Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 27 Απρ 2023
Κυβέρνηση Μητσοτάκη / Βουνό τα κέρδη για τα διυλιστήρια, ψίχουλα η εισφορά αλληλεγγύης
Κλίκ για μεγέθυνση

 


 

Στα μαλακά φαίνεται ότι πέφτουν οι δύο εταιρείες διύλισης της χώρας που, ενώ τα οικονομικά αποτελέσματά τους επιβεβαιώνουν την έκρηξη υπερκερδών το προηγούμενο έτος της ενεργειακής κρίσης και των ακραίων τιμών για τους καταναλωτές, απομειώνουν το ύψος της εισφοράς αλληλεγγύης, το οποίο έτσι κι αλλιώς η κυβέρνηση της Ν.Δ. φρόντισε να κρατήσει στο ελάχιστο όριο και με εκπτώσεις. Για ακόμη μια φορά αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ. ενήργησε ως προστάτης των υπερκερδών των ενεργειακών επιχειρήσεων και συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων της χώρας, ενώ η κοινωνία σηκώνει το βάρος των αλλεπάλληλων ανατιμήσεων.

 

Βροχή κερδών

Η τεράστια αύξηση των κερδών των δύο ελληνικών εταιρειών διύλισης που καταγράφηκε το 2022 καθιστά σαφές ότι, παρά την κρίση, ακόμη ένας κλάδος της ενέργειας αποκομίζει «ουρανοκατέβατα» κέρδη λόγω ακριβώς των συνθηκών που επικρατούν στις διεθνείς αγορές (μεγάλη αύξηση στα περιθώρια διύλισης) και λιγότερο από τις δικές του δραστηριότητες. Τα οικονομικά αποτελέσματα του 2022 των δύο ομίλων Helleniq Energy (ΕΛ.ΠΕ.) και Motor Oil Hellas μαρτυρούν ότι η περσινή υπήρξε μια από τις «καλύτερες» οικονομικά χρονιές, καταγράφοντας ρεκόρ κερδών προ φόρων:

- 1,421 δισ. ευρώ έναντι 407,1 εκατ. το 2021 (+249%) για τα ΕΛ.ΠΕ. και

- 1,5575 δισ. ευρώ έναντι 258,2 εκατ. το 2021 (+503%) για τη Motor Oil.

Σε πολύ υψηλά επίπεδα διαμορφώθηκε και ο κύκλος εργασιών: +57% για τα ΕΛ.ΠΕ. και +62% για τη Motor Oil.

Σε κάθε περίπτωση, οι αγορές και το διεθνές περιβάλλον ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκά για τον κλάδο, καθώς τα περιθώρια διύλισης διαμορφώθηκαν σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ οι εξαγωγές, όπως και το δολάριο ενισχύθηκαν.

Απομειώνεται η έκτακτη εισφορά

 

Ως γνωστόν, η Ε.Ε. αποφάσισε την επιβολή έκτακτης εισφοράς ύψους τουλάχιστον 33% επί των κερδών των εταιρειών ορυκτών καυσίμων (πετρελαίου-διύλισης), αερίου, άνθρακα με βάση τα προ φόρων κέρδη της οικονομικής χρήσης 2022, εφόσον είναι υψηλότερα κατά 20% και άνω έναντι του σχετικού μέσου όρου των τεσσάρων τελευταίων οικονομικών ετών (από το 2018). Η κυβέρνηση υιοθέτησε το μίνιμουμ όριο που τέθηκε, ήτοι το 33% για τα υπερκέρδη του 2022, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. έχει αντιπροτείνει φορολόγηση στο 90% των πραγματικών υπερκερδών, όπως στην ηλεκτροπαραγωγή, παρά την τελική απομείωση της σχετικής εισφοράς.

Με βάση τη σχετική φόρμουλα και τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν, με συνολικά «ουρανοκατέβατα» κέρδη το 2022 στα 2,624 δισ., η εισφορά αλληλεγγύης διαμορφώνεται στα 429,2 εκατ. ευρώ για τα ΕΛ.ΠΕ. και στα 436,8 εκατ. ευρώ για τη Motor Oil, ήτοι συνολικά και για τις δύο εταιρείες στα 866 εκατ. ευρώ. Εάν, δε, εφαρμοζόταν φορολόγηση στο 90% κατά το παράδειγμα των ηλεκτροπαραγωγών, τότε η εισφορά και των δύο εταιρειών θα έφτανε τα 2,362 δισ. ευρώ. Ωστόσο, ακόμα και με τον ελάχιστο συντελεστή, το συνολικό ποσό των 866 εκατ. καταλήγει να απομειώνεται...

Στα οικονομικά αποτελέσματα των ΕΛ.ΠΕ., η πρόβλεψη για την έκτακτη εισφορά υπολογίζεται, χωρίς εξήγηση ή κάποια αιτιολόγηση, στα 303,913 εκατ., ενώ η αντίστοιχη πρόβλεψη που έχει ενσωματώσει η Motor Oil ανέρχεται στα 358,225 εκατ. (σύνολο 662,138 εκατ. ευρώ). Βάσει των υπολογισμών των δύο εταιρειών, το συνολικό τελικό ποσό υπολείπεται κατά περίπου 204 εκατ. ευρώ έναντι του υπολογισμού σύμφωνα με τη φόρμουλα. Παράλληλα, η κυβέρνηση έχει φροντίσει ώστε η εισφορά αλληλεγγύης να εκπίπτει ως έξοδο (σ.σ.: ανάλογη μέριμνα υπάρχει και για τους προμηθευτές ρεύματος), οδηγώντας σε «δωράκι» 22% (συντελεστής βασικού φόρου εισοδήματος) προς τις εταιρείες, που υπολογίζεται σε επιπλέον περίπου 144 εκατ. ευρώ. Θυμίζουμε για την ιστορία ότι η εισφορά αλληλεγγύης στους φορολογούμενους πολίτες δεν εξέπιπτε ως έξοδο.

Την ίδια στιγμή, τα μερίσματα που θα διανεμηθούν στους μετόχους ανέρχονται συνολικά σε 573 εκατ. -με τα ΕΛ.ΠΕ., στα οποία συμμετέχει ακόμα το Δημόσιο, να δίνουν ιδιαίτερα γενναίο μέρισμα ύψους 351,5 εκατ., ποσό αισθητά πάνω και από την εισφορά «αλληλεγγύης» (με περίπου το μισό να κατευθύνεται στον μεγαλομέτοχο, στην εταιρεία Paneuropean συμφερόντων Λάτση). Πάντως, από τον περασμένο Δεκέμβριο στελέχη των εταιρειών «προέβλεπαν» συνολική εισφορά κοντά στα 650 εκατ., ενώ στις αρχές Οκτωβρίου ο υπουργός Οικονομικών είχε σπεύσει να προσδιορίσει, άγνωστο πώς (η σχετική διάταξη ενσωματώθηκε σε νόμο του Δεκεμβρίου 2022), σε μόλις 300-400 εκατ. το συνολικό έκτακτο έσοδο από τα υπερκέρδη των δύο ελληνικών διυλιστηρίων.

Θυμίζουμε ότι για την επιβολή της εισφοράς οι υπόχρεοι πρέπει να υποβάλουν ηλεκτρονικά δήλωση στη Φορολογική Διοίκηση έως το τέλος Ιουνίου 2023.

Εμείς και οι άλλοι

Ο Κανονισμός της Ε.Ε. επιτρέπει την επέκταση της έκτακτης προσωρινής εισφοράς και το 2023, ώστε να επιστραφεί μέρος των υπερκερδών των ενεργειακών, και όχι μόνο, εταιρειών στη δοκιμαζόμενη κοινωνία και οικονομία, όμως στην Ελλάδα δεν υπάρχει σχετική συζήτηση ούτε προβλέπεται κάτι αντίστοιχο στον νόμο. Ενώ η ελληνική κυβέρνηση επέλεξε την εφαρμογή του χαμηλότερου συντελεστή (33%), δεν είναι λίγες οι χώρες της Ευρώπης που υιοθέτησαν υψηλότερους συντελεστές ή/και άλλου είδους πρόσθετες φορολογήσεις, προκειμένου να επιτύχουν ανάκτηση μεγαλύτερων μεριδίων από τα ουρανοκατέβατα κέρδη των εταιρειών, ώστε να στηρίξουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις από τις τεράστιες ανατιμήσεις, μετριάζοντας τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι αντίστοιχοι συντελεστές ανέρχονται σε 40% στην Αυστρία, 60% στην Τσεχία, 50% στην Ιταλία, 35% στη Βρετανία, η Νορβηγία ήδη φορολογεί τις ενεργειακές εταιρείες με 78%, ενώ χώρες, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία, έχουν επιβάλει φορολόγηση επί του τζίρου άνω του 33% της Ε.Ε.

πηγη: https://www.avgi.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου