Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 10 Ιαν 2013

 

 

Το βασικό συμπέρασμα της ενδεικτικής καταγραφής που διενήργησε η ΕΣΕΕ σχετικά με την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων την περίοδο των Χριστουγέννων, είναι η περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης. Οι πρόεδροι των εμπορικών συλλόγων στη συντριπτική τους πλειονότητα (57 στους 58) δήλωσαν ότι σημειώθηκε πτώση των πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα της περιοχής τους συγκριτικά με την περσινή εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.

 

Οι περισσότεροι εκπρόσωποι των εμπόρων κάνουν λόγο για μια μέση μείωση της εμπορικής κίνησης της τάξεως του 21%-30%, όταν ήδη τα περσινά επίπεδα της ζήτησης είχαν αγγίξει ιστορικά χαμηλά ρεκόρ, σημειώνοντας μειώσεις που σε πολλές περιπτώσεις είχαν υπερβεί και το 30% (Ένδυση-Υπόδηση). Εντούτοις, το τελευταίο χριστουγεννιάτικο δώρο αφιέρωσαν σε αγορές και δώρα οι περισσότεροι καταναλωτές την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα, αφού οι 7 στους 10 εκπρόσωποι των συλλόγων αναφέρουν ως καλύτερη από την άποψη της αγοραστικής κίνησης την περίοδο πριν τις 25/12.

 

Αναλυτικότερα, οι μέρες με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Ε.Σ.Ε.Ε. αναφέρονται με σειρά σημαντικότητας στον παρακάτω πίνακα, όπου μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι η παραμονή των Χριστουγέννων ήταν η καλύτερη μέρα από την άποψη της αγοραστικής κίνησης, ενώ τα εμπορικά καταστήματα δούλεψαν ικανοποιητικά και την Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα, που παραδοσιακά παραμένουν ανοιχτά.

 

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑΦΟΡΑΣ

24 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 40%

23 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 23%

31 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 16%

22 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 7%

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ευρήματα της καταγραφής επιβεβαιώνουν τη θέση της Ε.Σ.Ε.Ε. που είναι ενάντια στο άνοιγμα των καταστημάτων επιπλέον Κυριακές, καθώς δεν αναμένεται να ωφελήσει μικρομεσαίους καταστηματάρχες και καταναλωτές. Χαρακτηριστικά σημειώνεται ότι μόνο 3 εμπορικοί σύλλογοι από τους 58 ανέφεραν τη δεύτερη Κυριακή της εορταστικής περιόδου ως μέρα με την καλύτερη αγοραστική κίνηση. Μάλιστα, τονίζεται ότι πολλοί εκπρόσωποι των εμπόρων επισήμαιναν αυθόρμητα την αντίθεσή τους με τη ψήφιση ενός τέτοιου μέτρου.

 

Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες εμπορικών επιχειρήσεων τόνισαν ότι, ενώ υπήρχε αρκετός κόσμος στο δρόμο, οι περισσότεροι εξ αυτών είχαν διάθεση μόνο για βόλτα και όχι για αγορές, καταδεικνύοντας για ακόμη μία φορά πως μείζον θέμα αποτελεί η έλλειψη ρευστότητας που ταλανίζει το καταναλωτικό κοινό και όχι η έλλειψη χρόνου. Στην παρούσα καταγραφή, οι εκπρόσωποι του εμπορίου περιγράφουν τις αλλαγές που έχουν υποστεί οι καταναλωτικές συμπεριφορές, τονίζοντας πως πλέον το καταναλωτικό κοινό αναζητά κυρίως τα πιο οικονομικά προϊόντα από κάθε είδος, ώστε ακόμα και όσοι ψώνισαν στις γιορτές να διέθεσαν σημαντικά μικρότερα ποσά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.

 

Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν στην καταγραφή των απόψεων των εμπορικών συλλόγων για κάποιες βασικές κατηγορίες προϊόντων, υποδεικνύουν ότι μεγάλος χαμένος των Χριστουγέννων είναι η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης, αφού η συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών συλλόγων, οι 50 στους 58, δήλωσαν ότι διαπιστώθηκε μείωση της ζήτησης σε ενδύματα και υποδήματα. Επιβεβαιώνεται και φέτος, η στροφή των καταναλωτών σε μικροδωράκια, συμβολικού περισσότερο χαρακτήρα με δυναμική είσοδο των ηλεκτρονικών «μικροδώρων». Ωστόσο, αυτή η στροφή δεν απέτρεψε τη μείωση στη ζήτηση βιβλίων και ειδών δώρου σύμφωνα με τους 7 στους 10 εμπορικούς συλλόγους.

 

Όπως ήταν αναμενόμενο, καλύτερη εικόνα παρουσίασε η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια, δηλαδή στους δύο κλάδους που έχουν αποδειχτεί οι πιο ανθεκτικοί στις περικοπές των εορταστικών δαπανών, καθώς τόσο τα τρόφιμα που αφορούν στο γιορτινό τραπέζι, όσο και τα προϊόντα που σχετίζονται με το παιδί, είναι άμεσα συνυφασμένα με τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα. Περίπου 3 στους 10 εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων θεωρούν ότι σε αυτούς τους κλάδους η ζήτηση αυξήθηκε συγκριτικά με πέρσι, ενώ άλλοι τόσοι περίπου βρίσκουν ότι η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια παρέμεινε σταθερή. Στον πίνακα που ακολουθεί βλέπουμε σε ποσοστιαίες αναλογίες πόσοι εμπορικοί σύλλογοι διαπίστωσαν αυξημένη, μειωμένη ή σταθερή ζήτηση, για την κάθε κατηγορία προϊόντων.

 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ Αυξημένη ζήτηση Μειωμένη

ζήτηση Σταθερή ζήτηση

α) Είδη ένδυσης- υπόδησης 11% 86% 3%

β) Βιβλία 10% 70% 20%

γ) Είδη δώρων 11% 70% 19%

δ) Τρόφιμα 27% 49% 24%

ε) Παιδικά- Παιχνίδια 25% 45% 30%

 

Οι εκτιμήσεις για το μέλλον της αγοραστικής κίνησης των εορταστικών περιόδων είναι δυσοίωνες, καθώς παρατηρείται, χρόνο με τον χρόνο, μια συνεχόμενη επιδείνωση των πωλήσεων, ενώ περαιτέρω καταστροφικές θα είναι οι συνέπειες για τον τζίρο των καταστημάτων από την κατάργηση των δώρων στους μισθωτούς του δημοσίου και τους συνταξιούχους.

 

 

 

 

 

Δήλωση του προέδρου της ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη:

 

«Τα αποτελέσματα της περιόδου των Χριστουγέννων ήταν ιδιαίτερα ανησυχητικά για το μέλλον των επιχειρήσεων. Για το λόγο αυτό, πληροφορηθήκαμε με ιδιαίτερη έκπληξη ότι από την νέα δράση ενίσχυσης των ΜΜΕ με την αξιοποίηση πόρων των Περιφερειακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, μέσω των στοχευμένων ενεργειών ενίσχυσης των ΜΜΕ στους τομείς Μεταποίησης, Τουρισμού, Εμπορίου & Υπηρεσιών απουσιάζει το λιανικό εμπόριο. Η εν λόγω δράση αναμενόταν ως «μάννα εξ ουρανού» από τις επιχειρήσεις, στο βαθμό που, σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, κάθε ενίσχυση της ρευστότητας αποτελεί «φιλί ζωής» για τη χειμαζόμενη αγορά.

 

Συγκεκριμένα, όταν δημοσιοποιήθηκαν για πρώτη φορά οι παράμετροι του συγκεκριμένου προγράμματος, ήδη από το Μάιο του παρελθόντος έτους, όλες οι διαβεβαιώσεις που είχαμε λάβει αλλά και οι σχετικές επανειλημμένες ανακοινώσεις Τύπου περιελάμβαναν με κριτήρια επιλεξιμότητας το σύνολο των εμπορικών δραστηριοτήτων.

 

Είναι περιττό να τονίσουμε ότι από την επικοινωνία που είχαμε με τους Εμπορικούς Συλλόγους μέλη μας από όλη την επικράτεια, οι εμπορικές επιχειρήσεις λιανικής είχαν στηρίξει πολλά στο συγκεκριμένο πρόγραμμα που θα έδινε «ανάσες» σε αυτές τις δύσκολες εποχές της κρίσης και είχαν επιδείξει ειδικό ενδιαφέρον για την συμμετοχή τους.

 

Οι ελπίδες που στηρίζει τόσο η Πολιτεία όσο και η χειμαζόμενη επιχειρηματική δραστηριότητα σε αυτό το πρόγραμμα για την παραγωγική αναβάθμιση της αγοράς μέσω των στοχευμένων ενεργειών ενίσχυσης των ΜΜΕ στον τομέα του εμπορίου, δεν πρόκειται ποτέ να ευοδωθούν, εάν δεν συμμετάσχει ισότιμα με τους λοιπούς κλάδους και το λιανικό εμπόριο.

 

Στη βάση αυτή, θεωρούμε ότι η απουσία του λιανικού εμπορίου από το συνοδευτικό πίνακα του προγράμματος συνιστά αβλεψία και όχι παράλειψη του Υπουργείου Ανάπτυξης και για το λόγο αυτό, η ΕΣΕΕ ζητά την άμεση συμπλήρωση της σχετικής λίστας, ώστε να μετέχουν σε αυτήν και οι εμπορικές επιχειρήσεις λιανικής».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αναλυτικός πίνακας εκτιμήσεων Ε.Σ.

Εμπορικοί Σύλλογοι Ενδεικτική καταγραφή του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο

Ε.Σ Αγρινίου Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Αθηνών Πτώση περίπου 20%

Ε.Σ Αλεξανδρούπολης Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Αμαρουσίου Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Άργους Πτώση περίπου 60%

Ε.Σ Άρτας Πτώση μεγαλύτερη από 41%

Ε.Σ Βέροιας Πτώση από 11% έως 20%

Ε.Σ Βόλου-Ν. Ιωνίας Πτώση μεγαλύτερη από 41%

Ε.Σ Γαλατσίου-Λαμπρινής Πτώση από 31% έως 40%

Ε.Σ Γλυφάδας Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Γρεβενών Πτώση μεγαλύτερη από 41%

Ε.Σ Δράμας Πτώση από 31% έως 40%

Ε.Σ Έδεσσας Πτώση από 31% έως 40%

Ε.Σ Ζακύνθου Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Ηγουμενίτσας Πτώση από 11% έως 20%

Ε.Σ Ηρακλείου Πτώση από 10% έως 15%

Ε.Σ Θεσσαλονίκης Πτώση από 0% έως 30%

 

Ε.Σ Θηβών Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Ιωαννίνων Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Καβάλας Πτώση από 20% έως 25%

Ε.Σ Καλαμάτας Πτώση από 25% έως 30%

Ε.Σ Καρδίτσας Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Καστοριάς Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Κατερίνης Πτώση από 15% έως 20%

Ε.Σ Κέρκυρας Πτώση από 11% έως 20%

Ε.Σ Κιλκίς Πτώση μεγαλύτερη από 41%

Ε.Σ Κοζάνης Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Κομοτηνής Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Κορίνθου Πτώση από 31% έως 40%

Ε.Σ Λαμίας Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Λάρισας Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Λευκάδας Πτώση μεγαλύτερη από 41%

Ε.Σ Μεγάρων Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Μοσχάτου Πτώση από 11% έως 20%

Ε.Σ Μυτιλήνης Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Ν. Ιωνίας Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Νάουσας Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Ναυπλίου Πτώση από 31% έως 40%

Ε.Σ Νίκαιας Πτώση από 11% έως 20%

Ε.Σ Ξάνθης Πτώση μεγαλύτερη από 41%

Ε.Σ Πάτρας Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Πειραιώς Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Περιστερίου Πτώση μεγαλύτερη από 41%

Ε.Σ Πτολεμαΐδας Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Πύργου Πτώση από 25% έως 35%

Ε.Σ Ρεθύμνου Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Ρόδου Πτώση από 31% έως 40%

Ε.Σ Σάμου Πτώση από 31% έως 40%

Ε.Σ Σερρών Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Σπάρτης Πτώση από 11% έως 20%

Ε.Σ Στυλίδας Σταθερότητα (κινήθηκε η αγορά στα ίδια επίπεδα)

Ε.Σ Σύρου Πτώση από 11% έως 20%

Ε.Σ Τρικάλων Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Τρίπολης Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Φλώρινας Πτώση μεγαλύτερη από 41%

Ε.Σ Χαλανδρίου Πτώση από 21% έως 30%

Ε.Σ Χαλκίδας Πτώση από 21% έως 30%(πλην εξαιρέσεων διότι σε άλλα είδη ήταν 10% και σε άλλα η πτώση άγγιξε το 50%)

Ε.Σ Χανίων Πτώση από 21% έως 30%

 

 

 
© Copyright 2011 - 2021 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου