Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 12 Ιούν 2013

 

Παρουσίαση από τον Ν. Χρυσόγελου της έκθεσης του WWI “Εταιρική καινοτομία για μια ζωντανή οικονομία"

 

«Σε μια εποχή κρίσης αλλά και κατάρρευσης των παλιών μοντέλων ανάπτυξης, του συγκεντρωτικού, στεγνού από αξίες τρόπου οργάνωσης και διοίκησης των επιχειρήσεων, των ανεύθυνων ή και τυχοδιωκτικών οικονομικών επιλογών, οι κοινωνίες μας χρειάζονται εναλλακτικές, βιώσιμες και υπεύθυνες λύσεις στην οικονομία, στις επιχειρήσεις, στην καθημερινή ζωή” τόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο με αφορμή την ενημερωτική εκδήλωση - σεμινάριο που οργάνωσε την Τρίτη 4 Ιουνίου, στο Ευρωκοινοβούλιο, για την παρουσίαση της νέας έρευνας του WorldWatch Institute Ευρώπης με θέμα "Εταιρική καινοτομία για μια ζωντανή οικονομία" καθώς και της έκθεσης “Η κατάσταση του Πλανήτη 2013”.

 

Την έρευνα παρουσίασαν ο διευθυντής του World Watch Institute Ευρώπης Bo Normander και οι ερευνήτριές του, Ειρήνη Γλυκή, Elena Niculae και Josefine Campbell. Ακολούθησαν παρουσιάσεις παραδειγμάτων από εκπροσώπους δυο μικρομεσαίων επιχειρήσεων, της Van Hutoum, εταιρίας ειδών υγιεινής από την Ολλανδία, καθώς και της ελληνικής εταιρίας φυσικών καλλυντικών APIVITA, που επιδιώκουν να λειτουργούν με μια νέα επιχειρηματική κουλτούρα.

 

Η έρευνα που παρουσιάστηκε δεν εστιάζει απλώς στο "πρασίνισμα" των επιχειρήσεων, που πολλές φορές παίρνει τη μορφή ενός "πράσινου ξεπλύματος" του εταιρικού προφίλ. Καταγράφει παγκόσμιες τάσεις κι εταιρική συμπεριφορά σε ότι αφορά την οικολογική και κοινωνική καινοτομία μέσα στις ίδιες τις επιχειρήσεις και αναλύει το προφίλ εταιριών που έχουν καταφέρει να υιοθετήσουν ένα νέο “παράδειγμα”, μετατρέποντας τους παραδοσιακούς εταιρικούς στόχους για αύξηση του κέρδους σε μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα προς όφελος των κοινωνιών και του περιβάλλοντος.

 

Η μείωση της σπατάλης ενέργειας και του κόστους που συνεπάγεται, η ορθή διαχείριση κι αξιοποίηση των αποβλήτων, η εξοικονόμηση των φυσικών πόρων και του νερού, καθώς και η ανταπόκριση με υπεύθυνο τρόπο στις προσδοκίες των χρηστών για οικολογικές λύσεις κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις των εταιρικών απαντήσεων σε ότι αφορά τις ανησυχίες τους για το μέλλον.

 

Ήταν πάντα θετικό για τις επιχειρήσεις να επιδιώκουν μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η διαφάνεια, η υπεύθυνη δέσμευση για τη βιωσιμότητα, καθώς και η ανάπτυξη και διεύρυνση των φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων και υπηρεσιών έχουν γίνει απαραίτητα στοιχεία διατήρησης των επιδόσεων των επιχειρήσεων αλλά και προσέλκυσης ή συγκράτησης πελατών στη σημερινή εποχή.

 

Οι αλλαγές που συντελούνται δεν αφορούν, όμως, μόνο περιβαλλοντικές επιδόσεις και στόχους. Ένας αριθμός επιχειρήσεων τόσο στην Ευρώπη όσο και σε άλλες ηπείρους έχει αρχίσει να υιοθετεί τους δείκτες αειφορίας ως ένα στρατηγικό εργαλείο για την ανάπτυξή τους, επιδιώκοντας την επίτευξη, μαζί με τους οικονομικούς στόχους, κοινωνικών και περιβαλλοντικών στόχων και αξιών, διαμορφώνοντας και ένα νέο μοντέλο επιχειρείν.

 

Οι βιώσιμες, οικολογικά και κοινωνικά υπεύθυνες επιχειρήσεις μπορεί να μην είναι απλώς ωραία διαφημιστικά μηνύματα αλλά επιλογή κι εργαλείο για να πετύχουμε μια ευημερία που δεν στηρίζεται πλέον στην όλο και μεγαλύτερη κατανάλωση, αλλά στην ποιότητα.

 

Μπορεί να μην κυριαρχούν ακόμα, αλλά βλέπουμε να βρίσκουν γόνιμο έδαφος οικονομικές δραστηριότητες που σέβονται το περιβάλλον και λειτουργούν προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος και της κοινωνίας, καινοτομούν και εισάγουν οικολογικές και κοινωνικές αξίες στον τρόπο του “επιχειρείν”. Επιχειρήσεις που επιδιώκουν να εκπροσωπούν μια νέα φιλοσοφία για τη ζωή, που επιδιώκουν συνεργασίες αντί για τυφλό ανταγωνισμό. Επιχειρήσεις που αναπτύσσουν μοντέλα διοίκησης πιο δημοκρατικά και συμμετοχικά, που λαμβάνουν υπόψη αφενός τους χρήστες των υπηρεσιών ή των προϊόντων τους και αφετέρου τους εργαζόμενους.

 

Η κοινωνική ευημερία και η ευτυχία πρέπει να είναι η καρδιά μιας ζωντανής οικονομίας. Ο ριζικός μετασχηματισμός της καταναλωτικής κουλτούρας και του μοντέλου παραγωγής με έναν τρόπο που θα εμπνέει την ανθρώπινη ευημερία και ευτυχία, θα ενισχύει την οικολογική βιωσιμότητα και την ίδια στιγμή θα διαμορφώνει τις συνθήκες για ένα βιώσιμο οικονομικό μέλλον είναι το ζητούμενο.

 

Δεν είναι τυχαίο, ότι επιβιώνουν της κρίσης επιχειρήσεις που επιτυγχάνουν αλλαγές όχι μόνο σε τεχνολογικό αλλά κι αξιακό επίπεδο. Η έκθεση δείχνει ότι η ανασυγκρότηση και η διασφάλιση των ευημερίας των επιχειρήσεων περνάει μέσα από αλλαγές κι επανασχεδιασμό τόσο προϊόντων και υπηρεσιών όσο και της συνολικής οργάνωσης και λειτουργίας τους, ενεργή συμμετοχή των εργαζομένων στην όλη ζωή τους, προώθηση οικολογικών καινοτομιών, δραστική μείωση των δαπανών τους μέσω αποτελεσματικής χρήσης φυσικών πόρων και ενέργειας καθώς και μέσα από την ανάπτυξη συνεργασιών.

 

Θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η μετάβαση σε μια ανθεκτική και ζωντανή οικονομία δεν θα είναι απλώς ένα τέχνασμα μάρκετινγκ που θα ακολουθήσει ένα "business as usual" μοντέλο βαμμένο λίγο πιο πράσινο, αλλά ότι θα είναι μια διεργασία που θα ανοίξει το δρόμο για ένα ουσιαστικό και ριζικό μετασχηματισμό των μοντέλων παραγωγής και κατανάλωσης προς πιο βιώσιμη, πράσινη κατεύθυνση. Οι επιχειρήσεις έχουν ένα σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν σε αυτή την προσπάθεια για καλύτερη ζωή, απασχόληση, προστασία του περιβάλλοντος, κοινωνική συνοχή”.

 

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου