορτασμό της Συνέλευσης, ας γιορτάσουμε και τις άλλες δύο πρωτοπορίες της Αιγιάλειας: την έναρξη του πυρός στο Αγρίδι στις 15 και την απελευθέρωση του Αιγίου στις 20 Μαρτίου. Κυρίως, ας προετοιμαστούμε εν όψει του 2021, όταν οι εορτασμοί για τα 200 χρόνια της παλιγγενεσίας θα δώσουν την ευκαιρία να ακουστούν από την αρχή κάποια πράγματα.

 

Τονίζουμε ότι η αντικειμενική εξιστόρηση δεν στερείται πατριωτισμού ούτε αμφισβητεί τον ιστορικό ρόλο της εκκλησίας στην επανάσταση και τον ισχυρό συμβολισμό της 25η Μαρτίου, η οποία σωστά επιλέχθηκε ως κοινή ημέρα εορτασμού της επανάστασης. Όμως δεν μπορούμε για χάρη της Αγίας Λαύρας να θάβουμε την ιστορική αλήθεια που αναδεικνύει την ταυτότητα και την ιστορική πρωτοπορία της Αιγιάλειας.

 

Κώστας Παπακωνσταντίνου

Δημοτικός Σύμβουλος

 
© Copyright 2011 - 2018 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου