Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 22 Ιούλ 2018
Πήραν φωτιά οι τιμές των καυσίμων
Κλίκ για μεγέθυνση

«Φωτιά» οι τιμές των καυσίμων. Ελλάδα η 2η πιο ακριβή χώρα στην Ευρώπη . «Καίνε» τις τσέπες των καταναλωτών οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα με την χώρα μας να είναι η δεύτερη πιο ακριβή χώρα στα καύσιμα στην Ευρώπη..

Την ανηφόρα έχουν πάρει οι τιμές των υγρών καυσίμων καθώς τον τελευταίο μήνα έχουν αυξηθεί από 6 έως 8 λεπτά το λίτρο. Από την επόμενη εβδομάδα οι ανατιμήσεις αναμένεται να φτάσουν τουλάχιστον τα 10 με 15 λεπτά το λίτρο, αφού θα αναπροσαρμοστούν και οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης στην αμόλυβδη και το ντίζελ κίνησης.

Η ανοδική τροχιά του αργού πετρελαίου έχει παρασύρει τις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης, του πετρελαίου κίνησης αλλά και του πετρελαίου θέρμανσης. Βάσει των τελευταίων διαθέσιμων στοιχείων του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση τιμή της αμόλυβδης από τις 18 Νοεμβρίου μέχρι τις 26 Δεκεμβρίου έχει αυξηθεί κατά 6,9 λεπτά το λίτρο με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται στο 1,487 ευρώ το λίτρο. Το ντίζελ κίνησης, για το ίδιο χρονικό διάστημα, ακρίβυνε κατά 6 λεπτά το λίτρο και έτσι έχει ανέβει στο 1,178 ευρώ το λίτρο, ενώ μεγαλύτερη -7,8 λεπτά το λίτρο- είναι η αύξηση στο πετρέλαιο θέρμανσης που έχει εκτοξευτεί στο 0,974 ευρώ το λίτρο. Οι τιμές αυτές από την 1η Ιανουαρίου του 2017 θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο λόγω της αναπροσαρμογής των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης.

Για την αμόλυβδη βενζίνη ο ΕΦΚ αυξάνεται κατά 3 λεπτά το λίτρο και η λιανική συνολικά θα ακριβύνει 4 λεπτά το λίτρο. Δηλαδή, αν ο ΕΦΚ άλλαζε από σήμερα η μέση τιμή της αμόλυβδης θα πλησίαζε το 1,52 ευρώ το λίτρο. Ο ΕΦΚ του ντίζελ κίνησης αναπροσαρμόζεται κατά 8 λεπτά το λίτρο αφού από το 0,33 αυξάνεται στο 0,41 ευρώ. Η τελική τιμή αυξάνεται κατά 9 λεπτά το λίτρο κι έτσι το ντίζελ αν ο φόρος ανέβαινε από σήμερα θα πωλείτο περίπου 1,27 ευρώ το λίτρο.

Προσδοκία της κυβέρνησης είναι να εισπραχθούν από τους νέους φόρους συνολικά έσοδα 492 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, αυτές οι αυξήσεις της φορολογίας στα καύσιμα θα οδηγήσουν, σύμφωνα με την έρευνα που είχε κάνει τον Οκτώβριο το ΙΟΒΕ για λογαριασμό του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), σε αύξηση κόστους για τις επιχειρήσεις, αλλά και μείωση της κατανάλωσης και των εσόδων του Δημοσίου.

Οι νέοι αυτοί φόροι, λοιπόν, ακόμη και αν εισπραχθεί ένα μέρος τους, θα μας κοστίσουν πολλαπλάσια, σύμφωνα πάντα με το ΙΟΒΕ. Θα περιορίσουν την προσδοκώμενη αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,30% ή κατά 530 εκατ. ευρώ τον χρόνο για το διάστημα 2017, 2018, 2019. Εξαιτίας της μείωσης του ΑΕΠ θα προκαλέσουν και απώλεια τόσο στην απασχόληση (10.700 θέσεις τον χρόνο) όσο και στα έσοδα από άλλους φόρους και εισφορές (178 εκατ. ευρώ). Δηλαδή, ακόμη και αν παρά τη μείωση της κατανάλωσης καταστεί εφικτή η είσπραξη 408 από τα 492 εκατ. ευρώ, σύμφωνα πάντα με τους υπολογισμούς του ΙΟΒΕ, οι παράπλευρες απώλειες θα είναι τέτοιες που θα ακυρώνουν τα όποια οφέλη.

m.naftemporiki.gr

Έκρηξη των τιμών των υγρών καυσίμων στην εγχώρια αγορά και μάλιστα πριν καλά καλά το Μπρεντ ανέβει στα 80 δολάρια το βαρέλι. Πιο συγκεκριμένα, και σύμφωνα με τις τιμοληψίες του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση τιμής της αμόλυβδης βενζίνης σε διάστημα μόλις 15 ημερών αυξήθηκε κατά 3,5 λεπτά το λίτρο. Έτσι από το 1,58 ευρώ το λίτρο που ήταν την 1η Μαΐου εκτοξεύτηκε, στις 16 του ίδιου μήνα, στο 1,615 ευρώ.

Από τη στιγμή που η μέση αύξηση είναι της τάξης των 3,5 λεπτών το λίτρο, αυτό σημαίνει ότι σε πρατήρια οι ανατιμήσεις είναι κατά πολύ υψηλότερες.

Η κούρσα ανόδου αποδίδεται στην αντίστοιχη πορεία στις διεθνείς αγορές του Μπρεντ και του αργού. Μία φρενήρης τροχιά που κρατά ουσιαστικά εδώ και περίπου τρεισήμισι μήνες και επιταχύνθηκε από τότε που η Ουάσιγκτον αποφάσισε να αποχωρήσει από τη συμφωνία με το Ιράν για τα πυρηνικά. Το κλίμα ήταν ήδη αρνητικό καθώς η Βενεζουέλα είχε μειώσει δραματικά την παραγωγή της, ενώ συγκρατημένη τη διατηρούν και τα κράτη-μέλη του ΟΠΕΚ.

Πάντως, στην ελληνική αγορά οι τιμές των καυσίμων έχουν σημειώσει τεράστια αύξηση, αν αναλογιστεί κανείς ότι την 1η Μαρτίου η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης ήταν στο 1,527 ευρώ το λίτρο. Δηλαδή σε διάστημα περίπου δυόμισι μηνών έχει ακριβύνει κατά 8,8 λεπτά το λίτρο.

Το ράλι των τιμών, σε συνδυασμό και με τα πάγια εδώ και χρόνια προβλήματα στην ορθή λειτουργία του ανταγωνισμού, προκαλεί μεγάλη επιβάρυνση σε νοικοκυριά κι επιχειρήσεις. Ιδίως σε μία περίοδο κατά την οποία η αγορά επιδιώκει να αναπτυχθεί μετά την πολυετή ύφεση.

Το πρόβλημα διογκώνεται λόγω και του μεγάλου βαθμού εξάρτησης που έχει η ελληνική οικονομία από τις εισαγωγές των καυσίμων.

Χρήστος Κολώνας [email protected]

 
© Copyright 2011 - 2018 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου