Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 12 Απρ 2012

 

Αθήνα, 11 Απριλίου 2012

Η ΕΣΕΕ θα συμμετάσχει στην Κοινή Ομάδα Εργασίας για την επιτάχυνση της εφαρμογής του νέου συστήματος ελέγχου εξαγωγών, μέσω του οποίου, θα μπορέσει η ελληνική μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση από μικροεξαγωγική να λειτουργήσει και ως μικροεξαγωγική και μάλιστα ανταγωνιστικά σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές.

Σήμερα, το μέσο κόστος που απαιτείται για εξαγωγή προϊόντων από τη χώρα μας διαμορφώνεται στα 1.153 δολάρια, έναντι 1.043 στην Ε.Ε., ενώ ο απαιτούμενος χρόνος διεκπεραίωσης της διαδικασίας εκτιμάται σε 20 ημέρες, έναντι 11 ημερών σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες που μάλιστα στερούνται τη δυνατότητα θαλάσσιων μεταφορών. Ο αριθμός των συνοδευτικών εγγράφων είναι 5 και κατά περίπτωση 6 στη χώρα μας, έναντι 4 στις άλλες χώρες της Ευρωζώνης.

Αυτό που θα πρέπει να γνωρίζουμε για το νέο σύστημα ελέγχου εξαγωγών σε γενικές γραμμές είναι:

o Το νέο ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Τελωνείων (ECSnet) τέθηκε σε ισχύ στις 03/04/2012 και αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία μέχρι το τέλος του έτους.

o Εμπεριέχει ριζικές αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο και βασίζεται σε λειτουργία αποκλειστικά ηλεκτρονικής λογικής, χωρίς έγγραφα και ανθρώπινη μεσολάβηση.

o Έχουν ληφθεί υπόψη οι νομικής μορφής περιορισμοί που απορρέουν από την κοινοτική νομοθεσία.

o Στόχος του είναι να αποτελέσει το εργαλείο για:

 Τη δημιουργία ενός απλού, αποτελεσματικού και σύγχρονου περιβάλλοντος όπου θα ενισχύσει τις εξαγωγές, με συνεχή βελτίωση.

 Τη μείωση των απαιτούμενων γραφειοκρατικών διαδικασιών και των χρόνων ολοκλήρωσης μιας εξαγωγικής προσπάθειας κατά 80%.

 Την καλύτερη παρακολούθηση των εξαγωγών και τη βελτίωση των ελέγχων των τελωνείων καθώς και την καλύτερη οργάνωσή τους.

 Τη μείωση των διαδικασιών διασάφησης και την εξάλειψη 8 αχρείαστων σταδίων ταλαιπωρίας και προστριβών.

 Την ενίσχυση της διαφάνειας χωρίς συναλλαγές και χειραψίες, καθώς και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.

 Τη δημιουργία αντίστοιχης διαδικασίας και για τις εισαγωγές.

 Τη δυνατότητα ποσοτικής αποτίμησης του όλου εγχειρήματος (πόσο απέδωσε δηλαδή η εφαρμογή του νέου προγράμματος).

Η βασική φιλοσοφία του προγράμματος στηρίζεται στα παρακάτω:

• Ηλεκτρονική Υποβολή όλων των τελωνειακών παραστατικών.

• Ηλεκτρονική πληρωμή των τελωνειακών υπηρεσιών.

• Ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων αδειών.

• Ηλεκτρονική γνωστοποίηση της απόφασης και της έγκρισης.

• Συνεχή πληροφόρηση και ενημέρωση όλο το 24ωρο και όλες τις μέρες του χρόνου με «single window» υπηρεσίες.

• Υιοθέτηση τρόπου λειτουργίας και νοοτροπίας ίδια με αυτή του taxis.

• Εφαρμογή αυτόματης επιστροφής και συμψηφισμού ΦΠΑ με άλλες κρατικές επιβαρύνσεις και φόρους των εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε κατά 75% από την Ε.Ε. και στοίχισε περί τα 5,4 εκατομμύρια ευρώ. Δεν παρουσιάστηκαν αξιοσημείωτα προβλήματα κατά τις πρώτες μέρες λειτουργίας του, ενώ ο εμπορικός κόσμος φαίνεται να το εμπιστεύεται.

Οι θέσεις και οι προσπάθειες της ΕΣΕΕ για το εξαγωγικό, το διαμετακομιστικό και το εφοδιαστικό εμπόριο είναι γνωστές. Οι εξαγωγές μπορεί να παρουσιάζονται εδώ και μήνες ως μια από τις ελπίδες επιβίωσης της ελληνικής οικονομίας, όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι οι βασικές εξαγωγές μας είναι η βενζίνη και τα ορυκτέλαια σε τρίτες χώρες, πριν μάλιστα το Ιράν διακόψει το 25% του συνόλου της τροφοδοσίας της ελληνικής αγοράς με πετρέλαιο. Σε εξαγωγική αξία έπονται τα μέταλλα, φάρμακα, τα χημικά προϊόντα και τα ορυκτά.

Κοινός παρονομαστής των εξαγωγών είναι η ανταγωνιστικότητα του κλάδου, αλλά θα χρειαστούμε τουλάχιστον δυο χρόνια να αναπτύξουμε την απαιτούμενη ανταγωνιστικότητα στην αγροτική παραγωγή που αποτελεί και τη μεγαλύτερη εξαγωγική πρόκληση.

Στην ΕΣΕΕ δεν βιαζόμαστε να παρουσιάζουμε εξαγωγικά στοιχεία. Εάν πρώτα δεν παράξουμε φθηνά και ποιοτικά ελληνικά προϊόντα, όλα τα σημερινά θετικά πρόσημα θα έχουν περιστασιακά και όχι μόνιμα αποτελέσματα, αφού σύντομα θα εξαντληθούν τα αποθεματικά αγαθά που εξάγουμε και θα πρέπει να κοστολογήσουμε την νέα εξαγώγιμη παραγωγή βάσει των τιμών της πρώτης ύλης που θα πρέπει να αγοράσουμε ακριβότερα και μετρητοίς.

Η μεγαλύτερη αύξηση στις νέες παραγγελίες προέρχεται από βιομηχανικούς κλάδους όπως, τα βασικά μέταλλα 25,3%, τα φάρμακα 6%, τα χημικά προϊόντα 2,7%, το μηχανολογικό εξοπλισμό 15,1% και το ηλεκτρολογικό υλικό 1,9%.

Στην λίστα των 100 πιο εξαγώγιμων προϊόντων καταγράφονται 15 νέοι είσοδοι, κυρίως σε προϊόντα αλουμινίου, δομικά υλικά, λιπάσματα και συσκευές μεταφοράς δεδομένων. Άξιες αναφοράς είναι οι αυξημένες εξαγωγές σε φράουλες, καπνιστά ψάρια και εμφιαλωμένο νερό. Πολύ σημαντική είναι η συμβολή της ποντοπόρου ελληνικής ναυτιλίας στην αύξηση για τρίτη χρονιά στους εφοδιασμούς πλοίων προς τρίτες χώρες.

Η αύξηση του γενικού δείκτη παραγγελιών της εξωτερικής αγοράς είναι 8,6%. Της Ευρωζώνης 8,3% και εκτός ευρωζώνης 12,9%. Σε μέσο δωδεκάμηνο επίπεδο οι εξαγωγές του 2010 σε σύγκριση με αυτές του 2011 παρουσίασαν αύξηση 4,4% έναντι μείωσης 10,8% πέρυσι, γεγονός που δείχνει χαρακτηριστικά την κόπωση των ελληνικών εξαγωγών.

Επιπλέον, οι ζημιές και η μείωση τζίρου-κερδών έχει στρέψει πολλές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις στις εξωτερικές αγορές. Πολλές μικροεισαγωγικές επιχειρήσεις επιχειρούν να γίνουν μικροεξαγωγικές, γι’ αυτό και δεν είναι σωστό να διασπά κανείς την εμπορική αλυσίδα σε εξαγωγική, λιανική, χονδρική, εισαγωγική, διαμετακομιστική. Κάτι τέτοιο δεν αποδίδει ούτε δημοσιονομικά ούτε αναπτυξιακά.

Τα 8 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα το 2011 ήταν τα ορυκτέλαια 6,4 δις, το αργίλιο 563 εκατ., τα εμπιστευτικά είδη 530 εκατ., τα φάρμακα 476 εκατ., τα ψάρια 453 εκατ., ο σίδηρος και ο χάλυβας 357 εκατ., οι σωλήνες 341 εκατ. και τα λαχανικά 264 εκατ..

Οι 8 μεγαλύτεροι προορισμοί ελληνικών προϊόντων Ιταλία 2,12 δις, Γερμανία 1,76 δις, Τουρκία 1,75 δις, Κύπρος 1,4 δις, εφοδιασμοί πλοίων 1,35 δις, Βουλγαρία 1,24 δις, ΗΠΑ 1,19 δις, Βρετανία 0,9 δις, άνοδος 37% των ελληνικών εξαγωγών το 2011, φθάνοντας τα 22,45 δις έναντι 16,4 δις το 2010.

Η ΕΣΕΕ θα επιμείνει στη διεθνοποίηση της δραστηριότητας των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, αλλά κρίνει επιβεβλημένη την απλοποίηση όλων των μέχρι σήμερα γραφειοκρατικών και χρονοβόρων διαδικασιών των εισαγωγών και εξαγωγών από και προς τη χώρα μας.

 

 

 

 
© Copyright 2011 - 2020 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου