Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 24 Ιούλ 2012

 

Πρόταση της ΕΣΕΕ για επαναφορά του μηνιαίου κατώτατου μισθού της Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. στο επίπεδο των 701,01 ευρώ (μικτά)

Η μείωση του κατώτατου μισθού κατά 22% (και κατά 32% για τους νέους κάτω των 25 ετών) κατοχυρώθηκε με την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) υπ’ αριθμ. 6 της 28/02/2012 (ΦΕΚ Α΄ 38) και την αντίστοιχη εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας (ΑΠ 4601/304 της 12/03/2012), ικανοποιώντας με αυτόν τον τρόπο μία επιταγή του Μνημονίου (Ν.4046/2012) για τα εργασιακά θέματα.

 

Στόχος της παρέμβασης αυτής ήταν η τόνωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και η μείωση της καλπάζουσας ανεργίας, ιδιαίτερα στους νέους. Στην ΕΣΕΕ θεωρούμε ότι ιδιαίτερα σε περιόδους ύφεσης και πιο συγκεκριμένα στην ελληνική οικονομική και κοινωνική δομή η μειώσεις μισθών θα έχει από αρνητικό έως μηδενικό αποτέλεσμα. Είναι πλέον φανερό ότι ούτε η ανταγωνιστικότητα ενισχύθηκε και σίγουρα η δυναμική του ρυθμού της ανεργίας εντάθηκε. Επιπλέον μπορούν και μια σειρά από έμμεσες αλλά ουσιαστικές επιπτώσεις στα έσοδα του δημοσίου και των Ασφαλιστικών Ταμείων και πιθανόν σε μελλοντικά φορολογικά έσοδα από τον «χαμένο» τζίρο των επιχειρήσεων.

 

Σύμφωνα με τα παραπάνω και αναγνωρίζοντας την οικονομική δυσπραγία και στενότητα που πλήττει την ελληνική κοινωνία η Ε.Σ.Ε.Ε. προτείνει την αύξηση του κατώτατου μισθού στο επίπεδο των 701,01 ευρώ (μικτά). Και τούτο διότι με βάση την οικονομική θεωρία, τα πολύ χαμηλά εισοδήματα αναλώνονται σχεδόν πλήρως σε κατανάλωση, βασικών κυρίως αγαθών, με αποτέλεσμα η οριακή ροπή να αγγίζει τη μονάδα. Επομένως οι μισθωτοί που εντάσσονται στην κατηγορία του κατώτατου μισθού καταναλώνουν το σύνολο σχεδόν των αποδοχών τους. Εάν αυτή πρόταση γίνει τελικά αποδεκτή, τα δυνητικά επιπρόσθετα έσοδα, συγκριτικά με ό,τι ισχύει σήμερα, από το Φ.Ε.Φ.Π. ανέρχονται σε 32,2 εκατ. ευρώ, από τις ασφαλιστικές εισφορές του Ι.Κ.Α. σε 246 εκατ. ευρώ, συγκεντρώνοντας το ποσό των 278,2 εκατ. ευρώ περίπου. Η προτεινόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού αναμένεται να τονώσει τη ζήτηση και συνεπώς τα έσοδα από το ΦΠΑ κατά 915 εκ. ευρώ, ανεβάζοντας τα συνολικά δυνητικά επιπρόσθετα έσοδα του Δημοσίου και των Ασφαλιστικών Ταμείων σε περίπου 1,2 δισ. ευρώ ετησίως. Υπολογίζεται, μάλιστα, ότι η αγορά θα τονωθεί την επόμενη διετία με επιπλέον τζίρο 4,7 δις.

 

 

 

Οι Πίνακες που ακολουθούν περιλαμβάνουν αναλυτικά όλους τους σχετικούς υπολογισμούς.

 

Ι. Αύξηση των φορολογικών εσόδων και των εσόδων των Ασφαλιστικών Ταμείων

 

Πίνακας 1: Ύψος κατώτατου μισθού

Ύψος κατώτατου μισθού

(μικτές αποδοχές) Ύψος κατώτατου

Μισθού (καθαρές

αποδοχές) Ετήσιες

καθαρές

αποδοχές Αναλογούν

Φ.Ε.Φ.Π. Δυνητικά επιπρόσθετα

ετήσια φορολογικά

έσοδα από Φ.Ε.Φ.Π

Α. 28/2/2012: 586,08 ευρώ 489,38 ευρώ 6.851,32 ευρώ 185,13 ευρώ + 134,35 ευρώ/φορο –

λογούμενο

Β. 28/2/2012: Για νέους

κάτω των 25 ετών 510,94 ευρώ 426,63 ευρώ 5.972,82 ευρώ 0

Γ. 1/1/2009 701,01 ευρώ 585,34 ευρώ 8.194,76 ευρώ 319,48 ευρώ

 

 

Επισημάνσεις για τα στοιχεία του πίνακα 1:

1. Καθαρές Αποδοχές = Μικτές Αποδοχές * 83,5%.

2. Ετήσιες Καθαρές Αποδοχές = Μικτές Αποδοχές * 14 μήνες (12 μήνες + δώρα).

3. Οι νέοι κάτω των 25 ετών δεν υποχρεούνται σε καταβολή Φ.Ε.Φ.Π. διότι το ετήσιο εισόδημά τους δεν ξεπερνάει τις 9.000 ευρώ ενώ παράλληλα βρίσκονται κάτω από το όριο των 30 ετών.

 

 

Σχολιασμός του πίνακα 1:

 

Παίρνοντας ως δεδομένο πως ο αριθμός των εργαζομένων που αμείβεται αυτή τη στιγμή με το κατώτατο μισθολογικό όριο της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας προσεγγίζει περίπου τις 300.000, εκ των οποίων το 1/5 αποτελείται από νέους κάτω των 25 ετών εισερχόμενους για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας, το απόλυτο νούμερο των επιπρόσθετων φορολογικών εσόδων που δύνανται να εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία, ανέρχεται περίπου στα 32.244.000 ευρώ (300.000 * 0,8* 134,35 ευρώ = 32.244.000)

 

 

 

 

 

Πίνακας 2: Ασφαλιστικές εισφορές σε Ι.Κ.Α.

Ύψος κατώτατου μισθού

(μικτές αποδοχές) Ασφαλιστικές Εισφορές σε Ι.Κ.Α. Δυνητικά ετήσια έσοδα

ασφαλιστικών ταμείων (Ι.Κ.Α.)

λόγω αύξησης των

ασφαλιστικών εισφορών

Ασφαλιστικές

εισφορές

εργοδότη Ασφαλιστικές

εισφορές

εργαζομένου

Α. 28/2/2012: 586,08 ευρώ 167,38 ευρώ 96,7 ευρώ

1. Σύγκριση Γ με Α :

 

4.422,32 ευρώ – 3.697,12 ευρώ =

 

= + 725,2 ευρώ/ασφαλισμένο

Σύνολο ετήσιων ασφαλιστικών

Εισφορών σε Ι.Κ.Α :

264,08 ευρώ * 14 = 3.697,12 ευρώ

Β. 28/2/2012: 510,94 ευρώ

Για νέους κάτω των 25 ετών 145,92 ευρώ 84,31 ευρώ

 

2. Σύγκριση Γ με Β :

 

4.422,32 ευρώ – 3.223,22 ευρώ =

 

= + 1.199,1 ευρώ/ασφαλισμένο

Σύνολο ετήσιων ασφαλιστικών

Εισφορών σε Ι.Κ.Α :

230,23 ευρώ * 14 = 3.223,22 ευρώ

Γ. 1/1/2009: 701,01 ευρώ 200,21 ευρώ 115,67 ευρώ

Σύνολο ετήσιων ασφαλιστικών

Εισφορών σε Ι.Κ.Α :

315,88 ευρώ * 14 = 4.422,32 ευρώ

 

 

Σχολιασμός του πίνακα 2:

Παίρνοντας ως δεδομένο πως ο αριθμός των εργαζομένων που αμείβεται αυτή τη στιγμή με το κατώτατο μισθολογικό όριο της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας προσεγγίζει περίπου τις 300.000, εκ των οποίων το 1/5 αποτελείται από νέους κάτω των 25 ετών εισερχόμενους για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας, το απόλυτο νούμερο των επιπρόσθετων φορολογικών εσόδων που δύνανται να εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία, ανέρχεται περίπου στα 245.994.000 ευρώ:

• Για τους εργαζομένους άνω των 25 ετών = (300.000 * 0,8* 725,2 ευρώ = 174.048.000 ευρώ).

• Για τους νεοεισερχόμενους νέους κάτω των 25 ετών = (300.000 * 0,2* 1.199,1 ευρώ = 71.946.000 ευρώ).

• Σύνολο δυνητικών ετήσιων εισόδων για το Ι.Κ.Α.: 174.048.000 ευρώ+ 71.946.000 ευρώ = 245.994.000 ευρώ

 

 

 

Συμπεράσματα: Το άθροισμα των δυνητικών εσόδων του Δημοσίου, με βάση τα παραδείγματα που αναφέρθηκαν παραπάνω, υπολογίζεται σε περίπου 278.200.000 γεγονός που αποδεικνύει πως η επαναφορά του κατώτατου μισθού στο επίπεδο των 701 ευρώ (μικτά) θα μπορούσε να συνδράμει στη προσπάθεια που κάνουν το ελληνικό Κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία για τόνωση της ρευστότητάς τους προκειμένου να είναι συνεπείς με το σύνολο των υποχρεώσεων που έχουν αναλάβει απέναντι στους έλληνες φορολογούμενους – ασφαλισμένους.

 

 

II. Αύξηση της κατανάλωσης και έσοδα από το ΦΠΑ

 

Η μείωση του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα κατά 22% (από 751,39 σε 586,08 €) είχε αρνητικό αντίκτυπο όχι μόνο στην αγορά αλλά και στα έσοδα του κράτους από Φ.Π.Α. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΙΝ.ΕΜ.Υ.-Ε.Σ.Σ.Ε για το 2012,. τα έσοδα του Φ.Π.Α. από το Λιανικό Εμπόριο, το εμπόριο-συντήρηση οχημάτων και τον τουρισμό αναμένεται να μειωθούν κατά 19,6%.

 

Η αιτία αυτής της μείωσης συνδέεται, πέρα από την υποχώρηση της ζήτησης, την αβεβαιότητα, την υψηλή ανεργία και τις αλλεπάλληλες φορολογικές καταιγίδες, με την πτώση του κατώτατου μισθού μέσω της Οριακής Ροπής για Κατανάλωση (Marginal Propensity to Consume-MPC). Σύμφωνα με την οικονομική θεωρία, τα πολύ χαμηλά εισοδήματα αναλώνονται σχεδόν πλήρως σε κατανάλωση, βασικών κυρίως αγαθών, με αποτέλεσμα η οριακή ροπή να αγγίζει τη μονάδα. Επομένως οι μισθωτοί που εντάσσονται στην κατηγορία του κατώτατου μισθού καταναλώνουν το σύνολο σχεδόν των αποδοχών τους. Καθώς τα εισοδήματα αυξάνονται, μπορούν να αποφασίσουν να αποταμιεύσουν μέρος του εισοδήματός τους για μελλοντική κατανάλωση, με την οριακή ροπή για κατανάλωση να υποχωρεί.

 

Οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, καταναλώνουν εξ’ ολοκλήρου το εισόδημά τους στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών με αποτέλεσμα η μείωση του κατώτατου μισθού να έχει άμεσο και «εις ολόκληρο» αντίκτυπο στην τελική κατανάλωση και ως εκ τούτου και στα έσοδα του ΦΠΑ που εισπράττει το κράτος. Σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα, σε περίπτωση αύξησης του κατώτατου μισθού κατά 19%, η κατανάλωση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 9%, αύξηση η οποία θα επιφέρει 915 εκ. κρατικά έσοδα.

 

Συνδυάζοντας τα κρατικά έσοδα της πρώτης και δεύτερης περίπτωσης, προκύπτει ότι αν αυξηθεί ο κατώτατος μισθός στα 701,01 τα έσοδα από ΦΠΑ θα αυξηθούν κατά περίπου 915 εκ. ευρώ. Σε αυτή την εκτίμηση δεν περιλαμβάνονται και όλα τα επακόλουθα οφέλη τα οποία σχετίζονται με την τόνωση της αγοράς και κατ’ επέκταση της κοινωνικής συνοχής.

 

 

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΦΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΑΤΩΤΑΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ

 

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΡΙΜΗΝΟ ΤΟΥ 2012 ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΥΨΟΥΣ ΤΟΥ ΚΑΤΩΤΑΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ (2012) ΦΠΑ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ ΤΖΙΡΟΥ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΑΤΩΤΑΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ ΣΤΑ 701,01 (19% ΑΥΞΗΣΗ) % ΦΠΑ

NACE ΤΖΙΡΟΣ ΤΟΥ ΛΙΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ/ΕΜΠΟΡΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΦΠΑ ΕΣΟΔΑ ΦΠΑ ΤΖΙΡΟΣ ΤΟΥ ΛΙΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ/ΕΜΠΟΡΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (2) ΦΠΑ ΕΣΟΔΑ ΦΠΑ

451 2.822.757.772,03 23% 649.234.287,57 2.963.895.660,63 23% 681.696.001,95

452 801.143.785,56 23% 184.263.070,68 857.223.850,55 23% 197.161.485,63

453 956.169.012,30 23% 219.918.872,83 1.023.100.843,16 23% 235.313.193,93

454 271.776.981,94 23% 62.508.705,85 285.365.831,04 23% 65.634.141,14

471 11.217.287.607,84 13% 1.458.247.389,02 12.226.843.492,55 13% 1.589.489.654,03

472 4.891.595.827,68 13% 635.907.457,60 5.331.839.452,17 13% 693.139.128,78

473 7.072.625.243,71 23% 1.626.703.806,05 7.426.256.505,90 23% 1.708.038.996,36

474 724.901.752,69 23% 166.727.403,12 797.391.927,96 23% 183.400.143,43

475 7.477.605.346,32 23% 1.719.849.229,65 8.225.365.880,95 23% 1.891.834.152,62

476 1.723.810.456,45 5,50% 94.809.575,10 1.896.191.502,10 5,50% 104.290.532,62

477 9.415.405.306,54 23% 2.165.543.220,50 10.827.716.102,52 23% 2.490.374.703,58

478 1.725.877.317,29 23% 396.951.782,98 1.898.465.049,02 23% 436.646.961,28

479 844.452.569,69 23% 194.224.091,03 928.897.826,66 23% 213.646.500,13

ΣΥΝΟΛΟ 49.945.408.980,04 9.574.888.891,98 54.688.553.925,20 10.490.665.595,46

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι εκτιμώμενες μεταβολές του τζίρου από την αύξηση του κατώτατου μισθού παρουσιάζονται παρακάτω:

 

ΕΠΙΠΤΩΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΥΞΗΣΗ 19% ΤΟΥ ΚΑΤΩΤΑΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ

451Πώληση μηχανοκίνητων οχημάτων 5%

452Συντήρηση και επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων 7%

453Πώληση μερών και εξαρτημάτων μηχανοκίνητων οχημάτων 7%

454Πώληση, συντήρηση και επισκευή μοτοσικλετών και των μερών και εξαρτημάτων τους 5%

471Λιανικό εμπόριο σε μη εξειδικευμένα καταστήματα 9%

472 Λιανικό εμπόριο τροφίμων, ποτών και καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα 9%

473Λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε εξειδικευμένα καταστήματα 5%

474Λιανικό εμπόριο εξοπλισμού πληροφοριακών και επικοινωνιακών συστημάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα 10%

475Λιανικό εμπόριο άλλου οικιακού εξοπλισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα 10%

476Λιανικό εμπόριο επιμορφωτικών ειδών και ειδών ψυχαγωγίας σε εξειδικευμένα καταστήματα 10%

477Λιανικό εμπόριο άλλων ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα 10%

478Λιανικό εμπόριο σε υπαίθριους πάγκους και αγορές 10%

479Λιανικό εμπόριο εκτός καταστημάτων, υπαίθριων πάγκων ή αγορών 10%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΖΙΡΟΥ 2010 ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΖΙΡΟΥ 2011 ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΖΙΡΟΥ 2012

NACE Rev. 2 Κύκλος Εργασιών / Τζίρος (χωρίς ΦΠΑ) Κύκλος Εργασιών / Τζίρος (χωρίς ΦΠΑ) Κύκλος Εργασιών / Τζίρος (χωρίς ΦΠΑ)

451 9.551.447.295,82 4.704.596.286,72 2.822.757.772,03

452 2.581.765.190,24 1.271.656.802,47 801.143.785,56

453 2.897.388.181,92 1.427.117.928,80 956.169.012,30

454 823.539.986,62 405.637.286,48 271.776.981,94

471 15.405.776.617,47 13.196.808.950,40 11.217.287.607,84

472 6.718.097.570,36 5.754.818.620,80 4.891.595.827,68

473 8.424.986.971,55 7.216.964.534,40 7.072.625.243,71

474 950.832.045,21 814.496.351,34 724.901.752,69

475 11.234.563.110,49 9.623.687.704,40 7.477.605.346,32

476 2.223.594.537,20 1.904.762.935,30 1.723.810.456,45

477 12.931.078.883,46 11.076.947.419,46 9.415.405.306,54

478 2.370.312.802 2.030.443.902,70 1.725.877.317,29

479 1.267.098.368 1.085.414.614,00 844.452.569,69

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 77.380.481.560,00 60.513.353.337,27 49.945.408.980,04

 

 
© Copyright 2011 - 2021 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου