Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 10 Οκτ 2012

 

Η αύξηση στη Φορολογία των επιχειρήσεων σημαίνει ένα ακόμα φορολογικό σύστημα εναντίον των μικρομεσαίων.

Με αφορμή τα σενάρια που κυκλοφορούν ευρέως τις τελευταίες ημέρες σχετικά με τις αλλαγές που προδιαγράφονται στο ισχύον φορολογικό σύστημα για τις επιχειρήσεις, η ΕΣΕΕ προσδιόρισε επακριβώς το σύνολο των νέων επιπλέον φορολογικών επιβαρύνσεων που συνεπάγονται τα νέα μέτρα για τους ασκούντες εμπορική δραστηριότητα. Οι φημολογούμενες αλλαγές στο φορολογικό, σίγουρα δεν αποτελούν φορολογικές μεταρρυθμίσεις, αφού αναμένεται να αυξήσουν τη φοροδιαφυγή και να εξαναγκάσουν μία στις τρείς μικρομεσαίες επιχειρήσεις να βάλουν λουκέτο.

Μάλιστα, όλα τα παραπάνω καταγράφονται, όταν στην Ελλάδα ήδη όλες οι κατηγορίες φόρων είναι πολύ υψηλότερες από ότι οι αντίστοιχοι Μ.Ο. της Ευρώπης. Πιο συγκεκριμένα, στην Ελλάδα ο φόρος προσωπικού εισοδήματος είναι 49% ενώ στην ΕΕ 43,2, ο φόρος επί των εταιρικών κερδών 30% ενώ στην ΕΕ 26,1% και ο ΦΠΑ 23% τη στιγμή που στην ΕΕ ανέρχεται στο 20%. Ιδιαίτερα για το χώρο των επιχειρήσεων, πρόσφατο παράδειγμα αύξησης φορολογίας στο πλαίσιο των νέων μέτρων λιτότητας αποτελεί η Πορτογαλία, η οποία αυξάνει την φορολογία των επιχειρήσεων από το χαμηλό 9,5% μόνο στο 11,8%, όταν στην Ελλάδα οι "διαρροές" αυξάνουν το 20% της φορολογίας των προσωπικών επιχειρήσεων στα επίπεδα του 35%.

Στο πλαίσιο αυτό, το ελληνικό εμπόριο υποστηρίζει σταθερά και από καιρό ότι η διατήρηση αξιοπρεπών μισθών είναι πολύ πιο αποτελεσματική λύση ιδιαίτερα εν μέσω κρίσης από την λανθασμένη επιλογή των υψηλών φόρων. Οι αξιοπρεπείς μισθοί συμβάλλουν πολλαπλασιαστικά στην ανάκαμψη της αγοράς αλλά και στην ενίσχυση των δημοσίων εσόδων. Η πάταξη της φοροδιαφυγής των ελευθέρων επαγγελματιών δεν θα επιτευχθεί με την εξωπραγματική αύξηση των φορολογικών συντελεστών, αλλά με την εφαρμογή ενός νέου, απλού, δίκαιου και έντιμου φορολογικού συστήματος στη μετά ΚΒΣ εποχή.

Ειδικότερα, με την ανάλυση τριών χαρακτηριστικών περιπτώσεων που ακολουθούν και που είναι απολύτως συνυφασμένες με την ελληνική πραγματικότητα προκύπτει ότι ειδικά για την περίπτωση του αυτοαπασχολούμενου η επιβάρυνση μεταξύ 2011 και 2012 ξεπερνάει το 80%. Φαίνεται ότι οι νέες αλλαγές στο φορολογικό σύστημα θα έχουν κυρίως φοροεισπρακτικό χαρακτήρα και όχι μόνο δεν θα συντελέσουν στη βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης αλλά αντίθετα θα εντείνουν την υφεσιακή πορεία στην οποία έχει εισέλθει η οικονομία μας. Πιο συγκεκριμένα:

1. Ιδιοκτήτης Ατομικής επιχείρησης - Αυτοαπασχολούμενος: Η κατάργηση του αφορολόγητου των 5.000 ευρώ για τους ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα ως ατομική επιχείρηση αποτελεί ακόμη έναν κρίκο στην αλυσίδα των άδικων μέτρων που επιβάλλονται, με σκοπό να πλήξουν συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες, οι οποίες ανυπόστατα και χωρίς απτές αποδείξεις βρίσκονται στο μάτι του κυκλώνα εδώ και αρκετά χρόνια με την κατηγορία της φοροδιαφυγής. Τα τυφλά φορολογικά χτυπήματα όμως δεν σταματούν εδώ καθώς προβλέπεται πως ο συντελεστής φορολόγησης των καθαρών κερδών των ατομικών επιχειρήσεων (και των ελεύθερων επαγγελματιών) θα ανέλθει στο 35% (από το πρώτο ευρώ), γεγονός που εντείνει ακόμη περισσότερο τον προβληματισμό στις τάξεις των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων και οδηγεί τους ιδιοκτήτες τους με μαθηματική ακρίβεια σε μία άνευ προηγουμένου εξαθλίωση και απόγνωση.

 

Με την βοήθεια του πίνακα που αναλύει τις ποσοτικές μεταβλητές του παραδείγματος 1, μπορεί εύκολα να γίνει αντιληπτό πως η επιπλέον φορολογική επιβάρυνση που θα υποστεί ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας για το έτος 2012 (όσον αφορά το φόρο επί των καθαρών κερδών) είναι κατά 4,5 φορές (82,5%) μεγαλύτερη από την αντίστοιχη του 2011, υποχρέωση η οποία φαντάζει ως εξωπραγματική και πολύ δύσκολο να ικανοποιηθεί λαμβάνοντας υπόψη τη δυσχερέστατη οικονομική συγκυρία που διανύουμε και αποτυπώνεται στη μειωμένη αγοραστική δύναμη και τον επακόλουθο μειωμένο τζίρο που πραγματοποιούν οι επιχειρήσεις. Ο υψηλότατος φόρος επί των κερδών που καλείται να πληρώσει ο επιτηδευματίας σε συνάρτηση με την αυξημένη προκαταβολή φόρου (+2.357 σε σχέση με το 2011) αποτελούν στην ουσία τη χαριστική βολή στην ελληνική οικονομία - κοινωνία καθώς το επακόλουθο μπαράζ κλεισίματος-λουκέτων των επιχειρήσεων θα εκτινάξει στα ύψη τα ποσοστά ανεργίας και θα προκαλέσει ακατάσχετη αιμορραγία στα ασφαλιστικά ταμεία.

 

2. Ιδιοκτήτης Ατομικής επιχείρησης - Εργοδότης: Στο ίδιο μήκος κύματος, σχετικά με τα συμπεράσματα που προέκυψαν από το Παραδείγματα 1, κινείται και η εξέταση του 2ου παραδείγματος με τη μόνη διαφορά πως το επιπλέον στοιχείο που θέλουμε να αναδείξουμε περισσότερο σε αυτήν τη περίπτωση είναι οι αλγεινές εντυπώσεις που δημιουργούνται από την κατάργηση όχι μόνο του αφορολόγητου των 5.000 ευρώ αλλά και του αντίστοιχου αφορολόγητου ποσού που δικαιολογούνταν για κάθε επιπλέον παιδί. Πλέον, εφόσον υιοθετηθεί ένα τέτοιο μέτρο, καταργείται κάθε ίχνος κοινωνικού κράτους καθώς εξομοιώνεται ο εκάστοτε άγαμος φορολογούμενος με κάποιον ο οποίος έχει ένα η περισσότερα παιδιά, αγνοώντας επιδεικτικά τις ανάγκες και τα έξοδα που συνεπάγεται η ανατροφή και το μεγάλωμά τους.

 

Στον πίνακα που παρατίθεται παρακάτω συνάγεται το συμπέρασμα πως η προκύπτουσα φορολογική υποχρέωση (αναφορικά με το φόρο επί των καθαρών κερδών) του παρόντος έτους (2012) σε σχέση με πέρυσι είναι αυξημένη κατά περίπου 80% εξαιτίας των πιθανολογούμενων σεναρίων που κάνουν αναφορά για πλήρη κατάργηση τόσο του αφορολόγητου των 5.000 ευρώ όσο και εκείνων για κάθε τέκνο καθώς επίσης και για την επιβολή συντελεστή 35% στα καθαρά κέρδη των ατομικών επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών από το πρώτο ευρώ. Παράλληλα όμως, οι αδιάκριτες φορολογικές επιβαρύνσεις που πρόκειται να πλήξουν περίπου 800.000 επιτηδευματίες δεν σταματούν εδώ, από τη στιγμή που υπάρχει σαν πρόταση στις Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών η αύξηση της προκαταβολής φόρου για το επόμενο οικονομικό έτος, αναφορικά με τις ατομικές επιχειρήσεις, από το 55% στο 60%, σενάριο το οποίο εάν τελικά υλοποιηθεί θα διπλασιάσει την υποχρέωση της συγκεκριμένης επαγγελματικής ομάδας απέναντι στο ελληνικό Δημόσιο (με βάση το παράδειγμα).

 

Εν κατακλείδι, η περαιτέρω οικονομική αφαίμαξη που καλείται να υποστεί ο επιτηδευματίας του 2ου παραδείγματος ανέρχεται σε απόλυτα ποσά, περίπου σε 8.800 ευρώ, ποσό το οποίο επιβαρύνει δραματικά τον οικονομικό του σχεδιασμό και επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις αποφάσεις που καλείται να πάρει και θα καθορίσουν όχι μόνο το μέλλον της επιχείρησής του αλλά και του απασχολούμενου εργατικού του δυναμικού. Επομένως, οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονται σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης θα πρέπει να έχουν σαν γνώμονα όχι μόνο τους αριθμούς και τα αναμενόμενα φορολογικά έσοδα που αναμένονται νε εισρεύσουν στα ταμεία του Κράτους αλλά και τις ανθρώπινες ζωές που βρίσκονται πίσω από μία επιχείρηση.

 

3. Ομόρρυθμη Επιχείρηση με 2 ομόρρυθμους εταίρους - Απασχόληση 3 μισθωτών: Στην παρούσα περίπτωση εξέτασης μίας ομόρρυθμης επιχείρησης, μπορεί η προκύπτουσα επιβάρυνση από των φόρο επί των κερδών της επιχείρησης να είναι η μεγαλύτερη συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιπτώσεις, επί τους ουσίας όμως επιμερίζεται ανάμεσα στους δύο εταίρους (ομόρρυθμους), με ποσοστό συμμετοχής 50% έκαστος. Παρόλα αυτά, η υιοθέτηση του συγκεκριμένου σεναρίου θα αυξήσει την υποχρέωση του νομικού προσώπου κατά 13.000 ευρώ περίπου ενώ παράλληλα είναι πολύ πιθανό να καταργηθεί η επιχειρηματική αμοιβή και θα επιβάλλεται συντελεστής 30% στα καθαρά κέρδη της επιχείρησης από το πρώτο ευρώ. Φαινομενικά μπορεί να προωθείται η απλοποίηση της διαδικασίας βεβαίωσης των φορολογικών υποχρεώσεων των προσωπικών εταιρειών αλλά στην πραγματικότητα ο αναλογούν φόρος (για τα κέρδη της επιχείρησης) θα είναι σε κάθε περίπτωση πολύ μεγαλύτερος σε σχέση με ότι ίσχυε προηγουμένως.

 

Η αυξημένη φορολογική υποχρέωση της ομόρρυθμης επιχείρησης κατά 24%, μπορεί σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα να τονώσει τα κρατικά έσοδα, μακροπρόθεσμα όμως οι περικοπές κόστους που θα κριθούν αναγκαίες από τους ιδιοκτήτες για την επιβίωση της επιχείρησής τους είναι πολύ πιθανό να επηρεάσουν το εργατικό της δυναμικό και να προκαλέσουν παρενέργειες που θα επιδεινώσουν τους δείκτες απασχόλησης της ελληνικής οικονομίας, Παράλληλα, η απώλεια θέσεων εργασίας έχει αντίκτυπο και στη ιδιωτική καταναλωτική δαπάνη, η οποία με τη συνεχή πτωτική τάση που εμφανίζει τα τελευταία χρόνια, συρρικνώνει ολοένα και περισσότερο τον ήδη μειωμένο τζίρο των επιχειρήσεων όπως και τα καθαρά προ φόρων κέρδη τους.

 

Παράδειγμα 1:

 

Ιδιοκτήτης Ατομικής επιχείρησης - Αυτοαπασχολούμενος

 

 

· Μέσος ετήσιος τζίρος: 75.000 ευρώ

· Καθαρά προ φόρου κέρδη: 14.000 ευρώ

· Ιδιόκτητο κατάστημα, 60 m2, αντικειμενικής αξίας 280.000 ευρώ, σε περιοχή με τιμή ζώνης 2.000 – 2.500 ανά τετραγωνικό και παλαιότητας 12 ετών.

Συνολικές επιβαρύνσεις 2011: 7.511 €

Συνολικές επιβαρύνσεις 2012: 13.708 € ΰ ΜΕΤΑΒΟΛΗ: 82,5% (+ 6.197 €),

Με βάση τα στοιχεία του πίνακα, η επιβάρυνση του επιτηδευματία για το έτος 2012 είναι αυξημένη κατά 82,5% (+ 6.197 ευρώ), σε σύγκριση με το 2011 εξαιτίας των προωθούμενων φορολογικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες προβλέπουν πως οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα ως ατομικές επιχειρήσεις θα αντιμετωπίζονται πλέον ως νομικά πρόσωπα, γεγονός που σημαίνει πως τα καθαρά εισοδήματα των παραπάνω επαγγελματικών ομάδων θα φορολογούνται με συντελεστή 35% από το πρώτο ευρώ καθώς το αφορολόγητο των 5.000 ευρώ αλλά και η προσαύξησή του (αφορολόγητου) για κάθε παιδί, θα αποτελέσουν παρελθόν. Εκτός των άλλων προβλέπεται αύξηση του συντελεστή προκαταβολής φόρου για το επόμενο οικονομικό έτος, από το 55% σε 60%.

 

Καταγραφή ποσοτικών μεταβλητών

Μεταβλητές Επιβαρύνσεις 2011 (σε ευρώ) Επιβαρύνσεις 2012(σε ευρώ)

Τελικός Φόρος επί των καθαρών κερδών 1.060 4.900

Προκαταβολή φόρου για το επόμενο οικονομικό έτος, από το 55% σε 60% 583 2.940

Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης 140 140

Επιβολή φόρου επιτηδεύματος 500 500

Φ.Α.Π. Ακινήτου 160 160

Ειδικό τέλος ακινήτων 552 552

Δημοτικά τέλη/Δημοτικοί φόροι/ΤΑΠ/Ε.Ρ.Τ 396 396

Ασφαλιστικές εισφορές προς O.A.E.E. (17 έτη ασφάλιση) 4.120 4.120

Σύνολο φορολογικών – λοιπών επιβαρύνσεων 7.511 € 13.708 €

 

Παράδειγμα 2:

Ιδιοκτήτης Ατομικής επιχείρησης - Εργοδότης

 

· Μέσος ετήσιος τζίρος: 120.000 ευρώ

· Καθαρά προ φόρου κέρδη: 35.000 ευρώ

· Αριθμός απασχολουμένων: 1 άτομο, πωλήτρια – έγγαμη, με 3 χρόνια προϋπηρεσία

· Ενοίκιο: 700 ευρώ/μήνα, 70 m2

· Έγγαμος με 1 παιδί και 20 χρόνια προϋπηρεσίας, ασφαλισμένος στον Ο.Α.Ε.Ε.

Συνολικές επιβαρύνσεις 2011: 42.896,5 €

Συνολικές επιβαρύνσεις 2012: 51.697,8 €ΰ ΜΕΤΑΒΟΛΗ 20,5% (+8.801 €)

Με βάση τα στοιχεία του πίνακα, η επιβάρυνση του επιτηδευματία για το έτος 2012 είναι αυξημένη κατά 20,5% (+8.801,3 ευρώ), σε σύγκριση με το 2011 εξαιτίας των προωθούμενων φορολογικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες προβλέπουν πως οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα θα αντιμετωπίζονται πλέον ως νομικά πρόσωπα, γεγονός που σημαίνει πως τα καθαρά εισοδήματα των παραπάνω επαγγελματικών ομάδων θα φορολογούνται με συντελεστή 35% από το πρώτο ευρώ καθώς το αφορολόγητο των 5.000 ευρώ αλλά και η προσαύξησή του (αφορολόγητου) για κάθε παιδί, θα αποτελέσει παρελθόν. Εκτός των άλλων προβλέπεται αύξηση του συντελεστή προκαταβολής φόρου για το επόμενο οικονομικό έτος για τις ατομικές επιχειρήσεις, από το 55% σε 60%.

 

Καταγραφή ποσοτικών μεταβλητών

Μεταβλητές Επιβαρύνσεις 2011 (σε ευρώ) Επιβαρύνσεις 2012(σε ευρώ)

Τελικός Φόρος επί των καθαρών κερδών 6.870 12.250

Προκαταβολή φόρου για το επόμενο οικονομικό έτος, από το 55% σε 60% 3.778,5 7.350

Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης 700 700

Επιβολή φόρου επιτηδεύματος 500 500

Συνολικό κόστος μισθοδοσίας (+ εργοδοτικές εισφορές σε ΙΚΑ) 17.602 17.451,8

Ενοίκιο 8.400 8.400

Δημοτικά τέλη/Δημοτικοί φόροι/ΤΑΠ/Ε.Ρ.Τ 426 426

Ασφαλιστικές εισφορές προς O.A.E.E. (20 έτη ασφάλιση) 4.620 4.620

Σύνολο φορολογικών – λοιπών επιβαρύνσεων 42.896,5 € 51.697,8 €

 

 

Παράδειγμα 3:

 

Ομόρρυθμη Επιχείρηση με 2 ομόρρυθμους εταίρους - Απασχόληση 3 μισθωτών

· Μέσος ετήσιος τζίρος: 400.000 ευρώ

· Καθαρά προ φόρου κέρδη: 105.000 ευρώ

· Απασχόληση 3 μισθωτών: 2 πωλητές έγγαμοι με 10 χρόνια προϋπηρεσία ο 1ος και 2 ο 2ος καθώς επίσης και ένας υπάλληλος γραφείου κάτω των 25 ετών, νεοεισελθόντας στην αγορά εργασίας.

· Ακίνητο 60 m2 - στο όνομα της επιχείρησης, σε περιοχή με τιμή ζώνης 2.000 – 2.500 ανά τετραγωνικό μέτρο και παλαιότητας 18 ετών και αντικειμενικής αξίας 340.000 ευρώ, για τον 1ο εταίρο.

 

Συνολικές επιβαρύνσεις 2011: 88.183,3 €

Συνολικές επιβαρύνσεις 2012: 109.495,5 €ΰ ΜΕΤΑΒΟΛΗ 24,2% (+21.312,2 €),

Με βάση τα στοιχεία του πίνακα, η επιβάρυνση της ομόρρυθμής εταιρείας για το έτος 2012 είναι αυξημένη κατά 24,2% (+21.312,2 ευρώ), σε σύγκριση με το 2011 εξαιτίας των προωθούμενων φορολογικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες προβλέπουν κατάργηση της επιχειρηματικής αμοιβής για του συγκεκριμένου τύπου επιχειρήσεις ενώ προβλέπεται επιβολή συντελεστή 30% στα καθαρά κέρδη της επιχείρησης, από το πρώτο ευρώ.

 

Καταγραφή ποσοτικών μεταβλητών

Μεταβλητές Επιβαρύνσεις 2011 (σε ευρώ) Επιβαρύνσεις 2012(σε ευρώ)

Τελικός Φόρος επί των καθαρών κερδών 18.515 31.500

Προκαταβολή φόρου για το επόμενο οικονομικό έτος, από το 55% σε 60% 10.183,3 18.900

Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης 4.200 4.200

Επιβολή φόρου επιτηδεύματος 500 500

Δημοτικά τέλη/Δημοτικοί φόροι/ΤΑΠ/ΕΡΤ 613613 613613

Συνολικό κόστος μισθοδοσίας (+ εισφορές σε Ι.Κ.Α.) 45.624 45.234,5

Φ.Α.Π. Ομόρρυθμης Εταιρείας 280 280

Ειδικό τέλος ακινήτων 528 528

Σύνολο ασφαλιστικών εισφορών προς ΟΑΕΕ (15 έτη και για τους δύο εταίρους) 7.740 7.740

Σύνολο φορολογικών – λοιπών επιβαρύνσεων 88.183,3 € 109.495,5 €

 

Φορολογικοί συντελεστές στα κράτη – Μέλη της Ε.Ε. (27) - Eurostat

 

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν από την Eurostat στις 21 Μαΐου του τρέχοντος έτους , η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των Κρατών – Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις μεγαλύτερες αυξήσεις στους φορολογικούς συντελεστές που επιβάλλονται σε όλες τις πηγές εισοδήματος, χωρίς ωστόσο αυτή η ιδιαίτερα επαχθής φορολογική επιβάρυνση να έχει θετικές επιπτώσεις στα δημόσια έσοδα. Ακολουθεί αναλυτική παρουσίαση των κυριότερων φορολογικών συντελεστών:

 

Φόροι στο Εισόδημα (Πίνακας 1): Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής επί του εισοδήματος των φυσικών προσώπων στην Ελλάδα είναι σημαντικά υψηλότερος από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς έφτασε στο 49%, για το 2012, (συμπεριλαμβανομένου και του ανώτατου συντελεστή 4% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης) κατατάσσοντας τη χώρα μας στην όγδοη θέση μεταξύ των 27 της Ε.Ε, όπου ο μέσος όρος είναι 38,1% και της Ευρωζώνης 43,2%. Επιπροσθέτως ενώ από το 2000 έως το 2012 ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής για τα φυσικά πρόσωπα αυξήθηκε κατά 4% στην Ελλάδα, τα έσοδα από τον Φ.Ε.Φ.Π. ως ποσοστό του Α.Ε.Π. μειώθηκαν από το 34.6% το 2000 στο 31% το 2012, καταδεικνύοντας όχι μόνο την ανεπάρκεια των φοροεισπρακτικών μηχανισμών να φέρουν εις πέρας το έργο το οποίο τους έχει ανατεθεί αλλά παράλληλα κάνει πλέον εμφανές πως το μίγμα πολιτικής που έχει υιοθετηθεί και προωθεί τη λύση της έντονης λιτότητας και της υπερφορολόγησης , ως τη μόνη διέξοδο από τη κρίση που μαστίζει τη χώρα, είναι πλήρως αποτυχημένη και αναποτελεσματική.

 

Παράλληλα, θα πρέπει να επισημανθεί πως από τη μέρα που εισήλθε η χώρα στο Μηχανισμό Στήριξης (εδώ και δύο χρόνια), έχουν επινοηθεί και επιβληθεί φορολογικές επιβαρύνσεις και προσαυξήσεις επ΄ αυτών, όπως: η Εισφορά αλληλεγγύης υπέρ ανέργων Ο.Α.Ε.Δ, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, το τέλος επιτηδεύματος κ.α., οι οποίες όπως είναι φυσικό είναι ιδιαιτέρως δύσκολο να υπολογιστούν στο ακέραιο και συνακολούθως να προβλεφθεί το επιπλέον βάρος που αυτές συνεπάγονται για τους φορολογουμένους. Το συμπέρασμα που συνάγεται από τις παραπάνω διαπιστώσεις είναι πως ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής επί του εισοδήματος των φυσικών προσώπων στην Ελλάδα είναι σχεδόν βέβαιο πως υπερβαίνει το 50% και κυμαίνεται σε ένα επίπεδο μεταξύ 50% - 60%.

 

Φόροι στα Εταιρικά Κέρδη (Πίνακας 1): Παρόλο που τα στοιχεία της Eurostat καταδεικνύουν μείωση της ανώτατης φορολογικής επιβάρυνσης των επιχειρήσεων από το 40% το 2000 σε 30% το 2012, το ισχύον εθνικό μας φορολογικό σύστημα (βλέπε παράρτημα: σελ 10-13) έρχεται να διαψεύσει τους παραπάνω ισχυρισμούς καθώς ο συνολικός πραγματικός συντελεστής των Νομικών Προσώπων (Α.Ε. και Ε.Π.Ε.) υπολογίζεται στο 40% ενώ για τις Προσωπικές Εταιρείες ο συντελεστής που επιβάλλεται στο όνομα της εταιρείας είναι 20%, χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη η επιχειρηματική αμοιβή, η οποία υπολογίζεται στο 50% των καθαρών κερδών της εταιρείας. Συνεπώς, ο ιδιοκτήτης Ο.Ε. και Ε.Ε. φορολογείται τόσο σαν εταιρεία όσο και σαν φυσικό πρόσωπο με την φορολογική του επιβάρυνση να διογκώνεται εξαιτίας της φοροεπιδρομής που επιβάλλεται από το Μνημόνιο, με μέτρα όπως το τέλος επιτηδεύματος, οι αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές κ.α.

 

Φ.Π.Α (Πίνακας 1) : Μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των τελευταίων ετών, ο ανώτατος συντελεστής Φ.Π.Α. από το 18% το 2000 εκτινάχθηκε στο 23% το 2012 κατατάσσοντας την Ελλάδα στην πέμπτη θέση σε επίπεδο χωρών της Ε.Ε.(27). Ο μέσος υψηλότερος συντελεστής Φ.Π.Α. στην Ε.Ε. διαμορφώνεται στο 21% και στην Ευρωζώνη στο 20%, τη στιγμή που παραδοσιακές δυνάμεις της Ευρωζώνης διαθέτουν συντελεστές αρκετά χαμηλότερους από τους δικούς μας (Γερμανία: 19%, Γαλλία 19.6%) ενώ και οι λοιπές μεσογειακές χώρες που αντιμετωπίζουν πληθώρα οικονομικών προβλημάτων διαθέτουν λιγότερο επιβαρυντικούς προς τους καταναλωτές συντελεστές (Ισπανία: 18% και Ιταλία 21%).

 

Πίνακας 1: Ανώτατοι φόροι Εισοδήματος και Φ.Π.Α. ως %

Κράτη – Μέλη Ε.Ε. (27) Φόροι στο προσωπικό εισόδημα Φόροι στα εταιρικά κέρδη Συντελεστές Φ.Π.Α.

2000 2011 2012 2000 2011 2012 2000 2011 2012

Αυστρία 50.0 50.0 50.0 34.0 25.0 25.0 20.0 20.0 20.0

Βέλγιο 60.6 53.7 53.7 40.2 34.0 34.0 21.0 21.0 21.0

Γαλλία 59.0 46.7 46.8 37.8 34.4 36.1 19.6 19.6 19.6

Γερμανία 53.8 47.5 47.5 51.6 29.8 29.8 16.0 19.0 19.0

Ελλάδα 45.0 49.0 49.0 40.0 30.0 30.0 18.0 23.0 23.0

Εσθονία 26.0 21.0 21.0 26.0 21.0 21.0 18.0 20.0 20.0

Ιρλανδία 44.0 41.0 41.0 24.0 12.5 12.5 21.0 21.0 23.0

Ισπανία 48.0 45.0 52.0 35.0 30.0 30.0 16.0 18.0 18.0

Ιταλία 45.9 45.6 47.3 41.3 31.4 31.4 20.0 20.0 21.0

Κύπρος 40.0 30.0 38.5 29.0 10.0 10.0 10.0 15.0 17.0

Λουξεμβούργο 47.2 42.1 42.1 37.5 28.8 28.8 15.0 15.0 15.0

Μάλτα 35.0 35.0 35.0 35.0 35.0 35.0 15.8 18.0 18.0

Ολλανδία 60.0 52.0 52.0 35.0 25.0 25.0 17.5 19.0 19.0

Πορτογαλία 40.0 50.0 49.0 35.2 29.0 31.5 17.0 23.0 23.0

Σλοβακία 42.0 19.0 19.0 29.0 19.0 19.0 23.0 20.0 20.0

Σλοβενία 50.0 41.0 41.0 25.0 20.0 20.0 19.0 20.0 20.0

Φινλανδία 54.0 49.2 49.0 29.0 26.0 24.5 22.0 23.0 23.0

Μ.Ο. Ευρωζώνης 47.1 42.2 43.2 34.4 25.9 26.1 18.1 19.7 20.0

Βουλγαρία 40.0 10.0 10.0 32.5 10.0 10.0 20.0 20.0 20.0

Δανία 62.9 55.4 55.4 32.0 25.0 25.0 25.0 25.0 25.0

Ηνωμένο Βασίλειο 40.0 50.0 50.0 30.0 26.0 24.0 17.5 20.0 20.0

Λετονία 25.0 25.0 25.0 25.0 15.0 15.0 18.0 22.0 22.0

Λιθουανία 33.0 15.0 15.0 24.0 15.0 15.0 18.0 21.0 21.0

Ουγγαρία 44.0 20.3 20.3 19.6 20.6 20.6 25.0 25.0 27.0

Πολωνία 40.0 32.0 32.0 30.0 19.0 19.0 22.0 23.0 23.0

Ρουμανία 40.0 16.0 16.0 25.0 16.0 16.0 19.0 24.0 24.0

Σουηδία 51.5 56.4 56.6 28.0 26.3 26.3 25.0 25.0 25.0

Τσεχία 32.0 15.0 15.0 31.0 19.0 19.0 22.0 20.0 20.0

Μ.Ο. Ε.Ε. (27) 44.8 37.5 38.1 31.9 23.4 23.5 19.2 20.7 21.0

Νορβηγία 47.5 40.0 40.0 28.0 28.0 28.0 : : :

Ισλανδία : 46.1 31.8 30.0 20.0 20.0 : : :

 

 

Φορολογικά έσοδα ως ποσοστό επί του Α.Ε.Π. (Πίνακας 2): Όπως προαναφέρθηκε, η συγκεκριμένη κατηγορία αποτελεί στην ουσία την αχίλλειο πτέρνα της ελληνικής Οικονομίας καθώς αντιπροσωπεύει μόλις το 31% του Α.Ε.Π. της χώρας αλλά παράλληλα αντί να παρατηρείται μία διαχρονική αύξηση του ποσοστού των φορολογικών εσόδων ως μέρος του παραγόμενου πλούτου, το συγκεκριμένο ποσοστό συρρικνώθηκε από το 34.6% το 2000 στο 31.0% το 2010 σε μια περίοδο μάλιστα που το ΑΕΠ μειώνεται. Την ίδια ώρα το μέσο ποσοστό συμμετοχής των φορολογικών εσόδων στο Α.Ε.Π., στα Κράτη – Μέλη της Ε.Ε. (27) είναι 38.4% ενώ στα Κράτη – Μέλη της Ευρωζώνης είναι 38.9%, καταδεικνύοντας τη δυσλειτουργία και τις αγκυλώσεις που χαρακτηρίζουν το εθνικό φορολογικό μας σύστημα και τους φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς που διαθέτουμε.

 

 

Πίνακας 2: Φορολογικά Έσοδα ως ποσοστό (%) επί του ΑΕΠ

Κράτη μέλη 2000 2009 2010

Αυστρία 43.0 42.6 42.0

Βέλγιο 45.1 43.4 43.9

Γαλλία 44.2 42.0 42.5

Γερμανία 41.3 39.2 38.1

Ελλάδα 34.6p 30.5p 31.0p

Εσθονία 31.0 35.7 34.2

Ιρλανδία 31.3 28.2 28.2

Ισπανία 34.1 30.7 31.9

Ιταλία 41.5 42.8 42.3

Κύπρος 29.9 35.3 35.7

Λουξεμβούργο 39.1 37.6 37.1

Μάλτα 27.9 34.3 33.3

Oλλανδία 39.9 38.3 38.8

Πορτογαλία 31.1 31.0 31.5

Σλοβακία 34.1 28.8 28.1

Σλοβενία 37.3 37.6 38.0

Φινλανδία 47.2 42.6 42.1

Μ.Ο. Ευρωζώνης 40.9 39.0 38.9

Βουλγαρία 31.5 29.0 27.4

Δανία 49.4 47.7 47.6

Ηνωμένο Βασίλειο 36.7 34.8 35.6

Λετονία 29.7 26.7 27.3

Λιθουανία 29.9 29.2 27.1

Ουγγαρία 39.8 40.1 37.7

Πολωνία 32.6 31.8 31.8

Ρουμανία 30.2 26.9 27.2

Σουηδία 51.5 46.7 45.8

Τσεχία 33.8 33.6 33.8

Μ.Ο. Ε.Ε. (27) 40.4 38.4 38.4

Νορβηγία 42.3 42.4 42.9

Ισλανδία 37.1 33.8 35.0

 

p = Προσωρινά στοιχεία

 

 

Πίνακας 3: Τεκμαρτοί φορολογικοί συντελεστές ανά οικονομική δραστηριότητα (%)

Κράτη μέλη Εργασία1 Κατανάλωση2 Κεφάλαιο3

2000 2009 2010 2000 2009 2010 2000 2009 2010

Αυστρία 40.1 40.3 40.5 22.2 21.8 21.4 27.2 25.6 24.1

Βέλγιο 43.6 41.9 42.5 21.8 20.8 21.4 29.5 29.5 29.5

Γαλλία 41.9 41.3 41.0 21.1 19.1 19.3 37.8 35.4 37.2

Γερμανία 39.1 37.8 37.4 19.2 20.2 19.8 27.0 21.4 20.7

Ελλάδα 34.5 29.7p 31.3p 16.5 14.5p 15.8p : 18.3p 16.5p

Εσθονία 37.8 35.1 37.0 19.5 26.2 25.6 5.8 14.0 9.1

Ιρλανδία 28.5 25.2 26.1 25.5 21.6 21.6 : 15.6 14.0

Ισπανία 30.5 31.7 33.0 15.8 12.6 14.6 30.8 28.4

Ιταλία 41.8 42.3 42.6 17.8 16.1 16.8 29.5 38.4 34.9

Κύπρος 21.6 26.2 27.0 12.6 19.2 18.8 24.7 29.8 31.1

Λουξεμβούργο 29.9 31.6 32.0 23.0 27.1 27.3 : : :

Μάλτα 21.8 20.8 21.7 15.6 19.3 18.9 : : :

Oλλανδία 35.0 35.9 36.9 23.8 26.2 27.0 20.0 14.4 12.5

Πορτογαλία 22.3 23.4 23.4 18.2 16.4 17.4 31.6 32.8 30.7

Σλοβακία 36.3 31.4 32.0 21.7 17.3 17.7 22.9 18.1 15.9

Σλοβενία 37.6 35.1 35.0 23.3 24.0 24.1 17.2 21.3 22.5

Φινλανδία 44.0 40.1 39.3 28.5 25.6 25.2 38.1 29.0 28.4

Μ.Ο. Ευρωζώνης 34.5 33.5 34.0 20.3 20.5 20.7 25.0 24.8 23.7

Βουλγαρία 38.1 25.7 24.4 18.5 22.5 22.8 : : :

Δανία 41.0 35.2 34.8 33.4 31.6 31.5 36.0 39.0 :

Ηνωμένο Βασίλειο 25.9 25.7 25.7 18.9 17.0 18.4 43.3 36.9 :

Λετονία 36.7 29.1 32.5 18.7 17.1 17.3 11.5 9.8 7.4

Λιθουανία 41.2 32.6 31.7 18.0 16.5 18.2 7.1 11.0 6.8

Ουγγαρία 41.4 40.8 39.4 27.2 27.4 27.2 18.5 20.7 17.5

Πολωνία 33.6 30.9 30.1 17.8 19.0 20.2 20.5 20.2 20.5

Ρουμανία 33.6 28.6 27.4 17.0 16.9 18.9 : : :

Σουηδία 46.8 39.3 39.0 26.3 27.7 28.1 42.7 32.3 34.9

Τσεχία 41.2 37.6 39.0 18.8 21.0 21.1 18.7 18.0 16.7

M.O. E.E. (27) 35.8 33.2 33.4 20.8 20.9 21.3 24.9 24.4 23.3

Νορβηγία 37.1 35.8 36.1 31.2 28.6 29.1 42.2 44.9 44.9

Ισλανδία : : : 27.1 24.2 24.8 : : :

 

: = Μη διαθέσιμα στοιχεία

p = Προσωρινά στοιχεία

 

Φορολογικά έσοδα από ακίνητη περιουσία (Πίνακας 4): Η συγκεκριμένη κατηγορία απέδωσε έσοδα ύψους περίπου 2 δις ευρώ για το έτος 2010 στο ελληνικό Δημόσιο, ποσό όμως το οποίο αναμένεται να καταγράψει σημαντική ανοδική τάση το 2012 καθώς η επιβολή του ειδικού τέλους ακινήτου, το οποίο εισπράχθηκε μέσω των λογαριασμών της Δ.Ε.Η. καθώς και το Ειδικό Τέλος Ακινήτων (Ε.Τ.ΑΚ.) που αφορά στη χρήση 2009 αλλά θα εισπραχθεί το 2012 αναμένεται να δώσει οικονομική ανάσα στα ταμεία του Κράτους. Σε σύγκριση με χώρες που έχουν εφαρμόσει μέτρα σκληρής λιτότητας όπως η Ισπανία (περίπου 22,5 δις) και η Ιταλία (29 δις), η χώρα μας υπολείπεται σε μεγάλο ποσοστό, χωρίς ωστόσο να παραγνωρίζουμε την τεράστια διαφορά που παρατηρείται στη φορολογική βάση εξαιτίας των πληθυσμιακών διαφοροποιήσεων ανάμεσα στις συγκεκριμένες χώρες ενώ η Ιρλανδία αποκομίζει και αυτή πόρους που κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με τους δικούς μας (περίπου 2,5 δις για το 2010)

 

Πίνακας 4: Φορολογικά έσοδα από ακίνητη περιουσία

Κράτη – Μέλη της Ε.Ε. (27) Φορολογικά έσοδα προερχόμενα από ακίνητη περιουσία ως % του Α.Ε.Π. Ως % Α.Ε.Π. κατά το 2010, από Έσοδα σε εκατομμύρια ευρώ

2000 2009 2010 Έκτακτες ετήσιες εισφορές Φόρους μεταβίβασης, συναλλαγών

Αυστρία 0.6 0.5 0.5 0.2 0.3 1.488

Βέλγιο 2.8 3.0 3.1 1.3 1.8 11.037

Γαλλία 2.9 3.3 3.4 2.3 1.1 66.501

Γερμανία 0.9 0.9 0.8 0.5 0.4 21.010

Ελλάδα 2.0 1.3p 0.9p 0.3p 0.6p 1.998p

Εσθονία 0.4 0.3 0.4 0.4 0.0 51

Ιρλανδία 1.7 1.6 1.6 0.9 0.7 2.471

Ισπανία 2.2 2.1 2.1 1.0 1.2 22.571

Ιταλία 1.9 2.2 1.9 0.6 1.3 28.902

Κύπρος 1.5 0.9 1.0 0.6 0.3 167

Λουξεμβούργο 1.9 1.1 1.1 0.1 1.0 435

Μάλτα 0.8 1.1 1.1 0.0 1.1 66

Ολλανδία 2.0 1.3 1.3 0.5 0.8 7.569

Πορτογαλία 1.2 1.2 1.2 0.6 0.6 2.096

Σλοβακία 0.6 0.4 0.4 0.4 0.0 277

Σλοβενία 0.6 0.6 0.6 0.5 0.1 219

Φινλανδία 1.1 1.1 1.2 0.6 0.5 2.087

Βουλγαρία 0.2 0.5 0.5 0.3 0.2 187

Δανία 1.6 1.9 1.9 1.4 0.5 4.523

Ηνωμένο Βασίλειο 4.2 4.3 4.2 3.4 0.8 71.854

Λετονία 0.9 0.7 0.9 0.8 0.1 154

Λιθουανία 0.7 0.5 0.5 0.4 0.2 147

Ουγγαρία 0.7 0.8 1.1 0.3 0.8 1.105

Πολωνία 1.1 1.2 1.2 1.2 0.0 4.194

Ρουμανία 0.7 0.8 0.9 0.7 0.2 1.038

Σουηδία 1.7 1.1 1.1 0.8 0.3 3.656

Τσεχία 0.5 0.4 0.4 0.2 0.2 662

: = Μη διαθέσιμα στοιχεία

p = Προσωρινά στοιχεία

 

* = Οι τεκμαρτοί φορολογικοί συντελεστές μετρούν τη συνολική πραγματική φορολογική επιβάρυνση (overall tax burden), άμεση και έμμεση επί διαφορετικών οικονομικών δραστηριοτήτων. Λόγω της αξιοπιστίας τους χρησιμοποιούνται για τη διαχρονική και συγκριτική ανάλυση μεταξύ διαφορετικών χωρών.

1 : Τεκμαρτός φορολογικός συντελεστής επί της εργασίας = Προσεγγίζει τη συνολική φορολογική επιβάρυνση της εργασίας και ορίζεται ως η αναλογία του συνόλου έμμεσων κα άμεσων φόρων επί της εργασίας, καθώς και των ασφαλιστικών εισφορών εργοδοτών και εργαζομένων προς την ακαθάριστη αμοιβή εργασίας.

2 : Τεκμαρτός φορολογικός συντελεστής επί της κατανάλωσης: Η αναλογία των φορολογικών εσόδων από την κατανάλωση προς τη συνολική καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών.

3 : Τεκμαρτός συντελεστής φορολόγησης του κεφαλαίου: Περιλαμβάνει τη φορολογία επί των τόκων καταθέσεων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, την φορολόγηση κερδών από ιδιωτικές επενδύσεις, τη φορολόγηση των χρηματιστηριακών συναλλαγών , τη φορολόγηση κατοχής περιουσιακών στοιχείων όπως ο φόρος ακίνητης περιουσίας κ.λ.π.

 

 

 

 

Παράρτημα Υπολογισμός των ποσοτικών μεταβλητών

 

Παράδειγμα 1:

 

· Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης : 14.000 * 1% = 140 ευρώ

· Φόρος επί των καθαρών κερδών: 14.000 * 35% = 4.900 ευρώ

· ΦΑΠ ακινήτου : 160 ευρώ: 80.000 * 0,2%

· Ειδικό τέλος ακινήτων: 60m2 * 8 ευρώ * 1,15 = 552 ευρώ

 

Παράδειγμα 2:

 

· Φόρος επί των καθαρών κερδών: 35.000 * 0,35 = 12.250 ευρώ

· Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης : 35.000 * 2% = 700 ευρώ

· Ενοίκιο: 700 * 12 = 8.400 ευρώ

· Συνολικό κόστος μισθοδοσίας (+ εργοδοτικές εισφορές σε ΙΚΑ): 978 ευρώ* *1,2856*14 μήνες = 17.602/17.451,8 ευρώ για το 2011

· Συνολικό κόστος μισθοδοσίας (+ εργοδοτικές εισφορές σε ΙΚΑ): 978 ευρώ*

*1,2746 *14 μήνες = 17.602/17.451,8 ευρώ για το 2012

 

Παράδειγμα 3:

 

· Εισφορά Αλληλεγγύης υπέρ ανέργων ΟΑΕΔ: 105.000 * 3,17% = 3.328,5 ευρώ

· Έκτακτη εισφορά: 105.000 * 4% = 4.200 ευρώ

· Φ.Α.Π. ομόρρυθμης εταιρείας: 140.000 * 0,2% = 280 ευρώ

· Ειδικό τέλος ακινήτων ομόρρυθμης εταιρείας: 8 ευρώ * 60m2 * 1,1 = 528 ευρώ

· Κόστος μισθοδοσίας (+ εργοδοτικές εισφορές) = 45.624 ευρώ/έτος για το 2011

· Κόστος μισθοδοσίας (+ εργοδοτικές εισφορές) = 45.234,5 ευρώ/έτος για το 2012

 

 

2011

1ος εργαζόμενος: 980 ευρώ * 1,1 (επίδομα γάμου) * 1,2856 * 14 μισθοί = 19.402 ευρώ

2ος εργαζόμενος: 860 ευρώ * 1,1 (επίδομα γάμου) * 1,2856 * 14 μισθοί = 17.026 ευρώ

3ος εργαζόμενος: 510,94 ευρώ * 1,2856 * 14 = 9.196 ευρώ

 

2012

1ος εργαζόμενος: 980 ευρώ * 1,1 (επίδομα γάμου) * 1,2746 * 14 μισθοί = 19.236,3 ευρώ

2ος εργαζόμενος: 860 ευρώ * 1,1 (επίδομα γάμου) * 1,2746 * 14 μισθοί = 16.880,8 ευρώ

 

 

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου