Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 06 Ιούλ 2020
ΣΤΑ ΠΟΣΑ ΧΙΛΙΌΜΕΤΡΑ ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΜΕΤΡΟ;
Κλίκ για μεγέθυνση

 Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία αναφορικά με τις εξαγγελίες του Υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή για την διέλευση του σιδηροδρόμου στην Πάτρα.

 

 

 

 

Την περασμένη Παρασκευή βρέθηκε στην πόλη της Πάτρας ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής και από το βήμα του 8ουRegional Growth Conference παρουσίασε το σχέδιό του για τη διέλευση του σύγχρονου ηλεκτροκίνητου σιδηροδρόμου από τον αστικό ιστό της πόλης. Ένα σχέδιο που είχε υποσχεθεί στη Δημοτική Αρχή και τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων σε συνάντηση τους, τον Νοέμβριο του 2019 στο Υπουργείο, ότι θα το παρουσίαζε στην πόλη στις αρχές του έτους και τελικά το έπραξε με έξι μήνες καθυστέρηση και πολλές παλινωδίες στο μεταξύ. Μια πρόταση την οποία δεν καταδέχτηκε να την παρουσιάσει στη δημοτική αρχή και τις δημοτικές παρατάξεις αγνοώντας επιδεικτικά, με την αλαζονεία που διακατέχει τα κυβερνητικά στελέχη και ειδικά αυτά που φέρουν «βαριά» πολιτικά ονόματα, την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την υπογειοποίηση του τρένου. Μια στάση από πλευράς Υπουργού που καταδεικνύει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο την «εκτίμηση» που έχει για την πόλη της Πάτρας σε πλήρη αντίθεση με την προηγούμενή ηγεσία του ίδιου Υπουργείου όπου όποια πρόταση κατέθεσε την παρουσίασε μέσα στο Δημαρχείο της πόλης με τη συμμετοχή και τοπικών φορέων.

Από την αρχή της ομιλίας του ο Υπουργός σημείωσε ότι ανυπομονούσε να έλθει στην πόλη για να πει την αλήθεια, τουλάχιστον όπως την αντιλαμβάνεται αυτός και η παράταξή του, και να παρουσιάσει πράγματα που γίνονται  και που μπορούν πραγματικά να λύσουν τα προβλήματα της πόλης.

Για να δούμε λοιπόν τη δική του «αλήθεια» για το θέμα της διέλευσης του τρένου.

Προτείνει ο Υπουργός υπόγεια διέλευση του σιδηροδρόμου μήκους 5,16 χιλιομέτρων, που θα ξεκινά λίγο πριν την Κανελλοπούλου και θα καταλήγει στην Ακτή Δυμαίων μεταξύ του Αγίου Ανδρέα και του νέου λιμανιού στο ύψος του Νότιου Πάρκου. Μια διπλή υπόγεια ηλεκτροκίνητη σιδηροδρομική γραμμή με έξι υπόγειες στάσεις που θα εξυπηρετούν και στη λειτουργία του Προαστιακού.

Ο ίδιος Υπουργός δήλωνε τον Σεπτέμβριο του 2019 στην αρμόδια διαρκή επιτροπή της Βουλής όπου συζητήθηκε ο διορισμός της νέας διοίκησης στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ ότι δεν υπάρχουν μελέτες για να μας  πουν πόσο θα στοιχίσει 5,5 χιλιόμετρα υπογειοποίηση στην Πάτρα, και ανέφερε ότι μιλάμε για Μετρό και όσο συζητάμε και επιμένουμε να γίνει 5,5 χιλιόμετρα υπόγειος σιδηρόδρομος στην Πάτρα, θα το συζητάνε και τα παιδιά μας ενώ πρόσθεσε ότι είναι λίγο φαραωνικό να μιλάμε για πλήρη υπογειοποίηση[1].

Πότε λέει αλήθεια ο Υπουργός;

Τον Σεπτέμβριο του 2019 ή τον Ιούλιο του 2020;

Στα πόσα χιλιόμετρα υπογειοποίησης μετατρέπεται το τρένο σε Μετρό; Στα 5,5 χιλιόμετρα είναι Μετρό, στα 5,16 χιλιόμετρα δεν είναι; Με δύο υπόγειους σταθμούς είναι Μετρό με έξι υπόγειες στάσεις δεν είναι;

Τι έγινε και βρέθηκαν ξαφνικά οι μελέτες για τα 5,1 χιλιόμετρα υπογειοποίησης που πρότεινε με εκτιμώμενο προϋπολογισμό, όπως είπε, για το έργο από Κανελλοπούλου μέχρι το νέο λιμάνι τα 514 εκατομμύρια ευρώ;

Αυτά που υπάρχουν όμως και δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς είναι οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι που είναι σε ισχύ για το τμήμα Αραχωβίτικα μέχρι Σ.Σ. Αγίου Διονυσίου (Α.Π. 102373/20.3.2008) και αναφέρουν υπογειοποιημένη γραμμή από την περιοχή της Κανελλοπούλου μέχρι και τον Σ.Σ. Αγίου Διονυσίου. Επίσης υπάρχουν οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι που βρίσκονται σε ισχύ (Α.Π. 147998/14.4.2015) και αναφέρουν πλήρη υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Αγίου Διονυσίου (Σ.Σ. Αγίου Διονυσίου) μέχρι και την περιοχή του Αγίου Ανδρέα και κατόπιν επίγεια παραλιακή διέλευση μέχρι και την περιοχή εντός του νέου λιμανιού[2].

Άρα τι νέο μας έφερε στην πόλη ο Υπουργός; Τίποτα!

Μας παρουσίασε εκ νέου αποφάσεις και σχέδια που έχουν θεσμοθετηθεί από το 2008 και το 2015. Καταλάβαμε λοιπόν ότι το μόνο που θα τρέξει το επόμενο διάστημα είναι η υπάρχουσα εργολαβία Ψαθόπυργός – Ρίο (μέχρι Κανελλοπούλου), ενώ ανακοίνωσε ότι η εκκίνηση του διαγωνισμού για τη δική του πρόταση προσδιορίζεται στο β εξάμηνο του 2021, δηλαδή σε παραπάνω από ένα χρόνο από τώρα! Μεταθέτει λοιπόν την όποια διαδικασία στο μέλλον, ακόμα πιο κοντά στο 2023 οπού θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το έργο ως το παλιό λιμάνι της πόλης. Τεχνηέντως θα προκαλέσει με το τρόπο αυτό ακόμα πιο ασφυκτικά χρονικά περιθώρια για την τήρηση των προθεσμιών. Δεν μας εξήγησε όμως για ποιο λόγο το επιλέγει αυτό.

Ενώ παράλληλα, χωρίς καμία διαβούλευση,  επιδιώκει να ακυρώσει τα σχέδια για πλήρη υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου και από το Ρίο έως την Κανελλοπούλου, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων, των φορέων και της δημοτικής αρχής της Πάτρας. Μία πράξη που αναιρεί οποιαδήποτε προσπάθεια για την ενοποίηση του δημόσιου χώρου και την επέκταση του αστικού ιστού της Πάτρας προς το Ρίο με την ακύρωση των σχεδίων για το γραμμικό πάρκο και τις υποδομές που αυτό θα φιλοξενούσε σε εκείνη την περιοχή.

Εδώ αξίζει όμως να σημειώσουμε ότι το σχέδιο που μας παρουσιάστηκε  είναι αυτό που η προηγούμενη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον κ. Σαμαρά και τον κ. Σπηλιώπουλο στο τιμόνι της ΕΡΓΟΣΕ ήθελε να ακυρώσει!

Τελικά όμως ποιος έχει δίκιο και λέει αλήθειες;

Η διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του κ. Σαμαρά με Υπουργό Υποδομών τον κ. Χρυσοχοΐδη ή η διακυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη με Υπουργό Υποδομών τον κ. Καραμανλή;

Αλλά οι αλήθειες του Υπουργού δεν τελειώνουν εδώ.

Ο Υπουργός Υποδομών δήλωσε ξεκάθαρα και εμφατικά, τόσο από το βήμα του Συνεδρίου όσο και σε συνέντευξη του νωρίτερα ότι "δεν θα περάσει η σιδηροδρομική γραμμή από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη. Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε"[3]. Πράγμα που δεν είναι πλήρως αληθές διότι όπως φάνηκε χαρακτηριστικά από το βίντεο του Υπουργείου που δόθηκε στη δημοσιότητα η άνοδος του τρένου ξεκινά μετά την υπογειοποιημένη στάση του Αγίου Ανδρέα στο ύψος του Νότιου Πάρκου, παράλληλα με τη λεωφόρο της Ακτής Δημαίων, σε νέα χάραξη ώστε να οδηγηθεί το τρένο μέσα στο χώρο του νέου λιμανιού. Αυτό εκ των πραγμάτων επηρεάζει τη φυσιογνωμία του πάρκου, την πρόσβαση των πολιτών σε αυτό και δεν πληρούνται οι αρχές (τρίτη και έκτη) όπως το Υπουργείο έχει θέσει, για τους κατοίκους των νότιων περιοχών.

Στο σημείο αυτό όμως πρέπει να μιλήσουμε και για τα ψέματα του Υπουργού Υποδομών που ακόμα και σήμερα εμμένει με δηλώσεις να υποστηρίζει ότι «μελέτες για την υπογειοποίηση όχι απλώς δεν υπάρχουν, αλλά ούτε καν είχαν παραγγελθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και την τότε διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ. Το μόνο που είχε ζητηθεί ήταν προμελέτες». Ενώ έχει εξηγηθεί σαφέστατα από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου ότι ήταν επιλογή, για να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος διότι στο συγκεκριμένο έργο ο χρόνος ολοκλήρωσης του συνολικού έργου από την Κόρινθο ως το παλιό λιμάνι Πάτρας είναι το 2023, να εκπονηθούν προμελέτες, κάτι που έγινε, με αρχή το τμήμα Ρίο-Μποζαΐτικα, και με βάση αυτές να προκηρυχθεί το έργο με το σύστημα «μελέτη-κατασκευή». Γιατί σύμφωνα με τα όσα ορίζονται τόσο στην εθνική όσο και στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για την δημοπράτηση ενός έργου απαιτείται τουλάχιστον προμελέτη[4].

Επίσης ανέφερε ότι δεν υπήρχε ούτε η μελέτη ανάλυσης κόστους οφέλους του έργου και ότι τώρα βρίσκεται σε εξέλιξη ενώ τη συγκεκριμένη μελέτη που είχε ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2019, με τη σύμφωνη γνώμη και των Jaspers, την έχουν ήδη στα χέρια τους από τις αρχές Μάϊου τόσο ο ίδιος ο Περιφερειάρχης όσο και οι Πρόεδροι τεσσάρων φορέων της πόλης. Μειδίαμα προκαλεί το γεγονός ότι η εφημερίδα που διοργανώνει το Συνέδριο από το βήμα του οποίου παρουσίασε ο Υπουργός την πρότασή του έχει αφιερώσει αρκετές σελίδες για την συνοπτική ανάλυση της μελέτης κόστους οφέλους, που κατά τον Υπουργό δεν υπάρχει![5]

Αντιλαμβανόμαστε ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση για το θέμα αυτό διότι από εκεί που μιλούσε για φαραωνικό έργο για την υπογειοποίηση του τρένου στον αστικό ιστό της πόλης, αναγκάστηκε να υποχωρήσει και τελικά να προτείνει υπογειοποίηση, διότι έχει απέναντι της μια ολόκληρη πόλη που διεκδικεί αλλά και μια αξιωματική αντιπολίτευση που με τον πιο ουσιαστικό τρόπο απέδειξε ότι η λύση της υπογειοποίησης από το Ρίο έως τον Άγιο Ανδρέα είναι πράγματι εφικτή.

Καλούμε τον Υπουργό να αποστείλει στο Τεχνικό Επιμελητήριο και στους φορείς της πόλης τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί από τις υπηρεσίες του Υπουργείου και την ΕΡΓΟΣΕ για την πρόταση που μας παρουσίασε ώστε να έχουν μια πλήρη εικόνα για το σχέδιο της δικής του Κυβέρνησης. Ευελπιστούμε το αίτημα μας αυτό να μην έχει την ίδια τύχη με το αίτημα για την εκχώρηση εγγράφων για την Πατρών Πύργου και την χρηματοδότηση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.




Το Γραφείο Τύπου

 

 

[1] https://tempo24.news/eidisi/256051/patra-ypogeiopoiisi-trenoy-oneiro-itan-kai-paei-karamanlis-den-yparhoyn-hrimata

[2] Τοποθέτηση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας επί των προτάσεων του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών περί του τρόπου διέλευσης του σιδηροδρόμου από την πόλη της Πάτρας – Αρ. Πρωτ: 1570 / 19.6.2017

[3] https://www.yme.gr/2013-01-31-06-37-23/2013-01-31-07-00-49/item/8359-synentefksi-tou-ypourgoy-ypodomon-kai-metaforon-k-kosta-karamanli-stin-efimerida-i-gnomi-tis-patras-kai-ton-dimosiografo-marino-grapsa

[4] http://www.spirtzis.gr/mathimata-ylopoiisis-dimosion-ergon-me-tin-efkairia-tis-akyrosis-ylopoiisis-tou-ergou-ypogeiopoiisis-tis-sidirodromikis-grammis-rio-ag-andreas/

[5] Εφημερίδα Πελοπόννησος – 12.5.2020 (σελ. 6-7).

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου