Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 07 Ιαν 2024
Κυβέρνηση Μητσοτάκη / Υπό καναδικό έλεγχο περνά το «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Κλίκ για μεγέθυνση

 


 

Η είσοδος της εταιρείας Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών Α.Ε. (ΔΑΑ Α.Ε.) στο Χρηματιστήριο Αθηνών μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2024 είναι μία από τις βασικές οικονομικές κινήσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην αρχή της νέας χρονιάς. Η ΔΑΑ Α.Ε. έχει παρατείνει το δικαίωμα διαχείρισης και εκμετάλλευσης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέχρι το 2039-2040 με σύμβαση που έχει υπογραφεί από τις 22 Φεβρουαρίου 2019, καταβάλλοντας στην τότε κυβέρνηση ποσό 1,4 δισ. ευρώ. Πέραν του ανωτέρω ποσού για το Δημόσιο και τους λοιπούς μετόχους της η ΔΑΑ Α.Ε. έχει αποδειχθεί «χρυσοτόκος όρνιθα», αφού τους τελευταίους 13 μήνες έχει προσφέρει 685 εκατ. ευρώ σε μερίσματα χρήσης του 2022, σε προμέρισμα του 2023 και επιστροφή κεφαλαίου.

Οι μέτοχοι τώρα και μετά

Μέτοχοι της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών Α.Ε. μέχρι σήμερα είναι κατά 55% το Ελληνικό Δημόσιο (μέσω του ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30% και του Υπερταμείου με 25%), οι Avi Alliance Gmbh (με 26,7%) και Avi Alliance Capital Gmbh (με 13,3%), και οι δύο συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου των δημοσίων υπαλλήλων PSP Investments, καθώς επίσης και ο Όμιλος Δημήτρη Κοπελούζου με 5%. Πάντως πρέπει να σημειωθεί ότι τον αποφασιστικό λόγο στο management του αεροδρομίου από την ίδρυσή του έχει η καναδική εταιρεία, με την ελληνική να τοποθετεί συνήθως έναν μη εκτελεστικό πρόεδρο.

Με βάση το υφιστάμενο σχέδιο που έχουν επεξεργαστεί οι σύμβουλοι της κυβέρνησης, η είσοδος στο Χρηματιστήριο θα συνοδευτεί από την πώληση του 30% από το 55% που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ (θα μείνει, δηλαδή, στο Δημόσιο το 25% του Υπερταμείου). Κατά συνέπεια, μετά την ολοκλήρωση της εισαγωγής της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών Α.Ε. το 50% θα κατέχει η καναδική πλευρά μέσω των δύο προαναφερθεισών εταιρειών της, το 6,5% ο Όμιλος Κοπελούζου, το 25% το κρατικό Υπερταμείο, ενώ το 18,5% θα διατεθεί στο ευρύτερο επενδυτικό κοινό (θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές).

Χρόνος - τιμή διάθεσης

Πληροφορίες φέρουν ως χρονικό σημείο πραγματοποίησης της δημόσιας προσφοράς (ΙΡΟ) μετοχών της εταιρείας εκμετάλλευσης του αεροδρομίου το τέλος του Ιανουαρίου 2024 και το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου ως το χρονικό σημείο έναρξης διαπραγμάτευσης των μετοχών στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Με βάση τις υφιστάμενες συμφωνίες και το καταστατικό της υπό εισαγωγή εταιρείας, από το προς διάθεση 30% έχει δικαίωμα απόκτησης επιπλέον 10% η καναδική πλευρά, ενώ 1,5% μέσω του δικαιώματος προτίμησης θα λάβει ο Όμιλος Κοπελούζου. Πάντα σύμφωνα με τις υφιστάμενες πληροφορίες, η άσκηση του εν λόγω δικαιώματος θα γίνει με premium (υπερβάλλον τίμημα), έναντι της τιμής που θα προκύψει από τη διαδικασία της δημόσιας προσφορά της τάξης του 19%.

Σύμφωνα με το υφιστάμενο πρόγραμμα εισαγωγής, το Δημόσιο σκοπεύει να βάλει στα ταμεία του από τη διάθεση του 30% του ΤΑΙΠΕΔ ποσό 965,5 εκατ. ευρώ. Δεδομένου ότι στις γενικές συνελεύσεις που έγιναν λίγο πριν από το τέλος του 2023 ο αριθμός των μετοχών με αλλεπάλληλα «split» ανήλθε στα 300 εκατομμύρια τεμάχια και λαμβάνοντας υπ’ όψιν την πρόθεση του Δημοσίου να λάβει από το 30% περί τα 965,5 εκατ. ευρώ, προκύπτει ότι η αποτίμηση εισαγωγής της ΔΑΑ Α.Ε. θα είναι της τάξης των 3 δισ. ευρώ. Και κατά προσέγγιση η τιμή διάθεσης του 18,5% προς το ευρύ επενδυτικό κοινό θα κινηθεί στην περιοχή των 10 ευρώ ανά μετοχή, ενώ το 11,5% που θα δοθεί βάσει του δικαιώματος προτίμησης στα καναδικά funds και στον Όμιλο Κοπελούζου θα πωληθεί προς 11,9 ευρώ βάσει της προαναφερθείσης συμφωνίας για premium 19% (με την καταβολή αντιστοίχως 357 εκατ. ευρώ από τους Καναδούς της PSP Investments και 53,5 εκατ. ευρώ από την πλευρά Κοπελούζου).

Υψηλή κερδοφορία

Η απογείωση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα, που ξεκίνησε το 2019 και συνεχίστηκε με μεγαλύτερους ρυθμούς το 2023, αλλά και οι υψηλές επιδόσεις στο παρελθόν καθιστούν την εταιρεία εκμετάλλευσης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» μια από τις πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις της χώρας. Η αρχική εξάλλου απόφαση ενός ασφαλιστικού ταμείου, όπως το καναδικό PSP, που «κυνηγάει» σε μακροπρόθεσμη βάση υψηλές μερισματικές αποδόσεις για να ενισχύει τις διανεμόμενες συντάξεις στα μέλη του (Καναδούς δημόσιους υπαλλήλους), αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου πέρασαν 26,3 εκατ. επιβάτες, δηλαδή 10% επιπλέον συγκριτικά με το ρεκόρ του 2019. Τα κέρδη προ τόκων και φόρων κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα ανήλθαν σε 322 εκατ. ευρώ, έναντι 249 εκατ. ευρώ κατά την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Η εταιρεία κατέγραψε έσοδα 463,626 εκατ. ευρώ κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023, σημειώνοντας άνοδο 29% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, που είχαν διαμορφωθεί σε 357,165 εκατ. ευρώ.

Οι Κινέζοι

Αξίζει να σημειωθεί ότι ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον έλεγχο του «Ελευθέριος Βενιζέλος» επέδειξε κατά τη μετά το 2015 περίοδο και μεγάλη αεροπορική εταιρεία της Κίνας. Η πρόταση, μάλιστα, συνοδευόταν και από ένα ευρύτερο επενδυτικό σχέδιο, που προέβλεπε τη δημιουργία hub (κέντρου συναρμολόγησης κινεζικών ηλεκτρονικών προϊόντων) πολύ υψηλής παραγωγικής δυναμικότητας στον ευρύτερο χώρο των Σπάτων, που θα απασχολούσε τουλάχιστον 20.000 άτομα. Το σχέδιο προσέκρουσε στη σφοδρή αντίδραση των κυβερνήσεων Γερμανίας και Γαλλίας, που, συνεπικουρούμενες από την αντίστοιχη αμερικανική, έθεσαν βέτο στην επέκταση των κινεζικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Ευρωζώνη και εν γένει στην Ευρώπη, και κυρίως στις υποδομές και στον χρηματοπιστωτικό τομέα, κάτι που είχε ακυρώσει το ενδιαφέρον τους όχι μόνο για το αεροδρόμιο, αλλά και για την Εθνική Ασφαλιστική και άλλα παρεμφερή projects.

www.avgi.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου